بازار لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی به کما رفته است؛ دیگر کالای ایرانی هم نمی‌توان خرید

مدت زیادی است که بازار لوازم خانگی در شوک عجیبی فرو رفتهT زیرا با قیمت‌های بالا مردم توان خرید کالاهای ایرانی را هم ندارند. چاره چیست؟

این روزها تمام کالاها و اقلام مصرفی و مورد نیاز مردم با افزایش قیمت روبه‌رو شده و روز به روز نیز بر قیمت کالاهای مختلف افزوده می‌شود و گویی ترمزی برای آن وجود ندارد. نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از رکود شدید در بازار لوازم خانگی خبر داده است.

بازار لوازم خانگی در شوک فرو رفته است

به گفته محمدحسن اسلامیان قیمت کالاها طی سال‌های اخیر به طرز غیر قابل باوری افزایش یافته و قدرت خرید مردم نیز به شدت کاهش یافته است. وی در ادامه توضیح می‌دهد که هر گونه تغییر قیمتی در بازار لوازم خانگی باید زیر نظر وزارت صمت انجام شود. در سال جدید هنوز با افزایش قیمتی مواجه نشده‌ایم، ولی در بازار به شدت رکود وجود دارد و قیمت کالاها در سال‌های اخیر به شدت چند برابر شده است.

بازار لوازم خانگی

اسلامیان در ادامه تأکید کرد در سال جاری قیمت حامل‌های انرژی، مواد اولیه و حقوق و دستمزد افزایش یافته است، اما چون از سوی مردم تقاضایی برای خرید نیست و مجوزی هم برای افزایش قیمت داده نشده، همچنان شاهد افزایش و صعود قیمتی نبوده‌ایم. وی در ادامه گفت:

3 الی 4 سال است، کالای لوازم خانگی وارد نشده و در این چهار سال برندهای به نام ما توانسته‌اند، زیرساخت‌های لازم را انجام دهند و به حد مطلوبی از تولید برسند. اکنون با تولید در سطح کیفیت جهانی فاصله داریم، اما نیاز بازار تامین شده و تا حدودی کیفیت و خدمات پس از فروش مطلوب وجود دارد. سهم به‌سزایی از بازار را تولیدات ایرانی پوشش داده و می‌توان گفت در حد 70 درصد به خودکفایی در لوازم خانگی رسیده‌ایم.

به گفته نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، قدرت خرید مردم کم شده و طی 3 اخیر هم تنها شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم و همین موضوع تأثیر مستقیمی در توزیع و خرید مردم دارد. ولی به نسبت کالاهای خارجی قیمت کالاهای داخلی مناسب‌تر است. به عقیده اسلامیان مردم حق دارند در مورد خرید کالای مورد نیاز خود حق انتخاب داشته باشند.

وی بر این باور است که زمانی قدرت مقایسه و انتخاب برای مردم شکل می‌گیرد که کالای خارجی هم در بازار در کنار کالای تولید داخل وجود داشته باشد و این در حالی است که 4 سال می‌شود که کالایی به صورت قانونی وارد کشور نشده و این موضوع عملا قدرت انتخاب را از مردم می‌گیرد.

بازار لوازم خانگی

محمدحسن اسلامیان در ادامه گفتگوی خود توضیح داد در وهله بعدی قیمت کالای مصرفی مطرح می‌شود و متاسفانه قدرت خرید آنقدر کاهش یافته که حتی خرید کالای داخلی نیز برای مردم سخت و دور از دسترس شده است. برای مثال می‌توان گفت که پایین‌ترین قیمت یک یخچال در بازار 10 میلیون تومان است. قیمت یخچال و فریزر ایرانی هم هم‌اکنون حوالی 35 میلیون تومان است، ولی زمانی که قدرت خرید مردم به پایین‌ترین حد خود رسیده، تقاضایی در بازار وجود ندارد.

به عقیده نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی باید در قسمت‌هایی که توانمندی لازم در آن را نداریم و کمبود احساس می‌شود، واردات انجام دهیم؛ چرا که واردات هدفمند رقابت ایجاد می‌کند و تا حدودی از قاچاق کالا نیز جلوگیری خواهد کرد. وی در ادامه افزود:

وقتی ورودی کالایی را ببندیم و نخواهیم به صورت قانونی وارد شود، اما نیازش در بازار وجود داشته باشد، این کالا به صورت قاچاق تامین می‌شود و وقتی کالای قاچاق خدمات پس از فروش ندارد، در نهایت این مصرف کننده است که ضرر می‌کند.

این مقام مسئول در ادامه تأکید کرد کالاهای خارجی موجود در بازار خدمات پس از فروش ندارند، چرا که به صورت قانونی وارد نشده‌اند. در 3 الی 4 سال اخیر روی برندهای خوب ایرانی و خدمات پس از فروش آنها کار شده و زیرساخت‌های لازم را برای سراسر کشور ایجاد کرده‌اند، ولی مسلما با خدمات مطلوب جهانی همچنان فاصله داریم.

بازار لوازم خانگی

همان‌طور که اسلامیان تذکر می‌دهد، اگر وضع موجود همچنان ادامه یابد، تقاضا در بازار روز به روز کمتر می‌شود. وی بر این باور است که افزایش قیمت، حقوق و دستمزد و غیره باعث می‌شود که تولید کالای خانگی کاهش یابد. وی در ادامه توضیح داد:

اگر کالایی را که به صورت قاچاق عرضه می‌شود را بتوانیم به صورت هدفمند و قانونی وارد کنیم، وقتی توانمندی تولید آن را نداریم یا صرفه اقتصادی برای تولید آن وجود ندارد، می‌توان از ورود کالای قاچاق در سطح عرضه جلوگیری کرد که در نهایت مصرف‌کننده نفع آن را خواهد برد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*