مک بوک ایر M2

5 دلیل برای اینکه مک بوک ایر M2 را به جای مک بوک پرو 13 اینچ M2 بخرید

مک بوک ایر M2 و مک بوک پرو 13 اینچ M2 مشخصات فنی تقریبا مشابهی دارند. با این وجود به دلایلی که در این متن اشاره خواهیم کرد، MacBook Air 2022 محصولی بهتر از MacBook Pro 13 inch 2022 است.

اپل در رویداد WWDC هفته گذشته خود از دو لپ تاپ جدیدش، مک بوک ایر M2 و مک بوک پرو 13 اینچی M2 رونمایی کرد. هر دوی این لپ تاپ‌ها از پردازنده جدید M2 استفاده می‌کنند. با این که هنوز فرصت تست عملکرد این تراشه در مقایسه با چیپست M1 فراهم نشده، اپل جزئیاتی را از بهبودهای حاصل شده در این چیپست و قابلیت‌های پیشرفته آن در مقایسه با نسل قبل در اختیارمان قرار داده است.

با توجه به اینکه هر دو لپ تاپ جدید اپل از یک پردازنده استفاده می‌کنند طبیعتا این سوال ایجاد می‌شود که کدام لپ تاپ محصول بهتری بوده و ارزش خرید بالاتری دارد. علیرغم اینکه مک بوک پرو از پسوند دهان‌پر‌کن Pro استفاده می‌کند و صد دلار گران‌تر از نسخه Air است، ممکن است تصور کنید مک بوک پرو 13 اینچی M2 محصولی بهتر از مک بوک ایر M2 است. با این حال در واقعیت چنین نیست و نسخه ایر در برخی جنبه‌ها بهتر از نسخه پرو است.

در این متن به مقایسه دو لپ تاپ جدید اپل پرداخته و توضیح خواهیم داد که چرا مک بوک ایر جدید از بسیاری جهات محصولی بهتر از مک بوک پرو 13 اینچی است.

چرا مک بوک ایر M2 بهتر از مک بوک پرو 13 اینچی M2 است؟

1- قیمت پایین‌تر

نخستین دلیل برتری نسخه Air به Pro قیمت پایین‌تر آن است. قیمت مک بوک ایر از 1199 دلار آغاز می‌شود؛ در حالی که ارزان‌قیمت‌ترین نسخه از مک بوک پرو 13 اینچی، 1299 دلار قیمت دارد. به همین جهت در نگاه اول نسخه ایر گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که نسخه پایه هر دو محصول از تراشه M2 استفاده می‌کند و به هشت گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه مجهز است. البته پردازنده گرافیکی نسخه Pro ده هسته‌ای است.

در ادامه مشخصات فنی هر دو لپ تاپ مورد بررسی را به طور خلاصه مشاهده خواهید نمود:

مشخصاتمک بوک ایر 2022مک بوک پرو 13 اینچی 2022
قیمتاز 1199 دلاراز 1299 دلار
صفحه نمایش13.6 اینچ با رزولوشن 2560 در 1664 پیکسل13.3 اینچ با رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل
پردازندهتراشه M2تراشه M2
رم
  • 8 گیگابایت
  • 16 گیگابایت
  • 24 گیگابایت
  • 8 گیگابایت
  • 16 گیگابایت
  • 24 گیگابایت
پردازنده گرافیکیهشت هسته‌ایده هسته‌ای
حافظه
  • 256 گیگابایت
  • 512 گیگابایت
  • یک ترابایت
  • دو ترابایت
  • 256 گیگابایت
  • 512 گیگابایت
  • یک ترابایت
  • دو ترابایت
دوربینرزولوشن 1080pرزولوشن 720p
پورت‌ها
  • دو درگاه تاندربولت 3
  • جک هدفون
  • دو درگاه تاندربولت 3
  • جک هدفون
عمر باتری
  • 18 ساعت تماشای ویدیو
  • 15 ساعت مرور اینترنت
  • 20 ساعت تماشای ویدیو
  • 17 ساعت مرور اینترنت
ابعاد11.97 در8.46 در 0.44 اینچ11.97 در 8.36 در 0.6 اینچ
وزن2.7 پوند3 پوند

 2- طراحی کوچک‌تر و سبک‌تر

همان گونه که از اسم MacBook Air بر می‌آید، این محصول کوچک‌ترین، باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ تاپ اپل است. نسل جدید مک بوک ایر 20 درصد کوچک‌تر از نسل پیش است و در کنار ابعاد 11.97 در 8.46 در 0.44 اینچی، وزنی 2.7 پوندی دارد.

