سایپا آریا

شاسی بلند جدید سایپا آریا به زودی روانه بازار خواهد شد + عکس و مشخصات

گروه صنعتی سایپا به زودی کراس اوور سایپا آریا را روانه بازار کشور خواهد کرد، برای آشنایی بیشتر با این محصول در ادامه با ما همراه باشید.

گروه خودروسازی سایپا در اواسط سال ۱۳۹۹ از خودرو آریا به عنوان نخستین کراس اوور ملی رونمایی کرد. اما در حقیقت این محصول سایپا را نمی‌توان در رده کراس اوورهای واقعی طبقه‌بندی کرد، بلکه آریا نسخه کراس هاچ‌بک سدان شاهین بوده که شرکت سایپا با افزایش ارتفاع آن و همچنین ایجاد تغییراتی در تعلیق نسبت به شاهین، ظاهر یک کراس اوور را به آن بخشیده است. با توجه به این که این محصول وجوه اشتراک زیادی با شاهین داشت، قرار بود در سریع‌ترین زمان ممکن وارد خط تولید سایپا شود و حتی در اواخر سال ۱۳۹۹ نیز اخباری منتشر شد مبنی بر این که سایپا تولید آزمایشی این محصول را کلید زده است.

سایپا آریا

با این وجود این پروژه نیز همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر در زمان اعلام شده کلید نخورد و همچنان نیز سایپا آریا وارد مرحله تولید و عرضه نشده است. اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده تا سایپا نتواند این محصول را روانه بازار کشور کند، این است که تاکنون پیشرانه مناسبی برای این محصول پیدا نشده است. در ابتدا قرار بود سایپا آریا با همان پیشرانه شاهین یعنی پیشرانه ۱.۵ لیتری M15T به تولید برسد، اما این موتور عملکرد قابل قبولی را از خود روی اتومبیل شاهین نشان نداد و همین مسئله باعث شد تا سایپا از تجهیز آریا به این پیشرانه منصرف شود و این محصول برای مدت طولانی در انتظار یک پیشرانه مناسب باقی بماند. اما بالاخره مدیرعامل شرکت سایپا اعلام کرده است که این خودرو در اواخر سال جاری تولید و روانه بازار کشور خواهد شد.

سایپا آریا با چه پیشرانه و گیربکسی تولید می‌شود؟

همان‌گونه که تا پیش از این عنوان کردیم، در ابتدا قرار بود که سایپا آریا با پیشرانه شاهین به بازار عرضه شود، اما از آنجایی که این پیشرانه عملکردی خوبی را از خود نشان نداد، این پروژه منتفی شد. علاوه بر این اخیرا اخباری مبنی بر این که سایپا برای تأمین پیشرانه شاهین با گروه صنعتی ایران خودرو به توافق رسیده، منتشر شده است. طبق این توافق، قرار است سایپا شاهین به پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو مجهز شود.

سایپا آریا

بر این اساس طی سال جاری شرکت ایران خودرو ۱۰ هزار پیشرانه و گیربکس را به منظور نصب روی خودروی شاهین به تولید خواهد رساند. با توجه به این موضوع، احتمالا سایپا آریا نیز به پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو مجهز خواهد شد. این پیشرانه در مقایسه با پیشرانه M15T شاهین که گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر را به تولید می‌رساند، قادر به تولید گشتاور کمتری است، اما با این وجود پیشرانه مطمئن‌تری به نظر می‌رسد. همچنین این پیشرانه، دردسرهای نگهداری موتورهای توربو را نیز ندارد.

البته تا پیش از این گفته می‌شد سایپا قصد دارد محصولات شاهین و آریا را به پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ ساخت تیوان تجهیز کند، اما احتمالا پس از گذشت مدتی شاهد حضور این پیشرانه‌ در محصولات مذکور خواهیم بود و در ابتدا سایپا آریا به همان پیشرانه TU5 پلاس مجهز خواهد شد. طبق گفته‌ها، موتور ۱ لیتری تیوان با چهار سوپاپ در هر سیلندر،‌ زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، پاشش مستقیم سوخت و بلوک و سرسیلندر آلومینیومی، موتور بسیار مدرنی است و توانی برابر با ۱۴۳ اسب بخار را به همراه گشتاور ۲۲۲ نیوتن متری به تولید می‌رساند.

علاوه بر این مصرف سوخت این پیشرانه نیز بسیار مناسب بوده و به ازای هر صد کیلومتر در حدود ۵ لیتر بنزین می‌سوزاند، همچنین با استانداردهای آلایندگی یورو ۶ نیز مطابقت خواهد داشت. در صورتی که شاهد عملی شدن تمام این وعده‌ها باشیم،‌ پیشرانه تیوان به عنوان یکی از بهترین موتورهای داخلی شناخته خواهد شد و برای محصولات آریا و شاهین بهترین گزینه خواهد بود.

سایپا آریا

وظیفه انتقال قدرت پیشرانه آریا در ابتدا بر عهده یک گیربکس پنج سرعته دستی خواهد بود. البته در ابتدا که قرار بود محصول مذکور با پیشرانه M15T روانه بازار شود،‌ سایپا قصد داشت نسخه اتوماتیک آن را نیز با گیربکس CVT شش سرعته ساخت شرکت پانچ بلژیک، به تولید برساند. اما اکنون که پیشرانه TU5 پلاس برای این خودرو در نظر گرفته شده، معلوم نیست که نسخه اتوماتیک آریا نیز به همین گیربکس CVT مجهز خواهد شد یا سایپا آن را به گیربکس شش سرعته اتوماتیک جدید ایران خودرو که اخیرا در پژو ۲۰۷ MC دو رنگ استفاده شده، مجهز خواهد کرد.

بررسی کراس اوور آریا از نظر امکانات

سایپا‌ آریا

شرکت سایپا در ابتدا تیپ پایه آریا را روانه بازار خواهد کرد که از نظر امکانات هیچ تفاوتی با نسخه کنونی شاهین یعنی شاهین G، نخواهد داشت. با توجه به این موضوع کراس هاچ‌بک آریا با امکاناتی نظیر سنسور پارک عقب، فرمان برقی، سیستم پایش باد تایرها، دو ایربگ، کامپیوتر سفری، روکش چرمی صندلی‌ها، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود بدون کلید،‌ نشانگر تعویض دنده، دی‌لایت،‌ سنسور نور (چراغ‌های اتوماتیک)‌، ناوبری، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، سانروف، سیستم تهویه اتوماتیک، نمایشگر ۷ اینچی و دوربین دید عقب به بازار عرضه خواهد شد.

اما نسخه‌های کامل‌تر شاهین و آریا که بعدها با پیشرانه ۱ لیتری تیوان روانه بازار خواهند شد، دارای امکانات بیشتری خواهند بود که صندلی‌های برقی جلو، ایربگ‌های جانبی و کروز کنترل از جمله آن‌ها هستند. در صورتی که گروه صنعتی سایپا کراس هاچ‌بک آریا را با پیشرانه تیوان و تجهیزات مذکور وارد خیابان‌های کشور کند، می‌تواند برای محصولاتی مانند جک S3 و ام وی ام X22 رقیب بسیار سختی باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خر همون خر فقط جالونش را عوض شد