جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

مدل S Plaid، کامل‌ترین خودروی الکتریکی تسلا با قدرتی مافوق تصور است. در ادامه به جذاب‌ترین ویژگی‌های این سدان فوق‌سریع می‌پردازیم.

تسلا موتورز، در طول فعالیت خود عملکردی چشم‌گیر را از خود به جا گذاشته است. این خودروساز نسبتا نوظهور، از ساخت یک رودستر گران‌قیمت با باتری مبتی بر لوتوس گرفته تا طیف گسترده‌ای از خودروهای باتری‌دار از جمله مدل S Plaid که مدتی است سر زبان‌ها افتاده، کاری را انجام داده که کم‌تر کسی می‌توانست بیش از یک دهه پیش آن‌را تصور کند. این موفقیت، براساس تلفیقی از تقاضای مناسب بازار در کنار یک مدیرعامل آینده‌نگر و سرسخت به‌ دست آمده است.

فارغ از بحث‌های پیرامونی، تسلا مدل S از زمان عرضه، دستخوش تغییراتی در الگوی ساخت شده و تسلا با توسعه این مدل، بسیاری از مفاهیم را در مورد فلسفه خودرو و ویژگی‌ها آن به چالش کشیده است. عملکرد پیشرانه‌های الکتریکی در این محصول به بلوغ رسیده و ثابت شده که موارد اساسی مانند سوئیچ‌ها همیشه ضروری نیستند. اما در ابعادی فراتر، تسلا مدل S Plaid قرار دارد که با قدرت لجام گسیخته خود برترین سوپراسپورت‌های موجود در بازار را با قیمتی بسیار پایین‌تر به چالش می‌کشد. در ادامه، به معرفی 12 ویژگی برتر تسلا مدل S Plaid می‌پردازیم.

ویژگی های شاخص تسلا مدل S Plaid

قدرت فوق‌العاده

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

 

بارزترین ویژگی Plaid، بزرگ‌ترین محرک فروش آن نیز محسوب می‌شود. این ویژگی چیزی جز قدرت فوق‌العاده نیست. توان 1020 اسب بخاری این مدل، رقم قابل توجهی است که بسیار بالاتر از آنچه که دیگر مدل‌های سدان و اسپورت با قیمتی مشابه ارائه می‌دهند، بازدهی دارد.

در سری Plaid، هر چهار چرخ با سه موتور القایی AC کار می‌کنند که انتقال این نیرو توسط یک بسته باتری لیتیوم یونی 407 ولتی انجام می‌گیرد. از آنجایی که این موتورها الکتریکی هستند، گشتاور بدون تاخیر قابل توجه و به صورت آنی منتقل خواهد شد. دستیابی به قدرت و شتابی مشابه با این خودروی 130 هزار دلاری، تنها با خرید یک هایپرکار منحصر به فرد در محدوده 300000 تا 1 میلیون دلاری امکان‌پذیر خواهد بود.

حالت رانندگی در پیست

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

خرید یک خودرو با توانی فوق‌العاده، بدون هیچ راهی برای استفاده از بازده آن بی‌فایده است. بنابراین بهترین گزینه برای رانندگانی که در مناطق بدون اتوبان و با محدودیت سرعت زندگی می‌کنند، استفاده از پیست مسابقه است. در سراسر ایالات متحده، پیست‌هایی وجود دارند که می‌توان از آنها برای سرگرمی و سنجش عملکرد اتومبیل‌های خیابانی استفاده کرد. تسلا با ارائه یک ویژگی به‌ نام حالت مسابقه در سری Plaid، لذت استفاده از این خودرو را در مسیر مسابقه دوچندان کرده است.

