قرعه کشی خودرو در ایران

شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو در ایران؛ فقط 2 نفر از هر هزار نفر

طبق بررسی‌های انجام شده، شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو در ایران بسیار اندک است و فقط 2 نفر از هر هزار نفر می‌توانند در ثبت نام خودرو برنده شوند.

انجام قرعه کشی برای انتخاب برنده‌ها در طرح‌های فروش خودروسازان با انتقادهای زیادی همراه شده و حتی زمزمه‌هایی در خصوص حذف این روش شنیده شد؛ اما با توجه به محدود بودن تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان داخلی، تاکنون این امر محقق نشده است. حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد شانس برنده شدن در قرعه کشی خودرو در ایران بسیار ناچیز است و باید خیلی خوش‌شانس باشید تا بتوانید یک خودرو صفرکیلومتر از کارخانه تحویل بگیرید.

قرعه کشی خودرو در ایران

طبق بررسی‌های انجام شده، ایران خودرو در ابتدای امسال مجوز 11 هزار پیش فروش را از کمیته خودرو دریافت کرد و با توجه به حجم ثبت‌نام‌های انجام شده توسط متقاضیان، از هر هزار نفر فقط 2 نفر می‌توانند برنده شوند. در همین رابطه، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت به خاطر سیاست غلط در توزیع خودرو و ایجاد رانت در این سیستم، مردم از این شرایط ناراضی هستند. به گفته نعمت بخش، در عید امسال کمیته خودرو 11 هزار مجوز پیش فروش به ایران خودرو داد و هفته بعد 5 میلیون نفر در طرح پیش فروش این شرکت ثبت نام کردند. بنابراین فقط 2 نفر از هر هزار نفر در این طرح برنده می‌شدند.

دبیر انجمن خودروسازان در ادامه به مزایای حذف روش قرعه کشی خودرو اشاره کرد و افزود:

اگر قرعه کشی خودرو حذف شود و خودرو در حاشیه‌ی بازار به فروش برسد، قیمت خودروها در کارخانه نیز به حاشیه بازار نزدیک می‌شود. به این ترتیب تقاضا کمتر شده و هفته‌ای 5 میلیون تومان از قیمت خودروها کاسته خواهد شد و خودرو در مدت سه ماه تک‌نرخی می‌شود. برای مثال، قیمت خودرو پژو پارس در کارخانه و بازار به 200 میلیون تومان می‌رسد.

وی اضافه کرد هم‌اکنون 80 درصد شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی‌های خودرو تقاضای کاذب هستند که این موضوع به دلیل اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار اتفاق افتاده است. در طرح‌های عمومی، احتمال این که یکی از چهار هزار خودروی عرضه شده را برنده شوید، معادل یک به هزار و 250 نفر است. ایران خودرو در این دوره هزار و 500 دستگاه پژو پارس TU5 عرضه کرده بود، اما 2 میلیون و 500 هزار نفر برای خرید این خودرو اسم نوشتند؛ بنابراین شانس برنده شدن متقاضیان در این مورد، یک به هزار و 700 نفر بود.

قابل ذکر است که طرح قرعه کشی خودرو در ایران از سال 1397 آغاز شد و با این که انتقادهای زیادی به آن وارد بود و بارها برخی مسئولان وعده‌ی حذف این روش را داده بودند، اما همچنان شاهد برگزاری آن هستیم. در انتها می‌توانید احتمال برنده شدن متقاضی در ثبت نام هر یک از خودروهای عرضه شده در طرح اخیر ایران خودرو را مشاهده کنید:

احتمال برنده شدن در قرعه کشی خودرو در ایران

خودروتعداد متقاضیانظرفیت عرضهشانس برنده شدن
پژو پارس سال سفارشی1 میلیون و 600 هزار نفر1 هزار و 500 دستگاه1 به 1061
پژو پارس TU52 میلیون و 500 هزار نفر1 هزار و 500 دستگاه1 به 1700
رانا پلاس پانوراما485 هزار نفر500 دستگاه1 به 968
رانا پلاس177 هزار نفر500 دستگاه1 به 354
مجموع4 میلیون و 800 هزار نفر4 هزار دستگاه1 به 1240