4 تمدن فرازمینی خطرناک

4 تمدن فرازمینی خطرناک در کهکشان راه شیری وجود دارد

شاید در کهکشان راه شیری تمدن‌های شروری وجود داشته باشند که تهدیدی برای بقا به حساب آیند. در ادامه به 4 تمدن فرازمینی خطرناک اشاره می‌کنیم.

دانشمندان روز به روز بر دانش خود می‌افزایند و سعی می‌کنند تا جهان اطراف ما را به درستی بشناسند. مطالعه جدیدی که توسط پژوهشگران انجام شده نشان می‌دهد که کهکشان راه شیری ما میزبان چهار تمدن فرازمینی است و اگرچه آنها خطرناک به نظر می‌رسند، اما تهدیدی جدی برای کره زمین به حساب نمی‌آیند.

4 تمدن فرازمینی خطرناک در کهکشان ما

طی سی سال اخیر دانشمندان در سراسر این جهان بی‌کران سیارات زیادی پیدا کرده‌اند که به صورت بالقوه دارای شرایط سکونت بوده‌اند و حتی در همین کهکشان راه شیری خودمان میلیون‌ها سیاره وجود دارد که می‌توانند هر یک از آنها سکونت پذیر باشند. گزارش جدیدی که منتشر شده نشان می‌دهد چهار تمدن فرازمینی در کهکشان ما خواستگاه تمدن‌های شرور و بیگانه‌ای هستند که اگر بتوانند به زمین حمله خواهند کرد.

4 تمدن فرازمینی خطرناک

در این مطالعه جدید سوال مهمی مطرح شده بدین شرح که چقدر احتمال دارد که انسان‌ها بتوانند روزی با تمدن بیگانه‌ای متخاصم که قادر به حمله به سیاره ما است ارتباط برقرار کنند؟ نویسنده مقاله و پژوهش پیش روی ما آقای آلبرتو کابالرو که دانشجوی دکترا و متخصص حل منازعه در دانشگاه ویگوی اسپانیا است، برای این که بتواند به سوال مذکور پاسخ دهد به سراغ بررسی تاریخ انسان رفته است.

به گفته کابالرو، مقاله وی تلاش می‌کند تا از طریق تعمیم احتمال حمله ما به عنوان تمدن بشری به یک سیاره فراخورشیدی مسکونی، تخمینی از فراگیری تمدن‌های فرازمینی متخاصم ارائه دهد. این نکته را نباید از نظر دور داشت که کابالرو در حال حاضر تحصیلاتی در رشته اخترفیزیک ندارد در خصوص سیگنال واو (نشانه احتمالی وجود حیات فرازمینی) مقاله‌ای منتشر کرده است.

روش این دانشجوی دکترا بدین نحو است که برای رسیدن به یک تخمین نسبتاً مناسب ابتدا تعداد کشورهایی را شمرد که بین سال‌های 1915 تا 2022 به یکدیگر حمله کرده‌اند. آلبرتو کابالرو متوجه شد که از مجموع 195 کشوری که در کره زمین وجود دارند، حدود 51 کشور طی این سال‌ها آغازگر نوعی تهاجم یا جنگ بوده‌اند.

برای مثال می‌توان از ایالات متحده آمریکا نام برد که در مجموع 14 مرتبه شروع کننده جنگ بوده است. کابالرو در وهله بعدی احتمال حمله هر کشور را بر اساس سهم آن کشور از هزینه‌های نظامی جهان ارزیابی کرد. یعنی این‌گونه که هر کشور چه میزان تجهیزات از مجموع تجهیزات نظامی جهان را دارد و آیا این مقدار تأثیری در شروع جنگ دارد یا خیر؟ در این محاسبه نیز ایالات متحده با 38 درصد از هزینه‌های نظامی جهان در جایگاه نخست ایستاد.

4 تمدن فرازمینی خطرناک

پس از حساب و کتاب و تخمین زدن‌ها مجددا کابالرو احتمال جداگانه حمله هر کشور به دیگری را حساب کرد و پس از آن جمع این احتمالات را بر تعداد کشورهای روی زمین تقسیم نمود. نتیجه نهایی او چیزی بود که آن را «احتمال کنونی تهاجم انسان به تمدن فرازمینی» می‌نامید. مدل آقای کابالرو نشان می‌دهد که احتمال اینکه انسان‌ها به یک سیاره دیگر حمله کنند 0/028 درصد خواهد بود.

