عربستان سعودی در جستجوی اکسیر جوانی است!

عربستان سعودی در جستجوی اکسیر جوانی است!

عربستان سعودی با تخصیص بودجه‌ای نجومی به دانشمندان، سعی دارد تا به‌وسیله کشف اکسیر جوانی، فرآیند سالخوردگی را به تعویق بیاندازد.

عربستان سعودی این روزها سخت در تلاش است تا ثابت کند که همه چیز را می‌توان با پول خرید و سالانه یک میلیارد دلار را برای تحقیق در مورد راه‌هایی برای کاهش اثرات پیری سرمایه‌گذاری می‌کند. بر اساس گزارش MIT Technology Review، خانواده سلطنتی این کشور یک سازمان خصوصی را راه‌اندازی کرده‌اند که با تخصیص بودجه به دانشمندان، برای پیدا کردن دلایل بروز پیری و چگونگی به تعویق انداختن آن با استفاده از دارو و به نوعی کشف اکسیر جوانی فعالیت دارد.

ماجرای اکسیر جوانی چیست؟

بنیاد Hevolution با بررسی بیوتکنولوژی در تلاش است تا تعداد سال‌هایی را افزایش دهد که به موجب آن، افراد از طول عمری سلامت لذت ببرند و شروع برخی از بیماری‌ها مانند دیابت یا بیماری قلبی به تاخیر بیفتد. بر اساس گزارش MIT Technology Review، هنوز جزئیات زیادی در مورد اقدامات این بنیاد در دست نیست، اما در چندین کنفرانس علمی به آن اشاره شده است.

یکی از دانشمندان اصلی این پروژه که تحت حمایت مالی عربستان سعودی بوده، نیر برزیلای، مدیر موسسه تحقیقات پیری است. او ادعا کرده که ژن طول عمر را در انسان کشف کرده که با فرآیند گذر سن در کنار حفظ سلامت و طول عمر انسان مرتبط است.

عربستان سعودی در جستجوی اکسیر جوانی است!

بارزیلای هم‌چنین به دنبال دریافت بودجه برای مطالعه TAME خود بوده که فرآیند پیری را با متفورمین، دارویی برای دیابت نوع 2 هدف قرار می‌دهد. مطالعات اولیه متفورمین بر روی بیماران دیابتی ارتباط بالقوه‌ای را بین این دارو و ترکیبات ضدپیری احتمالی نشان داده که ممکن است باعث شود این افراد بیش از حد انتظار عمر کنند.

کارآزمایی TAME به عنوان اولین مطالعه دارویی برای کاهش سرعت پیری در انسان نام‌گذاری شده است، زیرا ظاهرا این دارو روند پیری درون سلول‌ها را تغییر می‌دهد. اگرچه این ادعا بسیار بزرگ است، اما TAME برای یافتن بودجه برای حمایت از ادعای خود تاکید دارد. با این‌حال، گزارش MIT Technology Research نیز نشان داده که در ماه آوریل، بارزیلای طی یک سخنرانی در لندن گفته که Hevolution با تامین یک سوم هزینه‌های این پروژه موافقت کرده است.

اما چرا یک کشور نفت‌خیز به‌طور بالقوه بودجه آزمایش داروهای کاهش پیری را تامین‌ می‌کند و به دنبال کشف اکسیر جوانی است؟ ساکنان عربستان سعودی از نرخ بالای چاقی و دیابت رنج می‌برند که ناشی از سبک زندگی غیرفعال و رژیم غذایی ناسالم است. عربستان سعودی در میزان ابتلا به دیابت نیز در رتبه هفتم جهان قرار دارد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 7 میلیون نفر از جمعیت این کشور دیابتی بوده و تقریبا 3 میلیون نفر به پیش‌دیابت مبتلا هستند. هم‌چنین مطالعه‌ای در سال 2021 نشان داده که جمعیت سالخورده عربستان طی چند دهه آینده به شدت افزایش خواهد یافت و مردم این کشور از نرخ بالای ضعف و کاهش صفات فیزیولوژیکی رنج خواهند برد.