Track Mode (حالت مسابقه) ترکیبی از تنظیمات، کنترل‌ها و نمایش‌هایی است که رانندگان می‌توانند از آنها برای استفاده حداکثری از عملکرد Plaid بهره ببرند. Car and Driver با آزمایش این ویژگی معتقد است که بهره‌گیری از این قابلیت باعث می‌شود تا روند خنک‌سازی برای پیشرانه بهینه شده و سیستم تعلیق برای رانندگی با سرعت بالا تنظیم شود. هم‌چنین طیف وسیعی از اطلاعات این ویژگی نیز از طریق صفحه‌نمایش راننده قابل رویت است. این یک ابزار ضروری برای رانندگانی است که دوست دارند Plaid خود را از قید و بند محدودیت‌های خیابانی رها کنند.

دوربین داشبورد

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

تسلا مدل اس از مجموعه‌ای از دوربین‌ها برای اهداف مختلف استفاده می‌کند. ویژگی‌های خودران به دوربین‌ها و هم‌چنین کمک بین خطوط و سایر کمک‌های رانندگی متکی هستند. این دوربین‌ها برای موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که مزایایی عمده‌ برای مالک یا راننده خودرو را در پی خواهند داشت.

فاکتور امنیت در خودرویی به گرانی محصول تسلا بسیار مهم بوده و مالکان، دستکم صدها دلار را برای تجهیز خودروهای خود به امکانات حفاظتی و سیستم‌های هشدار هزینه می‌کنند. تسلا با استفاده از دوربین‌های خود که در اطراف آن تعبیه شده‌اند، این موضوع را به خوبی پوشش داده است. به نقل از سازنده، زمانی‌که خودرو بدون سرنشین و قفل باشد، دوربین‌ها می‌تونند حرکت را حس کرده و محیط اطراف را ضبط کنند. این فرآیند به‌ وسیله یک هشدار بزرگ نمایش داده می‌شود و با جلوگیری از آغاز سرقت، در صورت ادامه آن‌را ضبط خواهد کرد.

از این دوربین‌ها می‌توان برای نظارت بر محیط اطراف در حین رانندگی، تحت حالت Dashcam (دوربین داشبورد) نیز استفاده کرد. این ویژگی انتخابی، برای فعال کردن امکان ضبط به نصب یک USB نیاز دارد و در صورت وقوع حادثه می‌تواند مفید باشد. رانندگان Plaid می‌توانند از همین قابلیت برای ضبط دورهای طی شده در پیست مسابقه نیز استفاده کنند.

شیفتر اتوماتیک

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

شیفترها که هم‌اکنون در اکثر خودروها بسیار فراگیر هستند، در بیش از 100 سال گذشته تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. خودروهای اولیه دارای شفت‌های طویل فلزی و غیرقابل انعطاف بودند که به وسیله اتصال مستقیم به قسمت داخلی گیربکس، وظیفه تسهیل تعویض دنده را برعهده داشتند. شیفتر اخیرا به صفحه‌ها و کلیدهایی تبدیل شده است که امروزه در اکثر خودروها دیده می‌شود.

تسلا با اعمال تغییراتی در این فناوری، مانند دیگر اجزای قابل کنترل خودرو، آن‌را با صفحه‌ لمسی ادغام کرده است. این تغییر تسلا، باعث شده تا نیاز به تعویض دنده، به طور کلی حذف شود. طبق گزارش The Verge، روی صفحه، یک نماد خودروی کوچک در سمت چپ قرار دارد که می‌تواند آن را به سمت بالا یا پایین کشید تا به جلو یا عقب حرکت کند.

این قابلیت به بهانه حذف کامل کارکرد سنتی شیفترها اضافه شده است. بدین ترتیب، برای استفاده از خودرو نیاز به ورودی خاصی از جانب راننده نیست، زیرا محصول تسلا به طور هوشمندانه از قصد شما برای رانندگی به جلو یا عقب آگاه خواهد بود. با استفاده از دوربین‌ها و سرنخ‌های متنی، خودرو می‌داند که از کدام سمت می‌خواهیم به راه بیفتید و این عمل تنها با فشار بر روی پدال گاز و بدون نیاز به ورودی دیگر، قابل انجام خواهد بود. هم‌چنین کنترل‌های روی صفحه نیز به عنوان نسخه پشتیبان عمل می‌کنند.

