نمایشگاه خودروی تهران

نمایشگاه خودرو تهران با حضور 25 خودروساز و معرفی 14 خودرو جدید برگزار می‌شود

نمایشگاه خودرو تهران پس از به تعویق افتادن‌های طولانی بالاخره در اواخر ماه جاری با حضور 25 خودروساز و معرفی 14 محصول جدید برگزار می‌شود.

نمایشگاه بین المللی خودروی تهران به مدیریت علیرضا عاجزی در آستانه برگزاری است و هم اکنون گزارشی از برگزاری این مراسم به دستمان رسیده که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. چهارمین نمایشگاه خودروی تهران از تاریخ 27 لغایت 30 اردیبهشت ماه سال 1401 در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

از جمله شرکت کنندگان در این نمایشگاه می‌توان به گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان خودروساز برتر ایران و برخی از خودروسازان چینی، کره‌ای، ترکیه و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره کرد. در این میان گروه خودروسازی سایپا همچنان حضور خود در این نمایشگاه را قطعی نکرده است و کم و کیف تصمیم‌های این شرکت خودروسازی داخلی مشخص نیست.

علیرضا عاجزی

نمایشگاه خودرو تهران در آستانه برگزاری است

روز گذشته صبح در راستای برگزاری چهارمین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران، نشست خبری با حضور آقای علیرضا عاجزی برگزار شد و وی به برخی سوالات پیرامون این مراسم پاسخ داد. لازم به ذکر است که در نمایشگاه امسال قرار شده 25 خودروساز حضور داشته باشند و حدود 14 خودروی جدید نیز رونمایی شود. عاجزی در ابتدای این نشست گفت:

چهارمین نمایشگاه خودرو تهران پس از وقفه‌ای سه ساله و با هدف معرفی آخرین دستاوردهای صنعت خودرو ایران برگزار می‌شود و در این نمایشگاه علاوه بر حضور پررنگ خودروسازان داخلی، مهمانانی از کشورهای چین، کره، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس حضور خواهند داشت.

به گفته او هم اکنون خودروسازان بزرگی همچون ایران خودرو، گروه صنعتی ماموت و گروه بهمن با قدرت آماده حضور در این نمایشگاه بین المللی شده‌اند و برخی دیگر از خودروسازان هم به دلایل مختلفی تصمیم گرفته‌اند در این رویداد شرکت نکنند و به هر حال بزرگترین غایب این نمایشگاه تاکنون، گروه خودروسازی سایپا بوده است.

نمایشگاه خودروی تهران

مدیر برگزاری نمایشگاه بین المللی خودروی تهران در ادامه توضیح داد این نمایشگاه با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال برگزاری است و تا شروع آن فرصت زیادی باقی نمانده است. در همین راستا خودروسازانی که هم اکنون در این برنامه‌ریزی شرکت داشته‌اند، اقدامات لازم را انجام داده‌اند و اگر شرکتی بخواهد در ادامه وارد این نمایشگاه شود باید مورد بررسی قرار بگیرد. وی همچنین افزود:

با توجه به تجربه همکاری که با گروه خودروسازی سایپا داریم، این خودروساز می‌تواند حتی در روزهای واپسین برگزاری نمایشگاه برای حضور در آن آماده شود و با تمام قوا در آن شرکت کند. همچنان با سایپا در حال مذاکره‌ایم و به طور قطعی هم نمی‌توان گفت که این خودروساز بزرگ برنامه‌ای برای حضور در چهارمین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران ندارد. بدیهی است که در صورت عدم حضور سایپا، این خودروساز بزرگترین غایب نمایشگاه خودروی تهران در 1401 خواهد بود.

