اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1

اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 معرفی شد؛ 30 درصد کارآمدتر، 10 درصد سریعتر

تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 معرفی شد. کوالکام ادعا می‌کند که Snapdragon 8+ Gen 1 تا ۱۰ درصد سریع‌تر و ۳۰ درصد بهینه‌تر از نسل قبل شده است.

کوالکام از نسخه بهبود یافته تراشه پرچمدار خود به نام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 رونمایی کرد. تراشه جدید از نظر سرعت پیشرفت چشمگیری نداشته؛ اما از نظر کاهش مصرف انرژي بهبود ۳۰ درصدی را تجربه کرده است. البته نباید فراموش کرد که اسنپدراگون 8 نسل 1 به هیچ‌ وجه یک تراشه کند به حساب نمی‌آمد؛ ولی مشکل گرما و مصرف انرژی آن را آزار می‌داد.

رونمایی از تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1

اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1

کوالکام در هنگام معرفی از افزایش ۱۰ درصدی عملکرد و بهبود ۳۰ درصدی کارایی CPU خبر داد. هسته کورتکس X2 نیز اکنون می‌تواند به حداکثر فرکانس ۳.۲ گیگاهرتز برسد و از این نظر با اسنپدراگون 870 (معرفی شده در اوایل 2021) برابری کند. این هسته در اسنپدراگون 8 نسل 1 به حداکثر فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز می‌رسید.

دو کلاستر دیگر CPU نیز بهبود پیدا کرده‌اند. فرکانس هسته‌های طلایی برابر با ۲.۷۵ گیگاهرتز و هسته‌های نقره‌ای ۲.۰ گیگاهرتز است. این اعداد در نسل قبل به ترتیب ۲.۵ و ۱.۸ گیگاهرتز بودند.

اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1

GPU نیز به شکلی مشابه افزایش فرکانس ۱۰ درصدی و کاهش مصرف ۳۰ درصدی را به خود دیده است. علاوه بر این، عملکرد موتور هوش مصنوعی نیز به ازای هر وات پیشرفت ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. کوالکام ادعا می‌کند که مودم‌های وایرلس نیز بهینه‌تر شده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 از نظر مصرف انرژی تا ۱۵ درصد بهینه‌تر از نسبت به نسل قبل شده است.

اگر بخواهیم این اعداد را ملموس‌تر بیان کنیم، باید بگوییم که اگر یک گوشی از این تراشه استفاده کند می‌تواند نسبت به دستگاه مجهز به Snapdragon 8 Gen 1 تا ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه بیشتر استریم ویدیو داشته باشد. همچنین تماس‌های صوتی نیز می‌توانند تا ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه بیشتر ادامه یابند (البته در صورت یکسان بودن سایر بخش‌های سخت‌افزاری).

اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1

سایر بخش‌های اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 تفاوتی با نسل قبل ندارند. هنوز شاهد پشتیبانی از حداکثر ۱۶ گیگ رم LPDDR5 (۳۲۰۰ مگاهرتز) در کنار حافظه UFS 3.1 هستیم و درایور نمایشگر می‌تواند رزولوشن +QHD را با رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز یا 4K را با رفرش‌ریت ۶۰ هرتز ارائه دهد. البته از رندر رنگ‌های ۱۰ بیت (Rec. 2020) و پشتیبانی از +HDR10 نیز نباید غافل شد.

مودم اسنپدراگون X65 داخل این تراشه هم می‌تواند حداکثر سرعت تئوریک ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد. همچنین FastConnect 6900 از Wi-Fi 6/6E با حداکثر فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و اتصال بلوتوث 5.3 نیز شامل فناوری‌های aptX Lossless و Bluetooth LE Audio می‌شوند. البته به خاطر افزایش بهینگی، زمان پخش بیشتری را شاهد خواهیم بود.

اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1

تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 میزبان پردازشگر سیگنال تصویر ۱۸ بیت Spectra نیز شده است که می‌تواند از حسگرهای حداکثر ۲۰۰ مگاپیکسلی، فیلم‌برداری 8K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه، و فیلم‌برداری 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی کند. همچنین شاهد گزینه‌هایی همچون کاهش نویز مولتی فریم و فناوری Staggered/DoL HDR هستیم.

تراشه جدید کوالکام به یک موتور بوکه اختصاصی هم مجهز شده است و از فرمت‌های HLG، +HDR10 و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند. البته اسنپدراگون 8 نسل 1 هیچ مشکلی در بخش ارتباطات یا قدرت پردازش تصویر نداشت. تنها مشکل نسل قبل این بود که زیر فشار کاری زیاد سریع داغ می‌کرد و درصد باتری سریع کاهش می‌یافت.

اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1

کوالکام اعلام کرد که اولین دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 در سه ماهه سوم سال میلادی جاری عرضه خواهند شد. جالب اینجاست که شرکت‌های زیادی در حال ساخت این دستگاه‌ها هستند که در ادامه نام آنها را مشاهده می‌کنید:‌ ایسوس راگ، بلک شارک، آنر، iQOO، لنوو، موتورولا، نوبیا، وان پلاس، اوپو، OSOM، ریلمی، رد مجیک، ردمی، ویوو، شیائومی و ZTE.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*