ابرخودرو بی ام و M هیبرید V8

بی ام و M هیبرید V8، قاتل خاموش لمانز خواهد بود + ویدیو

بی ام و M هیبرید V8 یک ابرخودرو مسابقه‌ای است که برای شرکت در رقابت 24 ساعته لمانز دایتونا و IMSA آماده می‌شود. در ادامه با این هایپرکار آلمانی بیشتر آشنا می‌شویم.

شرکت بی ام و شاید برخلاف رقیب قدیمی خود یعنی بنز، در فرمول یک حضور نداشته باشد اما باور کنید که باواریایی‌ها همیشه پیست خود را پیدا می‌کنند. بی ام و آخرین برندی است که خودرو خود را برای شرکت در سری مسابقات ISMA و LMHd معرفی کرده است. پس بدون توضیح بیشتر به سراغ این هیولای هیبرید می‌رویم.

اما در ابتدای کار اجازه دهید تا با ویدیو معرفی این سوپر اسپرت ریسینگ همراه شویم تا جزئیات آن را بهتر درک کنیم.

معرفی بی ام و M هیبرید V8

ابرخودرو بی ام و M هیبرید V8

در ابتدای کار اجازه دهید یک مسئله را روشن کنیم. کلمه LMHd به معنای «رقابت های لمانز دایتونا» است و کمی با لمانز اصلی تفاوت دارد. هر دو این رقابت ها، جزو مسابقات WEC دسته بندی می‌شوند. رقابت‌های ISMA هم دسته بزرگ‌تری از مسابقات دایتونای آمریکای شمالی را شامل می‌شود. اکنون که با خانه‌ی بی ام و M هیبرید V8 آشنا شدید، وقت آن رسیده است تا به مشخصات فنی و طراحی ظاهری این غول هیبرید هم نگاهی داشته باشیم.

طراحی ظاهری

ابرخودرو بی ام و M هیبرید V8

در همان نگاه اول می‌توانید طرح و نقش‌های مختص به بی ام و M را بر روی بدنه پیدا کنید. بر روی قسمت جلویی کاپوت، با نوشته‌ی «JAHRE BMW M 50» رو به رو می‌شویم که این عبارت به مناسبت تولد پنجاه سالگی برند BMW M است. این نوشته را در ماه قبلی بر روی خودروهایی مثل نسخه‌های محدود M3 و M4 و M4 CSL هم دیده بودیم.

همچنین اِلمان‌هایی از دیگر پرچمداران ریسینگ بی ام و هم در تریم رنگ آمیزی بدنه بی ام و M هیبرید V8 دیده می‌شود که در ادامه، نام تمامی آن‌ها را می‌توانید ببینید:

  • CSL 3.0 مدل 1976
  • M1/C مدل 1981
  • 320i توربو شارژ مدل 1978
  • E36 M3 GTS 2
  • Z4 GTLM
  • M8 GTE
  • GTP مدل 1986

جلو پنجره دو تکه و لیپ بلند سپر در قسمت جلویی، تقریبا همان حس و حال قدیمی بی ام و را به ما القا می‌کند. در سمت کناری هم آینه‌های بغلی را داریم که تقریبا بر اساس خودروهای خیابانی بی ام و طراحی شده‌اند؛ چرا که طبق قوانین مسابقات لمانز، بخشی از خودروها باید طبق مدل‌های تولید انبوه ساخته شوند.

ابرخودرو بی ام و M هیبرید V8

در ادامه به چراغ‌های عمودی می‌رسیم که این طراحی، بیشترین شعاع نوری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در همین راستا بد نیست بدانید که قسمت‌های زیادی از پیست‌های مسابقات لمانز، نور کافی ندارند و راننده مجبور است فقط به سیستم روشنایی خودرو خودش اعتماد کند.

