آیفون 14 پرو مکس

آیفون 14 پرو مکس در برابر آیفون 14 پرو ؛ نبرد دو پرچمدار سال 2022 اپل

آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 پرو قدرتمندترین و پرامکانات‌ترین گوشی‌های سال 2022 اپل خواهند بود. در اینجا به معرفی مختصر این دو گوشی پرداخته و قابلیت‌های مختلف آن‌ها را با هم مقایسه خواهیم کرد.

سال 2022 در حال تبدیل شدن به یک سال رویایی دیگر برای اپل است؛ چرا که به نظر می‌رسد با عرضه خانواده آیفون 14 تحولی جدید برای این گوشی‌های فوق‌العاده محبوب در راه است. امسال خبری از نسخه مینی iPhone 14 نخواهد بود و در عوض نسخه بزرگ‌تری از آیفون‌های 6.1 اینچی تحت نام آیفون 14 مکس به سبد این محصولات افزوده خواهد شد. با این وجود گل سرسبد گوشی‌های هوشمند سال 2022 اپل دو گوشی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس خواهند بود.

این دو محصول با ارائه قابلیت‌هایی که در نسخه‌های ارزان قیمت‌تر آیفون 14 وجود ندارد، خود را به عنوان پرچمداران امسال اپل معرفی خواهند کرد.

احتمالا امسال برای نخستین بار مشخصات فنی متفاوتی را برای آیفون‌های گرانقیمت و ارزان‌قیمت خود در نظر خواهد گرفت. در نسل جدید تنها نسخه‌های پرو و پرو مکس به تراشه‌های جدید وقدرتمند A16 Bionic مجهز خواهند شد و آیفون 14 و آیفون 14 مکس از همان چیپست‌های A15 Bionic که در خانواده iPhone 13 به کار رفته است استفاده خواهند کرد.

علاوه بر این، طراحی جدید ناچ و قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن در آیفون پروهای جدید نیز از ویژگی‌های جدید آن‌ها خواهد بود. در این میان دوربین جدید 48 مگاپیکسلی این محصولات را نیز نباید از یاد برد که حساسیت بسیار بیشتری به نور داشته و کیفیت بالاتر تصاویر را به ارمغان خواهند آورد.

با این وجود از میان دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 پرو کدامیک محصول بهتری است؟

در این متن سعی داریم به این سئوال پاسخ دهیم و با بررسی تفاوت‌های این دو گوشی پرچمدار اپل، ویژگی‌های مثبت و منفی هریک را برشمریم. با گجت نیوز همراه باشید.

به طور خلاصه، تفاوت‌های دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 پرو به صورت زیر خواهند بود:

  • صفحه نمایش 6.7 اینچی اولد با نرخ رفرش 120 هرتز (نسخه Pro Max) در برابر صفحه نمایش 6.1 اینچی اولد با نرخ رفرش 120 هرتز (نسخه Pro)؛
  • باتری بزرگتر در آیفون 14 پرو مکس؛
  • ابعاد کوچک‌تر در آیفون 14 پرو.

مقایسه آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 پرو

طراحی و کیفیت صفحه نمایش

مهم‌ترین تفاوت بین نسخه‌های پرو و پرو مکس آیفون 14 اندازه صفحه نمایش آن‌هاست؛ به طوری که نسخه پرو مکس قرار است محصولی بزرگ و غول پیکر و آیفون 14 پرو طراحی جمع و جورتری داشته باشند.

به جز اندازه این دو گوشی، سایر مشخصات طراحی آن‌ها کاملا یکسان خواهند بود. هر دو گوشی از لبه‌های تخت برخوردار خواهند بود و همان طراحی آشنای لبه‌های آیفون 12 را برای سومین نسل متوالی ارائه خواهند داد. همچنین شایعاتی نیز مبنی بر استفاده از تیتانیوم در ساخت بدنه آیفون‌ها به گوش می‌رسد. این شایعات البته مدت‌هاست که پیرامون نسل‌های مختلف آیفون در جریان بوده و هرگز به واقعیت تبدیل نشده‌اند. بنابراین بار دیگر می‌توان مطمئن بود که شاهد بدنه‌های فولاد ضد خش در نسل بعدی آیفون پروها خواهیم بود.

