مرسدس بنز AMG One

نسخه نهایی مرسدس بنز AMG One با قدرت 1049 اسب بخار و پیشرانه فرمول یکی معرفی شد + ویدیو

نسخه نهایی مرسدس بنز AMG One یا همان بنز پروجکت وان بالاخره با قدرت 1049 اسب بخار و پیشرانه ماشین های فرمول یک، معرفی شد. در ادامه با این هایپرکار هیبریدی آلمانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

بعد از کش و قوس‌های فراوان سرانجام زمان رونمایی از نسخه نهایی مرسدس بنز Project One فرار رسیده است پس بدون معطلی به سراغ آخرین ابر خودرو اشتوتگارتی‌ها می‌رویم اما قبل از هر چیزی اجازه دهید تا با ویدیو رسمی معرفی این هایپرکار همراه شویم.

معرفی نسخه نهایی مرسدس بنز AMG One

مرسدس بنز AMG One

دقیقا 5 سال قبل بود که با نسخه اولیه این خودرو رو به رو شدیم. ایده اصلی ساخت این ابر خودرو بر اساس یک فرض محال استوار بود؛ یعنی قرار دادن پیشرانه خودروهای فرمول یک در یک ماشین شهری یا حداقل قانونی برای تردد در شهر!

مرسدس بنز AMG One

برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که خودروهای F1 در فصل 2022 از پیشرانه‌های تویین توربو شارژر 1.6 لیتری هیبرید بهره می‌برند اما برخلاف حجم کم، این پیشرانه‌ها به آرایش 6 سیلندر خورجینی درآمده‌اند تا بتوانند بیشترین دور موتور (تقریبا تا 16 هزار دور در دقیقه) را به راننده هدیه دهند. همچنین سوخت این خودروها در فصل 2022 از سمت شرکت شل و با نام EB10 تامین می‌شود که این سوخت، ترکیبی از اتانول و بنزین با اکتان بسیار بالا است.

مرسدس بنز AMG One

اما مهم‌ترین مسئله در انجین خودروهای F1 به خنک شدن آن‌ها مربوط می‌شود که برای این کار، یک مایع خاص در رادیاتورهای خودرو (در قسمت‌های کناری بدنه یا همان ساید پادها) می‌چرخد. همچنین پکیج ERS و واحدهای MGU هم وظیفه تامین انرژی موتور الکتریکی را برعهده دارند. اما مرسدس بنز AMG One تا چه اندازه شبیه به ماشین‌های F1 است؟

مشخصات فنی مرسدس بنز AMG One

مرسدس بنز AMG One

در این هایپرکار دقیقا از همان پیشرانه‌ی W12 یعنی خودرو فرمول یک مرسدس بنز در فصل 2021 استفاده شده که این موتور می‌تواند 566 اسب بخار قدرت تولید کند. اما واضح است که برای اهدافی مثل افزایش عمر و افزایش استقامت، قدرت این پیشرانه نسبت به مدل F1، کاملا محدود شده است. در همین راستا می‌بینیم که دور موتور آن در محدوده 11 هزار دور بر دقیقه قرار می‌گیرد (پیشرانه ماشین‌های فصل 2022 تا 15 هزار دور بر دقیقه بدون مشکل کار می‌کنند). به علاوه اشکار است که سوخت معمولی تجاری، نمی‌تواند قدرت واقعی این پیشرانه را آزاد کند.

مرسدس بنز AMG One

در ادامه به واحد MGU H یا همان “motor generator unit heat” می‌رسیم که در خودروهای فرمول یک، وظیفه تبدیل انرژی گازهای خروجی سیستم توربو شارژ به انرژی الکتریکی را بر عهده دارند و به نوعی مثل ترمز احیا شونده عمل می‌کنند. این واحد دقیقا همان چیزی است که در خودروهای این فصل F1 در کنار واحد ERS، به یک موتور الکتریکی 121 اسب بخاری متصل می‌شود.

