رانا پلاس پاناروما

مشخصات فنی و امکانات رانا پلاس پاناروما سقف شیشه ای

در این مطلب قصد داریم مشخصات فنی و امکانات رانا پلاس پاناروما سقف شیشه ای به عنوان یکی از محصولات جدید ایران خودرو را بررسی کنیم.

رانا پلاس پاناروما یکی از محصولات جدید گروه صنعتی ایران خودرو است که از نظر مشخصات فنی، امکانات رفاهی و … قابل قبول به نظر می‌رسد، اما با این وجود قیمت چندان بالایی ندارد و به همین دلیل می‌تواند برای افرادی که به دنبال خرید یک سدان اقتصادی هستند گزینه مناسبی باشد. ما در ادامه این مطلب این نسخه از رانا را از نظر مشخصات و همچنین نقاط قوت و ضعف مورد بررسی قرار خواهیم داد تا مشخص شود آیا این خودرو ارزش خرید دارد یا خیر.

با رانا پلاس پاناروما بیشتر آشنا شوید

رانا پلاس پاناروما سقف شیشه ای

گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۱۳۹۹ نسخه فیس لیفت رانا را با نام رانا پلاس روانه بازار کشور کرد. این نسخه از رانا در مقایسه با نسل قبلی طرفداران بیشتری پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تا ایران خودرو تصمیم به تولید و عرضه نسخه‌های جدیدتری از این محصول بگیرد که در نتیجه در سال ۱۴۰۰ رانا پلاس سقف شیشه‌ای (پاناروما)‌ وارد خیابان‌های کشور شد.

رانا پلاس پاناروما علاوه بر این که از سقف شیشه‌ای همانند سقف پژو ۲۰۷ پاناروما بهره می‌برد، در زمینه مشخصات فنی نیز در مقایسه با نسل قبلی تغییراتی را تجربه کرده است که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. این در صورتی است که ظاهر این محصول نسبت به رانا پلاس معمولی تفاوت چندانی نکرده است و تنها وجه تمایز آن وجود سقف شیشه‌ای و آنتن اکتیو در قسمت انتهایی سقف است.

بررسی رانا پلاس پاناروما سقف شیشه ای از نظر مشخصات فنی

رانا پلاس پاناروما

اصلی‌ترین تفاوت رانا پلاس پاناروما با نسخه معمولی در بخش مشخصات فنی دیده می‌شود. جایی که رانا پلاس پاناروما پیشرانه TU5 پلاس را جایگزین پیشرانه TU5 نسل قبل کرده و به منظور انتقال قدرت نیز از یک گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده می‌کند. این در صورتی است که در رانا پلاس معمولی یک گیربکس ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را بر عهده داشت.

پیشرانه رانا پلاس سقف شیشه‌ای توانی برابر با ۱۱۳ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر به تولید می‌رساند. مصرف سوخت این پیشرانه به ازای هر صد کیلومتر برابر با ۶.۹ لیتر بوده و می‌تواند رانا پلاس پاناروما را در ۱۱.۲ ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.

پیشرانه تی یو ۵ پلاس نسخه ایرانیزه شده پیشرانه EC5 پژو است. این پیشرانه، نسخه‌ای ارتقا یافته از TU5 محسوب می‌شود که حالا سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها یا CVVT و پمپ روغن متغیر به آن اضافه شده است. این تغییرات، بازدهی و مصرف سوخت را بهینه‌تر کرده و نسبت به نسخه قبلی، لرزش کمتری ایجاد می‌کند. در جدول زیر مشخصات فنی رانا پلاس معمولی و پاناروما را به صورت دقیق مقایسه کرده‌ایم.

مدل خودرورانا پلاسرانا پلاس پاناروما
پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها۴ سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc)۱۵۸۷۱۵۸۷
حداکثر قدرت۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور
حداکثر گشتاور۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور
گیربکس۵ سرعته دستی۶ سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی)۷.۳ لیتر در صد کیلومتر۶.۹ لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا صد (ثانیه)۱۱.۶۱۱.۲
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)۱۹۰۱۹۰

بررسی امکانات ایمنی و رفاهی

رانا پلاس پاناروما

رانا پلاس پاناروما سقف شیشه ای در مقایسه با قیمت خود به امکانات قابل قبولی مجهز شده است که سقف شیشه‌ای ثابت با سایه‌بان دستی، تهویه مطبوع دستی، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، چراغ بدرقه، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، صندلی عقب با استاندارد ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک، ترمز ABS+EBD، سنسور پارک عقب، مه‌شکن جلو و عقب، کروز کنترل، رادیو پخش با بلوتوث و ۴ بلندگو، فرمان با نیروی کمک برقی و ۲ کیسه هوا اشاره کرد. تنها وجه تمایز رانا پلاس پاناروما با نسخه معمولی در زمینه آپشن‌ها به فرمان برقی و سقف شیشه‌ای محدود می‌شود.

