اگزوز اسپرت

هر آنچه که باید در مورد اگزوز اسپرت بدانید؛ مزایا، معایب و قیمت

امروزه اغلب جوانان علاقه دارند به جای اگزوزهای فابریک از اگزوز اسپرت استفاده کنند. در این مطلب به مزایا و معایب این اگزوزها می‌پردازیم.

نقش اگزوز در خودرو را نمی‌توان به هیچ وجه انکار کرد. یکی از سیستم‌های مهمی که در خودرو وجود دارد اگزوز است، زیرا به لطف وجود این قطعه می‌توان جلوی سر و صدای موتور را گرفت و دودها و آلاینده‌های مضر را نیز دفع کرد. هر چه منبع اگزوزی که روی خودرو نصب شده با کیفیت‌تر باشد و بهتر مونتاژ شده باشد، صدایی که حاصل از احتراق در موتور است دلنشین‌تر و آرام‌تر خواهد بود.

مزایا و معایب اگزوز اسپرت

اگزوزها به طور کلی به دو نوع فابریک و اسپرت تقسیم می‌شوند. در حال حاضر جوان‌ترها تمایل دارند خودروی خود را اسپرت کنند و در همین راستا از اگزوزهای اسپرت استفاده می‌کنند. بنابراین کسانی که متقاضی اسپرت کردن خودروی خود هستند به مراکز فنی مراجعه کرده و اگزوز فابریک خودرویشان را به اگزوز اسپرت تبدیل می‌کنند. در این مطلب سعی می‌کنیم مزایا و معایب اگزوزهای اسپرت را بررسی کنیم.

اگزوز اسپرت

ابتدا بیایید نگاهی بیندازیم و ببینیم که اگزوز اسپرت چیست؟ در مجموع می‌توان گفت که اگزوز اسپرت تفاوت‌هایی با نمونه‌های فابریک دارد و از روی همین تفاوت‌هاست که می‌توان به تعریف اگزوز اسپرت پرداخت. در واقع اسپرت بودن اگزوز معیارهایی از قبیل صدای خروجی، اندازه و ظاهر و زیبایی دارد. همین تفاوت‌ها باعث شده تا برخی بخواهند اگزوز فابریک خودروی خود را با نمونه اسپرت آن تعویض کنند.

یکی از مهم‌ترین دلایل علاقه نسبت به این خودروها صدای متفاوت و ظاهر زیبایی است که دارند. اگزوزهای اسپرت در مدل‌های مختلفی تولید و روی خودروهای مختلف نصب می‌شوند. این نسخه‌های مختلف تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

سر اگزوز اسپرت

اگر به نمای پشتی خودرو و قسمت خروجی هوا یا همان اگزوز نگاه کنید، قطعه‌ای می‌بینید که ممکن است کمی از سپر خودرو نیز جلو زده باشد. در واقع سر اگزوز اسپرت همان قطعه‌ای است که بیشتر جنبه زیبایی و تزئینی دارد و روی دهانه اگزوز نصب خواهد شد. عمده فرایند اسپرت‌سازی خودرو بر عهده همین سر اگزوز اسپرت است.

برای این که بتوانید این قطعه را به راحتی ببندید تنها کافی است مهره و بست در اختیار داشته باشید. البته توصیه می‌کنیم برای اطمینان بیشتر خود این قطعه را به سر لوله اگزوز جوش دهید.

اگزوز اسپرت

مزایای اگزوز اسپرت چیست؟

شاید با خود فکر کنید که تنها مزیت اگزوزهای اسپرت جنبه زیبایی و تزئینی است که دارند، اما این گونه نیست و این قطعات اسپرت دارای مزایای دیگری نیز هستند. یکی از این مزایا افزایش بازدهی موتور و بهبود عملکرد آن است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که اگزوز اسپرت باید به صورت استاندارد و با کیفیت نصب شود و نمی‌توان از اگزوزی که بی‌کیفیت یا تقلبی است انتظار افزایش راندمان موتور و بهبود عملکرد آن را داشت.

مزیت بعدی که اگزوزهای اسپرت برای خودروی شما به همراه می‌آورند، ظاهر اسپرت و جذاب است. اگر جوان‌تر هستید و به دنبال ظاهری اسپرت برای خودروی خود هستید در تعویض اگزوز فابریک با اگزوز اسپرت لحظه‌ای درنگ نکنید، چرا که ظاهر جدیدی برای خودروی شما دست و پا خواهد کرد. از طرف دیگر تولید صدای مسابقه‌ای بر جذابیت این اگزوز نیز می‌افزاید.

همان‌طور که گفتیم این نکته مهمی است که اگزوز اسپرتی برای خودرو نصب کنید که هم استاندارد باشد و هم با کیفیت و در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، گازهای محبوس شده درون خودرو سریع‌تر از موتور خارج می‌شوند و این مزیت دیگر اگزوزهای اسپرت است. به عبارت دیگر این دسته از اگزوزها بر خلاف اگزوزهای فابریک طوری طراحی شده‌اند که می‌توانند گازهای خروجی را به سرعت از لوله رابط به بیرون هدایت کنند.

اگزوز اسپرت

چهارمین مزیتی که می‌توان برای این گونه از اگزوزها نام برد، کارکرد روان‌تر و در عین حال خنک‌تر از سیستم‌های اگزوز معمولی است. وقتی موتور در دورهای بالا در حال کار است دچار خفگی و سرفه نمی‌شود و به صورت یکنواخت کار می‌کند. در نهایت باید این گونه جمع‌بندی کرد که اگزوزهای اسپرت وقتی روی خودرو نصب شوند، رانندگی را لذت‌بخش‌تر می‌کنند. همین باعث می‌شود تا جوان‌ترها از عاشقان پر و پا قرص آنها باشند.