البته همان‌طور که خود کابالرو نیز می‌گوید این درصد نمی‌تواند گویای همه چیز باشد، چرا که در حال حاضر بشر دسترسی به سوخت یا وسیله‌ای که بتواند با آن از  منظومه شمسی خارج شود ندارد. در واقع راه سفر میان ستاره‌ای همچنان برای انسان باز نشده و مسدود است. بر اساس گفته‌های وی و با استفاده از مقیاس کارداشف (سامانه‌ای که میزان پیشرفت یک تمدن را بر اساس مصرف انرژی آن طبقه‌بندی می‌کند) این گونه می‌گوید که اگر فناوری با همین سرعت ادامه پیدا کند، به احتمال زیاد تا 259 سال دیگر شاهد سفرهای میان ستاره‌ای خواهیم بود.

به گفته کابالرو طی پنج دهه اخیر تعداد جنگ‌ها و تهاجمات انسانی کاهش زیادی یافته و اگر در 259 سال آینده نیز وضع به همین منوال پیش برود، زمانی که انسان بتواند سفر میان ستاره‌ای کند دیگر احتمال حمله بشر به یک حیات مسکونی دیگر به عنوان یک تمدن نوع (1) به 0/0014 می‌رسد.

شاید عدد بالا بسیار ناچیز محسوب شود و تا زمانی که آن را ضرب در میلیون‌ها سیاره بالقوه سکونت‌پذیر نکنید نیز همین طور خواهد بود. کابالرو برای درک بهتر موضوع مجدداً به مقاله‌ای که در سال 2020 منتشر شده اشاره می‌کند و در این مقاله ذکر شده که تعداد تمدن‌های بیگانه در کهکشان راه شیری می‌تواند 15785 باشد؛ البته اینها تئوری است و ثابت نشده.

4 تمدن فرازمینی خطرناک

کابالرو این گونه استدلال می‌کند که از بین این تعداد سیاره بالقوه سکونت پذیر، کمتر از یکی از تمدن‌های نوع 1 یا به طور دقیق‌تر 0/22 درصد نسبت به انسان‌هایی که ارتباط برقرار خواهند کرد، متخاصم خواهد بود. وی در گفتگو با یکی از منابع خبری نیز گفته هنگام در نظر گرفتن تمدن‌هایی که مانند انسان امروزی هنوز قادر به سفر میان ستاره‌ای نیستند شمار همسایگان خطرناک به 4.42 درصد می‌رسد. کابالرو می‌گوید:

من به عدد ۴٫۲۴ در مقاله‌ام اشاره نکردم زیرا اولا ما نمی‌دانیم تمام تمدن‌های موجود در کهکشان مثل ما هستند یا نه و ثانیا تمدنی نظیر ما احتمالاً تهدیدی برای تمدنی دیگر نخواهد بود؛ زیرا ما فناوری لازم برای سفر به سیاره‌ی آن‌ها را در اختیار نداریم.

اگرچه کابالرو به این تئوری می‌پردازد و نظر خود را در قالب مقاله منتشر کرده، اما به گفته خود او احتمال این که یکی از این چهار تمدن بیگانه شرور به سیاره ما حمله کنند کم است. از طرفی شاید هیچگاه انسان‌ها نتوانند با یکی از این تمدن‌ها ارتباط برقرار کنند چه برسد به این که بخواهند مورد حمله آنها قرار بگیرند. وی می‌گوید:

احتمال تهاجم فرازمینی از سوی تمدنی که به آن پیام می‌فرستیم، تقریباً صد برابر کمتر از احتمال برخورد سیارکی مرگبار به زمین است.

4 تمدن فرازمینی خطرناک

آزمایش این دانشمند به گفته خود جذابیت‌های زیادی دارد، اما به همان میزان محدودیت‌هایی نیز گریبان‌گیر کار پژوهشی وی است. در واقع احتمال تهاجم بر اساس برش کوچکی از تاریخ بشر است و این که ما طی چند سال آینده چطور پیشرفت خواهیم کرد نیز مهم است و در مجموع این نظریه بیش از حد فرضیه‌پردازی می‌کند.

از طرف دیگر کابالرو معتقد است که در مدل وی هوش بیگانگان دارای ترکیبات مغزی، ارزش‌ها و احساسات همدلی مشابه با انسان‌ها خواهد بود در حالی که امکان دارد این گونه نباشد. وی در پایان افزود:

