تویوتا پریوس در برابر هیوندای سوناتا هیبرید

تویوتا پریوس در برابر هیوندای سوناتا هیبرید ؛ مقایسه هیبریدی های محبوب بازار ایران

قرار گرفتن تویوتا پریوس در برابر هیوندای سوناتا هیبرید می‌تواند یکی از مقایسه‌های جذاب برای خرید باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

امروزه بازار خودروهای الکتریکی داغ شده و بسیاری از کمپانی‌های مشهور جهان به علت بحران انرژی و کمک به محیط زیست به سمت تولید خودروهای برقی رفته‌اند. البته در این میان محصولات هیبریدی نیز وجود دارد که از قضا طرفداران خاص خود را دارد و محبوب هستند.

بر اساس سابقه ورود خودروهای برقی به بازارهای جهانی، خودروهای الکتریکی تازه واردتر از خودروهای هیبریدی هستند و این بدان معناست که قبل از پیدایش خودروهای تمام الکتریکی شاهد حضور محصولات هیبریدی بوده‌ایم. بد نیست برای آنها که نمی‌دانند توضیح دهیم که خودروهای هیبریدی از ترکیب سوخت بنزین و برق استفاده می‌کنند.

تویوتا پریوس در برابر هیوندای سوناتا هیبرید

اولین خودروی هیبریدی جهان، تویوتا پریوس بوده و ملقب به پرفروش ترین خودروی هیبریدی جهان نیز شده است. طی چند سال اخیر در بازار داخلی ما نیز واردات و مونتاژ خودروهای هیبریدی آغاز شده است و اولین شرکت پیشرو در این زمینه گروه ایرتویا است. این واردکننده بخش خصوصی در ابتدا روی خودروهای هیبریدی دست گذاشت.

هیوندای سوناتا هیبریدی

اولین خودروهای هیبریدی که این شرکت ثبت سفارش کرد، محصولاتی از کمپانی‌هایی نظیر تویوتا و لکسوس بودند. یکی از مهم‌ترین خودروهای هیبریدی ایران که نقش مهمی در بازار داخلی ایفا می‌کند، تویوتا پریوس است. شرکت ایرتویا نسل قدیمی پریوس را وارد کشور کرد و حتی این خودرو به ناوگان تاکسیرانی فرودگاهی هم راه یافت.

از جمله جدی‌ترین برنامه‌های این شرکت واردات نسل جدید تویوتا پریوس بود و ایرتویا موفق شد نسل جدید این خودرو را با تیراژ بالا راهی بازار ایران کند. در واقع خودرویی که این شرکت روی آن دست گذاشته بود توانست در مدت کوتاهی بازار سدان‌های هیبریدی و غیر هیبریدی را تصاحب کند.

در این برهه زمانی سایر شرکت‌های خودروسازی و واردکننده خودرو به تب و تاب افتادند تا چنین خودروهایی را وارد کنند. ایرتویا توانسته بود به موفقیت چشمگیری در این زمینه دست پیدا کند و الگویی برای سایر کمپانی‌ها شده بود. دومین شرکتی که موفق شد یک خودروی هیبریدی را در تیراژ بالا وارد بازار کند و در مدتی کوتاه نام و آوازه‌ای برای خود دست و پا کند، شرکت پاکرو بود و سوناتا ال اف را عرضه کرد.

تویوتا پریوس

این شرکت همچنین توانست پیش از عرضه جهانی خودروی سوناتای هیبریدی جدید آن را در اتاق نمایش خود رونمایی کند. همه ما منتظر عرضه و واردات گسترده و تیراژ بالای این خودرو بودیم که سر و کله ممنوعیت واردات خودرو پیدا شد و هر چه پاکرو رشته کرده بود، پنبه شد. نمی‌توان گفت که تویوتا پریوس و سوناتا LF در یک کلاس قرار دارند، اما می‌توان این گونه بیان کرد که این دو خودرو جزو پرفروش ترین خودروهای هیبریدی بازار ایران هستند.

مقایسه تویوتا پریوس با سوناتا LF از نظر طراحی ظاهری

ابتدا از تویوتا پریوس شروع می‌کنیم. این خودرو از همان ابتدا طراحی آینده‌نگر و پیشتازی داشت و به همین جهت طراحی آن نیز عجیب غریب و خارج از عرف بود. گفتنی است که در طرح جدیدی که کمپانی تویوتا برای خودروی هیبریدی خود در نظر گرفته، درجه اغراق بیشتر از قبل شده است.