گشتاور آنی

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

انتقال قدرت در خودروهای الکتریکی، با نمونه‌هایی که از موتورهای احتراقی استفاده می‌کنند، کاملا متفاوت است. این تمایز به سری Plaid منحصر نیست، اما از آنجایی که این خودرو از قدرت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده، صاحبان Plaid به شدت تحت تاثیر آن قرار دارند.

با توجه به ماهیت ذاتی موتورهای الکتریکی، گشتاور ایجاد شده به‌ طور فوری و آنی منتقل می‌شود. طبق گزارش The Conversation، به محض اینکه آهنرباهای موتور شارژ می‌شوند، توان بالقوه آزاد خواهد شد. در مقابل، موتورهای احتراقی از طریق چرخش‌های متوالی موتور به تولید نیرو می‌پردازند و با چرخش سریع‌تر، قدرت نیز افزایش می‌یابد. بنابراین در مقام مقایسه، موتورهای الکتریکی از مزیت بزرگی برای گشتاور آنی و انتقال سریع قدرت برخوردارند که می‌توانند وسایل نقلیه را از کورس مسابقه خارج کنند. با قدرت بیش از 1000 اسب بخاری در تسلا مدل S Plaid، انتقال فوری قدرت بدین معنا است که این وسیله می‌تواند با سرعتی باورنکردنی شتاب بگیرد و شما را به صندلی خود بچسباند و نیروی گرانش قابل توجهی را در بدن ایجاد کند.

سکان خلبانی

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

ایلان ماسک، در محافل عمومی به عدم تمایل و گریز از بحث و جدل‌ها شهرت دارد. این در مورد توییت‌ها، بیانیه‌ها، تصمیمات تجاری و حتی ویژگی‌های استاندارد خودروهای او نیز صادق است. برای نمونه، می‌توان به غربیلک جدید فرمان در مدل S Plaid اشاره کرد. برخلاف فرمان‌های سنتی که با شکل و شمایل یکسان خود بیش از 100 سال قدمت دارند، سکان خلبانی جدید که Yoke نام دارد، بیش‌تر به نمونه استفاده شده در هواپیمای Beechcraft شباهت دارد.

تسلا یک‌بار دیگر با جاه‌طلبی و اجتناب از سنت‌ها، یک فرمان نیمه منحنی و مستطیلی طراحی کرده که بر روی آن، مجموعه‌ای از کنترل‌ها، شامل ساقه‌ها، اهرم‌ها و کلیدهای حساس به لمس قرار گرفته‌اند. طبق گفته ماسک، طرح جدید فرمان Plaid، نیاز به کمی عادت دارد اما پس از مدتی، استفاده از آن عادی خواهد شد. او هم‌چنین تاکید داشته که بازگشتی وجود نخواهد داشت و فرمان Yoke غیرقابل تغییر خواهد بود.

صفحه‌نمایش صندلی عقب

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

سرگرم کردن کودکان در طول رانندگی، مشکلی به قدمت صنعت خودرو است. با این وجود، تسلا از یک راه‌حل نهایی برای رفع این نیاز در قالب نمایشگر سرنشینان عقب استفاده کرده است. در پشت کنسول مرکزی، یک نمایشگر لمسی با ابعاد 8 اینچی تعبیه شده که نه تنها رابطی را برای کنترل‌های تهویه مطبوع عقب فراهم کرده، بلکه می‌توان از آن برای اجرای سرویس‌های محبوب پخش ویدیو مانند یوتیوب و نتفلیکس استفاده کرد.