من مقاله را صرفاً بر اساس حیات به آن شکلی که می‌شناسیم، نوشتم. ما از ذهن فرازمینی‌ها خبر نداریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. سلام
    «پرندۀ ناشناس» واقعی‌تر از «فرازمینی» موهوم است. امّا اینکه چرا بخصوص روی امریقا زوم کرده؟ را باید از نظام امپریالیزم ماسونی پرسید که احمقانه میخواهد به کرات دیگر بگریزد. هیهات! از قلمرو پادشاه هستی گریزی نیست. هرکه از خدای والا نترسد البته از هر جنبندۀ ناشناسی مي‌ترسد و هرکه به خدای واحد أحد فرد صمد خالق کون و مکان ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد میداند که عالم هستی با هرچه در آنست (از إنس و جنّ و ملَک) سراسر مُلک ١ ملِک است. یکی نه از عدد که شریک/ دوّمی، داشته باشد و نه از «چیز» که کمّ و کیف (چیستی/ چگونگی) داشته باشد. والاتر از آنست که به چشم سر توان دید و بزرگوارتر از آنست که در صمیم دل نادیده‌اش توان گرفت. آری ما را لیاقت و یارای درکش نیست امّا جانشینی دارد «وَ إذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِكَةِ إنّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً» ﴿البقرة ٣٠﴾ که مؤمنین میتوانند و باید بکوشند به زیارتش نائل آیند همو که واسطۀ فیض و غضب إلٰهي است: نمایندۀ تام الاختیار خدای والاست و سرپرست بندگانش. ابر مردی که جهان را پر از عدل و داد میکند پس از پرشدن از ستم و فساد
    میرسد مردی که زنجیر غلامان بشکند، دیده‌ام از روزن دیوار زندان شما (اقبال لاهوری)
    امّا اینکه گویی: کی؟ و کجا؟ «لا يُسْئَلُ عَن مّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْئَلونَ» ﴿الأنبیاء ٢٣﴾ چون؟ و چرا؟ در کارش روا نیست و این مائیم که بازخواست میشویم. پس مؤمن بجای دل‌مشغولیهای واهی (مادّی/ معنوی)، درکار اصلاح نفس است و ذات البین (خودسازی و سازشگری) غیر از اینها دیگر کاری به کار دنیا و ما فیها ندارد تا با ندای آسمانی فراخوانده نشده چون نمی‌خواهد کاسۀ داغتر از آش باشد. امّا یقین دارد اگر إمهال هزاران سال هم طول بکشد إهمال نیست و دیر نمیشود. «وَ يَسْتَعْجِلونَکَ بِالْعَذابِ وَ لَن يُّخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ إنَّ يَوْماً عِنْدَ رَبِّکَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِن مّا تَعُدّونَ ﴿الحج ٤٧﴾. پس آنکه در خوف و خوشی / بلا و خرسندی دائماً به او پناهنده است دیگر از چیزی جز عقوبت گناه نمی‌ترسد. گناه از کنش لاکردار است نه تقدیر پروردگار پس باید بی‌درنگ و ملاحظه اصلاح کنیم خود را نه همه را: گرچه فریضۀ أمر به معروف و نهی از منکر تعطیل نمیشود ولیک آنقدر سرگرم و گرفتار پروژه نشویم تا صدای حق را نشنویم/ دعوتش را لبیک نگوئیم. و امّا ای غربیهای بینوا آیا وقتش نرسیده موهوم‌پرستی رها کنیم و ز این خیال‌بافیها و رفتار بچه‌گانه توبه نمائیم؟
    و السلام

    • هوی ترسو ؟
      چیزی که الهی و سرشار از عشق نباشه قطعا هم باید ترسناک باشه ..
      پادشاهی شیری ؟؟؟ انوناکی های خزنده رو میگی که با طراحی موجودات پلید و تاریک مثل گری ها و خاکسری ها و دراکو ها و کلی موجود پلید و استفاده از تکنولوژی های هوش مصنوعی میخواستن امپراطوری تاریک خودشون رو گسترش بدن ؟ اصلا هدف اونا اینه که همه ازشون بترسن …حالا تو نهاد خودت به عنوان روح ببین چیا دیدی که ریدی به خودت ….برو افرین به فکر ترسیدنت باش هر جنبنده ایی رو هم به ترس بنداز چون غذای موجودات پلید ترسوندن و سپس تغزیه کردنه …اوخ اوخ چه تغزیه هایی که نمیکنن از اتیش جهنم …یادت باشه چیزی که تو میگی خزنده های انوناکی هستن و پادشاهشونم انو هست برو انگلی مثل تورو هیچ کاعناتی نیاز نداره …یادت باشه تو از شیری میگی من از بی نهایت کیهان ها و جهان های هوشمند تهی و بی جرم میگم ..این جارو به گوه کشید اوکی ..کاعناته تهی و شعور مطلق رو هم پادشاه تو میخواد به بازی بگیره ؟ البته اخره بازی تماشاییه تو بشین ببین فقط …و در نهایت ریشه خودت رو بشناس زر مفت هم نزن

    • امّا ای غربیهای بینوا!!! ای بینوا مردم سیستان و خوزستان و کل ایران که گیر یه مشت متوهم افتادید