بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ

بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ که در خاطره ها ماندگار شدند

در این مطلب به معرفی تعدادی از بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ خواهیم پرداخت؛ عناوینی که با گیم پلی فوق‌العاده خود لحظاتی خاطره‌انگیز را برایمان رقم زدند.

ژانر شوتر اول شخص (FPS) بی‌شک یکی از محبوب‌ترین ژانرهای بازی‌های ویدیویی و شاید محبوب‌ترین آن‌هاست. در سال‌های گذشته عناوین FPS مختلفی روانه بازار شدند و هریک سعی داشتند با ارائه محتوایی خلاقانه و جذاب گیمرهای علاقمند به این ژانر را به خود جلب کنند.‌ در این سال‌ها صنعت بازی‌های ویدیویی پیشرفت‌های شگرفی داشته و عناوین امروز چه از حیث جزئیات گرافیکی، چه گیم پلی و چه سایر موارد به دستاوردهای باورنکردنی‌ای رسیده‌اند.

با در نظر گرفتن محبوبیت بی‌نظیر بازی‌های ژانر شوتر اول شخص، انتخاب برترین عناوین در این ژانر کار چندان ساده‌ای نیست. به همین جهت برای انتخاب این عناوین قوانینی را در نظر گرفتیم. نخست آن که در این لیست از هر فرنچایز تنها یک نسخه حضور دارد و دوم آن که بازی‌های یاد شده صرفا گیم پلی FPS دارند. بر این اساس بازی‌های اکشن-نقش آفرینی اول شخص نظیر فال اوت 4 یا عناوین اکشن ماجراجویی نظیر دث‌لوپ در این لیست جای ندارند.

با گجت نیوز همراه باشید تا نگاهی به تعدادی از بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ بیندازیم.

F.E.A.R

پلتفرم: پی سی

بازی FEAR

مجموعه FEAR در ابتدا قرار بود یک بازی اول شخص ترسناک و علمی تخیلی باشد. با این وجود خروجی کار به یکی از برترین بازی‌های شوتر اول شخص تاریخ ویدیو گیم تبدیل شد. این بازی و دو دنباله آن مبارزات مسلحانه را به سینمایی‌ترین شکل ممکن ارائه می‌کنند. همچنین قابلیت آهسته کردن زمان نیز بسیار هوشمندانه در بازی به کار گرفته شده است تا تجربه بازی بیش از هر چیز به فیلم‌های هالیوودی تبدیل شود.

در کنار این گیم پلی فوق‌العاده، F.E.A.R مجموعه‌ای از به‌یادماندنی‌ترین اسلحه‌های دنیای ویدیوگیم را نیز در اختیارتان قرار خواهد داد. یکی از بهترین اسلحه‌های بازی، تفنگ ده میلیمتری HV Penetrator است که با نام Stake Gun هم شناخته می‌شود. این اسلحه قادر به پرتاب میخ‌های فلزی بسیار تیز به سمت دشمنان است که به محض اصابت، آن‌ها را مانند یک نقاشی به دیوار می‌چسباند!

علاوه بر آن چه گفته شد، از هوش مصنوعی انقلابی بازی در زمان خود نیز نمی‌توان گذشت که لذت گیم پلی را چندین پله ارتقا داده بود. دشمنان شما در این بازی با هوشمندی شما را احاطه می‌کردند و یا در شرایط سخت در گوشه‌ای پناه می‌گرفتند تا در زمان مناسب شما را خلع سلاح کنند. بنابراین برای از پا درآوردن آن‌ها نیازمند دقت فراوانی داشتید.

بعلاوه، المان‌های ترسناک نیز بخش بسیار مهمی از گیم پلی این بازی را تشکیل داده و لحظه‌های ماندگاری را برایتان خلق می‌کنند تا F.E.A.R در شمار تاثیرگذارترین بازی‌های تاریخ قرار گیرد.

