ربات جهنده

ربات جهنده عجیب آمریکایی می‌تواند در هر پرش، 30 متر به هوا بپرد + ویدیو

در فیلم‌های ابرقهرمانی، شخصیت‌هایی را می‌بینیم که حین سکانس‌های اکشن، تا ارتفاع عجیب و غریبی می‌پرند. حالا دانشمندان یک ربات جهنده ساده را ساخته‌اند که چنین قابلیتی دارد.

تیمی از مهندسان، تحت رهبری «الیوت هاکس» استاد دانشگاه سانتا باربارا، موفق به طراحی یک ربات جهنده شده‌اند که می‌تواند تا ارتفاع 30 متری، پرش کند. در این ویدیو، می‌بینید که ربات به بالای یک تپه می‌پرد و سپس برمی‌خیزد تا برای جهش بعدی آماده شود.

به ادعای اعضای تیم، این بالاترین ارتفاع دست یافته توسط هر نوع جهنده مکانیکی یا طبیعی است. البته سارا برگبیتر، از دپارتمان مهندسی مکانیک دانشگاه کارنگی ملون که در این پروژه مشارکت نداشت، نظر دیگری دارد؛ زیرا برخی موجودات زنده به نسبت جثه و وزن بدنشان، می‌توانند تا ارتفاع بسیار بیشتری جهش کنند. او می‌گوید:

یک حشره کوچک، به نام جهنده وزغی (froghopper) قادر به پریدن تا ارتفاع 70 سانتی‌متری است؛ یعنی 115 برابر بلندی قامتش!

به هر حال، این ربات جهنده با وزنی کمتر از 150 گرم، متشکل از یک موتور کوچک است که به یک فنر با کمانچه‌های ارتجاعی فیبرکربنی متصل می‌شود. بندهای لاستیکی این بازوهای ارتجاعی، به یک دوک متصل شده‌اند که نیروی موتور، آن را به حرکت در می‌آورد. به گفته‌ی هاکس، چنین ساختاری باعث استحکام ربات و فشرده شدن حداکثری فنر بدون شکستن آن می‌شود.

اما چنین رباتی چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟ شاید تحویل بسته سفارشی از طریق پنجره طبقه سوم، بدون اینکه نیاز باشد تا دَم در پایین بروید!

البته هاکس و اعضای تیمش، اهداف بلندتری دارند و طبق محاسبه آن‌ها، امکان رساندن ارتفاع پرش تا 125 متر هم دور از دسترس نیست. حتی روی کره ماه، این  ارتفاع تا 500 متر قابل افزایش است. پس در دورانی که پهپادها برای رسیدن به حداکثر ارتفاع در حال رقابت با هم هستند، ظاهرا یک رقیب جدید پیدا کرده‌اند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*