زمانی که مشتریان با این حجم از اغراق مواجه شدند شروع به انتقاد از شرکت تویوتا کردند و دیری نپایید که مدیران این کمپانی تصمیم گرفتند فیس لیفتی از آن را روانه بازار کنند. متاسفانه این فیس لیفت هیچگاه به بازار ایران راه نیافت. طراحی چراغ‌های جلو پریوس سه شاخه و باز هم عجیب و غریب است.

آن طور که تیم طراحی این خودرو اعلام کرده‌اند، پوزه خودرو یا همان بخش سپر جلو الهام گرفته شده از ماهی است. لوگوی این خودرو چه در پریوس و چه در دیگر محصولات کمپانی تویوتا به رنگ آبی است. جلوپنجره این سدان جذاب به شکل یک شیار باریک است و همچنین خطوط تند و تیزی که روی کاپوت دیده می‌شود به طراحی آیرودینامیکی این خودرو کمک کرده‌اند. داخل یک فرورفتگی جالب شاهد تعبیه دو عنصر مه شکن و چراغ دی لایت هستیم که به شکل مثلث قرار گرفته‌اند.

هیوندای سوناتا هیبریدی

در آن سوی میدان با یک هیبریدی دیگر سر و کار داریم که البته بر خلاف پریوس طراحی ظاهری عجیب و غریبی ندارد. گفتنی است که هیوندای تلاش کرده با اعمال برخی تغییرات هر چند جزئی، سوناتا LF بنزینی را از نسخه هیبریدی متمایز کند. برای مثال طراحی جلو پنجره، چراغ‌ها و سپر کاملا تغییر داده شده است.

در هیوندای سوناتا هیبریدی چراغ‌ها به نسبت مدل بنزینی بزرگ‌تر شده و در کل در قیاس با تویوتا پریوس طراحی منطقی و معقولانه‌تری را شاهد هستیم. جلوپنجره این خودرو یک شش ضلعی بزرگ است که با توری مشکی پوشانده شده است. دی لایت‌های نواری نیز روی سپر مشاهده می‌شود و البته درون یک قاب کرومی قرار گرفته‌اند.

در مجموع باید این‌گونه بیان کرد که طراحی سوناتا LF هیبریدی در مقایسه با تویوتا پریوس عامه‌پسندتر است و از نظر اغلب مشتریان نیز خودرویی زیبا و جذاب به نظر می‌رسد. البته عده‌ای نیز ممکن است با ظاهر بیرونی پریوس کنار نیایند.

شوربختانه پریوس در نمای جانبی، همچنان طراحی عجیب و غریب خود را حفظ کرده است. از جمله عجیب و غریب‌ترین قسمت‌های این خودرو به خصوص در نمای کناری، پروفیل پنجره‌هاست که از جلو به عقب به صورت شیب‌دار طراحی شده است. در واقع ساده‌تر اگر بخواهیم بگوییم، پنجره‌های عقب این خودرو به نسبت پنجره‌های جلو کوچک‌تر طراحی شده‌اند.

تویوتا پریوس

علاوه بر این که پنجره‌ها چنین حالتی دارند، سقف نیز وقتی به عقب خودرو می‌رسد شیب نسبتا ملایمی به خود می‌گیرد تا به شیشه عقب ملحق شود. گفتنی است که قسمتی از ستون C به رنگ مشکی در آمده است. امتداد چراغ‌ها به حالت یک خط لبه‌دار روی در عقب خودرو ترسیم شده است. البته این خط وقتی که به در جلو می‌رسد، تقریبا محو می‌شود.

در نمای عقب می‌توان گفت که با جنجالی‌ترین طراحی مواجه می‌شویم. همان‌طور که از ابتدای این مطلب گفته‌ایم، طراحی پریوس عجیب و غریب است و حالا چراغ‌های عقب این خودرو بیشتر از هر چیزی توجه ما را به خود جلب کرده، زیرا به شکل دو کمان خمیده طراحی شده‌اند.

از طرف دیگر شیشه عقب این خودرو دو تکه طراحی شده و آنچه این دو تکه شیشه را از یکدیگر جدا کرده است، اسپویلر خودرو است. شاید اگر بگوییم که طراحی عقب این خودرو آن را تبدیل به خودرویی منحصر به فرد می‌کند بیراه نگفته باشیم.

