کیفیت تصاویر تلسکوپ جیمز وب

کیفیت تصاویر تلسکوپ جیمز وب با سایر تلسکوپ های فضایی مادون قرمز قابل مقایسه نیست

اخیرا شاهد انتشار اولین تصاویر ارسالی تلسکوپ James Webb از فضا بودیم. کیفیت تصاویر تلسکوپ جیمز وب بسیار فراتر از سایر تلسکوپ های مادون قرمز است.

تصاویری که هفته گذشته توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد، تصاویر رسمی این تلسکوپ جدید نیستند، اما از یک جهت هم می‌توان آنها را تصاویر رسمی تلقی کرد. کیفیت فوق العاده تصاویر تلسکوپ جیمز وب از همین ابتدا قدرت بی‌نظیرش را به رخ می‌کشد و نشان می‌دهد که تا چه حد اخترشناسی مادون قرمز قابلیت پیشرفت دارد.

حیرت دانشمندان از کیفیت فوق‌العاده تصاویر تلسکوپ جیمز وب

کیفیت تصاویر تلسکوپ جیمز وب

این تصاویر پس از پایان پروسه طولانی و حساس هم ترازی آینه‌ها و ابزارهای تلسکوپ که برای ثبت تصاویر واضح ضروری بودند، منتشر شد. مهندسان و اخترشناسان با هیجان زیادی می‌گویند که عملکرد تلسکوپ جیمز وب خیلی فراتر از انتظارشان بوده است.

مارک مک کارن، مشاور ارشد آژانس فضایی اروپا و عضو کارگروه علمی تلسکوپ جیمز وب، می‌گوید:

این تلسکوپ قوانین فیزیک را زیر پا نگذاشته است، اما به لطف تلاش‌های فراوان چند دهه گذشته افراد زیادی به بهترین حالت خود عمل می‌کند.

از آنجایی که اخترشناسان از این دستاورد خود بسیار هیجان زده هستند، شروع به مقایسه تصاویر جیمز وب با تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ‌های قبلی در فضای مجازی کرده‌اند تا از این طریق پیشرفت چشمگیر در رزولوشن این تلسکوپ را نشان دهند.

یکی از اخترشناسان به نام آندراس گاسپر که مسئول ادوات طیف سنج مادون قرمز میانه (MIRI) است، عکس‌های کاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان وسیع (WISE) را با عکس‌های تلسکوپ جیمز وب که از همان میدان دید گرفته شده است جمع‌آوری و مقایسه کرده است. میدان دید هر دوی آنها ابر ماژلانی بزرگ (کهکشان اقماری کوچکی در نزدیکی کهکشان راه شیری) است.

گاسپر در توییتر خود اینگونه نوشت:

اگر می‌خواهید بدانید که جیمز وب تا چه حد فوق العاده است، کافیست تا عکس‌های تازه منتشر شده آن را با نقشه برداری آسمانی WISE مقایسه کنید. با این طول موج، نزدیک‌ترین تصاویری که توانستم پیدا کنم همین است. احتمالا تصاویر گرفته شده با دستگاه‌های تصویربرداری فروسرخ اسپیتزر کمی بهتر از WISE هستند.

او بعدا متوجه شد که اسپیتزر نیز از ابر ماژلانی بزرگ تصاویری ثبت کرده است، سپس شروع به مقایسه کیفیت تصاویر این سه تلسکوپ کرد.

گاسپر در توییتی دیگر نوشت:

اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم، WISE با قطر آینه اصلی ۴۰ سانتی‌متر نصف اندازه اسپیتزر (با قطر آینه اصلی ۸۵ سانتی‌متر) است. اما هردوی آنها در مقایسه با جیمز وب بسیار کوچک هستند. قطر آینه اصلی جیمز وب ۶.۵ متر است. بله! این کیفیت تصویری است که از یک دیافراگم بزرگ می‌توان به دست آورد. رزولوشن و حساسیت آن قابل مقایسه نیست.

اخترشناسان و مهندسان از کیفیت بالای تصاویر تلسکوپ جیمز وب حیرت زده شده‌اند. البته شاید از خودتان بپرسید که مگر آنها توانایی‌های تلسکوپ را پیشتر در روی زمین تست نکرده بودند. بله، ولی اینگونه تست‌ها همیشه تمام ظرفیت‌ها را نشان نمی‌دهند.

کیفیت تصاویر تلسکوپ جیمز وب

Marshall Perrin، نماینده علمی این پروژه در موسسه علمی تلسکوپ فضایی از محدودیت‌های تست تلسکوپ بر روی زمین پرده برداشت. به گفته پرین آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب طوری طراحی شده‌اند که در فضای بدون جاذبه به شکل خاصی درآیند. این درحالیست که در تمامی تست‌های زمینی جاذبه تاثیر محسوسی دارد و دانشمندان مجبور هستند با شبیه سازی‌های مختلف آن را جبران کنند.

به هر حال الان زمان لذت بردن از کیفیت بالای تصاویر اولیه تلسکوپ جیمز وب است تا اولین تصاویر رسمی آن در تابستان منتشر شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*