بازنشستگی آیپاد تاچ اپل

اپل، آیپاد تاچ را برای همیشه کنار گذاشت؛ اما چرا؟

سرانجام آیپاد تاچ اپل بازنشسته شد. بدیهی بود که با وجود آیفون، یک دستگاه پخش موسیقی iPod Touch دیگر جایی در بین کاربران نداشته باشد!

آیپاد به پایان عمر خودش رسید. اپل اخیراً اعلام کرده است که تولید هفتمین نسل آیپاد تاچ را متوقف خواهد کرد. بنابراین اگر منتظر بودید این شرکت نسل جدید موزیک پلیر خودش را وارد بازار کند، باید شما را ناامید کنیم. اپل می‌گوید تا اتمام آخرین موجودی این محصول همچنان عرضه خواهد شد و این یعنی بعد از آن دیگر قصد تولید iPod Touch را ندارد.

بازنشستگی آیپاد تاچ اپل

اما چرا اپل غروب آیپاد را اعلام کرد؟ به گفته این کمپانی، هیچ جایی برای این محصول در بین محصولات مدرن تولیدی اپل نیست. گرگ جوزویک (Greg Joswiak) معاون بخش فروش اپل در بیانیه‌ای رسمی اینگونه نوشته است:

اکنون روح آیپاد زنده است. ما تجربه موسیقیایی فوق‌العاده‌ای را در تمام محصولاتمان، از آیفون گرفته تا اپل واچ، هوم پاد مینی، کامپیوترهای مک، آیپد و همچنین اپل تی‌وی ارائه می‌کنیم.

وقتی استیو جابز برای نخستین بار آیپاد تاچ را در سال ۲۰۰۱ معرفی کرد، او خیلی روی این نکته تأکید داشت که «گوش دادن به موسیقی هرگز مثل گذشته نخواهد بود». آیپاد در زمان خود دستگاه فوق‌العاده‌ای بود. محصولی که قابلیت ذخیره هزاران موسیقی در ابعاد جیبی را داشت، برای دو دهه گذشته دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شد. یکی از بزرگ‌ترین رقبای آیپاد به نام Microsoft Zune نه تنها موفق به سهم‌خواهی از بازار نشد، بلکه یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های دنیای فناوری در طول تاریخ را نیز به نام خودش ثبت کرد.

آیپاد تاچ ؛‌ محصولی جلوتر از زمان خودش

پس از عرضه نخستین نسل iPod، اپل طراحی آن را تغییر داد و نسخه‌های مختلفی از آن به نام‌های نانو، شافل و تاچ را روانه بازار کرد. آیپاد Toch به قدری مورد استقبال قرار گرفته که می‌توانست حتی رقیبی برای آیفون باشد. استیو جابز در معرفی این محصول گفت «یک آیپاد، یک گوشی با اتصال به اینترنت است». اما وقتی آیفون بهترین امکانات آی‌پاد را در خودش گنجاند، عملاً دیگر کسی به آیپاد نیازی نداشت.

بازنشستگی آیپاد تاچ اپل

مقایسه آیپاد تاچ با آیفون

سپس نوبت به ظهور سرویس‌های پخش موسیقی مثل اسپاتیفای رسید تا نقش دستگاه‌هایی مثل iPod کمرنگ و کمرنگ‌تر شود. فقدان اتصال به اینترنت، DAC قدرتمند رده اودیوفیل، پشتیبانی از موسیقی Lossless و پشتیبانی وسیع از کدک‌های موسیقی باعث شد آیپاد دیگر مثل قدیم درخشان نباشد. سرویس استریم موسیقی خود اپل هم هیچ کمکی به آیپاد نکرد. همواره این سوال وجود داشت که چرا وقتی آیفون در دسترس‌تر است، باید از دستگاهی مخصوص پخش فایل‌های MP3 استفاده کنیم؟

اپل واچ هم ضربه دیگری بر پیکره آیپاد بود. یکی از آخرین نسخه‌های آیپاد دستگاهی مؤثرتر با امکاناتی متوجه‌تر را به وجود آورد. اما همچنان آیفون بهتر از آیپاد تاچ و اپل واچ بهتر از آیپاد نانو بود.

و حالا سرانجام وقت بازنشسته شدن iPod Touch فرا رسیده است. اپل تولید مدل کلاسیک این دستگاه را در سال ۲۰۱۴ و تولید مدل‌های شافل و نانو را سه سال بعد متوقف کرد. نسل کنونی آی پاد تاچ هم سه سالی بود که عرضه می‌شد.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*