معایب اگزوز اسپرت چیست؟

و اما به سر وقت معایب این اگزوزها می‌رویم. اولین عیبی که این دسته از اگزوزها دارند، وزن زیادی است که روی شانه خودرو می‌گذارند. در واقع با نصب این اگزوز روی خودرو وزن آن افزایش می‌یابد. بنابراین باید حتما هنگام نصب این اگزوز توجه داشته باشید که آیا خودروی شما می‌تواند این افزایش وزن را تحمل کند یا خیر؟

یکی دیگر از معایب اگزوزهای اسپرت این است که برای نصب آنها فضای کافی در قسمت پایینی خودرو وجود ندارد. در واقع فضای زیرین خودرو تنها برای اگزوزهای فابریک طراحی شده و مناسب اگزوزهای اسپرت نیست. بنابراین اگر هم این اگزوزها در قسمت زیرین خودرو جا شوند، به صورت غیر استاندارد خواهند بود.

هزینه بالای نگهداری اگزوزهای اسپرت دیگر عیبی است که دارند. در واقع مشکل بزرگ این اگزوزها این است که قابلیت تعمیرپذیری ندارند و در صورتی که دچار خرابی شوند، باید تعویض شوند. همان‌طور که قبلا گفتیم اگر اقدام به نصب این نوع اگزوز می‌کنید حتما باید استاندارد و با کیفیت باشد، در غیر این صورت مشکلات و معایب آن بیشتر از مزایای آن خواهد بود.

اگزوز اسپرت

در صورت نصب منبعی غیر استاندارد و بی کیفیت، نه تنها انرژی خودرو هدر می‌رود، بلکه میزان مصرف سوخت نیز افزایش خواهد یافت. در واقع در اگزوزهای اسپرت غیر استاندارد تنها قسمتی که اسپرت است، همان سر اسپرت خواهد بود و الباقی قطعات همانند اگزوزهای فابریک است.

اجزای اگزوز اسپرتی که استاندارد طراحی شده تناسب معنادار و منطقی با یکدیگر دارند و قطعاتی از قبیل منبع، کاتالیزور، لوله‌های رابط و سر اگزوز با هم در یک رابطه معنادار هستند. بنابراین در نوع غیر استاندارد آنها اصلا به این تناسب دقتی نمی‌شود و همین عدم تناسب باعث می‌شود سر اگزوز تناسبی با دیگر اجزای منبع نداشته باشد و مصرف سوخت را بالا ببرد.

نصب منبع اگزوز اسپرت به صورت غیر استاندارد و بی کیفیت عیب بزرگ دیگری نیز دارد و آن کم شدن شتاب خودرو است. وقتی که سر اگزوز با دیگر اجزا بی‌تناسب باشد، نتیجتا مصرف سوخت بالا می‌رود و جلوی شتاب خودرو نیز گرفته خواهد شد. دیگر مشکل این اگزوزها نیز سر بزرگی است که دارند و همین باعث می‌شود خروج دودها و آلاینده‌ها با مشکل مواجه شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد خرید اگزوز اسپرت دارید به سراغ نمونه‌هایی بروید که تناسب سر اگزوز با خودروی شما منطقی باشد.

قیمت اگزوز اسپرت

باید توجه داشته باشید که در بازار کنونی ممکن است اگزوزها با قیمت‌های متفاوتی به فروش برسند. از جمله عواملی که در تعیین قیمت خودرو نقش دارند می‌توان به مدل، کارکرد، کیفیت، زیبایی، جنس بدنه و برند سازنده اشاره کرد. خوشبختانه فراوانی تنوع در کشور ما وجود دارد و از این بابت نباید نگرانی وجود داشته باشد.

اگزوز اسپرت

از جمله برندهایی که به تولید اگزوز اسپرت می‌پردازند و در بازار داخلی ما نیز از محبوبیت زیادی برخوردار هستند می‌توان به برند رویال، استیل، پژو و مارال اشاره کرد. در شرایط فعلی قیمت اگزوزهای اسپرت از 300 هزار تومان آغاز می‌شود و تا قیمت‌های بالاتر را در بر می‌گیرد. باید معیارهای مورد نظر خود را داشته باشید تا هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید.

از طرف دیگر وقتی می‌خواهید بر اساس معیار زیبایی و صدای تولیدی یک اگزوز اسپرت بخرید، خواه ناخواه باید به سایر عوامل از جمله ابعاد و اندازه هم نگاهی بیندازید تا متناسب با خودروی شما باشد. نکات دیگری که می‌بایست به هنگام خرید مد نظر قرار دهید شامل با کیفیت بودن جنس اگزوز، ضد زنگ بودن، ثابت بودن رنگ آن و… می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم نگاه جامعی به اگزوزهای اسپرت بیندازیم و مزایا و معایب آنها را توضیح دهیم. در پایان نیز درباره قیمت این اگزوزها گفتیم و معیارهای انتخاب یک اگزوز اسپرت مناسب و با کیفیت را شرح دادیم. بنابراین اگر قصد خرید اگزوز اسپرت دارید، ضروری است که ابتدا راجع به مزایا و معایب آن اطلاعاتی کسب کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*