Bioshock Infinite

پلتفرم: پی سی، پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و نیتندو سوییچ

بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ

شاید عده‌ای معتقد باشند که نسخه اول بایوشاک در مقایسه با نسخه اینفینیت بازی بهتری است. با این حال چون لیست امروز به برترین بازی‌های FPS اختصاص دارد، باید پذیرفت که از حیث اکشن، بایوشاک اینفینیت فرسنگ‌ها جلوتر از نسخه اول بایوشاک است؛ چراکه علیرغم اینکه در دو نسخه اول نمای دوربین اول شخص بود، اما اکشن و تیراندازی به هیچ وجه تمرکز اصلی گیم پلی نبود و بیش از هرچیز، تجربه‌ای داستان محور و نقش‌آفرینی در این بازی خودنمایی می‌کردند.

از طرف دیگر اما BioShock Infinite با ارائه تجربه‌ای سرراست‌تر، گان پلی را به فوکوس اصلی گیم پلی تبدیل می‌کند و مبارزاتی تکرارنشدنی را ارائه می‌دهد. زمانی که تمام Vigor های بازی را در اختیار داشته باشید، با یکی از عمیق‌ترین، متنوع‌ترین و هیجانی‌ترین عناوین FPS تاریخ روبرو خواهید شد که گان پلی بسیار سریع و پرتحرک را با مبارزاتی استراتژیک ادغام می‌کند تا تجربه نهایی به عنوانی تبدیل شود که ترکیبی از ژانرهای شوتر اول شخص و استراتژی را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌کند. بایوشاک اینفینیت از آن دسته بازی‌هاییست که هرگز از تجربه آن خسته نخواهید شد.

Call of Duty: Black Ops Cold War

پلتفرم: پلی استیشن 4، پی سی، ایکس باکس سری ایکس و اس، ایکس باکس وان و پی سی

کال آف دیوتی بلک آپس کلد وار

با این که انتخاب یکی از نسخه‌های مجموعه کال آف دیوتی کار بسیار دشواریست، ما تصمیم گرفتیم این عنوان را به نسخه Black Ops Cold War اهدا کنیم! این بازی از گیم پلی خطی نسخه‌های پیش از خود فاصله گرفته و انتخاب ماموریت و زمان اختصاص یافته به پیدا کردن اطلاعات در هر ماموریت را به گیمر واگذار می‌کند.

کمپین بازی در دهه هشتاد میلادی جریان دارد و شما را به دنبال یک جاسوس روسی می‌فرستد. همچنین بخش مالتی پلیر این بازی نیز بسیار غنی طراحی شده است. به طوری که علاوه بر مدهای کلاسیک، مد جدید چهل نفره Fireteam و یک بخش داستانی جدید از مد زامبی با نام Dark Aether نیز از جمله مدهای چندنفره جدید بازی به شمار می‌روند. اکتیویژن همچنین در اقدامی هوشمندانه سیستم پیشرفت بخش مالتی پلیر بازی را با بازی Warzone گره زده است که این حرکت با استقبال فوق‌العاده گیمرها روبرو شد. مجموعه کال آف دیوتی قطعا یکی از به‌یادماندنی‌ترین فرنچایزها در دنیای بازی‌های ویدیویی است و نسخه Black Ops Cold War به عنوان یکی از بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ شناخته می‌شود.

Half-Life 2

پلتفرم: پی سی

بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ

هف لایف 2 جنبه‌های مثبت فوق‌العاده‌ای دارد که توضیح در خصوص هریک از آن‌ها نیازمند یک مقاله مجزاست. با این حال، به طور خلاصه ویژگی‌های منحصربفرد این بازی نظیر اسلحه‌های فیزیک‌محور، دشمنان به شدت هوشمند و کاراکترهایی وقعی و باورپذیر مواردی بودند که صنعت بازی‌های ویدیویی را تحت تاثیر قرار دادند؛ به طوری که اثر این بازی در تمامی عناوین FPS پس از خودش مشهود است. برای مقایسه بهتر کافیست بازی‌های شوتر اول شخص پیش از Half-Life 2 و بعد از این عنوان را با هم مقایسه کنید تا متوجه تاثیر چشمگیر آن بر صنعت بازی‌های ویدیویی شوید.

