زوم اپتیکال واقعی دوربین اکسپریا 1 IV

زوم اپتیکال واقعی در دوربین اکسپریا 1 IV سونی چیست و چگونه کار می کند؟

سونی از گوشی اکسپریا 1 مارک 4 با زوم پیوسته رونمایی کرد؛ اما قابلیت زوم اپتیکال واقعی دوربین اکسپریا 1 IV چیست و چه تفاوتی با زوم اپتیکال در گوشی‌های دیگر دارد؟

گوشی پرچمدار سونی اکسپریا 1 IV با مشخصات فوق‌العاده‌ای همراه شده است که یکی از جذاب‌ترین آنها مجهز شدن به اولین لنز زوم اپتیکال واقعی در گوشی‌های هوشمند است. اگر می‌خواهید بدانید که زوم اپتیکال واقعی چیست و چگونه عمل می‌کند، با گجت نیوز همراه باشید.

اولین لنز زوم اپتیکال واقعی دنیای گوشی‌های هوشمند در دوربین سونی اکسپریا 1 IV

زوم اپتیکال واقعی دوربین اکسپریا 1 IV

اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی به لنزهایی با فاصله کانونی ثابت مجهز شده‌اند. این لنزها در دنیای عکاسی پرایم نامیده می‌شوند و معمولا در مقایسه با لنز‌های زوم پریمیوم، به خاطر کیفیت تصویر فوق‌العاده و قیمت مقرون به صرفه مورد استقبال قرار می‌گیرند.

همچنین لنزهای زوم عکاسی بزرگتر و سنگین‌تر از لنزهای پرایم هستند؛ ولی کاربران حرفه‌ای تمایل ندارند چندین لنز را برای عکاسی در فاصله‌‌های کانونی مختلف همراه خود ببرند و به همین دلیل چندان تمایلی به لنزهای پرایم ندارند

هرچند که در دنیای گوشی‌های هوشمند شرایط فرق می‌کند و شرکت‌ها به خاطر محدودیت‌های ابعاد گوشی، معمولا از لنزهای با فاصله کانونی ثابت استفاده می‌کنند. البته هیچکس هم دوست ندارد یک گوشی L شکل داشته باشد که از بدنه پشتی آن یک لنز بزرگ آویزان است. به همین خاطر، سازندگان گوشی تصمیم گرفتند با استفاده از چند لنز پرایم با فاصله‌های کانونی مختلف مشکل را حل کنند.

زوم اپتیکال واقعی دوربین اکسپریا 1 IV

در نتیجه این روزها شاهد حضور دوربین‌های عریض، فوق عریض و تله‌فوتو در گوشی‌های بالارده و پرچمدار هستیم. وقتی در هنگام عکاسی با دوربین گوشی زوم می‌کنید، در واقع دستگاه بین دوربین‌های مختلف جابه‌جا می‌شود و با نزدیک‌ترین دوربین به فاصله کانونی مورد نظر شما عکس می‌گیرد. سپس با کراپ دیجیتال تصویر نهایی را ارائه می‌کند.

این یک راهکار هوشمندانه است؛ اما باعث می‌شود که عکس‌های گرفته شده بین فاصله کانونی دوربین‌ها به شکل محسوسی کیفیت پایین‌تری نسبت به فاصله‌های کانونی اصلی داشته باشند. مشکل دیگر اینجاست که وقتی گوشی از یک لنز دیگر استفاده می‌کند، کاربر متوجه تغییر تصویر می‌شود؛ زیرا بازتولید رنگ‌ها همیشه در لنزهای کمکی به یک شکل نیستند.

دستاورد سونی در اکسپریا 1 مارک 4

زوم اپتیکال واقعی دوربین اکسپریا 1 IV

گوشی Sony Xperia 1 IV به دوربین‌های استاندارد و فوق عریض با لنز ثابت مجهز شده است؛ اما دوربین تله‌فوتو این گوشی از یک لنز زوم ۸۵-۱۲۵ میلی‌متری بهره می‌برد که یعنی می‌تواند زوم اپتیکال واقعی را در اختیار کاربر قرار دهد. در واقع نحوه عملکرد این لنز مشابه لنزهای زوم دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آينه (البته در مقیاسی کوچکتر)‌ است.

