دستگاه تصفیه آب صنعتی

همه چیز درباره دستگاه تصفیه آب صنعتی

در صورت کلی به سیستم‌هایی که قادر به تصفیه آب در حجم بالا می‌باشند، دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌گویند. این دستگاه عمدتا قادر به تصفیه آب در ظرفیت‌های بالاتر از 3 متر مکعب در روز هستند.

مبنای کار این گونه دستگاه‌ها بر پایه تکنولوژی غشایی اسمز معکوس است. استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی در جهت بهینه سازی فعالیت‌های صنعتی که عمده فعالیت آنها بر مبنای آب می‌باشد، صورت می‌گیرد.

برای مثال تاثیر این فرآیند را می‌توان در خنک کردن و شستشوی دستگاه‌ها مشاهده نمود. این پروسه هزینه‌های مصرفی آب را کاهش می‌دهد و راندمان دستگاه‌های صنعتی را بالا می‌برد، هم چنین می‌تواند در صرفه جویی مصرف آب هم تاثیرگذار باشد.

همان گونه که در بالا اشاره شد، مبنای کاری دستگاه تصفیه آب بر پایه تکنولوژی غشایی اسمز معکوس می‌باشد. افزون بر این از دیگر فرآیندهایی که در تصفیه آب صنعتی به کار می‌رود، ازن زنی، الکترودیونیزاسیون می‌باشد. در فرآیند ازن زنی، گاز ازن به آب اضافه می‌شود و از این طریق آب تصفیه می‌گردد.

فرق تصفیه آب نیمه صنعتی با تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب صنعتی و تصفیه آب نیمه صنعتی از جهت کارکرد و مکانیزم کلی عملکرد شبیه به دستگاه‌های تصفیه آب خانگی هستند با این تفاوت که برای مقیاس بزرگ‌تری از مصرف طراحی و تولید شده‌اند. در واقع این نوع از دستگاه هم همانند دستگاه تصفیه آب خانگی دارای مراحلی هستند که در هر مرحله از فیلتر معینی استفاده گردیده است. افزون بر این از آنجایی که بسیاری از کارخانه‌های صنعتی برای تولید محصولات خود به حجم بالایی از آب نیاز دارند، سرعت تصفیه آب باید بالا باشد؛ ضمن اینکه مخزن ذخیره آب تصفیه در تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی نسبت به دستگاه تصفیه آب خانگی بسیار بزرگ تر است.

تفاوت تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی به میزان تولید آب تصفیه شده برمی‌گردد؛ دستگاه‌های صنعتی اغلب در روز می‌توانند 4 متر مکعب به بالاتر از آب را تصفیه کنند اما دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی حجمی کمتر از این رقم را تصفیه می‌کند. از دستگاه‌های تصفیه آب نیمه صنعتی در مکان‌هایی مانند شرکت‌ها، ادارات و مجتمع‌های مسکونی استفاده می‌شود؛ این در صورتی است که دستگاه‌های صنعتی برای مکان‌های بزرگ تر که مصرف بالایی دارند، مانند کارخانجات، بیمارستان‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. میزان خروجی دستگاه‌های نیمه صنعتی و صنعتی از حداقل 1000 لیتر آغاز می‌شود و برای دستگاه‌های بزرگ تر تا 300 هزار لیتر در روز هم امکان تصفیه آب وجود دارد.

بیشتر: پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن دفنی از محصولات مهم آب سازه می‌باشد جهت کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس وب سایت مراجعه فرمایید.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

فرآیند تصفیه آب اسمز معکوس چیست؟

اکنون شاید این سوال پیش بیاید که دستگاه تصفیه RO چگونه کار می‌کند یا نحوه عملکرد این دستگاه در ارتباط با تصفیه آب چگونه است؟ بنابراین برای آن که با نحوه عملکرد دستگاه تصفیه آب صنعتی RO آشنا شوید، شاید بهتر باشد که در ابتدا روش تصفیه اسمز معکوس را توضیح دهیم. در واقع همانطور که اشاره تمامی دستگاه های تصفیه صنعتی از جمله دستگاه RO از سیستم تصفیه ای اسمز معکوس برخوردار بوده و از این روش در تصفیه آب استفاده می‌کنند، بنابراین برای آشنایی با روش عملکردی دستگاه تصفیه صنعتی RO بهتر است که در ابتدا با روش اسمز معکوس آشنا شوید.