البته بر خلاف بسیاری بازی‌های مهم صنعت ویدیوگیم که امروز ارزش بازی کردن خود را از دست داده‌اند، هف لایف 2 هنوز هم عنوانی به شدت سرگرم‌کننده و است و می‌تواند یک کمپین نفس‌گیر را ارائه دهد. اگر تا به امروز در خصوص کلماتی چون بلک مسا، گوردون فریمن و اسلحه جاذبه (Gravity Gun) چیزی نشنیده‌اید؛ وقت آن است که همین الان هف لایف 2 و دو بسته اضافی آن را تجربه کنید. البته برای این که متوجه شوید سازندگان این بازی دست به انجام چه کار بزرگی زده‌اند، در هنگام بازی در نظر داشته باشید که این عنوان در سال 2004 ساخته شده است.

Battlefield 1

پلتفرم: ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و پی سی

بتلفیلد 1

Battlefield 1 یک بازی شوتر در دوره جنگ جهانی اول است که ویترینی برای نمایش تمامی نکات مثبت فرنچایز بتلفیلد به شمار می‌رود. این بازی تمامی مدهای محبوب بازی نظیر Conquest، Rush و Domination را در خود داشته و مد جدید Operation را هم اضافه می‌کند که تجربه مبارزات را به سطح جدیدی می‌برد. بخش مالتی پلیر بازی بسیار بالانس‌شده و تراز طراحی شده است؛ به طوری که هیچ کلاس، اسلحه یا تاکتیک خاصی مزیت چندانی در مقایسه با دیگران ندارد.

مپ‌های بازی نیز بسیار خلاقانه ساخته شده‌اند و هر از گاهی با بمباران محیط و از بین رفتن سازه‌ها دستخوش تغییر می‌شوند. علاوه بر این، مد تکنفره بازی نیز علیرغم کوتاه بودن، بسیار هیجان‌انگیز است و به خوبی حس و حال جنگ جهانی اول را به گیمر منتقل می‌کند. به طور کلی بتلفیلد 1 مجموعه‌ای کامل از هر آنچه در این فرنچایز دوست داریم است و به عنوان نماینده سری بتلفیلد در لیست بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ شناخته می‌شود.

Metro Exodus

پلتفرم: پی سی، پلی اسیتشن 5، پلی استیشن 4، ایکس باکس سری ایکس و اس و ایکس باکس وان

بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ

مجموعه مترو همواره به خاطر ادغام گیم پلی اکشن و مخفی‌کاری خود در محیطی مملو از استرس و پر از هیولاهای جهش‌یافته که منتظر تکه‌تکه کردن شما هستند، مطرح بوده است و نسخه جدید نیز به طور کامل به این اصل پایبند است! با این حال این بازی بسیار جاه‌طلبانه‌تر از نسخه‌های قبل از خود ساخته شده است؛ به طوری که مراحل بازی پر از رمز و رازهای مختلف هستند که شما را به جستجوی دقیق تک تک ساختمان‌های تخریب شده در محیط‌های متنوع بازی، از مسکوی نابودشده تا جنگل‌های برفی دیگر مناطق روسیه و پایگاه‌های نظامی پرجزئیات ترغیب می‌کنند.

ماموریت‌های بازی به طور انفرادی دنبال می‌شوند و همین تنها بودن در محیط‌های گسترده و بسیار خطرناک بازی، حس عدم امنیتی دائمی را در شما ایجاد می‌کند. با این حال خوشبختانه مجموعه‌ای از اسلحه‌های جذاب و تلفیقی از هفت‌تیر گرفته تا تیر و کمان، همراهان مطمئن شما در این سفر پرخطر خواهند بود. اگر نسخه‌های پیشین این مجموعه را تجربه کرده و به سرنوشت آرتیوم علاقمند هستید، تجربه مترو اکسدس را از دست ندهید. آنچه در اختیار شماست یکی از غنی‌ترین بازی‌های اکشن است که در لحظه لحظه آن حس پیشرفت و حرکت رو به جلو را حس خواهید کرد.

PlayerUnknown’s Battlegrounds

پلتفرم: پی سی، ایکس باکس وان، پلی اسیتشن 4 و موبایل

پابجی

PlayerUnknown’s Battlegrounds که به اختصار PUBG خوانده می‌شود، آغازگر ژانر بتل رویال شد که در ادامه به محبوبیت وحشتناکی در میان گیمرها رسید. البته پابجی نخستین بازی بتل رویال تاریخ نیست. در عین حال، این بازی توانست گیم پلی ژانر Battle Royal را به دنیا بشناساند و شروع‌کننده رسمی این سبک باشد. توزیع تصادفی مهمات و آیتم‌ها در نقشه بازی، فرود با یک هواپیما و البته نقشه‌ای که دائما در حال کوچک‌تر شدن است، از جمله مواردی هستند که امروزه در اکثر بازی‌های بتل رویال قابل مشاهده‌اند و پابجی به عنوان نخستین ایده‌پرداز این مقوله شناخته می‌شود.

