پروژه خودرو پرنده XPeng

خودرو پرنده XPeng تا سال 2024 در آسمان چین خواهد بود + تصاویر لو رفته

پروژه خودرو پرنده XPeng یک طرح مفهومی است که تا سال 2024، اولین ماشین برقی واقعیِ تولید انبوه چینی را به آسمان چشم بادامی‌ها می‌فرستد.

اکثر ما از سرعت پیشرفت چینی‌ها در زمینه ساخت خودروهای برقی و هایپرکارها اطلاع داریم. شاید اگر در 4 سال گذشته، کسی از تولید انبوه خودروهای برقی در کشور چین و حتی بومی سازی آن‌ها صحبت می‌کرد، به او می‌خندیدیم؛ اما اکنون می‌بینیم که محصولات EV چینی، در راه رسیدن به اروپا هستند و حتی شرکت تسلا هم خط تولید خود را به چین آورده است.

این موضوع در مورد ساخت خودروهای پرنده هم صدق می‌کند. جدیدترین پتنت شرکت «ایکس پنگ»، در مورد ساخت یک خودرو پرنده‌ی بسیار عجیب است که در ادامه به تمامی زوایای آن نگاهی خواهیم داشت.

معرفی پتنت خودرو پرنده XPeng

پروژه خودرو پرنده XPeng

برای درک بهتر این موضوع، ابتدا باید به سراغ سازنده اصلی برویم. شرکت “Xpeng Heitech”، سازنده‌ای است که پشت پروسه طراحی تمامی خودروهای پرنده‌ی ایکس پنگ قرار دارد. این شرکت به نوعی یک زیرمجموعه محسوب می‌شود و کار خود را از سال 2016، با تولید پهپادها و تاکسی‌های هوایی شروع کرده است. البته تاسیس این برند به سال 2013 و با مدیر عاملی “Zhao Deli” و سرمایه گذاری مدیر ارشد اجرایی ایکس پنگ یعنی “He Xiaopeng” باز می‌گردد.

پروژه خودرو پرنده XPeng

تمامی محصولات تولید شده تحت برند Xpeng Heitech

اولین محصول این شرکت در قامت یک کانسپت و در سال 2016 متولد شد اما نسل پنجم محصولات پرنده‌ی ایکس پنگ بود که بازی را شروع کرد. در سال 2020، با خودرو پرنده‌ی ووجر X2 (به انگلیسی Voyager X2) رو به رو شدیم که این محصول پس از تایید در تست‌های ایمنی، امسال توانست تا راه خود را به بازار اروپا پیدا کند.

پروژه خودرو پرنده XPeng - ووجر ایکس 2

خودرو پرنده ووجر ایکس 2

اما تمامی نسل‌های این خودروهای پرنده، با یک مشکل اساسی طرف هستند و آن هم اینکه شما نمی‌توانید به هیچ کدام از آن‌ها، لقب «خودرو» را بدهید. ولی جای نگرانی نیست زیرا پتنت جدید خودرو پرنده XPeng، همه چیز را عوض خواهد کرد.

نگاهی به نسل ششم خودروهای پرنده شرکت فلان

پروژه خودرو پرنده XPeng

عکس‌های فاش شده از کانسپت خودرو پرنده XPeng که نسل ششم این خانواده محسوب می‌شود، یک تغییر بزرگ را نشان می‌دهد. این پتنت، در اصل یک خودرو معمولی است که بر روی سقف آن می‌توانید یک محفظه بزرگ را مشاهده کنید. این محفظه دقیقا جایی است که تفاوت را رقم می‌زند و موتورهای الکتریکی و پره‌ها را در داخل خود حمل می‌کند.

پروژه خودرو پرنده XPeng

مکانیزم باز و بسته شدن پره‌های موتورهای الکتریکی

ما از تعداد این موتورها خبر نداریم اما می‌دانیم که شرکت Xpeng Heitech در ماه‌های گذشته، به تکنولوژی خاصی از پره‌های جمع شونده دست پیدا کرده است. این موضوع برای حفاظت از موتورها و پره‌های خودروهای برقی در زمانی که به آن‌‎ها نیازی نباشد، واقعا ضروری است. در تصاویر استفاده شده در این نوشته می‌توانید مکانیزم باز و بسته شدن این پره‌ها را مشاهده کنید.

طراحی ظاهری

پروژه خودرو پرنده XPeng

از بحث پرنده بودن که بگذریم، به خودرو بودنِ این کانسپت می‌رسیم. در نمای جلویی با یک جلو پنجره یک تکه طرف هستیم که الکتریکی بودنِ خودرو پرنده XPeng را به ما نشان می‌دهد. همچنین علامت تجاری ایکس پنگ هم در این قسمت به چشم می‌خورد.

پروژه خودرو پرنده XPeng

در نمای کناری هم آینه‌ بغل‌های دوربین دار را داریم که اگر آن‌ها را نمی‌دیدیم باید تعجب می‌کردیم! همچنین در این قسمت فقط دو درب دیده می‌شود که با توجه به طراحی ظاهری خودرو که اصلا به کوپه‌ها شباهت ندارد، واقعا شتر گاو پلنگی به نظر می‌رسد. نهایتا به قسمت عقبی خودرو پرنده XPeng می‌رسیم که با چراغ‌های خطر نواری و نوشته‌ی “Xpeng”، کار ما را به پایان می‌رساند.

شکل نهایی ماشین پرنده شرکت ایکس پنگ و قیمت خودرو پرنده XPeng

پروژه خودرو پرنده XPeng

در اکتبر سال 2021 بود که شرکت Xpeng Heitech، از یک خودرو پرنده عجیب حرف می‌زد. این صحبت‌ها با تصاویر و چند ویدیو کوتاه همراه بود که مردم دنیا را هیجان زده می‌کرد. طبق گفته‌های شرکت ایکس پنگ، این خودرو تقریبا نصف Xpeng P7 یعنی حدودا کمتر از 900 کیلوگرم وزن خواهد داشت (وزن خالص P7 تقریبا برابر با 1860 کیلوگرم است).

پروژه خودرو پرنده XPeng - ایکس پنگ p7

خودرو برقی Xpeng P7

به علاوه اگر طبق صحبت‌های همین مراسم جلو برویم، خودرو پرنده XPeng با برچسب قیمت یک میلیون یوان یا تقریبا 150 هزار دلار به بازار خواهد آمد.

پروژه خودرو پرنده XPeng - محصولات ایکس پنگ

محصولات پرچمدار Xpeng

اما هنوز یک موضوع مهم، مانع از اجرای این پروژه می‌شود؛ آیا خودروهای برقی، قانونی هستند؟ برای این سوال، جواب مشخصی وجود ندارد چرا که خودروهای پرنده در بسیاری از کشورهای جهان، هنوز جای خود را پیدا نکرده‌اند. طبق گزارش‌های سازمان ایمنی هوایی اروپا یا همان EASA، تاکسی‌ها، آمبولانس‌ها و خودروهای آتش نشانی پرنده تا 3 یا 4 سال دیگر، به صورت رسمی وارد اروپا خواهند شد. اما به نظر می‌رسد که آمریکا و آسیا، هنوز در تصمیم گیری خود شک دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*