قدرت تراشه M2

اپل اعتراف کرد: قدرت تراشه M2 به پای رقیب اینتلی خود نمی‌رسد

اپل اعتراف کرده که قدرت تراشه M2 این شرکت به پای رقیب اینتلی خود یعنی i7-1260P نمی‌رسد. هدف این شرکت آمریکایی از این افشا چه بوده است؟

چند روز پیش کنفرانس رونمایی اپل از برخی محصولات جدید خود از جمله تراشه M2 بود. حال پس از این رونمایی کمپانی اپل در بیانیه‌ای اعتراف کرده است که نسل جدید تراشه‌های این شرکت به اندازه پردازنده جدید Core i7 اینتل سریع و قدرتمند نیست و کاستی‌هایی نسبت به آن دارد.

قدرت تراشه M2 کمتر از رقیب اینتلی!

یک سال پیش بود که اپل از تراشه‌های جدید سری M رونمایی به عمل آورد و در آن زمان این‌گونه ادعا کرد که پردازنده‌های جدیدش حتی از سری جدید تراشه های اینتل سریع‌تر و قدرتمندتر هستند. پس از این که در کنفرانس اپل تراشه M2 معرفی شد، جامعه فناوری انتظار زیادی از این سری داشتند، اما دیری نپایید که خود اپل به ضعیف بودن آنها اذعان کرد.

هم‌اکنون مدیران اپل این‌گونه اعتراف کرده‌اند که این تراشه نمی‌تواند سریع‌تر از تراشه اینتل باشد و عملا در این رقابت قافیه را باخته است. لازم به ذکر است که تراشه جدید M2 دارای هشت هسته قدرتمند است و در مک بوک ایر و مک بوک پرو به کار رفته است. همچنین پردازنده جدید سری ام از نسل قبلی 50 درصد در پهنای باند و 18 درصد در سرعت عملکرد بهتری دارد.

قدرت تراشه M2

کمپانی TSMC نهایت تلاش خود را کرده تا در ساخت این تراشه از فناوری‌های روز دنیا نظیر لیتوگرافی 5 نانومتری و تعبیه 20 میلیارد ترانزیستور استفاده کند تا بتواند M2 را تبدیل به سریع‌ترین و قدرتمندترین تراشه جهان کند، اما با این وجود نتوانسته در این رقابت پیروز میدان باشد.

آن هنگام که تراشه M1 رونمایی شد، حتی تراشه‌های قدرتمند اینتل نیز در برابر آن حرفی برای گفتن نداشتند، ولی متاسفانه پردازنده‌های نسل جدید اپل حتی در برابر نسل دوازدهم تراشه‌های اینتل نیز حرفی برای زدن ندارند و این کمپانی شکست خود را در این زمینه پذیرفته است.

همان‌طور که می‌دانید شرکت اینتل در زمینه ساخت نسل دوازدهم تراشه‌های خود، با وجود قدیمی بودن فناوری ساخت پردازنده‌هایش، باز هم توانسته به راحتی با شرکتی مثل AMD به رقابت بپردازد. البته باید در نظر داشت که تراشه جدید اپل توانسته تراشه ده هسته‌ای i7-1255U را که در گلکسی بوک 2 به کار رفته شکست دهد.

قدرت تراشه M2

اگرچه این تراشه اپل توانسته تراشه مذکور را شکست دهد، اما در جایی دیگر مشاهده شده که M2 نتوانسته پردازنده 12 هسته‌ای Core i7-1260P را شکست دهد. این تراشه اینتل در لپ تاپ MSI Prestige 14 Evo به کار رفته و همان‌طور که گفتیم قدرتمندتر از مک بوک ایر و مک بوک پرو ارزیابی می‌شود.

البته جالب اینجاست که کمپانی بزرگ و معتبری همچون اپل به این حقیقت اعتراف کرده و شاید این حربه‌ای از سوی مدیران این شرکت باشد و شاید هم بتوان گفت که آنها این بار روراست بوده‌اند. به نظر ما در نهایت اپل از این کار هدفی داشته که تنها خود به آن واقف است.

تا اینجا گفتیم که تراشه 1260P اینتل بسیار قدرتمندتر از تراشه M2 اپل است و این شرکت آمریکایی به این حقیقت اعتراف کرده است. اما بیایید دقیق‌تر نگاه کنیم تا بتوانیم هدف واقعی اپل را از نمایش این چارت توضیح دهیم. کمپانی بزرگ اپل با نمایش این نمودار نخواسته به ضعف خود اعتراف کند بلکه در عمل خواسته به کارشناسان و مشتریان باهوش خود بگوید که اینتل مصرف انرژی بالایی دارد.

برای مثال فرض کنید که اگر تراشه اینتل با مصرف 60 وات انرژی می‌تواند به امتیاز 140 برسد، تراشه اپل تنها با مصرف 15 وات می‌تواند به امتیاز 120 برسد که در مقایسه با رقیب خود عمکلرد فوق‌العاده خوبی دارد. حالا این اعداد نشان‌دهنده چیست؟ در صورتی که مصرف انرژی یک تراشه کمتر باشد این یعنی لپ تاپ شما انرژی مصرفی کمتری دارد، زود داغ نمی‌کند، طول عمر باتری بیشتری دارد، سیستم خنک کننده آن نیازی نیست پیشرفته باشد و در یک کلام طراحی آن باریک‌تر و وزن آن سبک‌تر خواهد بود.

قدرت تراشه M2

از این‌ها که بگذریم باید به این حقیقت اذعان کنیم که پردازنده M2 اپل در قسمت گرافیکی بسیار قدرتمند ظاهر شده است. در چارت‌های مقایسه این تراشه این گونه آمده است که M2 حدود 2.3 برابر بیشتر از تراشه گرافیکی اینتل Iris Xe عملکرد بهتری دارد و در عین حال فراموش نکنیم که انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند.

این نیم نگاهی بود به مقایسه تراشه اپل با تراشه جدید اینتل و بسیار کنجکاو هستیم تا بدانیم که M2 در برابر تراشه‌های نسل جدید AMD چه عملکردی از خود به نمایش خواهد گذاشت. در کل نباید زیاد تعجب کرد که چرا اپل این چارت را در معرض دید کاربران قرار داده و عملا هیچ چیز به ضرر این کمپانی تمام نشده است. نظر شما درباره قدرت تراشه M2 چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*