این بازی البته در گذر زمان پیشرفت‌های چشمگیری داشته و اکنون تجربه‌ای تر و تمیزتر با نقشه‌هایی گسترده‌تر را ارائه می‌کند. اگر واقعا به ژانر FPS و بازی‌های مالتی پلیر علاقمند هستید بعید است که پابجی را تجربه نکرده یا اسم آن را نشنیده باشید! با این وجود، PUBG قادر است یکی از سرگرم‌کننده‌ترین تجربه‌های مالتی پلیر را ارائه کرده و شما و دوستانتان را ساعت‌ها سرگرم کند.

Titanfall 2

پلتفرم: پلی اسیتشن 4، ایکس باکس وان و پی سی

بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ

اگر بخواهیم تایتانفال 2 را در یک کلمه توصیف کنیم، باید از عبارت شگفت‌انگیز استفاده کنیم! حس بی‌وزنی هنگام دویدن بر روی دیوارها با سرعت فوق‌العاده و جزئیات باورنکردنی، چیزی است که نظیر آن تا کنون در دنیای بازی‌های ویدیویی دیده نشده است. BT-7274 فراموش‌نشدنی با بیشترین خلاقیت ممکن ساخته شده است و سفر در زمان و نابود کردن سایر تایتان‌ها شما را تا ساعت‌ها پای این بازی میخکوب خواهد کرد.

در نگاه اول، آنچه بیش از همه در خصوص تایتانفال 2 به چشم می‌آید محیط بسیار گسترده و پهناور بازی و گزینه‌های مختلفی است که در اختیارتان قرار دارد. همچنین مد مالتی پلیر بازی نیز با بهره‌گیری از همان مکانیک فیزیک‌محور غالب مد تکنفره، توانسته به تجربه‌ای منحصربفرد تبدیل شود و در کنار کمپین بی‌نظیر آن نویدبخش یک مجموعه کامل از گیم‌پلی شوتر اول شخص باشد. علیرغم اینکه Titanfall 2 بر خلاف برخی عناوین دیگر حاضر در این لیست مورد توجه چندانی واقع نشده است، اما نمی‌توان منکر انقلابی که این بازی در صنعت بازی‌های ویدیویی ایجاد کرد، شد. این بازی بدون شک یکی از ارزشمندترین بازی‌های FPS تاریخ است که تا سال‌ها در خاطره‌ها باقی می‌ماند.

Halo: The Master Chief Collection

پلتفرم: ایکس باکس سری ایکس و سری اس، ایکس باکس وان و پی سی

کالکشن مستر چیف

کالکشن مستر چیف از سری هیلو را باید بهترین مجموعه FPS تاریخ ویدیوگیم دانست. بسیاری از نسخه‌های سری Halo به تنهایی قادر به حضور در این لیست بودند. نسخه اول بازی نقطه عطفی در صنعت بازی‌های شوتر اول شخص به شمار می‌رفت و نسخه سوم، انقلابی در بخش مالتی پلیر بازی‌های FPS ایجاد کرد. همچنین Halo Reach نزدیک‌ترین تلاش بازیسازان به ساخت عنوانی بی‌نقص در تاریخ لقب می‌گیرد. با این حال، همه این عناوین شگفت‌انگیز به طور یکجا در این کالکشن حضور دارند؛ بنابراین مجموعه Master Chief Collection انتخاب ما برای قرار گرفتن در لیست بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ خواهد بود.

