مرسدس بنز ESF 13

خودرو ESF 13، فرشته نجات مرسدس بنز و دشمن مرگ، 50 ساله شد!

مرسدس بنز ESF 13، خودرویی آزمایشی بود که امکانات ایمنی محصولات آینده این شرکت آلمانی را در خود جا داده بود. این خودرو حالا 50 ساله شده است.

محصولات مرسدس بنز برخی از سریع‌ترین خودروهای دنیا به شمار می‌روند و این خودروساز خوشنام آلمانی فارغ از هر کلاس خودرویی که تولید می‌کند، به هیچ وجه در زمینه ایمنی کم نمی‌گذارد. البته این رویکرد مرسدس ریشه‌ای چند ده ساله دارد و ESF 13 یکی از قدم‌هایی بود که این شرکت در این مسیر برداشته بود.

مرسدس بنز ESF 13

مرسدس بنز ESF 13 پنجاه سال قبل طی نمایشگاه بازرگانی Transpo 72 در واشنگتن دی.سی. برای اولین بار به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه میزبان حدود یک میلیون بازدیدکننده از اقصی نقاط دنیا بود.

مرسدس بنز ESF 13

ESF موجود در نام این خودرو مخفف «خودروی ایمنی آزمایشی» (Experimental Safety Vehicle) بود. ای اس اف 13 بسیار جلوتر از زمان خود به حساب می‌آمد و از سیستم ترمز ضدقفل یا همان ABS، ایربگ برای تمام صندلی‌ها، سیستم روشنایی مبتنی بر هالوژن و برف‌پاک‌کن‌های موازی برای شیشه عقب بهره می‌بُرد.

خودروهای ESF مرسدس بنز

مهندسان اشتوتگارتی، این خودرو را به عنوان بخشی از یک برنامه ایمنی توسعه داده بودند. این نمونه اولیه خاص هم‌اکنون در موزه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان به سر می‌برد. این برنامه تا سال 1973 ادامه پیدا کرد و در نتیجه آن، مرسدس ای اس اف 2009 و 2019 هم شکل گرفتند.

مرسدس بنز همواره سیستم‌های ایمنی متعددی را معرفی کرده است که صنعت خودرو پیش‌تر به خود ندیده بود. به عنوان مثال، خودروی کلاس اس W223 اولین خودروی مجهز به ایربگ‌های جلو برای سرنشینان عقب بود. حالا نیز مهندسان این شرکت مشغول تحقیق در حوزه ایمنی خودروهای خودران هستند.

کابین خودروی آزمایشی ای اس اف 13

مرسدس بنز ESF 13 به عنوان نسخه‌ای کامل‌تر از ESF 05 ارائه شد که دو سال قبل از آن به نمایش گذاشته شده بود. ای اس اف 13 با هدف ارتقای ایمنی غیرفعال، از اجزای فوم‌دار مختلفی بهره‌مند شده بود. صندلی‌های جلوی آن نیز به ایربگ، زیرسری و کمربند ایمنی سه نقطه با محدودکننده نیرو مجهز بودند. این کمربندها خود به خود با بسته شدن درب بسته می‌شدند. برای سرنشینان عقب هم ایربگ و کمربند ایمنی سه نقطه با محدودکننده نیرو و قرقره‌های اینرسی در نظر گرفته شده بود.

مهندسان مرسدس بنز خودروی ESF 13 را برای سرعت ضربه حداکثر 80 کیلومتر بر ساعتی طراحی کرده بودند. این خودرو 5235 میلی‌متر طول داشت و وزن آن به 2100 کیلوگرم می‌رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*