خودرو برقی BYD سیل

سدان الکتریکی BYD سیل با قدرت 517 اسب بخار و شعاع حرکتی 650 کیلومتر به بازار آمد

خودرو برقی بی وای دی سیل یک خودرو برقی با قدرت 517 اسب بخار و شعاع حرکتی 560 کیلومتر در کنار قیمت رقابتی می‌تواند بازار ماشین های برقی چینی را حسابی تکان دهد. پس این شما و این BYD سیل!

تقریبا یک سال است که با اخبار و شایعات خودرو برقی بی وای دی سیل همراه هستیم اما با ورود رسمی این خودرو به بازار چین، وقت آن رسیده است که به مشخصات فنی جدیدترین سدان برقی شرکت BYD نگاهی داشته باشیم.

معرفی خودرو برقی بی وای دی سیل

خودرو برقی BYD سیل

به طور خلاصه این خودرو با قیمت پایه 32 هزار دلار و بر مبنای پلتفرم BYD 3.0 که مختص خودروهای الکتریکی این برند است به روی صحنه آمده است. در ادامه به تمامی زوایای آن نگاهی خواهیم داشت.

طراحی ظاهری با الهام از تسلا

خودرو برقی BYD سیل

در اولین مواجهه با این خودرو، به یاد پورشه تایکان یا تسلا مدل 3 خواهید افتاد اما باید بگوییم که خودرو برقی BYD سیل در یک فاکتور بسیار مهم که به آیرودینامیک مربوط می‌شود، از هر دو آن‌ها بهتر است. ضریب درگ خودرو برقی بی وای دی سیل فقط 0.219 Cd است که این عدد در پورشه تایکان به 0.22 Cd می‌رسد. هرچقدر ضریب درگ کمتر باشد به این معنی است که خودرو در برابر جریان هوا، مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد.

خودرو برقی BYD سیل - تسلا مدل 3

تسلا مدل 3

این عدد به لطف رینگ‌های 19 اینچی آیرودینامیکی، دستگیره‌های درب پاپ آپ، جلو پنجره یک تکه، طراحی منعطف ستون‌های A و C و جزئیات ریز دیگری مثل دیفیوزرهای آیرودینامیکی عقب حاصل شده است.

خودرو برقی BYD سیل

همچنین ابعاد این خودرو شامل 4800 میلی متر طول، 1875 میلی متر عرض، 1460 میلی متر ارتفاع می‌شود که همراه با فاصله محوری 2920 میلی متری، نسبت به تسلا مدل 3 تقریبا 106 میلی متر درازتر، 26 میلی متر عریض‌تر و 17 میلی متر بلندتر است و در فاکتور فاصله محوری هم با 45+ میلی متر، تسلا مدل 3 را پشت سر می‌گذارد.

طراحی کابین با دو نمایشگر و حس و حال اسپرت

خودرو برقی BYD سیل

در داخل اتاق خودرو برقی بی وای دی سیل با طراحی «اقیانوس» طرف هستیم که این موضوع از ظاهر دریچه‌های سیستم تهویه هوا و طرح فرمان D شکلِ اسپرت هم تقریبا مشخص است.

در ادامه به نمایشگر 15.6 اینچی سیستم مولتی مدیا می‌رسیم که قابلیت چرخش در حالت عمودی و افقی را دارد و در کنار نمایشگر دیجیتال 10 اینچی پشت آمپر، یک نمای مدرن را خلق کرده است.

خودرو برقی BYD سیل

اما برخلاف تمام ویژگی‌های مثبت، باید قبول کنیم که داشبورد و کنسول وسط این خودرو به نسبت یک EV، واقعا شلوغ است.

تکنولوژی و تجهیزات ایمنی به کار رفته

خودرو برقی BYD سیل

همانطور که در ابتدا گفتیم، خودرو برقی بی وای دی سیل بر اساس آخرین پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی BYD ساخته شده که طراحی CTB یا همان «باتری و بدنه‌ی پیوسته»، یکی از اصلی ترین پارامترهای این پلتفرم محسوب می‌شود. طراحی CTB، باتری‌ها در همان بدنه خودرو قرار می‌دهد و بر خلاف دیگر خودروهای برقی، فضای اختصاصی محفظه‌های باتری را حذف می‌کند که این موضوع به کاهش کلی وزن خودرو و پایین‌تر آمدن مرکز ثقل آن منجر می‌شود.

