آثار هنری پروژه آرتمیس

آثار هنری پروژه آرتمیس ناسا، رویای انسان ها برای سفر به ماه را اینگونه نشان می‌دهد

آثار هنری پروژه آرتمیس ناسا پس از رقابت مدارس هنری مهم اروپا انتخاب شدند. این آثار در رابطه با رویای انسان‌ها برای سفر به ماه هستند.

آژانس فضایی اروپا از دانشجویان هنر خواست که در یک رقابت مهم شرکت کرده و ایده‌های خود در رابطه با برنامه آرتمیس برای سفر به ماه را به تصویر بکشند. برخی از آثار ارائه شده از زیبایی هنری قابل توجه برخوردار هستند.

آثار دانشجویان مدارس هنری اروپا در رابطه با پروژه آرتمیس ناسا

دانشجویان ۸ مدرسه هنری مطرح در مسابقه آژانس فضایی اروپا برای انتخاب آثار هنری پروژه آرتمیس شرکت کردند. اگرچه آثار هنری خلق شده می‌خواهند یاد این برنامه فضایی مهم را گرامی‌ بدارند، اما آثار برگزیده نیز به شکل خاصی در تاریخ جاودانه خواهند شد.

آثار هنری پروژه آرتمیس

ناسا قرار است از ماژول‌های سرویس اروپایی به عنوان تامین کننده انرژی فضاپیمای Orion استفاده کند. از میان ۲۴ اثر هنری ارائه شده نیز، آژانس فضایی اروپا ۲ اثر را برای رفتن به ماه با استفاده از ماژول‌های اشاره شده انتخاب کرده است.

در ادامه ابتدا نگاهی به آثار هنری برگزیده پروژه آرتمیس خواهیم داشت و سپس برخی از آثار قابل توجه دیگر را نیز مرور می‌کنیم.

اتصال زمین و ماه

یکی از دو اثر برگزیده مسابقه آثار هنری پروژه آرتمیس توسط Tessa Kugel، دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسه عالی هنرهای زیبا فرانسه ارائه شده است و در آن شاهد یک تصویر دیجیتال از ماه هستیم. در این تصویر اتصال بین ماه و زمین با جریانی از نور دیده می‌شود.

اتصال زمین و ماه

Kugel حاشیه‌های کناری این اثر را از نقاشی Scivias, Codex iLLuminatus اثر Hildegarde de Bingen (هنرمند آلمانی) الهام گرفته است. نقاشی اشاره شده به سال ۱۱۸۰ میلادی تعلق دارد و در آن کل گیتی درون یک تخم‌مرغ قرار دارد. Kugel در رابطه با اثر خود گفت:

من می‌خواستم یک اثر ساده را ارائه دهم که در آن ردی از گرافیک و پوسترهای کاوش در فضا قرن بیستم دیده شود. از طرفی می‌خواستم از المان‌های بصری خاصی استفاده کنم که هم قدیمی و هم جدید باشند.

پرتره قمری

دیگر برگزیده مسابقه آثار هنری پروژه آرتمیس پرتره قمری نام دارد و توسط تیمی از دانشجویان مدرسه تبلیغات Forsberg استکهلم سوئد به نام‌های Ziba Artystone، Filip Fernstrom، Mans Rydh و Edvard Norman ارائه شده است.

پرتره قمری

Ziba Artystone در توضیح هدف این تیم از خلق این اثر هنری گفت:

وقتی مشغول انجام پژوهش برای این پروژه بودیم، می‌خاستیم المان‌های گذر زمان، اجتماع و همکاری را در هم ادغام کنیم تا به طور کلی هرکسی که اثر ما را می‌بیند از جمله نسل آينده کاوشگران فضایی را تحت تاثیر قرار دهیم.

این اثر هنری یکی از اهداف برنامه آرتمیس ناسا یعنی حضور پایدار انسان‌ها در ماه را به تصویر می‌کشد. در پرتره قمری فضانوردان کشورهای مختلف را شاهد هستیم که روی سطح ماه با همدیگر کار می‌کنند. خالقان پرتره قمری از نقاشی معروف باغ لذت‌های دنیوی اثر هیرونیموس بوش برای خلق اثر خود الهام گرفته‌اند.

الهه آرتمیس

این اثر قرار نیست به ماه سفر کند؛ اما در کنار دیگر آثار هنری مرتبط با پروژه آرتمیس ناسا در برلین به نمایش گذاشته خواهد شد. این اثر توسط دو تن از دانشجویان کالج دانشگاهی کریستینیا در اسلو نروژ به نام‌های Selma Moseng و Linn Hansen ارائه شده است.

الهه آرتمیس

در این تصویر شاهد آرتمیس، الهه یونان باستان هستیم. آرتمیس برادر آپولو  و خدای ماه و شکار بود و ناسا نیز با نگاهی به اسطوره‌شناسی یونان باستان این نام را برای برنامه خود انتخاب کرده است. از طرفی قرار است در ماموریت آرتمیس 3 اولین زن روی ماه قدم بگذارد.

Moseng در رابطه با این اثر توضیحات زیر را ارائه داد:

ما هر دو خیلی به اسطوره‌شناسی علاقه داریم و به همین خاطر الهه آرتمیس توجه ما را جلب کرد. ما سعی کردیم تصویری را خلق کنیم که بتواند داستانی را روایت کرده و بیننده را درگیر خود کند. من همچنین خیلی به هستی علاقه دارم و آثار هنری خودم نیز تا حد زیادی از آن تاثیر می‌گیرند؛ بنابراین مسابقه آثار هنری پروژه آرتمیس برایم جالب بود.