MacBook Air M2

البته مک بوک پرو 13 اینچی M2 هم محصولی باریک و سبک است. این لپ تاپ هم ابعاد 11.97 در 8.36 در 0.6 اینچی دارد و وزن آن 3 پوند است. بر این اساس، قابلیت حمل‌پذیری مک بوک پرو 13 اینچی هم در سطح فوق‌العاده‌ای قرار می‌گیرد. با این وجود نسخه Air همچنان با اختلاف سبک‌تر و باریک‌تر از نسخه Pro است و از این حیث محصول بهتری به شمار می‌رود.

3- صفحه نمایش بزرگ‌تر

مک بوک ایر M2

مک‌بوک ایر 2022 یک صفحه نمایش 13.6 اینچی با رزولوشن 2560 در 1664 پیکسل دارد؛ در حالی که مک بوک پرو 13 اینچی به صفحه نمایشی 13.3 اینچی با رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل مجهز است. این اندازه بزرگ‌تر MacBook Air M2 در نتیجه کاهش چشمگیر حاشیه‌های صفحه نمایش حاصل شده است.

البته تفاوت 0.3 اینچی در اندازه صفحه نمایش دو مدل مک بوک 2022 چندان چشمگیر نیست. با این حال اگر به دنبال صفحه نمایش بزرگ‌تری در مک‌بوک‌های 2022 می‌گردید، مک بوک ایر M2 گزینه بهتری است.

اپل ادعا می‌کند که هر دو صفحه نمایش حداکثر روشنایی 500 نیتی دارند و از محدوده عریض رنگ P3 پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، هر دو صفحه نمایش نیز از تکنولوژی True Tone اپل بهره می‌برند. این به آن معنی است که صفحه نمایش مک بوک ایر جدید عملکردی دقیقا مشابه با نمایشگر نسخه پرو را ارائه می‌دهد؛ اما ابعاد بزرگ‌تری دارد. این مورد نیز دومین مزیت مک بوک ایر M2 در مقایسه با مک بوک پرو 13 اینچی M2 است.

4- وبکم باکیفیت‌تر

یکی دیگر از زمینه‌هایی که مک بوک پرو 13 اینچی جدید در حد و اندازه‌های لقب «پرو» عمل نمی‌کند، وبکم است. با اینکه اپل ادعا می‌کند تراشه M2 قادر به فراهم کردن کیفیت تصویر بهتر است، این لپ تاپ همچنان از دوربین 720p قدیمی استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، مک بوک ایر یک دوربین 1080p را جایگزین دوربین‌های 720p سابق کرده و عملکرد پیشین خود را ارتقا داده است. البته باید منتظر ماند و دید این وبکم‌ها در عمل چه کیفیتی دارند و بهبودهای آن‌ها در مقایسه با دوریبن‌های 720p سابق چگونه است. همچنین چگونگی استفاده این دوربین‌های باکیفیت‌تر از تراشه M2 به منظور ارتقای کیفیت تصاویر نیز از دیگر مواردی است که هنوز امکان بررسی آن وجود ندارد. با این حال، حتی اگر بحث ارتقای کیفیت تصاویر توسط تراشه M2 نبود هم انتخاب مک بوک ایر M2 با دوربین 1080p نسبت به مک بوک پرو با دوربین 720p ارجحیت دارد!

5- شارژ مگ سیف

مک بوک ایر M2

سیستم شارژ مگ سیف در مک بوک پروهای 14 اینچی و 16 اینچی سال گذشته بار دیگر به لپ تاپ‌های اپل بازگشت. امسال نیز مک بوک ایر M2 از این قابلیت دوست‌داشتنی برای شارژ بهره می‌برد. با این وجود، مک بوک پرو 13 اینچی M2، در کمال تعجب، هنوز از شارژ یو اس بی سی استفاده می‌کند.

اما شارژ مگ سیف چه محاسنی دارد؟ برای کسانی که با این درگاه‌ها آشنا نیستند، این قابلیت با اتصال مغناطیسی کابل شارژ را به سادگی در سوکت قرار داده و جهت آن را تنظیم می‌کند. همچنین جدا کردن آن نیز به سادگی و با یک کشیدن ساده امکان‌پذیر بوده و خطر آسیب‌های فیزیکی ناشی از کشیدن ناگهانی و بافشار سیم را از بین می‌برد.