خودرو برقی BYD سیل

این طراحی، سرنشینان را نگران می‌کند چرا که باتری‌ها دقیقا در زیر پای آن‌ها و بدون محافظ اختصاصی قرار گرفته است اما BYD ادعا کرده که باتری های نصب شده در این پلتفرم می‌توانند وزن‌هایی عظیمی مثل 50 تن را هم بدون کوچکترین آسیبی تحمل کنند. به علاوه این پلتفرم از استحکام پیچشی 40 هزار نانومتر بر درجه برخوردار است که این عدد در پورشه تایکان فقط 2000 نیوتن متر در درجه بیشتر است.

خودرو برقی BYD سیل

در ادامه به سیستم کنترل پایداری اختصاصی شرکت BYD با نام ITAC یا همان «سیستم هوشمند کنترل گشتاور» می‌رسیم که می‌تواند گشتاور هر چرخ را دقت 50 میلی ثانیه کنترل کند. به علاوه این سیستم در تست گوزن با سرعت 83.5 کیلومتر بر ساعت هم نتایج درخشانی را ثبت کرده است.

مشخصات فنی و قیمت خودرو برقی بی وای دی سیل

خودرو برقی BYD سیل

این خودرو در چهار تریم مختلف راهی بازار شده است. نسخه پایه از یک موتور الکتریکی در محور عقب و پیکج باتری های 61.44 کیلو وات ساعتی بهره می‌برد که شعاع حرکتی را به 550 کیلومتر می‌رساند. خریدارانی که به نسخه پایه علاقه مند باشند می‌توانند این تریم را با قیمت 212800 یوان یعنی 31890 دلار خریداری کنند. در ادامه به تریم دوم می‌رسیم که باز هم دیفرانسیل عقب است اما قیمت آن به 225800 یوان یعنی 33840 دلار می‌رسد. شرکت BYD هنوز تفاوت‌های نسخه پایه و دوم را اعلام نکرده است اما حدس می‌زنیم که تفاوت در امکاناتی مثل سیستم رانندگی خودکار، باعث این موضوع باشند.

خودرو برقی BYD سیل

در نسخه سوم باز هم با یک خودرو برقی دیفرانسیل عقب اما با پکیج باتری 82.56 کیلو وات ساعتی رو به رو هستیم که شعاع حرکتی را از 550 کیلومتر به 700 کیلومتر افزایش می‌دهد. قیمت این نسخه هم برابر با 262800 یوان یا 39380 دلار خواهد بود.

خودرو برقی BYD سیل

اما خریدارانی که قصد دارند تا بالاترین سطح از امکانات و قدرت را داشته باشند باید نسخه چهارم را خریداری کنند. خودرو برقی BYD سیل در تریم چهارم از دو موتور الکتریکی در محور جلو و عقب با مجموع قدرت 517 اسب بخار (برابر با 380 کیلو وات) بهره می‌برد که در کنار پکیج باتری‌های 82.56 کیلو وات ساعتی، شعاع حرکتی 650 کیلومتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. بدون تعجب، تریم چهارم با قیمت 289800 یوان یعنی 43430 دلار، گران ترین عضو این خانواده خواهد بود؛ اما آیا ارزش خرید خواهد داشت؟

خودرو برقی BYD سیل

برای جواب این سوال باید بگوییم که تسلا مدل 3 در نسخه تک موتور در کشور چین، تقریبا 381 هزار یوان (معادل 43600 دلار) خرید و فروش می‌شود پس اگر بدون تعصب نگاه کنیم، باید گفت که چینی‌ها یک شاهکار خلق کرده‌اند. در همین راستا باید بدانید که شرکت BYD توانسته است تا به اینجای کار به آمار فوق العاده‌ی فروش 22 هزار عددی این خودرو، آن هم فقط در عرض 6 ساعت دست پیدا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*