در این میان مهم‌ترین تفاوت نسخه‌های پرو با دیگر نسخه‌های آیفون را باید طراحی مجدد ناچ بالای صفحه دانست. این دو نسخه از آیفون 14 ناچ آشنای چندین نسل گذشته را با حفره‌هایی دوگانه و i شکل جایگزین خواهند کرد که طراحی آینده‌نگرانه‌تری به آن‌ها داده و امکان استفاده بهینه‌تر از آیکون‌ها و اعلان‌های این گوشی‌ها را فراهم خواهد کرد.

آیفون 14 پرو مکس

همچنین هر دو نسخه پرو و پرو مکس از آیفون 14 حاشیه‌های باریک‌تری نسبت به نسل قبلی خود خواهند داشت که در کنار طراحی مدرن‌تر ناچ، شکل جالب‌تری به آن‌ها خواهد بخشید. روند باریک‌تر کردن حاشیه‌های آیفون‌های اپل از iPhone 12 آغاز شده و به نظر می‌رسد در نسل جدید نیز ادامه خواهد یافت. بر این اساس iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max احتمالا باریک‌ترین حاشیه‌ها را در میان تمامی گوشی‌های اپل در اختیار خواهند داشت.

بعلاوه، بر اساس شایعات موجود، دو نسخه گران‌تر از آیفون 14 در چهار رنگ مشکی، نقره‌ای، طلایی و بنفش روانه بازار خواهند شد. بنابراین احتمالا خبری از رنگ‌های آبی نسل‌های پیشین در این دو محصول نخواهد بود.

همان گونه که پیش از این هم اشاره شد، مهم‌ترین تفاوت نسخه‌های Pro و Pro Max از آیفون 2022 را باید در اندازه صفحه نمایش آن‌ها جستجو کرد. نسخه پرو مکس همانند نسل قبلی خود به یک صفحه نمایش 6.7 اینچی مجهز خواهد بود و آیفون 14 پرو نیز از همان صفحه نمایش آشنای 6.1 اینچی استفاده خواهد کرد.

صفحه نمایش هر دو گوشی نرخ رفرش 120 هرتزی داشته و از پانل‌های امولد LTPO بهره خواهد برد. در این صفحه نمایش‌ها همچنین شاهد استفاده از تکنولوژی ProMotion اپل خواهیم بود که کنتراست بالاتر و رنگ‌های واقعی‌تری را به ارمغان خواهد آورد.

علاوه بر این، حفره جدید i شکل که جایگزین ناچ در نسل‌های پیش خواهد شد همچنان همان کاربری سابق را ارائه خواهد داد. به این ترتیب، دوربین سلفی، حسگر فیس آیدی و سنسورهای مجاورت همچنان مشابه قبل در این گوشی‌ها حضور خواهند داشت. البته فضای اضافی ایجاد شده در اثر جایگزینی ناچ با حفره i شکل چندان زیاد نیست. با این حال می‌توان انتظار داشت که اپل برای نمایش چندین آیکون دیگر در نوار وضعیت از آن استفاده کند. لازم به ذکر است که حفره جدید تنها در نسخه‌های پرو و پرو مکس از iPhone 14 حضور خواهند داشت و نسخه‌های معمولی و مکس، همچنان از همان طراحی قدیمی ناچ بهره خواهند برد.

یکی دیگر از تفاوت‌های احتمالی نسخه‌های پرو از آیفون 14 با دو نسخه دیگر، صفحه نمایش همیشه روشن است که از مدت‌ها قبل شایعه حضور آن در آیفون 14 به گوشی می‌رسد. به کمک این قابلیت، اطلاعاتی مختصر و مفید نظیر ساعت، تاریخ و اعلان‌ها به صورت دائمی بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند. اپل پیش از این، قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن را بر روی اپل واچ استفاده کرده بود؛ با این وجود احتمالا سال 2022 این قابلیت‌ها سرانجام به آیفون‌ها نیز افزوده خواهند شد.