حالت دفاع در برابر سلاح‌های زیستی

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

با شنیدن نام حالت دفاعی سلاح‌های زیستی، می‌توان فرض کرد که این نوعی فناوری نظامی یا محصولی از تیم تحقیقاتی دارپا است. اما چنین چیزی وجود ندارد. با این حال، این یک ویژگی منحصر به تسلا محسوب می‌شود که سایر شرکت‌های خودروسازی به خوبی از آن الگوبرداری کرده‌اند.

تسلا برخی از خودروهای خود از جمله مدل S را به یک فیلتر هوای غول‌پیکر، یعنی تقریبا ده برابر اندازه عادی مجهز کرده که شامل یک فیلتر HEPA می‌شود. به گفته Elektrek، تسلا مدعی است که این فیلتر حداقل 99.97% ذرات ریز و آلاینده‌های گازی و هم‌چنین باکتری‌ها، ویروس‌ها، گرده‌ها و هاگ‌های کپک را حذف می‌کند و اثر بخشی آن حدود 100 برابر بیش‌تر از سیستم‌های تصفیه معمولی است. این فیلتر زمانی‌که از خودرو جدا می‌شود، بسیار بزرگ بوده و فضای مقابل شیشه جلو را اشغال می‌کند. تسلا با انتشار یک ویدیو، از مزایای استفاده از این فیلتر و نتایج قانع‌کننده آن گفته است.

تسلا آرکید

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

مالکان تسلا و افرادی که با آن آشنایی دارند، می‌دانند که شارژ کردن این خودروها کار چندان آسانی نیست. برای سفرهای جاده‌ای، رانندگان باید از شبکه‌های سوپرشارژر برای کاهش معطلی استفاده کنند که حداقل برای نیم ساعت وقت خواهند گرفت. بنابراین در این مدت، باید با زمان خود چه کرد؟ راه‌حل ساده است، بازی‌های ویدیویی انجام دهید!

تسلا چند سالی است که بازی‌های ویدیویی را در صفحه‌نمایش اطلاعات-سرگرمی غول‌پیکر خود گنجانده است. با این‌حال، در جدیدترین مدل‌ها، چیپست‌های مورد استفاده با نمونه موجود در پلی‌استیشن 5 قابل مقایسه است تا تسلا بدین وسیله با بهره‌گیری از قدرت محاسباتی و گرافیکی آن، بتواند بازی‌های مدرن بسیاری پیشرفته و سنگینی را بر روی آن اجرا کند. Motor Trend با بررسی سیستم بازی‌ها، لیستی از عناوین موجود شامل Cuphead، BeachBuggy Racing 2، Cat Quest و چندین بازی آرکید کلاسیک را به نمایش گذاشته است. بسیاری از این بازی‌ها برای اجرا به صفحه لمسی متکی هستند، در حالی که بازی‌های رانندگی توسط فرمان خودرو کنترل می‌شوند. این عناوین جذاب را می‌توان در حالت پارک یا در حین انتظار برای شارژ، انجام داد.

هیچ وسیله کنترلری برای بازی همراه خودرو نیست اما می‌توان از طریق پورت USB-C این لوازم جانبی و سرگرم‌کننده را به نمایشگر خودرو متصل و از آن استفاده کرد.

سیستم صوتی فوق‌العاده باکیفیت

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

در بین اصطلاحات رایج خودرو، دو نکته مهم وجود داشته که اولی سرعت و دوم سیستم صوتی مناسب است. در حالی‌که سیستم‌های صوتی و تصویری تسلا همواره عملکردی بالاتر از حد متوسط دارند، در جدیدترین مدل‌ها از جمله مدل S Plaid، از نمونه‌ای جدید و ارتقا یافته استفاده شده است.

