بایک BJ60

بایک BJ60؛ آفرودر هیبرید جدید چینی با رویای رقابت با لندکروز

بایک BJ60 یک شاسی بلند هیبرید قدرتمند چینی است که قصد دارد بهترین SUV و خودرو آفرود جهان یعنی تویوتا لندکروز را به چالش بکشد.

شاسی بلندهای شرکت بایک و گریت وال نسبت به محصولات دیگر برندها، همیشه در لیگ دیگری قرار دارند و نمی‌توان خودروهای ساخت این دو شرکت را چه از نظر کیفیت و چه از نظر عملکرد، با دیگر چینی‌ها یکی کنیم. بایک BJ60 اینجاست تا این موضوع را دوباره به ما یادآوری کند.

فهرست عناوین:

نگاهی به شاسی بلند آفرودر بایک BJ60

بایک BJ60

تقریبا همه ما با شاسی بلند تانک 500 از گروه خودروسازی گریت وال آشنا هستیم. اگر خلاصه بگوییم، بایک BJ60 دقیقا رقیب این خودرو خواهد بود. این خودرو یک شاسی بلند هیبریدی با شعاع حرکتی 1000 کیلومتر است که از نظر ابعاد، در میان بایک BJ80 و BJ90 قرار می‌گیرد.

در ادامه به تمامی زوایای این خودرو خوش ساخت چینی نگاهی خواهیم داشت.

ابعاد و طراحی ظاهری با حس و حال جیپ و تویوتا پرادو

بایک BJ60

کپی کاری چینی‌ها همیشه دست مایه خنده ما بوده است اما این‌ بار باید به آن‌ها آفرین بگوییم. در قسمت جلویی خودرو، با یک جلوپنجره‌ی تقریبا کلاسیک با رنگ و بویی از جیپ طرف هستیم که طراحی هواکش سپر هم کمی ما را به یاد بی ام و می‌اندازند. چراغ‌های جلو خودرو تقریبا با یک خط زیبا به گلگیر وارد شده‌اند و چراغ های مه شکن هم کمی بالاتر از حد معمول قرار دارند که این موضوع، به توانایی آفرودی بایک BJ60 اشاره دارد.

در نمای کناری هم با رینگ‌های بزرگ 6 پره 19 اینچی فاق بلند و لاستیک‌هایی با مشخصات “275/50 R20” طرف هستیم که در کنار رکاب‌ها و گلگیرهای عریض، چهره خودرو را گردن کلفت تر می‌کند. همچنین از آن جایی که پارامتر «اسپرت بودن» اصلا در بایک BJ60 لحاظ نشده، می‌بینیم که هیچ خبری از طراحی دو رنگ نیست.

بایک BJ60

اما قسمت پشتی خودرو دقیقا جایی است که می‌تواند خیال ما را از طبیعت گردیِ بی دغدغه راحت کند چرا که در طراحی چراغ‌های خطر عقب، دقیقا از تویوتا پرادو الهام گرفته شده است. همچنین سپر عقب هم با همان رنگ نقره‌ای که در سینی جلو دیده‌ بودیم، خودنمایی می‌کند. به علاوه محافظ زاپاس در بیرون خودرو قرار گرفته است که خیال شما را از وجود فضای بیشتر در ردیف سوم راحت می‌کند.

بایک BJ60 - تانک 500

تانک 500، اصلی ترین رقیب چینی بایک BJ60

اما این شاسی بلند، چقدر بزرگ است؟ از آن جایی که بایک BJ60 یکی از رقیبان اصلی «تانک 500» محسوب می‌شود، مهندسین بایک ترجیح داده‌اند تا ابعاد محصول جدید خود را به تانک 500 نزدیک کنند. در همین راستا در بایک BJ60 با طول 5020 میلی متر، عرض 1955 میلی متر و ارتفاع 1925 میلی متر طرف هستیم که در کنار فاصله محوری 2820 میلی متری، نوید یک شاسی بلند آفرودی و جادار را به ما می‌دهد. البته فاصله کف خودرو از سطح زمین، احتمالا به بیشتر از 25 سانتی متر نمی‌رسد که این موضوع برای یک خودرو آفرود فابریک، کاملا قابل قبول است.

بایک BJ60

در همین رابطه بد نیست بدانید که بایک BJ60 در مقابل تانک 500، حدود 50 میلی متر کوتاه‌تر، 21 میلی متر پهن تر و 20 میلی متر کم ارتفاع تر و در فاصله محوری هم 30 میلی متر کوتاه تر است. اما اگر BJ60 را در کنار BJ80 قرار دهیم، متوجه می‌شویم که محصول جدید بایک، تقریبا 255 میلی متر طولانی ‌تر است.

طراحی داخلی با سه مانیتور و کابینی خلوت و زیبا

بایک BJ60

در نگاه اول، سه مانیتور مجزا را می‌بینیم اما باید بگوییم در راستای کاهش هزینه‌های تولید، از طراحی دوال اسکرین خبری نیست. نمایشگر مولتی مدیا بایک BJ60 از نوع 12 اینچی است که در کنار نمایشگر دیجیتال پشت آمپر 10 اینچی و نمایشگر کوچک مخصوص به سرنشین جلو، فضای مدرنی را خلق کرده‌اند. همچنین خطوط شکسته و شیب دار زیادی در داشبورد دیده نمی‌شود و دریچه‌‌های تهویه هوا هم در ساده‌ترین حالت ممکن هستند. در همین راستا شرکت بایک ترجیح داده است تا دکمه‌های فیزیکی را تا جای ممکن حذف کند در کنسول وسط، به جز یک کنترلر چرخان، دسته دنده، دکمه‌های ضروری و شارژر وایرلس، هیچ چیز دیگری دیده نمی‌شود.

بایک BJ60

فرمان خودرو هم تقریبا حالت درشتی دارد و اسم شرکت سازنده‌ی اصلی یعنی “Beijing” (به چینی 北京) بر روی آن حک شده است. همچنین نورپردازی داخل کابین می‌تواند 260 رنگ متفاوت را با فناوری HUD به سرنشینان خودرو هدیه دهد تا حالت خشک و بی روحِ تریم مشکی و سفید کابین را تقریبا از بین ببرد.

بایک BJ60

به علاوه باید بگوییم که در بایک BJ60 با یک شاسی بلند 7 نفره طرف هستیم که با توجه به عکس‌های منتشر شده، هیچ کمبود فضایی در ردیف دوم دیده نمی‌شود. همچنین سیستم تهویه هوا و درگاه 12 ولت DC هم برای سرنشینان ردیف دوم تعبیه شده است.

مشخصات فنی و قیمت بایک BJ60

بایک BJ60

شرکت بایک در حال حاضر هیچ چیزی را تایید نکرده است اما طبق شایعات به دست آمده می‌دانیم که این شاسی بلند آفرودی چینی، ممکن است به یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری یا 6 سیلندر 3 لیتری (هر دو توربو شارژ) در کنار موتور الکتریکی مجهز باشد که می‌تواند شتاب 0-100 آن را به زیر سه ثانیه برساند و شعاع حرکتی 1000 کیلومتر را در اختیار راننده قرار دهد. همچنین 4WD بودن هم برای بایک BJ60 تایید شده است.

اما متاسفانه قیمت شاسی بلند جدید بایک هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد ولی اگر پارامتر رقابت با تانک 500 گریت وال را در نظر بگیریم می‌توان حدس زد که بایک BJ60 در بازه قیمت 335 تا 395 هزار یوان یعنی 53 تا 62 هزار دلار به بازار بیاید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بهترین SUV دنیا لندکروزره؟!!!!😂😂😂