خودروی اپل

خودروی اپل پنجره ندارد!

بسیاری از افراد چشم‌انتظار رونمایی از خودروی اپل هستند؛ اما اکنون بر اساس پتنت‌های ثبت شده، به نظر می‌رسد اپل کار پنجره ندارد و به جای آن از نمایشگرهای مجازی استفاده می‌کند.

مدت‌هاست که اخباری درباره معرفی خودروی اپل به گوش می‌رسد و شایعات زیادی در این خصوص منتشر شده است. تاکنون توانسته‌ایم از برخی جزئیات این خودرو مطلع شویم و حالا بر اساس پتنت جدیدی که به ثبت رسیده، ظاهرا اپل کار فاقد پنجره خواهد بود. طبق این حق اختراع ثبت شده، خودروی اپل به جای پنجره از نمایشگرهای مجازی در کابین خودرو برخوردار است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، اپل پتنت یک سیستم خودروی واقعیت مجازی یا VR را ثبت کرده که طبق آن، نماهای مجازی که به وسیله نمایشگرهای داخل اتاق خودرو نشان داده می‌شوند، با حرکت فیزیکی خودرو در زمان راندن تطبیق پیدا می‌کند. مثلا اگر خودروی شما به سمت پایین یک تپه حرکت می‌کند، این سیستم تصویر مجازی از یک ترن هوایی را در زمان پایین رفتن از تپه به نمایش درمی‌آورد.

سایر جزئیات منتشر شده در پتنت خودروی اپل

پتنت ثبت شده توسط اپل جزئیات دیگری از این خودرو را نیز به نمایش گذاشته است. به نظر می‌رسد صندلی‌های داخل اتاق خودرو نیز برای مطابقت با جلوه‌های بصری، امکان حرکت دارند تا سرنشینان تجربه‌ای شبیه به یک تجربه سینمایی همه جانبه را داشته باشند. بنابراین نماهای دنیای واقعی بیرون خودرو که ما در زمان تردد در خیابان‌ها و جاده‌ها از پنجره تماشا می‌کنیم، به صورت صحنه‌های گرافیکی و مجازی به نمایش درمی‌آیند.

خودروی اپل

این پتنت جدید در روز سوم ماه می 2022 در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده ثبت و فهرست شده است. در توضیح این حق اختراع آمده است:

سیستم واقعیت مجازی می‌تواند نماهای مجازی را ارائه دهد که نشانه‌های بصری را با حرکت‌های فیزیکی که مسافران تجربه می‌کنند، مطابقت می‌دهد. این سیستم واقعیت مجازی، محیط‌های مجازی را جایگزین دنیای واقعی می‌کند تا تجربه همه جانبه‌ای از VR را ارائه دهد. سیستم‌های فعال خودرو و سیستم‌های کنترل خودرو هم می‌توانند با سیستم VR ترکیب شوند تا جلوه‌های فیزیکی را به همراه تجربه‌های مجازی در اختیار مسافران قرار دهند.

همچنین گفته شده این سیستم Apple Car قادر است فریم‌های مجازی را حداقل در یکی از پنجره‌های خودرو به نمایش دربیاورد تا مسافران از نماهای مجازی سه بعدی لذت ببرد. جالب‌تر این که برای کسب چنین تجربه‌ای لازم نیست مسافران از هدست واقعیت مجازی یا VR استفاده کنند. این خودروی اپل کاملا خودران است و در مسیری از پیش تعیین شده حرکت می‌کند؛ اما به گونه‌ای طراحی شده که این ویژگی به ایمنی مسافران و رانندگی لطمه‌ای وارد نکند.

اپل معتقد است این سبک طراحی و چنین سیستمی می‌تواند به کسانی که ترس از حرکت در وسایل نقلیه دارند نیز کمک کند. این غول بزرگ دنیای فناوری می‌گوید خودروهای خودران می‌توانند پنجره‌ها و شیشه‌های کمی داشته باشند یا حتی به کلی فاقد پنجره باشند؛ به این ترتیب ممکن است حرکاتی که سرنشینان در این خودروها تجربه می‌کنند با چیزی که از نظر بصری مشاهده می‌کنند تطابق نداشته باشد و همین موضوع می‌تواند باعث بروز بیماری حرکت در برخی افراد شود.