در این مدل، خریداران سیستم صوتی جدیدی به‌ نام Ultra Hight Fidelity را دریافت می‌کنند که مجموعا به 22 بلندگو مجهز شده و با ترکیبی از ساب‌ووفر، ووفر میان‌رده، بلندگوهای میان‌رده و توئیتر همراه شده است. این مجموعه با بهره‌مندی از ویژگی Dolby Pro-Logic و از طریق یک تقویت‌کننده 650 واتی کار می‌کند. به نقل از Find My Electric، کیفیت صدای سیستم‌های صوتی تسلا، به لطف استخدام مهندسان صدای Band and Olufson برای ایجاد سیستم‌هایی جهت بهینه‌سازی فضای داخل خودرو، عالی ارزیابی می‌شود. ماسک در این باره گفته که صدای این سیستم تداعی‌گر نمونه استفاده شده در سینمای خانگی است که با عملکرد پردازشی در حد و اندازه‌ پلی‌استیشن 5 همراه خواهد بود.

Plaid به معنای واقعی!

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

ماسک و تسلا، سابقه افزودن ویژگی‌هایی را به محصولات خود دارند که درجاتی از طنز و سرگرمی بی‌نظیر را برای خودروها به ارمغان می‌آورد. مدل S Plaid نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو نه تنها به یک سیستم برای بازی‌های ویدیویی تبدیل می‌شود، بلکه می‌توان از نمایشگر آن برای طراحی نیز استفاده کرد. برای مثال، نماد وسیله نقلیه شما روی نقشه‌ها را می‌توان به تعداد گزینه خنده‌دار تغییر داد یا در مدل X، درب‌ها همراه با پخش موزیک با حالتی موزون می‌رقصند و حالا در Plaid نیز در صورت تقاضا، صدایی شبیه به باد معده منتشر خواهد شد!

خودروهای زیادی در طول دهه‌ها به نام های بسیاری وجود داشتند، اما در میان همه آنها، Plaid مطمئنا منحصر به فرد است. هنگامی‌که خودرو در حالت لانچ قرار می‌گیرد، تنها چند ثانیه طول می‌کشد تا قدرت کامل خود را آزاد کند. در این حالت، قسمت جلوی خودرو پایین می‌آید و نشان می‌دهد که برای پرتاب آماده است. سپس تنظیماتی برای خنک کردن باتری انجام می‌گیرد و پس از برخاستن، بر روی صفحه نمایش راننده یک گرافیک چهارخانه و متحرک ظاهر می‌شود که گویی خودرو در حال حرکت در یک تونل شطرنجی است. Plaid در واقع نام یک سفینه فضایی در فیلم Spaceballs بوده که در آن به فیلم جنگ ستارگان طعنه‌ای طنزآمیز زده است.

محدوده پیمایشی

جذاب‌ترین ویژگی‌های خودرو الکتریکی تسلا مدل S Plaid

بزرگ‌ترین چالش در توسعه و ساخت خودروهای الکتریکی از آغاز تاکنون، محدوده پیمایشی و برد آنها بوده است. توانایی ذخیره‌سازی برق کافی برای تبدیل آن به قوای حرکتی، همواره برای سازندگان این خودروها حائز اهمیت خواهد بود.

ابتدا با تولید رودستر و سپس مدل S، تسلا ثابت کرده که خودروهای برقی می‌توانند الکترون‌های کافی را ذخیره کرده تا یک خودرو را طی فاصله‌ای کافی در حرکت نگه دارند، به طوری که امروزه این امر به یک راه‌حل عملی برای رانندگی روزمره تبدیل شده است. تسلا زمانی که وسایل نقلیه اولیه‌اش را با محدوده پیمایشی 320 کیلومتری به بازار عرضه کرد، موجی جدید را در این عرصه آغاز کرد و از آن زمان نیز توانسته برد خودروهای خود را افزایش دهد.

تسلا در وب‌سایت خود، محدوده پیمایش تقریبی EPA مدل S Plaid را به ازای هر شارژ، 637 کیلومتر عنوان کرده است. اکنون، این خودرو یکی از طولانی‌ترین بردها را در میان نمونه‌های موجود ارائه می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*