مرسدس بنز AMG One

پس تا اینجای کار، باید بگوییم که تقریبا 700 اسب بخار قدرت داریم که از طریق یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته چند کلاچه (ماشین‌های فرمول یک، گیربکس 8 سرعته نیمه اتوماتیک چند کلاچه دارند)، مستقیما به چرخ‌های عقب می‌رود. اما این دقیقا تمام ماجرا نیست! چرا که مرسدس بنز AMG One نقشه‌های دیگری در سر دارد. در محور جلویی با دو موتور الکتریکی 161 اسب بخاری طرف هستیم و در محور عقب هم دوباره یکی از این موتورهای برقی را می‌بینیم.

مرسدس بنز AMG One

پس بیایید و جمع بندی کنیم: یک موتور الکتریکی متصل به واحد MGU H، دو عدد در محور جلو و یکی در محور عقب! یعنی در مرسدس بنز AMG One باید انتظار 5 پیشرانه (بنزینی و برقی) را داشته باشید. طبق گزارش‌های بنز، مجموع قدرت این 5 موتور به 1049 اسب بخار می‌رسد. البته فراموش نکنید که این قدرت فقط برای 18 کیلومتر در اختیار شما قرار می‌گیرد چرا که پکیج باتری‌های نصب شده در این خودرو، فقط 8.4 کیلو وات ساعت ظرفیت دارند.

مرسدس بنز AMG One

به هر حال مرسدس بنز پروجکت وان یک ابرخودرو پلاگین هیبرید است و می‌توانید آن را به سرعت شارژ کنید. همچنین عملکرد باتری‌های این خودرو نسبت به GT63 S E Performance پلاگین هیبرید، کاملا برتری دارد.

مرسدس بنز AMG One

در ادامه به حالت های رانندگی می‌رسیم که همه چیز را چند درجه جذاب‌تر می‌کند. شما می‌توانید AMG Project One را در حالت تمام برقی، دو حالت مخصوص به پیست و حالت استارت از روی موتورهای برقی داشته باشید؛ چرا که گرم شدن روغن و مبدل‌های کاتالیزوری اگزوز و پیشرانه، یکی از اصول اولیه‌ی روشن کردن خودروهای F1 هستند.

مرسدس بنز AMG One

به طور کلی گرم کردن روغن و چرخاندن آن در تمام اجزای پیشرانه تا زمان رسیدن به گرانروی ایده‌ آل، معمولا 10 الی 15 دقیقه طول می‌کشد. در ادامه به حالت “race safe” می‌رسیم که به گفته تیم AMG پتروناس، بهترین و ایده آل ترین حالت رانندگی با مرسدس بنز AMG One است و فقط در زمان‌های لازم، هر 4 موتور الکتریکی را به مدار می‌آورد.

مرسدس بنز AMG One

حالت بعدی با نام “race plus” معرفی شده است که تقریبا همان حالت رانندگی اسپرت خواهد بود. در این حالت می‌توانید بال عقب آیرودینامیکی فعال و بیشترین قدرت هر 5 موتور را داشته باشید. همچنین سیستم تعلیق هم سفت‌ و خشک‌تر می‌شود تا حس و حال ریسینگ را به شما القا کند. گفته شده است که این حالت، نزدیک‌ترین حال و هوای دور تعیین خط مسابقات F1 را به راننده هدیه می‌دهد.

مرسدس بنز AMG One

در ادامه به شتاب 0 تا 100 و 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسیم که طبق تست‌های رسمی به ترتیب، کمتر از 2.9 و 7 ثانیه خواهند بود. همچنین نهایت سرعت این هیولای هیبریدی به 355 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که تقریبا همان عددی است که در خودروهای F1 فصل 2022 دیده‌ایم. به علاوه بد نیست بدانید که این عدد، 2 کیلومتر بر ساعت بیشتر از مرسدس بنز SLR نسخه استرلینگ موس محسوب می‌شود.

