آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس

آیفون 14 پرو مکس در برابر آیفون 14 مکس؛ نبرد آیفون های غول پیکر سال 2022

دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس با وجود اندازه یکسان تفاوت‌هایی کلیدی در مشخصات سخت افزاری و قابلیت‌ها دارند. در این متن سعی داریم به مقایسه این دو گوشی اپل بپردازیم. کدامیک از آیفون های غول پیکر اپل ارزش خرید بیشتری دارد؟

اپل در سال 2022 احتمالا برای نخستین بار یک نسخه ارزان قیمت‌تر از آیفون 14 پرو مکس را تحت نام آیفون 14 مکس روانه بازار خواهد کرد. این تغییر احتمالی در سبد گوشی های اپل در کنار شایعه حذف نسخه مینی در خانواده iPhone 14 گویای تغییر رویکرد این کمپانی در ساخت محصولاتی بزرگ‌تر و ارزان‌قیمت‌تر است.

به این ترتیب علیرغم اینکه iPhone 14 Max اندازه‌ای دقیقا برابر با نسخه پرو مکس خواهد داشت، در بسیاری ویژگی‌های کلیدی نظیر تعداد و کیفیت دوربین‌ها و البته پردازنده با آن متفاوت خواهد بود.

بنابراین در خانواده آیفون 14، علاقمندان می‌توانند برای نخستین بار یک آیفون با اندازه بزرگ و قیمت مناسب را در اختیار داشته باشند. این در حالی است که پیش از این آیفون‌های پرو مکس که بزرگ‌ترین گوشی‌های اپل به شمار می‌رفتند به بالاترین مشخصات ممکن مجهز بودند و البته قیمت بسیار بالایی هم داشتند. از طرف دیگر، محصولاتی چون آیفون 13 و آیفون 13 مینی هم با اینکه قیمت مناسب‌تری داشتند، قادر به رقابت با اندازه صفحه نمایش نسخه پرو مکس نبودند.

iPhone 14 Family

در این متن سعی داریم به مقایسه دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس بپردازیم و مشخصات آن‌ها را به طور مختصر مرور کنیم. آیا امسال هم همانند سال‌های قبل، نسخه Pro Max از آیفون‌های جدید به محبوب‌ترین گوشی این نسل تبدیل خواهد شد یا این که استراتژی جدید اپل در ارائه iPhone 14 Max بزرگ و ارزان موثر واقع شده و این گوشی به محبوبیت خواهد رسید؟

به طور خلاصه مهم‌ترین تفاوت‌های iPhone 14 Pro Max و iPhone 14 Max به شرح زیر هستند:

  • دوربین سه‌گانه در iPhone 14 Pro Max و دوربین دوگانه در iPhone 14 Max؛
  • نمایشگر 120 هرتزی اولد در iPhone 14 Pro Max و نمایشگر 60 هرتزی اولد در iPhone 14 Max؛
  • ناچ جدید i شکل در iPhone 14 Pro Max در برابر ناچ قدیمی در iPhone 14 Max؛
  • تراشه A16 Bionic در آیفون 14 پرو مکس در برابر تراشه A15 Bionic آیفون 14 مکس؛
  • صفحه نمایش همیشه روشن در نسخه پرو مکس؛
  • حافظه یک ترابایتی در نسخه پرو مکس.

مقایسه آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس

طراحی و کیفیت صفحه نمایش

بر اساس اطلاعات موجود، طراحی کلی دو نسخه Pro Max و Max از آیفون 14 مشابه با یکدیگر و با حداقل تغییرات نسبت به دو نسل قبل خواهد بود. بنابراین می‌توان انتظار همان گوشه‌های تخت که در آیفون 12 شاهد رونمایی از آن‌ها بودیم را داشت. علاوه بر این، قاب این دو گوشی احتمالا فلزی و پشت آن‌ها نیز از شیشه خواهد بود.

در بخش طراحی، مهم‌ترین تفاوت آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس در تعداد دوربین‌ها و ناچ بالای صفحه نمایش خواهد بود. آیفون 11 پرو مکس نخستین گوشی اپل بود که به سه دوربین در پشت مجهز بود. این روند در تمامی آیفون‌های پرو مکس نیز ادامه یافت و در همین راستا آیفون 14 پرو مکس هم از سه دوربین در پشت استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، گوشی جدید و سوپر پریمیوم کوپرتینویی‌ها همچنین طراحی آشنای ناچ را کنار گذاشته و از یک ناچ جدید به شکل i بهره خواهد برد. به این ترتیب طراحی این گوشی شکل مدرن‌تر و آینده‌نگرانه‌تری به خود گرفته و iOS نیز قادر خواهد بود از این فضای اضافی ایجاد شده استفاده کند و آیکون‌های بیشتری را در نوار وضعیت نمایش دهد.

آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس

از سوی دیگر iPhone 14 Max طراحی کاملا آشنایی خواهد داشت. این گوشی از ماژول دوربین دوگانه بهره برده و به یک ناچ، مشابه آن چه در نسل‌های قبل شاهد بودیم، مجهز است. بر این اساس، نسخه مکس آیفون 14 را می‌توان همان آیفون 14 دانست که صفحه نمایش بزرگ‌تری داشته و برای علاقمندان به گوشی‌های بزرگ مناسب است.

علاوه بر این، حاشیه‌های باریک‌تر صفحه نمایش نیز یکی از نقاط قوت هر دو محصول مورد بررسی در مقایسه با آیفون 13 و نسل‌های قبل از آن است که می‌تواند به برگ برنده آیفون‌های 2022 تبدیل شود. روند باریک شدن حاشیه‌های آیفون‌ها از iPhone 12 آغاز شد و سال گذشته با خانواده آیفون 13 ادامه یافت. بر این اساس انتظار می‌رود که هر دو گوشی آیفون 14 مکس و آیفون 14 پرو مکس باریک‌ترین حاشیه‌ها را در میان تمامی نسل‌های آیفون داشته باشند.

همچنین از حیث رنگ‌بندی محصولات، اپل همواره نسخه‌های Pro از آیفون‌هایش را از نسخه‌های غیر پرو متمایز کرده است و به نظر نمی‌رسد این روند در سال 2022 هم دستخوش تغییر شود. بر این اساس نسخه پرو احتمالا در رنگ‌های مشکی، سفید، آبی، قرمز و بنفش روانه بازار خواهد شد؛ در حالی که آیفون 14مکس هم در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، طلایی و بنفش روانه بازار خواهد شد.

آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس

هر دو گوشی iPhone 14 Pro Max و iPhone 14 Max همچنین از صفحه نمایش‌هایی 6.7 اینچی اولد بهره خواهند برد. با این وجود، تفاوت اصلی صفحه نمایش این دو گوشی نرخ رفرش آن‌ها خواهد بود. نسخه ارزان قیمت‌تر Max از نرخ رفرش 60 هرتزی با طراحی قدیمی ناچ بهره خواهد برد؛ در حالی که مدل پریمیوم از پانل‌هایی LTPO با نرخ رفرش 120 هرتز بهره می‌برد و به ناچ i شکل مجهز است. استفاده از این حفره i شکل به معنای حذف حسگرهای فیس آیدی نیست و این سنسورها به همراه دوربین سلفی و حسگرهای مجاورت، عملکردی دقیقا همانند قبل خواهند داشت.

یکی دیگر از تفاوت‌های میان نسخه‌های Pro Max و Max صفحه نمایش همیشه روشن است که گفته می‌شود تنها در نسخه‌های پرو از آیفون 14 حضور خواهد داشت. صفحه نمایش همیشه روشن امکان نمایش جزیی اطلاعاتی نظیر زمان، ساعت و اعلان‌ها را در همه شرایط فراهم می‌کند. اپل پیش از این اپل واچ‌های خود را به صفحه نمایش همیشه روشن مجهز کرده بود. با این وجود، علیرغم اینکه عملکرد این تکنولوژی الزاما به صفحه نمایش‌های LTPO نیازی ندارد، اما این کمپانی احتمالا نسخه‌های گرانقیمت‌تر Pro را به این قابلیت مجهز خواهد کرد.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

مهم‌ترین تفاوت نسخه‌های Pro Max و Max آیفون 14 را باید در تراشه‌های مورد استفاده در آن‌ها دانست. آیفون 14 پرو مکس از نسل جدید تراشه‌های اپل موسوم به A16 Bionic استفاده خواهد کرد؛ در حالی که نسخه مکس همچنان به تراشه A15 Bionic که در آیفون‌های سال گذشته به کار گرفته شده بود، مجهز خواهد شد. این نخستین بار است که اپل میان نسخه‌های مختلف از آیفون‌های یک نسل از حیث مشخصات سخت افزاری فرق می‌گذارد!

البته لازم به تذکر است که تراشه‌های A15 Bionic همچنان چیپست‌هایی بسیار قدرتمند به شمار می‌روند و استفاده کردن از آن‌ها در آیفون‌های جدید هیچ ایرادای ندارد! با این حال ممکن است تصمیم اپل برای تفاوت گذاشتن میان نسخه‌های مختلف آیفون 14 نارضایتی برخی کاربران این محصولات را به همراه داشته باشد.

iPhone 14 Pro Max

بعلاوه، انتظار می‌رود آیفون 14 پرو مکس به شش یا هشت گیگابایت رم مجهز باشد و آیفون 14 مکس از چهار یا شش گیگابایت رم استفاده کند. همچنین نسخه گرانقیمت‌تر Pro Max در ظرفیت حداقل 128 گیگابایتی روانه بازار خواهد شد. اما با پرداخت هزینه بیشتر می‌توان نسخه‌های 256 گیگ، 512 گیگ و یا یک ترابایتی را نیز خریداری کرد.