پله‌کانی به ماه

Sophie Prast از کالج مدیا آمستردام هلند رویکرد انتزاعی‌تری را برای شرکت در مسابقه آثار هنری پروژه آرتمیس انتخاب کرده است. در اثر وی شاهد یک راه‌پله هستیم که زمین را به ماه وصل می‌کند. Prast در توضیح فرآيند خلق این اثر گفت:

پله‌کانی به ماه

پستی را در یکی از شبکه‌های اجتماعی دیدم که با جزئیات توضیح می‌داد چگونه می‌توانیم تا چند سال آينده در ماه زندگی کنیم. همین نیز الهام بخش من برای خلق این اثر شد. اگر این اتفاق زود رخ بدهد، خیلی جالب خواهد بود. به همین خاطر من می‌خواستم نشان دهم که با دانش، علم و فناوری امروزی، آينده در دسترس ما قرار دارد.

زاویه دید: شما در ماه هستید

Edoardo Follegatti، دانشجوی مدرسه بین‌‌المللی کمیک ایتالیا برای خلق اثر خود از کتاب کمیک محبوب نگهبانان الهام گرفته است. وی در رابطه با این اثر توضیحاتی را ارائه کرد:

آثار هنری پروژه آرتمیس

من تلاش کردم بدون رفتن به دنیای علمی تخیلی، تمامی المان‌های سفرهای فضایی را در اثر خود بیاورم: یک تصویر واضح از فضانورد به همراه نمایی که در آينه کلاه فضایی او منعکس شده است و البته سطح ماه و عظمت فضا.

اتصال به طبیعت

این تصویر توهم زا توسط یک هنرمند آلمانی به نام Till Langschied برای شرکت در مسابقه آثار هنری پروژه آرتمیس ارائه شده بود. Langschield دانشجوی موسسه هنر داچ است و در خلق این اثر به تجربه کودکی خود رجوع کرده است. او در سال ۱۹۹۸ و هنگامی که ۱۱ سال سن داشت از مرکز فضایی کندی بازدید و بروشوری را دریافت کرد.

آثار هنری پروژه آرتمیس

من می‌خواستم با دستکاری دیجیتال تصاویر اسکن شده آن بروشور معنی آن را باز کنم؛ زیرا تنها یک ایده در رابطه با فضا و سفر کردن در آن وجود ندارد. من تمایل داشتم با در هم پیچاندن تصاویر گیتی و فناوری فضایی با ساختار گیاهان، پلی میان فناوری و طبیعت ایجاد کنم. با جدی‌تر شدن وجود موجودات زنده در فضا، ما باید در هنگام ریشه کردن در میان ستاره‌ها، به طبیعت به عنوان لنگر خود نگاه کنیم.

آرتمیس برای کودکان

همانطور که ماموریت‌های آپولو توانستد باعث شکل‌گیری نسلی از کاوشگران فضایی شوند، برنامه فضایی آرتمیس نیز می‌تواند نسل آينده فضانوردان برای سفر به ماه، مریخ و فراتر از آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

آثار هنری پروژه آرتمیس

Lea Haumann، دانشجوی دانشگاه Hochschule Darmstadt آلمان برای شرکت در مسابقه آثار هنری پروژه فضایی آرتمیس از یک دختر ۸ ساله به نام لین کمک گرفت. او می‌خواست فریمی برای نقاشی لین آماده کند و بدین ترتیب دید یک کودک در رابطه با کاوش در ستاره‌ها را بهتر به تصویر بکشد. وی در این رابطه گفت:

من به دنبال وجه اشتراک ما به عنوان انسان رفتم. با وجود مواردی که تفاوت‌ها را رقم می‌زنند، همه ما زمانی کودک بودیم و آرزو داشتیم که این دنیای بزرگ و فراتر از آن را کاوش کنیم.

اولین زن در ماه

برای احترام گذاشتن به اولین زنی که قرار است در ماموریت آرتمیس 3 به ماه برود، Sara Mancuso از دانشگاه بین‌المللی کمیک ایتالیا در مسابقه آثار هنری پروژه فضایی آرتمیس شرکت کرد. وی اعلام کرد که الهام‌بخش وی در خلق این اثر دو تن از زنان موفق در حوزه فضا به نام‌های Serena Auñon-Chancellor (فضانورد ناسا) و Lindsay Aitchison (مهندس ناسا) بوده‌اند.

آثار هنری پروژه آرتمیس

در این اثر هنری یک فضانورد زن در ماه دیده می‌شود که روی شیشه کلاه فضایی وی تصویری از مریخ انعکاس یافته است. جالب است بدانید که پروژه آرتمیس قرار است همچون پله‌ای برای فرستادن فضاپیماهای با سرنشین به سیاره سرخ باشد. Mancuso در توضیح اهمیت این رویداد گفت:

وقتی که آخرین ماموریت آپولو انجام شد، من هنوز متولد نشده بودم؛ به همین خاطر خیلی خوش‌ شانسم که می‌توانم در سال‌های پیش رو شاهد اتفاق خاص و منحصر به فردی همچون بازگشت به ماه باشم.

به نظر شما کدام یک از آثار هنری مسابقه پروژه فضایی آرتمیس شایسته رفتن به ماه بودند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*