اما به نمای جانبی سوناتا هیبریدی می‌رسیم. این خودرو شانه به شانه برادر بنزینی خود یک سدان نیمه لوکس به حساب می‌آید. چیزی در طراحی این خودرو هنجارشکنانه نیست و طراحی درها، پنجره‌ها و لچکی به سبک خودروهای رایج و معمولی بازار است. خوشبختانه در این خودرو هیچ چیز عجیب و غریبی مانند آنچه در پریوس دیدیم، مشاهده نمی‌شود.

هیوندای سوناتا هیبریدی

نسخه بنزینی سوناتا LF با نسخه هیبریدی در رینگ‌هایشان با یکدیگر تفاوت دارند. البته ظاهر کلی هر دو خودرو یکسان است و نمای پشتی این نسخه از سوناتا بر خلاف نسخه بنزینی دست نخورده باقی مانده است. تنها تغییری که اعمال شده و به چشم می‌آید، گرافیک یخی چراغ‌ها است و جلوه متفاوت و جذابی به این سدان بخشیده است. روی سپر این خودرو یک دیفیوزر پلاستیکی تزئین شده که در بردارنده چراغ‌های مه شکن و رفلکتور است.

مقایسه سوناتا LF با تویوتا پریوس از نظر طراحی کابین

شرکت تویوتا ظاهرا می‌خواست هر چه ایده عجیب و غریب برای طراحی خودرو داشته روی پریوس هیبریدی پیاده‌سازی کند. نخستین چیزی که درون کابین این خودروی سدان جلب توجه می‌کند، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال آن است که باز هم بر خلاف سایر خودروها به جای این که روبه‌روی راننده باشد، در مرکز داشبورد قرار گرفته است.

به عبارت دیگر دیگر صفحه کیلومتر پریوس در قالب چند نمایشگر متوالی تعریف شده که در کل اطلاعات حرکتی و فنی خودرو را به نمایش می‌گذارد. کنسول اصلی خودرو به شکل یک قطعه مشکی براق روی داشبورد سوار شده و در بردارنده دریچه‌های کولر و نمایشگر مولتی مدیا است.

خوشبختانه به نظر می‌رسد که متریال به کار رفته در داشبورد و رودری‌ها نسبتا مرغوب هستند و عامل تمایز و جذابیت آنها رنگ سفیدی است که دارند. از طرف دیگر برای برخی قطعات و ابزارهای دیگر نظیر تزئین کنسول وسط، فرمان و سایر بخش‌ها از این رنگ سفید استفاده شده است. یکی از جالب‌ترین قسمت‌های درون کابین تویوتا پریوس دسته دنده عجیب آن است که در ابعادی کوچک و با زاویه 90 درجه تعبیه شده است.

تویوتا پریوس

باز هم به سوناتا LF می‌رسیم و باز هم باید بگوییم که نسخه هیبریدی این خودرو درون کابین خود هیچ تفاوتی با نسخه بنزینی ندارد. کنسول وسط کابین شش ضلعی است و بر خلاف کنسول پریوس تعداد زیادی دکمه روی آن قرار دارد. متاسفانه درون کابین برخی از قطعات از جمله دریچه‌ها تهویه و محل نصب مانیتور بیش از اندازه قدیمی هستند.

در مجموع باید این‌گونه بیان کرد که در کابین سوناتا هیبرید بر خلاف تویوتا پریوس هیچ اثری از آینده‌نگری وجود ندارد و همه چیز در حالت کلاسیک و قدیمی خود تعبیه شده‌اند. داخل کابین سوناتا ترکیبی از قطعات چوبی و کرومی دیده می‌شود و غربیلک فرمان هم به صورت ایکس لاتین طراحی شده و به نظر می‌رسد که خوش‌دست باشد.

تنها چیزی که در نسخه بنزینی سوناتا با نسخه هیبریدی متفاوت است، صفحه نشان دهنده پشت آمپر است. در واقع در صفحه کیلومتر پریوس و سوناتا اطلاعاتی نظیر سامانه هیبرید خودرو و درصد شارژ باتری‌ها و غیره را می‌توان مشاهده کرد. در نهایت این تویوتا پریوس است که در این بخش مدرن‌تر و امروزی‌تر به حساب می‌آید.

