پراید

پراید صفر یا ساینا کارکرده، کدام را بخریم؟

پراید صفر و ساینا کارکرده از لحاظ قیمتی در یک سطح قرار دارند، اما کدام‌یک برای خرید گزینه بهتری خواهد بود؟ در ادامه با بررسی مشخصات و امکانات این دو خودرو به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

مشتریان در بازار خودرو ایران می‌توانند با بودجه پراید ۱۳۱ صفر کیلومتر مدل‌های کارکرده ساینا دنده‌ای EX را خریداری کنند که همین موضوع باعث شده مشتریان در زمان خرید با تردید مواجه شوند. از این رو قصد داریم طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه پراید صفر با ساینا کارکرده

بخش طراحی

پراید

در بخش طراحی ساینا برنده قطعی خواهد بود؛ چرا که پراید ۱۳۱ از لحاظ طراحی ظاهری کاملا یک خودرو قدیمی محسوب می‌شود و به مدل‌های اولیه خود که در کره و ژاپن عرضه شدند شباهت دارد.

پراید

در طرف مقابل ساینا نسبت به پراید یک خودرو به‌روزتر بوده که در بخش طراحی ظاهری به خصوص در نمای جلو و بخش عقب نسبت به پراید و تیبا در سطح بهتری قرار دارد. از این رو اگر به دنبال یک خودرو ارزان‌قیمت با ظاهر نسبتا مناسب هستید، از میان این دو خودرو باید به سراغ ساینا بروید.

پراید

سایپا ۱۳۱

سایپا برای کابین پراید ۱۳۱ داشبورد جدیدتری نسبت به مدل‌های اولیه آن در نظر گرفته است، اما در مقایسه با ساینا در سطح پایین‌تری قرار دارد. ساینا نسبت به سایپا ۱۳۱ از داشبورد زیباتری بهره می‌برد و در نمای داخلی آن سرنشینان کمی احساس بهتری خواهند داشت. البته هر دو خودرو دارای متریال داخلی بی‌کیفیتی هستند و در بخش‌های مختلف این خودرو از جمله داشبورد و رودری‌ها شاهد پلاستیک خشک هستیم.

پراید

ساینا

سرنشینان ساینا در صندلی‌های عقب از فضای بیشتری نسبت به سایپا ۱۳۱ بهره می‌برند. صندوق عقب ساینا فضایی حدود 370 لیتر و صندوق عقب پراید نیز فضایی حدود 360 لیتر را ارائه می‌دهد. بررسی این بخش نشان می‌دهد ساینا از لحاظ طراحی ظاهری بیرونی و کابین نسبت به سایپا ۱۳۱ برتری دارد.

مشخصات فنی

پراید

سایپا ۱۳۱ به یک پیشرانه ۱.۳ لیتری مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با ۷۱ اسب بخار و گشتاور ۱۰۷ نیوتن‌متر را تولید کند. در طرف مقابل شرکت سایپا برای ساینا یک پیشرانه ۱.۵ لیتری در نظر گرفته که می‌تواند قدرتی برابر با 87 اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر را به تولید برساند. البته پایه و اساس پیشرانه این دو خودرو یکسان است، اما حجم پیشرانه ساینا ۱۸۰ سی‌سی از حجم موتور پراید بیشتر بوده و به همین دلیل میان قدرت و گشتاور تولیدی آنها تفاوت وجود دارد.

یک گیربکس 5 دنده دستی نیز قدرت تولید شده از پیشرانه‌های این دو خودرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. وزن ساینا به ۱۰۵۰ کیلوگرم و وزن پراید نیز به ۹۱۵ کیلوگرم می‌رسد. از این رو پراید نسبت به ساینا حدود ۱۳۵ کیلوگرم وزن کمتری دارد و باید آن را تنها مزیت پراید دانست.

پراید

پراید ۱۳۱ ظرف مدت ۱۳.۶ ثانیه و ساینا EX دنده ای ظرف مدت ۱۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند که نشان می‌دهد ساینا حدود هشت دهم از سایپا ۱۳۱ سریع‌تر است. همچنین ساینا در جاده‌های مرتفع و سربالایی‌ها نسبت به پراید ۱۳۱ کشش بهتری داشته و عملکرد سرحال‌تری را نشان می‌دهد. در بخش کیفیت سواری و میزان کوبش نیز کابین ساینا نسبت به پراید در سطح بهتری قرار دارد. البته پراید دارای شعاع گردش کمتری است و به همین دلیل می‌توان با آن در جاده‌های باریک بهتر دور زد.

امکانات رفاهی

ساینا

ساینا

سایپا برای پراید و ساینا EX دنده‌ای امکانات سطح بالا در نظر نگرفته است. البته ساینا با برخورداری از امکاناتی چون سیستم تهویه دیجیتال، مه شکن‌های جلو و عقب، آینه‌های جانبی برقی و تنظیمات برقی شیشه‌ها عقب نسبت به پراید در سطح بهتری قرار دارد. همچنین پراید ۱۳۱ نیز از سیستم رادیو پخش با اسپیکرهای جلو و عقب به همراه تنظیم برقی شیشه‌های جلو بهره می‌برد.

سطح ایمنی

ساینا

پراید ۱۳۱ به عنوان یکی از ناامن‌ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود. در طرف مقابل ساینا به دلیل این که از پلتفرم ارتقا پیدا کرده بهره می‌برد و سایپا نیز مقاوم‌سازی‌هایی را برای آن در نظر گرفته است، نسبت به پراید از لحاظ ایمنی اندکی در وضعیت بهتری قرار دارد. از تجهیزات ایمنی ساینا می‌‌توان به سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سنسور پارک عقب اشاره کرد.

نام خودروسایپا ۱۳۱ساینا EX
تجهیزات ایمنی و حفاظتیایموبیلایزر، قفل مرکزیسیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، هشدار نبستن کمربند، سنسور پارک عقب
کیسه هوای ایمنیدو ایربگ جلودو ایربگ جلو
ترمزسیستم ترمز ضد قفل ABS، ترمز عقب کاسه‌ایسیستم ترمز ضد قفل ABS و  EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای

پراید صفر بخریم یا ساینا کارکرده؟

پراید

از آنجایی که در بازار ایران در ردیف خودروهای اقتصادی انتخاب‌های زیادی برای مشتریان وجود ندارد، سایپا ۱۳۱ و ساینا EX دنده ای به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار تبدیل شدند. از این رو بازار خرید و فروش آنها نیز بسیار پررونق است. البته سایپا ۱۳۱ به دلیل سابقه بالا و قیمت پایین‌تر آسان‌تر از ساینا مورد معامله قرار می‌گیرد.

ساینا

به طور کلی از میان سایپا ۱۳۱ و ساینا کارکرده اگر فقط به دنبال خرید یک خودرو صفر کیلومتر نیستید، خرید ساینا EX دنده ای کارکرده به دلیل کابین جادارتر، ظاهری بهتر، ایمنی و آپشن‌های بیشتر گزینه بهتری نسبت به پراید خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*