ابرخودرو بی ام و M هیبرید V8

به علاوه در قسمت شیشه کابین هم می‌توانید قطعه‌ی لچکی را ببینید که به دید بیشتر راننده کمک می‌کند. اما تجهیزات آیرودینامیکی چطور؟ در قسمت عقبی خودرو، اسپویلر عظیم بی ام و را داریم که در کنار اسکوپ سقفی و بال کوسه‌ای میانی، وظیفه‌ی ایجاد بیشترین داون فورس و هدایت جریان هوا را به عهده دارند.

در ادامه به دیفیوزر عقبی می‌رسیم و نهایتا کار خود را با دریچه‌های متعدد هوای نصب شده بر روی بدنه به پایان می‌رسانیم.

مشخصات فنی بی ام و M هیبرید V8

ابرخودرو بی ام و M هیبرید V8

این خودرو هیبرید هنوز در مرحله تست است و فعلا نسخه‌ی نهایی آن معرفی نشده اما طبق شایعات شنیده شده، اطلاعات خوبی از پیشرانه و پاوریونیت این خودرو هیبرید داریم. البته قبل از شروع این قسمت، باید به یک نکته مهم توجه کنیم.

ابرخودرو بی ام و M هیبرید V8

مسابقات LMHd محل گردهمایی هایپرکارهای گردن کلفت هستند و این رقابت قرار است جایگزین رقابت‌های کلاس ISMA GTP شود. خودروهای حاضر در LMHd، تقریبا اشتراکات فراوانی با خودروهای LMP1 و LMP2 دارند. معمولا خودروهای این مسابقات، با قدرت‌ 670 تا 700 اسب بخار (به همراه سیستم هیبرید) در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند. این اعداد شاید در مقایسه با ابرخودروهای خیابانی با قدرت بالای 1000 اسب بخار، عجیب به نظر برسد اما عملکرد این خودروها در پیست باعث می‌شود تا در کلاس هیپرکارها حضور داشته باشند.

ابرخودرو بی ام و M هیبرید V8

پیشرانه و پاور یونیت بی ام و M هیبرید V8 هم بر همین اساس و به لطف سازنده مطرح ایتالیایی یعنی “Dallara” ساخته شده است که انتظار داریم تقریبا همان 670 اسب بخار قدرت را تحویل دهد. از آن جایی که این خودروها (مثل ماشین‌های فرمول یک) معمولا مایلد هیبرید هستند و باتری بزرگی ندارند، احتمالا موتور الکتریکی خیلی قدرتمندی را شاهد نباشیم و موتور الکتریکی بی ام و M هیبرید V8 در بهترین حالت، 50 اسب بخار قدرت را (آن هم برای مدت کوتاهی) هدیه می‌دهد.

ابرخودرو بی ام و M هیبرید V8

در ادامه به فاکتور وزن می‌رسیم که طبق ادعای سازنده برابر با 1031 کیلوگرم است. همچنین گیربکس این ماشین مسابقه‌ای هیبرید از جعبه دنده‌های ساخت شرکت “Xtrac” بهره می‌برد. گیربکس‌های این شرکت، جزو پیشرفته‌ترین گیربکس‌های ریسینگ در جهان هستند. همچنین واحد MGU H هم برای بی ام و M هیبرید V8 در نظر گرفته شده است که می‌تواند انرژی خارج شده از گازهای خروجی توربو شارژر را به انرژی الکتریکی تبدیل و به واحد ERS یا همان باتری‌ها بفرستد.

ابرخودرو بی ام و M هیبرید V8

در همین راستا بد نیست بدانید که واحد MGU H این خودرو از شاهکارهای شرکت آلمانی بوش است و پکیج باتری‌های این هیولای بی ام و از سمت تیم «ویلیامز» یا همان “Williams Advanced Engineering” تامین می‌شود. در پایان شاید نیازی به گفتن نباشد اما همانطور که از اسم این خودرو پیداست، مطمئنا با یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی توربو شارژ و احتمالا 3 یا 3.5 لیتری طرف خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. من خودم به ظرفه عاشق شرکت بی ام و هستم و این ماشین خیلی وسوه انگیز وزیبا
    و وحشی بودنش رو به ما می رسونه و حتی از ماشین جدید بنز هم بهتره