بزرگ ترین خودروساز جهان

چین بزرگ ترین خودروساز جهان شد؛ جایگاه ایران چندم است؟

سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری با انتشار گزارش جدیدی چین را به عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان معرفی کرد؛ اما ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟

گزارشی جدیدی که توسط سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری منتشر شده نشان می‌دهد میزان تولید جهانی خودرو در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳ درصد رشد پیدا کرده است. همچنین طبق این گزارش، چین، آمریکا و ژاپن جایگاه اول تا سوم بزرگترین خودروسازان جهان را به خود اختصاص دادند.

لقب بزرگ ترین خودروساز جهان به چین رسید

طبق آماری که توسط سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری منتشر شده، چین موفق شد با تولید 26 میلیون خودرو و بالاتر از رقبایی چون آمریکا، ژاپن و کره لقب بزرگترین خودروساز جهان را به خود اختصاص دهند. خودروسازان چینی در حالی 26 میلیون خودرو در سال ۲۰۲۱ تولید کردند که مجموع خودروهای صفر کیلومتر عرضه شده در جهان طی این مدت فقط 80 میلیون دستگاه بود؛ یعنی چین یک سوم خودروهای کل جهان را تولید می‌کند.

بزرگ ترین خودروساز جهان

خودروسازان آمریکایی با تولید 9 میلیون دستگاه خودرو و ژاپن با تولید 7.846 میلیون خودرو به ترتیب جایگاه دوم و سوم را از آن خود کردند. هند با تولید 4.4 میلیون خودرو، کره جنوبی با تولید 4.4 میلیون، آلمان با تولید 3.3 میلیون، مکزیک با تولید 3.145 میلیون و برزیل نیز با تولید 2.5 میلیون خودرو به ترتیب در جایگاه چهارم تا هفتم این لیست قرار گرفتند.

خودروسازان ایرانی نیز در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود 2 درصد خودروی بیشتری را تولید کردند و با عرضه 900 هزار خودرو در جایگاه نوزدهم این لیست قرار گرفتند. البته کشورهایی چون روسیه با تولید ۱.۵ میلیون خودرو، فرانسه با ۱.۳۵۶ میلیون، ترکیه با ۱.۲۷۶ میلیون و کانادا با تولید ۱.۱۱۵ میلیون خودرو در رتبه بالاتری از ایران قرار دارند.