در بخش نرم افزار و سیستم عامل، تمامی گوشی‌های اپل تحت پشتیبانی پنج یا شش ساله کمپانی کوپرتینویی قرار دارند. به این ترتیب می‌توانید انتظار داشته باشید که هر دو گوشی مورد بحث تا سال 2027 یا 2028 آپدیت‌های جدید iOS را دریافت کنند.

آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس

علاوه بر این، هر دو گوشی از نسل پنجم فناوری‌های مخابراتی پشتیبانی می‌کنند. البته شایعاتی نیز مبنی بر تجهیز نسخه‌های پرو و پرو مکس از iPhone 14 به اتصالات ماهواره‌ای به گوش می‌رسد که تا زمان تایید رسمی نمی‌توان در خصوص آن اظهار نظر کرد.

دوربین

اپل برای گوشی آیفون 14 پرو مکس بهبودهای چشمگیری را در ماژول دوربین در نظر گرفته است. انتظار می‌رود که کمپانی کوپرتینویی از حسگرهای 48 مگاپیکسلی جدید و بسیار بزرگ‌تری رونمایی کند و آن‌ها را در نسخه‌های پرو و پرو مکس از آیفون 14 مورد استفاده قرار دهد. علیرغم استفاده از این حسگرهای بزرگ‌تر، iPhone 14 Pro Max همچنان از تکنولوژی ادغام تصاویر بهره می‌برد و تصاویر خروجی آن رزولوشن 12 مگاپیکسل خواهند داشت. حسگرهای جدید همچنین محدوده دینامیک وسیع‌تری داشته و حساسیت بیشتری به نور دارند؛ بنابراین در شرایط نوری کم عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت.

از سوی دیگر، آیفون 14 مکس احتمالا مشابه نسل قبلی از یک حسگر 12 مگاپیکسلی بهره خواهد برد.

آیفون 14 پرو مکس همانند نسل پیشین خود از یک ماژول دوربین سه‌گانه بهره خواهد برد. به این ترتیب در کنار این حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی، یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله فوتو و یک حسگر 12 مگاپیکسلی فوق عریض هم در این گوشی تعبیه خواهند شد. علاوه بر این، حسگر LiDAR هم همانند قبل در آیفون 14 پرو مکس قرار داشته و قابلیت‌های پیشرفته سنجش عمق و واقعیت افزوده را به این گوشی خواهد آورد.

آیفون 14 پرو مکس

از سوی دیگر، نسخه Max از همان سیستم دوربین به کار رفته در آیفون 14 استفاده خواهد کرد. بنابراین شاهد استفاده از یک حسگر عریض 12 مگاپیکسلی در آن خواهیم بود که در کنار یک حسگر 12 مگاپیکسلی فوق عریض به فعالیت مشغول خواهد بود. بر این اساس عملکرد دوربین نسخه مکس دقیقا مشابه با آیفون 13 خواهد بود.

حسگر 48 مگاپیکسلی جدید iPhone 14 Pro Max همچنین قابلیت ضبط ویدیوهای 8K را به این گوشی خواهد آورد. در حال حاضر آیفون‌ها قادر به ضبط ویدیوهای 4K با نرخ حداکثر 60 فریم بر ثانیه هستند و مطمئن نیستیم آیا قابلیت ضبط ویدیوهای 4K امسال به آیفون‌های پرو مکس افزوده خواهند شد یا خیر. هرچند بسیاری از منابع داخلی معتقدند این اتفاق ممکن است در سال 2022 رخ ندهد.

شارژدهی باتری و توان شارژ

با این که هنوز اطلاعات دقیقی از ظرفیت باتری دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 پرو در دست نیست، اما می‌توان مطمئن بود که این گوشی‌های عظیم‌الجثه اپل از باتری‌هایی قدرتمند بهره خواهند برد. اپل معمولا ظرفیت باتری آیفون‌های خود را اعلام نمی‌کند و تنها پس از عرضه این محصولات و با کالبدشکافی‌های سخت افزاری می‌توان ظرفیت باتری این محصولات را متوجه شد. با این حال با در نظر گرفتن اندازه نسخه‌های Max و Pro Max می‌توان انتظار حداکثر ظرفیت باتری را در این دو محصول داشت. به این ترتیب، حداقل ظرفیت پیش‌بینی شده برای باتری این دو مدل از آیفون 14 برابر با 4352 میلی آمپر ساعت خواهد بود.

آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس

همچنین با در نظر گرفتن عملکرد بهینه‌تر تراشه A16 Bionic در مقایسه با A15 می‌توان انتظار داشت که شارژدهی باتری آیفون 14 پرو مکس بیشتر از آیفون 13 پرو مکس باشد و نسخه مکس نیز عمری برابر با iPhone 13 Pro Max داشته باشد.

بعلاوه، پیش‌بینی می‌شود که توان شارژ باتری در دو نسخه Pro Max و Max از آیفون 14 به ترتیب برابر با 27 و 20 وات باشد. این توان‌ها به ترتیب برابر با توان شارژ گوشی‌های آیفون 13 پرو مکس و آیفون 13 است. همچنین هر دو گوشی از شارژ بی‌سیم مگ سیف 15 واتی بهره می‌برند؛ اما فاقد درگاه USB-C خواهند بود. البته روند عدم استفاده از درگاه یو اس بی سی در آیفون‌های اپل احتمالا در سال 2023 دستخوش تغییر شده و این کمپانی از سال بعد درگاه یو اس بی را جایگزین لایتنینگ خواهد کرد.

مقایسه مشخصات آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس

در جدول زیر مشخصات هر دو گوشی iPhone 14 Pro Max و iPhone 14 Max با هم مقایسه خواهد شد:

مشخصاتآیفون 14 مکسآیفون 14 پرو مکس
ابعاد160.8 در 78.1 در 7.65 میلیمتر160.8 در 78.1 در 7.65 میلیمتر
وزن219 گرم240 گرم
صفحه نمایش6.7 اینچی اولد

نرخ رفرش 60 هرتز

نسبت 19.5:9 صفحه نمایش

6.7 اینچی اولد

نرخ رفرش 120 هرتز

تکنولوژی ProMotion اپل

حسگر فیس آیدی i شکل

نسبت 20:9 صفحه نمایش

پردازندهA15 BionicA16 Bionic
رمشش گیگابایت LPDDR4Xشش گیگابایت LPDDR5
دوربین پشت12 مگاپیکسلی f/1.6

12 مگاپیکسلی فوق عریض f/2.2

48 مگاپیکسلی f/1.5

12 مگاپیکسلی فوق عریض f/1.8

12 مگاپیکسلی تله فوتو f/2.8

دوربین سلفی12 مگاپیکسلی f/1.912 مگاپیکسلی f/1.9
باتری4352 میلی آمپر ساعت4352 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ20 وات سیمی

15 وات بی سیم مگ سیف

27 وات سیمی

12 وات مگ سیف بی سیم

قیمتاز 899 دلاراز 1199 دلار

همان طور که در جدول بالا پیداست، آیفون 14 پرو مکس در اکثر دسته‌ها مشخصاتی بهتر و قدرتمندتر از آیفون 14 مکس دارد. به همین جهت اختلاف قیمت 300 دلاری نسخه‌های پایه هر دو محصول کاملا توجیه می‌شود.

جمع‌بندی و نظر نهایی

همان گونه که در این متن مطالعه فرمودید، علیرغم اندازه یکسان دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 مکس، این دو محصول در اکثر مشخصات با هم متفاوت هستند و نسخه Pro Max با نرخ رفرش بالاتر صفحه نمایش، تراشه سریع‌تر، حافظه بیشتر و دوربین اختصاصی تله فوتو قابلیت‌های بسیار بیشتری در مقایسه با نسخه Max دارد.

با این وجود، قیمت پایین‌تر iPhone 14 Max شاید عاملی باشد که بسیاری کاربران را به سمت آن سوق می‌دهد.

انتظار می‌رود که قیمت پایه آیفون 14 مکس با 128 گیگابایت حافظه برابر با 899 دلار باشد و نسخه پرو مکس با 128 گیگابایت حافظه داخلی، قیمت 1199 دلار داشته باشد. بر این اساس قیمت هر دو محصول یاد شده 100 دلار بیشتر از آیفون 13 پرو مکس و آیفون 13 خواهد بود.

خانواده iPhone 14

افزایش قیمت آیفون 14 پرو مکس نسبت به نسل قبل را می‌توان به کمک قابلیت‌های جدیدتر آن توجیه کرد. با این حال، آیفون 14 مکس هم محصول چندان بی قابلیتی نیست و به دلیل اندازه بزرگ و قیمت ایده‌آلش، پتانسیل تبدیل شدن به پرفروش‌ترین نسخه از iPhone 14 را دارد!

در هر صورت با خرید هریک از دو نسخه Max یا Pro Max آیفون 14 برای علاقمندن به گوشی‌های بزرگ یک اتفاق ویژه به شمار می‌رود. استراتژی اخیر اپل حرکت به سمت تولید گوشی‌هایی با اندازه بزرگ‌تر است. بنابراین احتمالا این روند در سال‌های آتی هم ادامه خواهد یافت. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید استقبال کاربران از آیفون‌های عظیم‌الجثه اپل امسال چگونه خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*