مرسدس بنز AMG One

در همین راستا باید بگوییم که چنین سرعتی، تاج پادشاهی سریع‌ترین مرسدس بنز تولید انبوه جهان را به مرسدس بنز AMG One تقدیم می‌کند. اما نگران نباشید! چرا که ترمزهای فیبر کربن سرامیکی با تکنولوژی ABS پیشرفته، یار همیشگی شما هستند. همچنین 80 درصد از انرژی ترمز گیری از طریق «سیستم ترمزهای احیا شونده» به انرژی الکتریکی تبدیل و به پکیج باتری‌ها فرستاده می‌شود. البته در خودروهای فرمول یک به جای ترمزهای احیا شونده با واحد MGU K طرف هستیم که گرمای تولید شده در لنت‌های ترمز را از طریق سلول‌های الکترو ولتائیک به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

مرسدس بنز AMG One

از بحث ترمزها که بگذریم به رینگ‌های 21 اینچی می‌رسیم که با ترکیبی از آلیاژ آلومینیوم، منیزیم و فیبر کربن ساخته شده‌اند. این رینگ‌ها از آیرودینامیک بسیار بالایی برخوردارند که علاوه بر کاهش ضریب درگ، جریان هوای مناسبی را هم در اختیار لنت‌های می‌گذارند تا خنک‌تر شوند. همچنین لاستیک‌های «میشلن پایلوت کاپ 2R M01» هم اینجا هستند تا تجربه رانندگی نرم اما اسپرت را خلق کنند. به علاوه بد نیست بدانید که شرکت پیرلی، تامین کننده اصلی لاستیک مسابقات F1 است و این لاستیک‌ها را به صورت اختصاصی برای ابر خودرو مرسدس بنز AMG One ساخته است.

مرسدس بنز AMG One

در ادامه به سیستم تعلیق چند میله‌ای، دامپرهای فعال، میله‌های هیدرولیکی پوش رود و پول رود (push / pull rod) می‌رسیم که در نوع خود، واقعا جزو پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های سیستم تعلیق هستند. همچنین تقریبا برای اولین بار است که این تجهیزات را در خودروهای خیابانی می‌بینیم. به هر حال این نوع سیستم تعلیق، فوق العاده سفت است تا زمانی که تجربه رانندگی با پروجکت وان AMG منتشر نشود، نمی‌توان چیزی را قضاوت کرد.

طراحی ظاهری و بدنه تمام فیبر کربن

مرسدس بنز AMG One

نسخه نهایی مرسدس بنز AMG One در برابر مدل پروتوتایپ، تقریبا تفاوت‌های کوچکی دارد اما باز هم همان بدنه‌ی تمام فیبر کربنی را شاهد هستیم. تمام اجزای آیرودینامیکی بدنه، فعال و دینامیکی هستند که داون فورس و درگ را مطابق سرعت خودرو تنظیم می‌کنند. از فلاپ‌های جلویی تا فندرهای نصب شده بر روی دیفیوزر عقب و بال عقب خودرو، همه و همه مکانیکی هستند و ارتفاع آن‌ها تغییر می‌کند. همچنین درب موتور بنزینی هم یک حالت دو تکه و کوسه‌ای دارد که واقعا جذاب و خارق العاده به نظر می‌رسد. به علاوه «ایر باکس» سقفی هم دقیقا شبیه به دریچه هواکش پیشرانه در خودروهای فرمول یک طراحی شده است.

مرسدس بنز AMG One

به طور کلی جزئیات بدنه به قدرتی زیاد است که نمی‌توان همه آن‌ها را به صورت کامل بررسی کرد. رنگ آمیزی خودرو هم دقیقا همان طرح «تیر نقره‌ای» یا “Silver Arrow” معروف بنز را دارد که این طرح‌ها، با نشان تجاری تیم AMG پتروناس و علامت ستاره‌ی سه پره‌ی مرسدس بنز هم ترکیب شده‌اند.

