هاوال Big Dog Hunting

هاوال Big Dog Hunting؛ ترکیب آفرود با کابین مجلل و قیمت منطقی + ویدیو

هاوال Big Dog Hunting یک شاسی بلند عجیب چینی است که بر خلاف ظاهر آفرودی خود، از کابین به روز و مجللی بهره می‌برد. در ادامه با این SUV خوش ساخت و جذابِ چشم بادامی‌ها، بیشتر آشنا می‌شویم.

بازار خودروهای شاسی بلند در کشور چین، حسابی داغ شده است و در این میان، شاسی بلندهای برقی و هیبریدی با یکدیگر در رقابت تنگاتنگی هستند اما این موضوع باعث نمی‌شد که شرکت های خودروسازی چینی، از پیشرانه‌های درون سوز خداحافظی کنند.

فهرست مطالب:

معرفی هاوال Big Dog Hunting

هاوال Big Dog Hunting

نسخه آفرودی یا همان Hunting

شرکت خودروسازی هاوال، یکی از خوش نام ترین‌ تولید کنندگان چینی محسوب می‌شود که در کشور ما هم از محبوبیت بالایی برخوردار است. آخرین شاسی بلند این خودروساز، یک آفرودر موفق است که در ادامه به تمامی زوایای آن، نگاهی خواهیم داشت.

در ابتدا باید بگوییم که این محصول، یک خودرو مستقل نیست و به نوعی یکی از تریم‌های جدید هاوال Big Dog  محسوب می‌شود که ظاهر آفرودی زیبایی را دارد. البته این نکته را هم فراموش نکنید که ورزش آفرود، به تازگی در کشور چین رونق گرفته است و می‌توانید جوانان چینی را در روزهای آخر هفته، در کوهستان‌های این کشور ببینید. اما در ابتدای کار، اجازه دهید تا با ویدیو معرفی نسخه‌ی استاندارد هاوال Big Dog همراه شویم.

طراحی ظاهری و تغییرات نسبت به نسخه استاندارد

هاوال Big Dog Hunting

به طور کلی، هاوال Big Dog دقیقا در خلاف جهت ترندِ طراحیِ روز دنیا حرکت می‌کند. در بازاری که چراغ‌های جلوی کشیده و باریک به همراه جلو پنجره‌ی بزرگ، نمای جلویی خودروها را قبضه کرده‌اند، می‌بینیم که هاوال Big Dog از چراغ‌های گرد و سپر کوتاه و جلو پنجره‌ی کوچکی بهره می‌برد. این موضوع شاید در نگاه اول، کار بازاریاب‌های هاوال را خراب کند اما توجه داشته باشید که بسیاری از خریداران، با طراحی جدیدی که در دنیا مد شده است کاملا مشکل دارند.

هاوال Big Dog Hunting

نسخه استاندارد و معمولی

به هر حال تغییرات هاوال Big Dog Hunting نسبت به نسخه استاندارد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • بامپرهای باز طراحی شده
  • سپر جلوی کاملا متفاوت
  • رینگ‌های آفرودی از جنس آلومینیوم تقویت شده به همراه لاستیک‌های فاق کوتاه و گل درشت
  • قطعات پلاستیکی در قسمت گلگیر و رکاب به همراه پیچ (برای ایجاد ظاهر آفرودی و افزایش مقاومت در برابر کنده شدن در مسافرت‌های خارج از جاده)
  • اسپویلر سقفی جدید و بامپرهای بازطراحی در قسمت عقب
  • ریل‌های سقفی جدید

اما لقبِ اصلی‌ترین بهبود، به رنگ خاصِ این نسخه می‌رسد که شاسی بلند جدید هاوال را به نوعی با طبیعت یکی می‌کند.

مشخصات فنی هاوال Big Dog Hunting

هاوال Big Dog Hunting

تقریبا ساختِ نسخه‌ی آفرودی از روی خودروهای شاسی بلند معمولی، به یک سنت تبدیل شده است. این موضوع را در سانتافه 2022 با تریم XRT و تویوتا RAV4 هم دیده بودیم. اما متاسفانه بر خلاف تغییرات ظاهری نسبت به مدل استاندارد، نسخه‌های آفرودی از هیچ بهبود و پیشرفتی در قسمت پیشرانه بهره نمی‌برد.

هاوال Big Dog Hunting

هاوال Big Dog Hunting هم دقیقا به مانند نسخه‌ی استاندارد خود، بر اساس پلتفرم “Lemon B30” و با همان پیشرانه‌‎های 4 سیلندر توربو شارژ و در ظرفیت‌های 1.5 و 2 لیتر به میدان آمده که قدرت هر کدام به ترتیب با 169 و 211 اسب بخار و گشتاور آن‌ها به ترتیب با 285 و 325 نیوتن متر برابر است. البته زمانی که به مصرف سوختِ 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسیم، ناگهان پیشرانه‌ی 2 لیتری را فراموش می‌کنیم اما باید بدانید که حداکثر سرعت هاوال Big Dog Hunting به 175 کیلومتر در ساعت محدود شده است که این موضوع، عمیقا ناراحت کننده به نظر می‌رسد.

هاوال Big Dog Hunting

همچنین قابلیت 4WD فقط برای مدل 2.0T قابل دستیابی است و مدل 1.5T فقط با FWD معرفی شده است. اما هر دو نسخه، از گیربکس اتوماتیک 7 سرعته‌ دو کلاچه بهره می‌برند که از نقاط قوتِ شاسی بلند آفرودی هاوال محسوب می‌شود.