تعبیه قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن البته لزوما به پانل‌های LTPO نیازی ندارد. با این وجود احتمالا اپل تصمیم بگیرد این قابلیت را تنها در پرچمداران نسل جدیدش تعبیه کند.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم آیفون‌های Pro با دو نمونه دیگر از آیفون 14 استفاده از تراشه جدید و قدرتمند A16 Bionic در این نسخه‌ها خواهد بود. از سوی دیگر، نمونه‌های استاندارد و مکس از تراشه‌های A15 آیفون‌های سال گذشته بهره خواهند برد تا تفاوت عملکرد نسخه‌های مختلف آیفون بیش از پیش آشکار شود.

البته تراشه A15 همچنان قدرتمندترین تراشه در میان تمامی محصولات بازار است و استفاده از آن برای یک سال دیگر ابدا مشکلی نخواهد داشت. با این وجود ممکن است تصمیم اپل برای ایجاد تفاوت سخت افزاری در پرچمدارانش به مذاق بسیاری کاربران خوش نیاید!

انتظار می‌رود که چیپست A16 Bionic بر اساس معماری پنج نانومتری TSMC اپل ساخته شود و ضمن ارائه عملکرد فنی بهتر در مقایسه با A15، مصرف انرژی بهینه‌تری هم داشته باشد.

iPhone 14 Pro Max

همچنین می‌توان انتظار داشت که دو نسخه پرو و پرو مکس از آیفون 14 به شش یا هشت گیگابایت رم مجهز باشند. نسل گذشته آیفون پرو  و پرو مکس هر دو به شش گیگابایت رم مجهز بودند. بنابراین ارتقای میزان رم به هشت گیگابایت می‌تواند اتفاق مهمی برای پرچمداران امسال اپل باشد. با این وجود رم شش گیگابایتی گزینه محتمل‌تری برای آیفون پروهای امسال به شمار می‌رود. بعلاوه، نسخه پایه از هر دو گوشی مورد بررسی احتمالا 128 گیگابایت حافظه خواهد داشت. با این حال با پرداخت هزینه بیشتر می‌توان نسخه‌های 256 گیگ، 512 گیگ و حتی یک ترابایتی از آن‌ها را نیز تهیه کرد.

بعلاوه، در بخش نرم افزاری نیز اپل همواره به پشتیبانی شش ساله از تمامی گوشی‌های خود معروف بوده است. بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که هر چهار گوشی از خانواده iPhone 14 تا سال 2027 یا 2028 قادر به دریافت جدیدترین نسخه‌های iOS باشند. پشتیبانی اپل از محصولاتش در میان تمامی برندهای فعال در این حوزه سرآمد است.

شایعات تجهیز گوشی‌های iPhone 14 به ارتباط ماهواره‌ای نیز مدت‌هاست که دهان به دهان می‌چرخد. با این که نمی‌توان در خصوص حضور این قابلیت‌ها در آیفون 14 اظهار نظر قطعی کرد، می‌توان گفت که اگر قرار باشد این قابلیت به آیفون‌های جدید بیاید، نسخه‌های پرو و پرو مکس محصولاتی خواهند بود که آن را دریافت خواهند کرد.

دوربین آیفون 14  پرو مکس و آیفون 14 پرو

اپل قصد دارد دوربین دو نسخه پرو و پرو مکس را با تحولی چشمگیر روبرو کند. کمپانی کوپرتینویی احتمالا در این گوشی‌ها از یک حسگر اصلی بسیار بزرگ‌تر 48 مگاپیکسلی استفاده کند. البته حتی با استفاده از این حسگر بزرگ نیز خانواده آیفون پرو از فناوری ادغام تصاویر استفاده خواهند کرد تا تصاویر نهایی رزولوشن 12 مگاپیکسلی داشته باشند. با این وجود این حسگرها رنج دینامیکی و حساسیت بسیار بیشتری به نور دارند و در شرایط نور کم عملکرد ایده‌آلی خواهند داشت.