نسخه‌های مختلف هیلو همگی ترکیب ایده‌آلی از کمپین داستانی فوق‌العاده و بخش مالتی پلیر بسیار سرگرم کننده را ارائه می‌دهند و نسخه‌های قدیمی‌تر این مجموعه، بخشی از تاریخ ژانر شوتر اول شخص به شمار می‌روند. اسلحه‌ها و مکانیک‌های متعدد ابداع شده توسط این مجموعه توسط عناوین مختلفی کپی شده و به کار گرفته شدند تا بازی‌های شوتر مدرن، همگی وام‌دار مجموعه هیلو باشند! ترکیب آن‌ها با گیم‌پلی روز و مدرن و ارائه تجربه‌ای بهینه‌تر برای کنسول‌های نسل هشتم و نهم ایکس باکس، گنجینه‌ای در صندوقچه مایکروسافت و ایکس باکس به شمار می‌رود که در روزهای سخت نبرد در برابر سونی و انحصاری‌های فوق‌العاده‌اش، این کمپانی را سرپا نگه می‌دارد!

Doom Eternal

پلتفرم: پی سی، پلی استیشن 5، پلی استیشن 4، ایکس باکس سری ایکس و اس، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ

بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ

Doom Eternal تبلوری از تمام ویژگی‌های شگفت‌انگیز فرنچایز Doom است که در یک عنوان باشکوه و خلاقانه جمع‌آوری شده است. هیچ بازی FPS دیگری تا به امروز نتوانسته از حیث تلفیق مبارزات سنگین و خونین با تعامل با محیط اطراف تجربه‌ای شبیه به Doom Eternal را ارائه دهد.

زمانی که بازسازی Doom در سال 2016 عرضه شد، بسیاری گیمرها معتقد بودند امکان ساخت نسخه‌ای بهتر از آن وجود ندارد. با این حال Doom Eternal توانست با بهبود همه جانبه فرمول فوق‌العاده Doom 2016 توقعات از این مجموعه را یک پله ارتقا دهد! در Doom Eternal مهمات و سلامتی بسیار کمیاب‌تر از نسخه قبل هستند؛ با این وجود با شکست دادن هیولاهای عظیم‌الجثه که انصافا برخی اوقات کاری بسیار دشوار است، می‌توانید به لوت‌های مناسبی دست پیدا کنید. البته قابلیت فوق‌العاده SnapMap نسخه قبل در این بازی حذف شده است؛ اما بخش مالتی پلیر بازی یادآور مبارزات سریع و برق‌آسای سری Quake است و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را رقم می‌زند. اگر به دنبال یک بازی FPS تمام عیار می‌گردید که تمام فاکتورهای یک بازی شوتر عالی را در اختیار داشته باشد، بعید است که عنوانی بهتر از Doom Eternal پیدا کنید.

Superhot

پلتفرم: پی سی، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و اوکولوس کوئست

بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ

لیست بهترین بازی های شوتر اول شخص تاریخ امروز با یک عنوان شگفت‌انگیز از استودیویی کوچک در لهستان به پایان می‌رسد! در این بازی شما در مجموعه‌ای از اتاق‌ها، دفترها و ساختمان‌های مینیمال گرفتار شده‌اید و باید با استفاده از اسلحه‌های جذاب خود دشمنان قرمز رنگتان را از بین ببرید! البته یک پیچ کوچک در گیم پلی بازی وجود دارد: تا زمانی که شما سر جای خود ایستاده باشید، زمان هم متوقف بوده و دشمنانتان سر جای خود ثابت خواهند ایستاد!

همین پیچش کوچک داستان زمینه‌ساز ارائه تجربه‌ای ناب از گیم‌پلی خواهد شد که المان‌های استراتژیک فوق‌العاده‌ای را در کنار گزینه‌های متعدد برای مبارزات در اختیارتان قرار می‌دهد. طراحی بصری مینیمال این عنوان به گیرایی آن کمک شایانی کرده و اسلحه‌های جدید و بهینه‌سازی شده آن نیز تجربه گیم پلی را به سطح بالاتری ارتقا می‌دهند. با این وجود آنچه سوپرهات را به یکی از خلاقانه‌ترین و بهترین بازی‌های چند سال اخیر تبدیل می‌کند، تلفیق منحصربفرد ژانر شوتر با استراتژیک است که نمونه آن در هیچ عنوان دیگری مشاهده نشده است.

شما در خصوص این لیست چه نظری دارید؟ کدامیک از بازی‌های لیست برترین بازی های FPS را تجربه کرده‌اید و جای چه عناوینی را در آن خالی می‌بینید؟