روش اسمز معکوس از جمله روش‌های قدیمی در صنعتی تصفیه آب می‌باشد که اغلب دستگاه های تصفیه آب صنعتی از این قابلیت برخوردار هستند. در واقع این روش از جمله موثرترین و بهینه‌ترین روش‌هایی است که می‌توان در تصفیه آب مصرفی صنایع، کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، مجتمع‌های مسکونی بسیار بزرگ و صنایع کشاورزی و غذایی که حجم آب مصرفی قابل توجهی دارند، استفاده نمود.

در این روش همواره از اجزاء و بخش‌های مختلفی به منظور تصفیه آب مصرفی صنایع و کاربران استفاده می‌شود؛ اما به طوری کلی روش اسمز معکوس یک تکنولوژی غشایی که با استفاده از غشاهای مختلف فرآیند تصفیه آب را به انجام می‌رساند. در این روش همواره یک غشا نیمه تراوا مابین آب خالص و آب ناخالص قرار می‌گیرد تا با افزایش فشار وارده بر آب ناخالص، آلاینده‌ها و مواد محلول را از آب جدا نموده و آب سالم و بهداشتی تهیه گردد.

برای روشن شدن این موضوع باید گفت که وقتی آب خالص و آب ناخالص را در یک ظرف قرار داده و آنها به وسیله یک غشا نیمه تراوا از یکدیگر جدا می‌کنیم، در فشار معمولی (یا فشار یک اتمسفر) تعدادی از مولکول‌های آب خالص از غشا عبور کرده و به سمت آب ناخالص می‌روند تا سیستم ایجاد شده به یک تعادل نسبی برسد. حالا با تشکیل یک سیستم اسمز معکوس ما سعی داریم فشار آب ناخالص را افزایش دهیم تا مولکول‌های آب از ممبرین یا غشا عبور کرده و به سمت آب خالص بروند و در نهایت افزایش فشار تا زمانی ادامه می‌یابد که تمامی مولکول‌های آب از آب ناخالص جدا شده و از غشا عبور کرده باشند. بدین ترتیب با افزایش فشار و جداسازی آب خالص از آب ناخالص عملیات تصفیه انجام شده و در دو طرف غشا دو ماده کاملا مجزا تشکیل می‌گردد.

فرآیند تصفیه ای که در قسمت فوق توضیح داده شده در واقع یک روش کاملا طبیعی است که در طبیعت تحت عنوان فرآیند اسمز شناخته می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که روش اسمز معکوس یک فرآیند طبیعی است که با گسترش تکنولوژی و استفاده از ماشین آلات صنعتی شکلی پیشرفته به خود گرفته و به یک فناوری مهم در صنعت تصفیه آب تبدیل شده است.

بنابراین روش اسمز معکوس برگرفته از یک فرآیند طبیعی است که امروزه در شکل پیشرفته و مدرن در دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. این روش همانطور که اشاره شد یک روش موثر و کاملا بهینه در صنعتی تصفیه آب می‌باشد که شما می‌توانید از آن در زمینه تصفیه آب مصرفی و مورد نیاز خود بهره ببرید.

گروه صنعتی و تخصصی آب سازه

گروه صنعتی و مهندسی آب سازه absaze.com در سال ۸۹، با تکیه بر دانش فنی مهندسین محیط زیست و آب دانشگاه‌های تهران، خواجه نصیر و صنعتی شریف و تجربیات اجرایی سایر عوامل شرکت، در تهران تاسیس شده است. امروزه این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های مهندسی بزرگ در زمینه تولید و تامین تجهیزات تصفیه خانه های آب و فاضلاب شامل انواع سیستم‌های فلزی، پلی اتیلنی، کامپوزیتی و ترکیبی فعال می‌باشد. پیدا کردن راه حل مناسب جهت تصفیه انواع پساب‌های صنعتی و بهداشتی و راهکارهای مهندسی جهت تصفیه و بهبود انواع آب‌های صنعتی و خاکستری، از خدمات اصلی شرکت و شعار ماست.

گروه مهندسی آب سازه در راستای عرضه خدمات زیست محیطی و مهندسی خود با بهره گیری از دانش روز و مشاوره با اساتید دانشگاههای معتبر کشور، اقدام به بروزرسانی توان فنی خود طی چندین سال فعالیت در عرصه این صنعت نموده است.

این مطلب توسط شرکت‌های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*