آیفون 14 پرو مکس

انتظار می‌رود که نسخه‌های Pro و Pro Max به دوربین سه‌گانه مجهز باشند. به این ترتیب در کنار دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی شاهد حضور یک حسگر 12 مگاپیکسلی فوق عریض و یک سنسور 12 مگاپیکسلی تله فوتو هم خواهیم بود تا حداکثر تنوع در اختیار کاربران قرار گیرد. بعلاوه، در کنار این دوربین‌ها شاهد حضور حسگرهای LiDAR هم خواهیم بود که قابلیت تشخیص عمق و سایر ویژگی‌های مرتبط با واقعیت افزوده را به آیفون‌های جدید اضافه خواهند کرد.

به لطف حضور این حسگر جدید 48 مگاپیکسلی، آیفون‌های جدید قادر خواهند بود که ویدیوهایی 8K را با دوربین اصلی خود ضبط کنند. در حال حاضر آیفون‌ها تنها قادر به ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه هستند. با این حال افزوده شدن قابلیت ضبط ویدیوهای 8K می‌تواند گام بزرگی برای دوربین‌های آیفون‌های جدید باشد.

عمر باتری و سرعت شارژ

اندازه باتری آیفون‌ها یکی از مسائلی است که عموما تا پیش از رونمایی این محصولات قابل حدس زدن نیست. با این حال با در نظر گرفتن اندازه دو گوشی آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 پرو در کنار سابقه تاریخی اپل می‌توان انتظار داشت که ظرفیت باتری محصولات جدید برابر با نسل گذشته یا بیشتر از آن‌ها باشد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که حدقل ظرفیت باتری نسخه‌های پرو مکس و پرو از آیفون 14 حداقل 4352 و 3095 میلی آمپر ساعت باشد. این ظرفیت باتری البته به شرطی ممکن می شود که هیچ یک از اعضای داخلی این گوشی‌ها اندازه بیش از حد بزرگی نداشته باشند.

اگر پردازنده بهینه‌تر نسل جدید آیفون پروها را در نظر بگیریم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که عمر باتری iPhone 14 Pro Max بیشتر از نسل قبلی خود باشد و iPhone 14 Pro هم عمر باتری مشابهی با 13 پرو داشته باشد.

iPhone 14 Pro Max vs iPhone 14 Pro

از حیث سرعت شارژ اما اوضاع هیچ یک از آیفون‌های امسال چندان مناسب نیست و توان شارژ آن‌ها احتمالا با اختلاف، کمتر از رقبای اندرویدی خواهد بود. بر اساس اطلاعات موجود می‌توان انتظار داشت که در آیفون 14 پرو و پرو مکس از شارژ 27 واتی و در آیفون 14 مکس از شارژ 20 واتی استفاده شود. این توان‌ها دقیقا برابر با نسخه‌های سال گذشته هستند. البته هر دوی این گوشی‌ها احتمالا از سیستم شارژ بی سیم مگ سیف 15 واتی پشتیبانی خواهند کرد؛ اما همچنان خبری از درگاه یو اس بی نوع C در هیچ یک از آن‌ها نخواهد بود. البته انتظار می‌رود که آیفون‌های سال آینده به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در اکثر نقاط دنیا از این درگاه‌ها به جای پورت لایتنینگ استفاده کنند.

مقایسه مشخصات آیفون 14 پرو مکس و آیفون 14 پرو

در ادامه می‌توانید مشخصات هر دو نمونه از آیفون‌ پرو‌های سال 2022 را با هم مقایسه کنید.

