راه اندازی 5G

فعالیت‌های همراه اول برای راه اندازی 5G تشریح شد

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در سمینار تخصصی نسل پنجم ارتباطات فعالیت‌های این اپراتور را برای راه اندازی 5G تشریح کرد.

صبح روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ سمینار تخصصی «نسل پنجم ارتباطات 5G، چشم‌انداز پیش رو و چالش‌های توسعه آن در کشور» در حاشیه سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کیتکس 2022 در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد. در این سمینار تخصصی صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جمعی از مدیران ارشد همراه اول و سایر اپراتورهای ارتباطی حضور داشتند.

تشریح فعالیت‌های همراه اول برای راه اندازی 5G

طاهری بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در این نشست تخصصی چشم‌انداز، استراتژی توسعه، موضوع‌های مرتبط با طیف فرکانسی و چالش‌های مربوط به نسل پنجم ارتباطات را تشریح کرد.

وی در ادامه گفته‌های خود از ترندهای مهم صنعت ارتباطات سیار تا سال 2030 میلادی به محاسبات موبایلی و امنیت شبکه، تغییر کلی نسل آنتن‌های ارتباطی، راه‌اندازی شبکه‌های سبز کمک‌کننده به کاهش آلودگی زمین، ادغام در حوزه ارتباطات و IOT برای راهبری هوشمندسازی در سایر صنایع، همکاری بسیار نزدیک ماهواره و اینترنت زمینی برای پوشش سه بعدی به ویژه برای پوشش موضوع‌های IOT خارج شهرها و همچنین یک شبکه برای 100 میلیارد کانکشن اشاره کرد.

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در ادامه گفته‌های خود بیان کرد صنعت ارتباطات حدود هر ۱۰ سال یک تغییر و جهش در نسل‌های تکنولوژیک را تجربه می‌کند و از سال 2020 نیز به حوزه شبکه 5G که پلتفرم یکپارچه ارتباطات آینده محسوب می‌شود، وارد شدیم.

طاهری بخش از فعالیت‌های این اپراتور در حوزه راه اندازی 5G به امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها و دیگر بازیگران این اکوسیستم، ارتقا و توسعه شبکه end2end برای پیاده‌سازی تجاری شبکه نسل پنجم شامل مواردی نظیر RAN، Core و انتقال، همکاری فعالانه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه نقشه راه ملی 5G، همکاری با دانشگاه‌ها برای پیاده‌سازی دموهای مختلف بر بستر 5G نظیر جراحی از راه دور و خودروی متصل اشاره کرد.

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول مواردی چون همکاری با تولیدکننده بومی تجهیزات نسل پنجم اینترنت برای تست مودم‌های تولید شده 5G آنها روی شبکه همراه اول، راه اندازی سرویس 5G با دسترسی بی‌سیم ثابت با همکاری مبین نت برای مشترکان سازمانی، بازی آنلاین و ویدیو استریمینگ با کیفیت بالا، استفاده از سرویس‌های پایلوت متنوعی نظیر واقعیت مجازی، راه‌اندازی پایلوت سایت‌های 5G در چندین شهر و دستیابی به 3.9 گیگابیت بر ثانیه توان عملیاتی روی شبکه و تشکیل گروه مطالعاتی با هدف کسب دانش فنی 5G را به عنوان سایر فعالیت های همراه اول در حوزه راه اندازی 5G در کشور دانست.

طاهری بخش در ادامه گفته‌های خود به وجود 46 میلیون پایانه LTE روی شبکه ارتباطات سیار ایران اشاره کرد و گفت تعداد ترمینال‌های 5G روی شبکه همراه اول به 2.3 میلیون می‌رسد. وی در ادامه با اشاره به فازهای توسعه 5G از 2021 تا 2025 در شبکه همراه اول افزود طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیک سرعتی مشترکان طی این فازها از ۱ گیگابیت بر ثانیه طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به ۲۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در خصوص هموارسازی مسیر توسعه 5G در کشور عنوان کرد توسعه این حوزه به جنبه‌های پنچ
گانه‌ای چون سیاست‌گذاری، زیرساخت، طرح طیف فرکانسی، مدل تجاری، تجهیزات و اکوسیستم وابسته است. وی از چالش‌های توسعه و راه اندازی 5G در کشور نیز به شکل خلاصه به سرفصل‌های باندهای فرکانسی جدید، عصر گیگابیت، حفظ شاخص پایداری تماس، پیچیدگی شبکه، مراکز داده، تاخیر، بک هال، سرمایه‌گذاری‌ها، تخصیص و ارزش‌گذاری مجدد باندهای فرکانسی اشاره کرد.

طاهری بخش در ادامه گفته‌های خود به برنامه توسعه همراه اول در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت برای سال جاری نقاط پرترافیک شهرهای بزرگ را به شکل هات اسپات به سرویس 5G مجهز می‌کنیم، اما برای توسعه و ایجاد پوشش بیشتر به افزایش درآمدها در شرکت نیاز داریم. وی خاطرنشان کرد مرکز تحقیق و توسعه این اپراتور مطالعات و شناخت فناوری 6G را نیز آغاز کرده تا بتوانیم فرایند راه اندازی آن را همانند راه اندازی 5G در کشور بومی‌سازی کنیم.

صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در این سینمار تخصصی به تلاش برای واگذاری باند فرکانسی 3500 مگاهرتز اشاره کرد و گفت سعی داریم برای توسعه ظرفیت و شبکه ارتباطات سیار با سازمان صداوسیما تعامل کرده و از  باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز آن استفاده کنیم. وی افزود هم‌اکنون درآمد اپراتورهای تلفن همراه برای سرمایه‌گذاری در نسل پنجم ارتباطی کافی نبوده و این موضوع را به خوبی درک می‌کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*