شهاب سنگ 270 متری زمین

شهاب سنگ 270 متری زمین را هدف گرفته است؛ باید نگران باشیم؟

طبق اطلاعات منتشر شده توسط ناسا، شهاب سنگ 270 متری بزرگی به سمت زمین در حرکت است. اما آیا خطری سیاره ما را تهدید می‌کند؟

یک شهاب سنگ 270 متری بزرگ، امروز 17 می (27 اردیبهشت 1401) از نزدیکی سیاره زمین عبور می‌کند و به گفته ناسا، به شرطی که به طور ناگهانی از مسیر خودش منحرف نشود، خطری برای زمین ایجاد نخواهد کرد.

این سیارک بزرگ به نام 2013AX که ابعادی دو برابر چشم لندن (London Eye) دارد، امروز از مدار زمین گذر می‌کند و آژانس فضایی ناسا به دقت مسیر حرکت آن را رصد می‌کند.

خطر شهاب سنگ جدید چقدر است؟

انتظار می‌رود شهاب سنگ 2013AX که سرعتی بیش از 16 کیلومتر در ثانیه و قطری 440 فوتی دارد دقیقا در ساعت 19:08 به وقت انگلستان و از فاصله 3.92 میلیون مایلی سیاره زمین عبور کند.

دانشمندان ناسا هر سیارک بزرگی که از فاصله 4.65 میلیون مایلی زمین عبور کند را در دسته‌بندی «بالقوه خطرناک» قرار می‌دهند و طبیعتا اگر سیارک جدید از مسیر خود منحرف شده و به زمین سقوط کند، به حدی بزرگ است که می‌تواند آسیب زیادی پدید‌ آورد.

آخرین بار و در سال 1908، یک شهاب سنگ جایی در شرق سیبری به زمین برخورد کرد و مساحتی حدود 200 متر از جنگل‌های سوزنی سیبری را با خاک یکسان کرد.

خطر برخورد شهاب سنگ با زمین

اساسا برخورد هر شی کیهانی با زمین که طولی بیش از 100 متر داشته باشد،‌ می‌تواند نیروی ویرانگری در حد 10 برابر فوران آتشفشانی ایجاد کند. بر این اساس در صورت برخورد شهاب سنگ 2013AX به زمین، حد آسیب بسیار بالا خواهد بود.

جالب است بدانید که 2013AX هر چند سال یکبار از کنار سیاره ما عبور می‌کند و از آنجا که تاکنون مشکلی پیش نیامده، ناسا می‌گوید این بار هم خطری زمین را تهدید نمی‌کند.

برای دوستداران نجوم و رصد آسمان شب باید گفت این سیارک در مسیر حرکت خود در مدار زمین، از صورت فلکی توکان (Tucana) عبور می‌کند.

دو روز پیش و در تاریخ 15 می هم یک سیارک بزرگتر از ساختمان امپایر استیت به نام 388945، با سرعت 18 هزار مایل در ساعت از کنار زمین عبور کرد. این سیارک هم معمولا هر 10 سال یکبار از کنار زمین بدون مشکل عبور می‌کند، پس حداقل تا یک دهه آینده نباید نگران آن باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*