علاوه بر این آقای عاجزی توضیح می‌دهد که در سال گذشته به علت تحریم‌های شدید و همچنین پاندمی کرونا زمان نمایشگاه خودروی تهران بارها به تعویق افتاد و قرار بر این شد که این مراسم در بهمن ماه برگزار شود، اما متاسفانه سر و کله سویه اومیکرون پیدا شد و باز هم نمایشگاه به اردیبهشت ماه امسال موکول گردید. او همچنین نوید برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران را در بهمن ماه سال جاری داده که البته به شرط موافقت مسئولان ذی‌ربط برگزار خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر ممنوعیت واردات خودرو دردسر بزرگی برای صنعت خودرویی کشور به وجود آورده و یکی از بزرگترین دردسرهای این موضوع، عدم حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه بین المللی خودروی تهران است. بنابراین امسال نیز تنها شرکت کنندگان این نمایشگاه، خودروسازان داخلی و شرکای تجاری آنها خواهند بود. وی در ادامه اضافه می‌کند:

این اتفاق در حالی است که همواره بازار خودرو ایران برای شرکای خارجی جذاب بوده و حتی با وجود تحریم، بازار ایران همواره مورد رصد و رفت و آمد شرکت‌های خارجی بوده است، اما برای حضور آنها در نمایشگاه خودرو باید شرایط همکاری مجدد با خودروسازان خارجی فراهم شود.

علیرضا عاجزی

به گفته عاجزی یکی از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه برگزاری تست درایو خودروهای جدید خودروسازان داخلی است و در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران فضایی برای تست محصولات جدیدی که در این نمایشگاه رونمایی می‌شود در نظر گرفته شده است و استفاده از این امکان برای عموم مردم فراهم است.

آن طور که علیرضا عاجزی گفته است، ظرفیت لازم برای حضور خبرنگاران در روز 26 اردیبهشت ماه از ساعت 11 صبح وجود خواهد داشت و پس از این که مراسم به صورت رسمی افتتاح شود، از روز 27 اردیبهشت ماه عموم مردم می‌توانند از نمایشگاه بازدید داشته باشند.

از شواهد امر پیداست که در این نمایشگاه برنامه‌های جانبی مثل نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی توسط شرکت‌های حاضر در نمایشگاه برگزار خواهد شد و در کنار این موضوع‌ها مسئله فروش خودروها نیز جزئی از برنامه‌های خودروسازان خواهد بود. به نظر می‌رسد برخی از شرکت‌های خودروسازی که تعهدات معوقه داشته‌اند، از حضور در این نمایشگاه کنار گذاشته‌اند. عاجزی در این زمینه می‌گوید:

در این دوره از نمایشگاه خودرو تهران بنا به صلاح‌دید مجموعه برگزارکننده نمایشگاه، شرکت‌هایی که تعهدات معوق داشته‌اند در این نمایشگاه حضور نخواهند داشت، چرا که برگزاری تجمع اعتراضی مردم در نمایشگاه قبلی به هیچ وجه در شان نمایشگاه شهر آفتاب و نمایشگاه خودرو تهران نبود.

نمایشگاه خودروی تهران

وضعیت سایپا چه می‌شود؟

به نظر می‌رسد که برخی از خودروسازان حاضر در چهارمین نمایشگاه بین المللی خودروی تهران قصد دارند از یک یا دو خودروی جدید خود رونمایی به عمل آورند، ولی گروه خودروسازی سایپا از آن دسته شرکت‌هایی است که اگر در این نمایشگاه حضور یابد، می‌تواند محصولاتی نظیر شاهین دنده‌ای اصلاح شده، شاهین اتوماتیک، آریا، اطلس، سپر، سهند و کارون را معرفی کند.

از طرف دیگر سایپا این پتانسیل را دارد که در کنار محصولات مذکور از محصولات تجاری مانند کامیونت‌های جدید با نشان سایپا دیزل نیز رونمایی کند. حالا به نظر می‌رسد سایپا به کمترین میزان تعهدات معوق خود رسیده و تیم مدیریتی جدید آن نیز توانسته‌اند اصلاحاتی کمی و کیفی را در چرخه تولید اعمال کنند. بنابراین تا این لحظه خبری مبنی بر شرکت این خودروساز در نمایشگاه خودروی تهران نشنیده‌ایم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. چی؟
    کره ای و ترکیه. مگه تحریم نیستیم
    یا قراره قطعه بیارن

  2. نمایشگاه خودرو تهران؟؟؟؟؟

    هههههههههههههههههههههههههههه