هاوال Big Dog Hunting

برای پایان بخشیدن به قسمت مشخصات فنی، اجازه دهید تا با امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هاوال Big Dog Hunting، کمی آشنا شویم:

  • دوربین دنده عقب با نمای واید و مجهز به سنسور تشخیص ترافیک عقب یا همان RTCA
  • 4 ایربگ
  • سیستم ترمز ABS و ترمز اضطراری EBD
  • سیستم کنترل کشش
  • رادار 360 درجه و رادار نقطه کور
  • کنترل حرکت خودرو در سربالایی و سرپایینی
  • سیستم پارک خودکار
  • ترمز فعال
  • کروز کنترل تطبیقی

خودرویی به راحتی هیوندای توسان و بزرگ تر از تویوتا RAV4

هاوال Big Dog Hunting

اجازه دهید در ابتدای کار، به سراغ ابعاد آن برویم. هاوال Big Dog Hunting با 4620 میلی متر طول، 1890 میلی متر عرض و 1780 میلی متر ارتفاع، کاملا از نظر ابعاد در برابر هیوندای توسان، برتری دارد و زمانی که به فاصله محوریِ 2738 میلی متری آن نگاهی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که شاسی بلند چینی‌ها دقیقا 48 میلی متر درازتر از تویوتا RAV4 است.

هاوال Big Dog Hunting

همچنین از آن جایی که با یک آفرودر چینی طرف هستیم، می‌بینیم که فاصله‌ی کف خودرو از سطح زمین به 200 میلی متر رسیده است که به نظر می‌رسد مهندسین هاوال، از همان ابتدا هم فکر مسافرت‌های خارج از جاده را کرده بودند. البته گفته می‌شود که قرار است برای تریم Hunting، یک کیت افزایش ارتفاع اختصاصی طراحی شود اما این موضوع به صورت رسمی تایید نشده است.

کابین زیبا با سه نمایشگر مجزا

هاوال Big Dog Hunting

هرچند که نسخه آفرودی و مدل معمولی در قسمت کابین، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند اما بیایید و قبول کنیم که کار طراحان اتاق هاوال Big Dog، واقعا معرکه است. اما اجازه دهید که به کابین نسخه معمولی، یک نگاه کوتاه داشته باشیم. داشبورد این خودرو، تقریبا خلوت است و در همان نگاه اول، نمایشگر مولتی مدیای 18 اینچی، توجه شما را به خود جلب می‌کند.

هاوال Big Dog Hunting

در پشت فرمان هم با یک نمایشگر دیجیتال 12 اینچی رو به رو هستیم که در بالای آن، یک نمایشگر دیگر هم دیده می‌شود اما این صفحه نمایش، از نوع کاراکتری LCD است و وظیفه‌ی نشان دادن مواردی مثل وضعیت دنده، مصرف سوخت و … را بر عهده دارد. به علاوه بد نیست بدانید که نمایشگر دیجیتال پشت آمپر، از قابلیت نمایش نقشه‌ی سه بعدی مسیر هم بهره می‌برد که واقعا جذاب است!

هاوال Big Dog Hunting

از دریچه‌های سیستم تهویه هوا که به صورت عمودی طراحی شده‌اند، به سرعت عبور می‌کنیم و باید قبول کنیم که این طراحی، دقیقا با نمای ظاهری خودرو هماهنگ است؛ یعنی همانقدر خلافِ مسیر بازار و عجیب! در ادامه به یک دستگیره بر روی داشبورد می‌رسیم که می‌تواند سرنشین جلو را در تکان‌های شدید آفرودی، در سر جای خود نگه دارد. همچنین یک شارژر وایرلس هم در کنسول وسط وجود دارد.

هاوال Big Dog Hunting

تریم کابین هم به صورت کامل از پارچه و چرم مشکی تشکیل شده است اما در نسخه‌ی استاندارد این خودرو، شاهد تریم «مشکی و نارنجی» بودیم پس برای هر چیزی آماده باشید.

هاوال Big Dog Hunting

در پایان اجازه دهید تا به فضای بزرگ ردیف دوم هم اشاره کنیم. یادآوری می‌کنیم که فاصله محوری این خودرو، به 2738 میلی متر می‌رسد پس فکر کمبود فضا در ردیف دوم و صندوق عقب را از سر خود بیرون کنید.

قیمت هاوال Big Dog Hunting

هاوال Big Dog Hunting

شاسی بلند هاوال Big Dog Hunting تا کنون با 9 تریم مختلف به بازار عرضه شده است و نسخه‌ی “Big Dog Hunting” هم دهمین ورژن آن محسوب می‌شود. البته هنوز در مورد قیمت این تریم، اطلاعات خاصی منتشر نشده اما اگر به نسخه‌های قبلی نگاه کنیم، با یک بازه‌ی قیمتیِ 120 تا 162 هزار یوانی مواجه می‌شویم که این عدد، معادل 18 تا 25 هزار دلار است.

هاوال Big Dog Hunting

همجنین بد نیست بدانید که کشور استرالیا و مالزی، از اولین مقاصد خارجیِ هاوال Big Dog Hunting هستند. پس شاید دور از ذهن نباشد که این آفرودر زیبای چینی را به زودی جنگل‌ها و بیابان‌های ایران هم مشاهده کنیم.