مرسدس بنز AMG One

اما شاید بال عقب متحرک، مهم‌ترین قطعه‌ی بدنه باشد. این قطعه تقریبا به ماننده DRS عمل می‌کند اما هنوز در مورد میزان داون فورس تولیدی و کاهش درگ آن چیزی نمی‌دانیم.

کابین ریسینگ با فرمان 150 هزار دلاری

مرسدس بنز AMG One

به طور خلاصه باید بگوییم که فرمان خودروهای فرمول یک، همه چیز آن ها است و اگر دکمه‌های نصب شده بر روی این فرمان از کار بیفتند، کار راننده تمام خواهد بود. به علاوه گفته می‌شود که قیمت این فرمان ها، چیزی بیش از 150 هزار دلار است. همچنین این فرمان به صورت جدا شونده طراحی شده که برای پیاده یا سوار شدن، باید آن را از جای خود جدا کنید.

مرسدس بنز AMG One

فرمان مرسدس بنز AMG One هم تقریبا شبیه به فرمان ماشین‌های فرمول یک است که دکمه‌ها و سوییچ‌های زیادی بر روی آن نصب شده. بر روی این فرمان می‌توانید دکمه تغییر وضعیت کنترل کشش را پیدا و این سیستم را با 9 حالت مختلف تنظیم کنید. صندلی‌های خودرو هم کمی از حال و هوای کابین ماشین های F1 را دارند اما بر خلاف آن ها می‌توانند در 2 حالت مختلف تنظیم شوند. فرمان خودرو هم به صورت الکتریکی قابل تنظیم است و اگر با پدال‌ها مشکلی دارید، می‌توانید آن‌ها را هم در 11 حالت مختلف تنظیم کنید.

مرسدس بنز AMG One

در ادامه به دو نمایشگر 10 اینچی می‌رسیم که یکی در نقش سیستم مولتی مدیا و دیگری برای نمایشگر دیجیتال پشت فرمان تعبیه شده است. همچنین برخلاف استون مارتین والکری که رقیب مرسدس بنز AMG One محسوب می‌شود، آینه‌های بغل در پرچمدار برقی آلمانی‌ها به صورت سنتی طراحی شده است و خبری از آینه‌های بغل دوربین دار نیست. بد نیست بدانید رانندگی با خودروهایی که با آینه بغل دوربین دار ساخته می‌شوند، در اکثر ایالت‌های آمریکا غیر قانونی است. اما خوشبختانه آینه وسط دوربین دار است.

مرسدس بنز AMG One

به علاوه سیستم تهویه هوای اتوماتیک و پنجره‌های برقی به همراه سیستم صوتی “Burmester” هم در نسخه پایه دیده می‌شوند. یک کپسول آتشنشانی کوچک هم دقیقا در بین صندلی‌های جلویی قرار گرفته است.

مرسدس بنز AMG One

البته یک نمایشگر هم در سقف خودرو وجود دارد که از عملکرد آن اطلاعی نداریم.

قیمت مرسدس بنز AMG One و تعداد ساخته شده

مرسدس بنز AMG One

در پایان باید عنوان کنیم که خودرو هیبرید پرچمدار اشتوتگارتی‌ها، واقعا در لیگ خودش است و هیچ همتایی ندارد اما قیت آن هم ترسناک خواهد بود. به گفته سازنده، مرسدس بنز AMG One فقط در 275 نسخه و با برچسب قیمت 3 میلیون دلار (در نسخه پایه) به بازار خواهد آمد. همچنین گفته می‌شود که بیشتر این خودروها، پیش فروش شده‌اند. به علاوه بد نیست بدانید که جورج راسل و لوئیس همیلتون، راننده های تیم فرمول یک مرسدس بنز AMG پتروناس هم دو عدد از این خودروها را مطابق قرارداد خود دریافت خواهند کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*