مشخصاتآیفون 14 پروآیفون 14 پرو مکس
ابعاد147.46 در 71.45 در 7.85 میلیمتر160.8 در 78.1 در 7.65 میلیمتر
وزن204 گرم240 گرم
صفحه نمایش
  • 6.1 اینچی اولد
  • نرخ رفرش 120 هرتز
  • حفره i شکل
  • نسبت طول به عرض 19.5:9
  • 6.7 اینچی اولد
  • نرخ رفرش 120 هرتز
  • تکنولوژی ProMotion
  • حفره i شکل
  • نسبت طول به عرض 20:9
پردازندهA16 BionicA16 Bionic
رمشش گیگابایت LPDDR5شش گیگابایت LPDDR5
دوربین‌های پشت
  • 48 مگاپیکسلی اصلی f/1.5
  • 12 مگاپیکسلی فوق عریض f/1.8
  • 12 مگاپیکسلی تله فوتو f/2.8
  • 48 مگاپیکسلی اصلی f/1.5
  • 12 مگاپیکسلی فوق عریض f/1.8
  • 12 مگاپیکسلی تله فوتو f/2.8
دوربین سلفی
  • 12 مگاپیکسل f/1.9
  • مجهز به فوکوس خودکار
  • 12 مگاپیکسل f/1.9
  • مجهز به فوکوس خودکار
اندازه باتری3095 میلی آمپر ساعت4352 میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ
  • توان 27 وات
  • شارژ بی سیم 15 وات مگ سیف
  • توان 27 وات
  • شارژ بی سیم 15 وات مگ سیف
قیمتاز 1099 دلاراز 1199 دلار

همان گونه که در جدول بالا هم مشاهده می‌شود مهم‌ترین تفاوت‌های نسخه Pro و Pro Max از آیفون 14 مربوط به اندازه، نمایشگر و باتری این دو محصول است. البته این مشخصات هنوز به تایید اپل نرسیده و ممکن است نسخه نهایی این گوشی‌ها مشخصات متفاوتی با آنچه در این جا گفته شد داشته باشد. با این وجود جدول بالا با تقریب مناسبی مشخصات iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max را نمایش می‌دهد.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

در پایان این مقایسه بار دیگر به مرور مختصر شباهت‌ها و تفاوت‌های آیفون 14 پرو و پرو مکس خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین فاکتور در تصمیم گیری بین این دو گوشی اندازه صفحه نمایش آن‌هاست. در صورتی که تصمیم دارید یکی از دو نسخه پرو یا پرو مکس از iPhone 14 را انتخاب کنید، طبیعتا برترین محصولات بازار را انتخاب کرده‌اید که به جز اندازه، در اکثر پارامترها مشترک هستند.

اگر به دنبال حداکثر ظرفیت باتری و بیشترین فضای مفید صفحه نمایش هستید، احتمالا باید به سراغ آیفون 14 پرو مکس بروید. اگر با اندازه نسبتا بزرگ و وزن زیاد این گوشی مشکلی نداشته باشید، با محصولی شگفت‌انگیز طرف خواهید بود.

علاوه بر این، قیمت نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب آیفون مورد نظر است. نسخه‌های پرو مکس از آیفون‌ها معمولا صد دلار گران‌تر از نسخه‌های پرو هستند. بنابراین امسال احتمالا نسخه پایه iPhone 14 Pro Max با قیمت 1199 دلار به دست مشتریان خواهد رسید که رقمی سرسام‌آور به شمار می‌رود!

آیفون 14 پرو مکس

از سوی دیگر اگر به ظرفیت اضافی باتری نیازی ندارید و برعکس، از یک گوشی جمع و جور استقبال می‌کنید، آیفون 14 پرو بهترین محصول در بازار برای شماست. این گوشی تمام آنچه نسخه پرو مکس در اختیارتان قرار می‌دهد را در ابعادی کوچک‌تر ارائه کرده و 100 دلار هم ارزان‌تر است.

با این وجود، صرفنظر از این که کدامیک از این دو نسخه آیفون را انتخاب کنید، یکی از برترین محصولات بازار را در اختیار خواهید داشت که تا حداقل پنج سال آینده قادر به ارائه عملکردی بی‌نقص خواهند بود.

شما کدامیک از دو نسخه پرو یا پرو مکس آیفون 14 را ترجیح می‌دهید؟ آیا ابعاد بزرگ‌تر نسخه Pro Max را بیشتر می‌پسندید یا ابعاد جمع و جورتر نسخه Pro بیشتر توجهتان را جلب کرده است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*