علاوه بر این، با بهره بردن از درگاه مگ سیف برای شارژ، یکی از پورت‌های تاندربولت خالی شده و می‌توان به طور همزمان از هر دو پورت تاندربولت مک بوک ایر M2 استفاده کرد.

هم مک بوک ایر جدید و هم مک بوک پرو جدید از دو پورت تاندربولت و یک جک هدفون بهره می‌برند. بنابراین با تجهیز با شارژ مگ سیف، MacBook Air M2 عملا پورت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

دلایل انتخاب مک بوک پرو 13 اینچی بر مک بوک ایر M2

دلایلی که در بالا برشمردیم ممکن است عده‌ای را به خرید مک بوک ایر M2 به جای مک بوک پرو 13 اینچی M2 ترغیب کند. با این حال، نسخه Pro نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد و در برخی جنبه‌ها عملکرد بهتری را نسبت به مک بوک ایر M2 ارائه می‌دهد.

با اینکه هر دو لپ تاپ مورد بحث از پردازنده M2 استفاده می‌کنند، پردازنده گرافیکی به کار رفته در مک بوک پرو 13 اینچی ده هسته‌ای خواهد بود. در صورتی که بخواهید از تراشه‌ای مشابه در مک بوک ایر M2 استفاده کنید، باید 300 دلار اضافه پرداخت کنید.

مک بوک پرو 13 اینچ M2

از سوی دیگر نسخه پرو همچنین به سیستم خنک‌کننده فعال (Active Cooling) هم مجهز است، در حالی که مک بوک ایر بدون فن طراحی شده است. به این ترتیب عملکرد فنی نسخه Pro بدون شک برتر از Air خواهد بود. این قابلیت به طور خاص برای ادیتورهای ویدیو جذاب خواهد بود.

همچنین مک بوک پرو 13 اینچی M2 با استفاده از یک باتری 58.2 وات ساعتی عمر بهتری در مقایسه با مک بوک ایر M2 خواهد داشت. بنا به ادعای اپل، مک بوک پرو قادر است 20 ساعت تماشای ویدیو و 17 ساعت جستجو در اینترنت را با یک بار شارژ پشتیبانی کند. از طرف دیگر، ظرفیت باتری مک بوک ایر M2 برابر با 52.6 وات ساعت است که انرژی لازم برای 18 ساعت تماشای ویدیو و 15 ساعت جستجوی اینترنت بی سیم را تامین می‌کند.

جمع‌بندی و نظر نهایی

علیرغم نظرات ضد و نقیضی که پیرامون انتخاب بین مک بوک ایر M2 و مک بوک پرو 13 اینچی M2 وجود دارد، در نهایت این کاربران هستند که بسته به انتظارات خود از یک لپ تاپ، محصول مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند.

طبیعتا قابلیت خنک‌کننده فعال در مک بوک پرو باعث ارتقای عملکرد آن در مقایسه با Air M2 خواهد شد؛ با این حال اگر از مک بوک خود برای کارهایی غیر از ویرایش ویدیو و موزیک یا انجام بازی‌های ویدیویی نسبتا سنگین استفاده می‌کنید، شاید هرگز به این عملکرد بهتر نیاز پیدا نکنید! بسیاری از کاربران مک بوک‌ها روزانه اموری نظیر جستجو در اینترنت، تماشای ویدیو یا استفاده از سرویس‌های گوگل را با لپ تاپ خود انجام می‌دهند. در صورتی که شما هم در شمار این دسته افراد هستید، می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای MacBook Air M2 را انتخاب کنید.

البته این انتخاب ناقض کیفیت فوق‌العاده و عملکرد بی‌نظیر مک بوک پروها نیست. با این حال ویژگی‌هایی نظیر شارژ مگ سیف، طراحی جدیدتری که ظاهر مدرن‌تری به مک بوک ایر 2022 بخشیده، در کنار صفحه نمایش بزرگ‌تر و وبکم باکیفیت‌تر ارزش افزوده‌ای را برای این لپ تاپ فراهم کرده است. مک بوک ایر همچنین سبک‌تر و باریک‌تر از پرو است و به طور خلاصه، در حال حاضر خرید آن توجیه بیشتری دارد.

شما از میان MacBook Air M2 و MacBook Pro 13 inch M2 کدام محصول را انتخاب می‌کنید؟ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*