طراحی اپل کار چگونه خواهد بود؟

تاکنون تصویر رسمی و دقیقی از ظاهر اپل کار منتشر نشده، اما عکس‌های مفهومی و کانسپت از طراحی ظاهری خودروی اپل در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها دیده می‌شود که البته خیلی مورد استقبال کاربران قرار نگرفته است. حتی بسیاری از کاربران، سبک طراحی دیده شده در این تصاویر را مشابه یک تابوت دانسته‌اند. در این تصاویر، یک خودرو با رنگ سیاه را می‌بینیم که دارای سقفی شیب‌دار بوده و خبری از هیچ شیشه و پنجره‌ای نیست. همانطور که گفته شد این تصاویر رسمی نیستند و توسط خود اپل منتشر یا تایید نشده‌اند.

خودروی اپل

یکی از کاربران نیز در تمسخر بدون پنجره بودن خودروی اپل نوشت می‌دانستیم اپل از ویندوز خوشش نمی‌آید، اما تا این اندازه. اشاره‌ی این کاربر به ویندوز، به نوعی ایهام داشته و علاوه بر معنی آن یعنی پنجره، به سیستم عامل مایکروسافت نیز اشاره می‌کند.

اپل تقریبا از یک دهه پیش اقدام به توسعه و آماده‌سازی برای تولید یک خودروی منحصربه‌فرد و هوشمند بوده و هنوز مشخص نیست چه زمانی شاهد معرفی اپل کار خواهیم بود. علاوه بر پتنتی که به تازگی ثبت شده، اطلاعات جزئی دیگری نیز از اپل کار منتشر شده بود؛ از جمله این که احتمالا یک صفحه نمایش لمسی بزرگ در تمام طول داشبورد این خودرو وجود دارد.

همچنین پیش از این تصاویر غیر رسمی دیگری منتشر شده بود که بر اساس آنها اپل کار یک خودروی کروی سفیدرنگ و عجیب بوده که طراحی آن از رایانه‌های قدیمی مک الهام گرفته شده است و تقریبا 360 درجه روی چهار چرخ می‌چرخد. استفاده از دستیار هوشمند سیری درون خودرو از دیگر ویژگی‌های قابل انتظار اپل کار خواهد بود.

خودروی اپل

در ماه نوامبر گذشته نیز در خبرها داشتیم که اپل، مدیر سابق نرم افزار اتوپایلوت تسلا یعنی کریستوفر مور را به استخدام خود درآورده است که این موضوع نشان می‌دهد آنها می‌خواهند فناوری رانندگی خودرانی را توسعه دهند که به رقابت با تسلا بپردازد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل هم در سال 2017 گفته بود این کمپانی می‌خواهد خودرویی بسازد که یک وسیله نقلیه فیزیکی معمولی نیست و بیشتر روی سیستم‌های خودران تمرکز خواهد داشت. مدیرعامل اپل اضافه کرده بود که ما این خودرو را مادر همه‌ی پروژه‌های هوش مصنوعی می‌دانیم و این احتمالا یکی از سخت‌ترین پروژه‌های هوش مصنوعی برای کار کردن است.

همچنین یکی از اعضای هیات مدیره اپل چند سال پیش گفته بود، استیو جابز فقید نیز در سال 2011 اندیشه‌ی ساخت یک خودرو را در سر می‌پروراند. تاکنون مشخص نیست خودروی اپل در چه سالی معرفی و عرضه خواهد شد، اما رویترز در سال 2020 نوشته بود که این کمپانی در سال 2024 یک وسیله نقلیه مسافربری را معرفی و تولید می‌کند؛ اما با توجه به شیوع کرونا و مشکلاتی که در این مدت به وجود آمده، احتمال به تاخیر افتادن معرفی Apple Car بسیار زیاد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*