اختلال اینترنت ایران

کندی و اختلال اینترنت ایران در خرداد 1401 ؛ علت چیست؟

در چند روز گذشته بسیاری از کاربران از کندی و اختلال اینترنت ایران خبر داده‌اند و سرعت اینترنت به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. اما علت این اختلالات چیست و چه زمانی برطرف می‌شود؟

تقریبا از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون اختلال اینترنت ایران بسیاری از کاربران را با مشکل مواجه کرده است. حتی این اختلالات در اتصال از طریق Remote Desktop و Team Viewer و AnyDesk به سرورهای خارجی وجود دارد و ظاهرا بسیاری از پروتکل‌ها و تونل‌های ارتباطی به طور کامل بسته شده‌اند.

از سوی دیگر بسیاری از آی پی‌های وی پی ان‌ها از دسترس خارج شده‌اند و امکان اتصال به آنها وجود ندارد و بخش زیادی از پروکسی‌های تلگرام هم از کار افتاده‌اند. این مشکلات پس از گذشت چند روز، همچنان تاکنون یعنی امروز یکشنبه 22 خرداد 1401 ادامه دارد و اصلا تغییری نکرده است.

نظر وزیر ارتباطات سابق درباره اختلال اینترنت ایران

هنوز هیچ‌یک از مسئولان در رابطه با این اختلالات اظهار نظر نکرده‌اند و مشخص نیست دلیل این اتفاق چیست و چه زمانی مشکلات برطرف می‌شود. اما روز گذشته، وزیر قبلی ارتباطات و فناوری اطلاعات یعنی محمدجواد آذری جهرمی اظهار کرد خود مسئولان وزارت ارتباطات دلیل کاهش سرعت اینترنت را می‌دانند. وی عنوان کرد وزارت ارتباطات شاخص‌های کیفی را در اختیار دارد و بر همین اساس می‌تواند دلایل کاهش سرعت اینترنت را هم بداند؛ کما این که زمان ما هم این ابزارها بود و به لحظه می‌توانستیم متوجه شویم اگر ایراد کیفی در شبکه وجود دارد به کدام لایه و کدام قسمت مربوط می‌شود.

آذری جهرمی در پایان صحبت‌های خود گفت گلایه‌های مردم درباره اینترنت نشان دهنده این است که کیفیت شبکه حتی نسبت به سابق افت پیدا کرده است.

در صورتی که شما کاربران محترم گجت نیوز هم با مشکل اختلال اینترنت و اتصال به تلگرام و برخی سرویس‌های دیگر مواجه هستید، در بخش کامنت‌ها ما و دیگر کاربران را در جریان بگذارید. در صورت کسب اطلاعات بیشتر درباره این اختلالات و ارائه توضیح از سوی مسئولان، در گجت نیوز به اطلاع شما خواهیم رساند.