مقایسه تویوتا پریوس با سوناتا LF از نظر امکانات رفاهی

شرکت ایرتویا خودروی هیبریدی پریوس را در سه تیپ A، B و C راهی بازار کرده است. نسخه فول آپشن این خودروی سدان جذاب فول آپشن محسوب می‌شود و امکانات بسیاری از قبیل موارد زیر در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد:

هیوندای سوناتا هیبریدی

کروز کنترل، سیستم کنترل ایستایی در سر بالایی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، اتو پارک (سفارشی)، سیستم انتخاب حالت رانندگی ۴ گانه (نرمال، اکو، اسپرت و الکتریکی)، سنسور پارک عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایرها، رادار نقطه کور (سفارشی)، رادار تغییر لاین (سفارشی)، ترمز کمکی، سیستم بازیابی انرژی ترمز، دی لایت، اتو لایت، نور بالای اتوماتیک (سفارشی)، سیستم چرخش چراغ‌ها در پیچ، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌های زنون جلو، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، تنظیم ۴ حالته ستون فرمان، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان، سیستم صوتی JBL، ده بلندگوی استریو، نمایشگر ۷ اینچ لمسی، هدآپ دیسپلی (سفارشی)، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه (سفارشی)، ۷ کیسه هوا، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه‌های تهویه سرنشینان عقب، سیستم کنترل رطوبت، تنظیم ۶ جهته دستی صندلی راننده و ۴ جهته شاگرد، گرم کن صندلی‌های جلو (سفارشی)، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها (روکش چرم سفارشی)، خروجی برق ۱۲ ولت، سیستم ایزو فیکس در صندلی‌های عقب، شارژر وایرلس، آینه الکتروکرومیک وسط، تاشوندگی برقی آینه‌های جانبی، سانروف (سفارشی) و گرم کن آینه‌های جانبی.

خوشبختانه در این یک موضوع این سوناتا هیبریدی است که مثل همیشه امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. در واقع این محصولات هیوندای هستند که همواره فهرست کامل‌تری از محصولات تویوتا دارند و این بار نیز مثل همیشه سوناتا LF بر تویوتا پریوس می‌چربد.

تویوتا پریوس

شرکت پاکرو نیز همچون تویوتا این خودرو را در سه تیپ 1، 2 و 3 راهی بازار کرد که به ترتیب نام آنها GLS، GL و GLS Plus است. از امکانات رفاهی نسخه فول آپشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم کنترل ایستایی در شیب، سیستم کنترل پایداری، سیستم انتخاب حالت رانندگی ۳ گانه (اکو، نرمال و اسپرت)، سیستم کنترل کشش، کروز کنترل هوشمند، سنسورهای پارک جلو و عقب، برف پاک کن اتوماتیک، نمایشگر فشار باد تایرها، رادار تشخیص نقطه کور، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، سیستم بازیابی انرژی ترمز، چراغ‌های روشنایی روز، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌ها، مه شکن عقب، سیستم چرخش چراغ‌های جلو در پیچ، چراغ شور جلو، لامپ‌های بای زنون جلو، چراغ خوش آمد گویی، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، تنظیم ۴ حالته ستون فرمان، اینترفیس، گرم کن غربیلک فرمان، روکش چرم فرمان و صندلی‌ها، سیستم صوتی اینفینیتی با ۸ بلندگو، دوربین دید عقب، ۶ ایربگ، پشت سری‌های فعال شونده در تصادف، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه‌ای، تنظیم برقی ۸ جهته صندلی راننده و ۶ جهته سرنشین همراه با حافظه، گرم کن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم ایزوفیکس صندلی‌های عقب، خروجی برق ۱۲ ولت در جلو و عقب، گرم کن آینه‌های جانبی، آینه الکتروکرومیک وسط، سقف پانورامیک شیشه‌ای، شیشه‌های دودی عقب، پرده برقی عقب و پرده‌های دستی جانبی.

مقایسه سوناتا LF با تویوتا پریوس از نظر تجربه رانندگی

خودروی هیبریدی تویوتا مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر بنزینی با حجم 1.8 لیتر و دو موتور الکتریکی است. در مجموع این خودرو می‌تواند با پیشرانه بنزینی و موتورهای الکتریکی قدرت 121 اسب بخار را تولید کند. نیروی محرکه این خودرو برای این که به محور جلوی آن منتقل شود از یک گیربکس E-CVT کمک می‌گیرد.