نقاط قوت رانا پلاس سقف شیشه ای

رانا پلاس پاناروما

در ادامه این مطلب مزایا و معایب رانا پلاس پاناروما را با رقبای موجود در بازار مقایسه خواهیم کرد.

گیربکس ۶ دنده رانا پلاس سقف شیشه ای

یکی از مزایای رانا پلاس پاناروما سقف شیشه ای، گیربکس آن است. این گیربکس با برخورداری از دنده ششم، دور موتور را در سرعت‌های بالا به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث می‌شود مصرف سوخت و سروصدای وارد شده به کابین کمتر شود.

ظاهر زیبا

گروه صنعتی ایران خودرو ظاهر رانا پلاس را نسب به نسخه LX اندکی متفاوت‌ طراحی کرده است که همین موضوع باعث شده تا رانا پلاس جوان‌پسند‌تر و مدرن‌تر از سایر خودروهای هم‌رده به نظر برسد.

مصرف سوخت و استهلاک پایین

مصرف سوخت و استهلاک رانا پلاس پاناروما به لطف بهره‌مندی از پیشرانه TU5 پلاس و گیربکس ۶ سرعته بهینه‌تر از رانا پلاس معمولی شده است. این در صورتی است که رانا پلاس معمولی نیز با پیشرانه TU5 و گیربکس ۵ سرعته عملکرد مناسبی در این زمینه داشت. با توجه به این مسائل رانا پلاس سقف شیشه ای یک سدان اقتصادی تمام و کمال محسوب می‌شود.

قیمت مناسب

رانا پلاس پاناروما به امکانات مناسبی مجهز شده و همچنین از نظر مشخصات نیز قابل قبول به نظر می‌رسد،‌ اما با این وجود قیمت چندان بالایی در مقایسه با سایر رقبا ندارد که این موضوع یکی از نقاط قوت این نسخه از رانا محسوب می‌شود. علاوه بر این محصول جدید ایران خودرو اختلاف قیمت چندانی نیز با رانا معمولی ندارد که با توجه به این موضوع رانا پلاس پاناروما می‌تواند گزینه مناسبی برای مشتریان سدان اقتصادی باشد.

بررسی نقاط ضعف رانا پلاس پاناروما سقف شیشه ای

رانا پلاس پاناروما

فضای کم ردیف عقب

ردیف عقب رانا پلاس پاناروما فضای اندکی دارد که این موضوع یکی از معایب این نسخه از رانا پلاس محسوب می‌شود. با توجه به این که شرکت ایران خودرو رانا پلاس را با الگوبرداری از پژو ۲۰۶ صندوق دار طراحی کرده و فضای کابین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز تفاوتی با نسخه هاچ‌بک این خودرو ندارد،‌ فضای کابین رانا پلاس نیز درست همانند پژو ۲۰۶ هاچ بک بوده و برای سرنشینان جلو مناسب به نظر می‌رسد، اما صندلی عقب‌های این خودرو بیشتر برای کودکان و نوجوانان مناسب خواهد بود.

بازار کم رونق خرید و فروش

اتومبیل رانا پس از ورود به بازار کشور با وجود برخورداری از مشخصات قابل قبول با استقبال مناسبی در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو مواجه نشد. رانا پلاس پاناروما نیز همانند برادر بزرگ خود بازار خرید و فروش کم رونقی دارد. از این رو اگر خودروی خود را در مدت زمان کوتاهی عوض می‌کنید، بهتر است که محصولات دیگری را خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

در انتها باید بگوییم که رانا پلاس پاناروما برای افرادی که قصد خرید یک سدان اقتصادی با امکانات به‌روز را دارند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. ولی این نکته را در نظر بگیرید که خرید و فروش این خودرو در بازار سخت‌تر بوده و کابین چندان بزرگی نیز ندارد. افرادی که قصد خرید یک خودرو جادار را دارند می‌توانند به سراغ محصولات دیگری مانند سورن پلاس و پژو پارس بروند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*