در لنزهای زوم المان‌های اپتیکال حرکت می‌کنند تا فاصله کانونی تغییر کند. بهترین راه برای تصور آنها نیز در نظر گرفتن یک ذره‌بین است که هرچه آن‌ را از شیء مورد نظر دورتر می‌کنید، قدرت بزرگنمایی بیشتر می‌شود. البته لنز‌های زوم هوشمندتر هستند، ولی خب قاعده کلی همین است.

زوم اپتیکال واقعی دوربین اکسپریا 1 IV

برای جا دادن چنین لنزی در گوشی، سونی دوربین را به پهلو قرار داده و سپس از یک مکانیزم شبیه به پریسکوپ برای گرفتن عکس استفاده کرده است.

اضافه شدن زوم اپتیکال واقعی به دوربین اکسپریا 1 IV باعث می‌شود که در هنگام حرکت بین فاصله کانونی ۸۵ و ۱۲۵ میلی‌متر، شاهد زوم مکانیکی باشیم و از کراپ دیجیتال استفاده نشود. بدین ترتیب تمامی تصاویر ثبت شده بین دو فاصله کانونی اشاره شده، از کیفیت، دقت رنگ و رزولوشن یکسان با دو قطب کانونی بهره خواهند برد.

مزایای استفاده از یک زوم اپتیکال واقعی در گوشی هوشمند

زوم اپتیکال واقعی دوربین اکسپریا 1 IV

سونی همچنان در اکسپریا 1 IV از دوربین‌های اصلی و فوق عریض با فاصله کانونی ثابت استفاده کرده که دلیل آن نیز احتمالا محدودیت ابعاد گوشی بوده است. امیدواریم در آينده سونی بتوانید انقلاب بزرگتری را رقم بزند و با تنها یک لنز زوم اپتیکال کل فاصله کانونی ۱۶ تا ۱۲۵ میلی‌متر را پوشش دهد.

در حال حاضر سونی رویکرد هوشمندانه‌ای را برای برطرف کردن مشکل اتخاذ کرده است. اگر در موقعیتی هستید که می‌توانید کمی به سوژه نزدیک یا دور شوید، از دوربین اصلی یا فوق عریض استفاده خواهد کرد. اگر هم نزدیک‌ شدن به سوژه ممکن نیست، دوربین تله‌فتو می‌تواند تصاویری با کیفیت فوق‌العاده‌ را در اختیار شما قرار دهد.

زوم اپتیکال واقعی دوربین اکسپریا 1 IV

مثلا تصور کنید که فریم‌بندی ایده‌آل شما برای عکاسی از یک سوژه به فاصله کانونی ۹۵ میلی‌متر نیاز دارد. در اکسپریا 1 مارک 4 می‌توانید بدون افت کیفیت عکاسی کنید؛ اما در سایر گوشی‌های پرچمدار همچون گلکسی S22 اولترا، آيفون 13 پرو مکس یا گوگل پیکسل 6 پرو کراپ دیجیتال تصویر به افت محسوس کیفیت فریم مورد نظر شما منجر خواهد شد.

زوم اپتیکال واقعی همچنین در فیلم‌برداری نیز تاثیر خود را با زوم نرم سینمایی و یا حت افکت معروف سرگیچه (ورتیگو) نشان می‌دهد. سونی این روزها تلاش زیادی می‌کند تا گوشی‌های پرچمدار خود را به دوربین‌های حرفه‌ای نزدیک کند. اگرچه هنوز فاصله زیادی بین این دو وجود دارد؛ اما عملکرد ژاپنی‌ها در اضافه کردن زوم اپتیکال واقعی به دوربین اکسپریا 1 IV تحسین برانگیز است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*