هیوندای سوناتا هیبریدی

تفاوت این جعبه دنده با گیربکس CVT معمولی در این است که نیروی چرخ‌های جلو را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. بنابراین در خودروی پریوس هنگامی که با بنزین کار می‌کنید تنها با کار کردن موتور، باتری‌ها شارژ می‌شوند. آن‌طور که تویوتا ادعا کرده این خودرو می‌توان در عرض کمتر از 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. البته این عدد با توجه به شرایط اقلیمی کشور ما ممکن است به 12 ثانیه هم برسد.

در نهایت باید این‌گونه جمع بندی کرد که پریوس به عنوان یک خودروی هیبریدی شتاب فوق‌العاده‌ای به شما ارائه نمی‌دهد. البته طوری هم عمل نمی‌کند که از شتاب آن ناراضی باشید. در آن سوی میدان نبرد سونتا LF دنیایی کاملا متفاوت با پریوس دارد. این خودرو مجهز به پیشرانه‌ای 2 لیتری است که در ترکیب با موتور الکتریکی‌اش می‌تواند حداکثر قدرت 193 اسب بخار را تولید کند.

نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود. سازندگان این خودرو شتاب صفر تا صد آن را 9 ثانیه تخمین زده‌اند که عدد قابل قبول‌تری نسبت به تویوتا پریوس است. رقیب اصلی سوناتای هیبریدی در بازار جهانی تویوتا کمری هیبرید است، نه پریوس، ولی به علت ممنوعیت واردات خودرو هیچ‌گاه نشد در بازار ایران شاهد رقابت این دو خودرو با یکدیگر باشیم.

به پریوس بر می‌گردیم و سواری نرم و قابل توجه آن را بررسی می‌کنیم. سیستم تعلیق این خودرو خانوادگی‌پسند است و خوشبختانه صدای پیشرانه آن در دور موتور پایین بر آرامش خودرو می‌افزاید. فرمان خوش‌دست این سدان به خوبی در دست راننده جای می‌گیرد. شوربختانه مصیبت اینجاست که خودروهای پریوس که وارد کشور شده‌اند دارای لاستیک‌های باریکی هستند که همین موضوع باعث شده خودرو از راننده تبعیت نکند.

تویوتا پریوس

خوشبختانه به لطف وجود سامانه‌های کنترلی و ایمنی شرایط این خودرو در وضعیت پایداری قرار دارد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر 100 کیلومتر تنها 4.5 لیتر است و از سوی دیگر کیفیت سواری سوناتا LF هم وضعیت خوبی دارد. البته سوناتا LF اندکی از سوناتا YF کمی خشکی را به ارث برده است.

خوشبختانه سوناتا ال اف با وجود این که وزن بالایی دارد (چون باتری‌ها و موتورهای برقی به آن اضافه شده) به خوبی توانسته با سیستم تعلیق خود جلوی ضربات ناشی از ناهمواری‌ها را بگیرد. در بحث هندلینگ و تسلط روی خودرو نیز سوناتا هیبریدی سربلند از کار بیرون می‌آید.

فرمان سوناتا مانند تویوتا پریوس مجهز به قدرت کمک الکتریکی است و نسبت به جعبه فرمان‌های سابق هیوندای، عملکرد دقیق‌تری دارد. مصرف سوخت ترکیبی سوناتا هیبریدی آن‌طور که اعلام شده 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است که تفاوت فاحشی با پریوس هیبریدی ندارد.

تویوتا پریوس

نقاط قوت:

  • کیفیت ساخت بالا
  • استهلاک پایین
  • برند معتبر سازنده
  • مصرف سوخت پایین
  • کابین جادار
  • امکانات مناسب
  • سابقه درخشان در بازارهای جهانی
  • شتاب قابل قبول
  • سواری نرم و خدمات پس از فروش مناسب

نقاط ضعف:

  • کمبود برخی از امکانات
  • پهنای کم لاستیک‌ها
  • طراحی نه چندان عامه پسند
  • سیستم‌های پیچیده برقی
  • قطعات گران قیمت

هیوندای سوناتا LF

نقاط قوت:

  • طراحی زیبا و عامه پسند
  • امکانات رفاهی و ایمنی فراوان
  • سواری نرم
  • هندلینگ مناسب
  • شتاب قابل قبول
  • مصرف سوخت پایین
  • استهلاک پایین
  • کابین جادار
  • جایگاه محبوب در بازار

نقاط ضعف:

  • شبکه خدمات پس از فروش نه چندان گسترده
  • قطعات گران قیمت
  • سیستم‌های پیچیده برقی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*