پردازنده‌‍ های 2 نانومتری TSMC تا سال 2025 به بازار می‌آیند

پردازنده‌‍ های 2 نانومتری TSMC یعنی شرکت تامین کننده CPU گوشی های اپل، شریک بزرگ آیفون و قطب صنعت تایوان، قرار است انقلابی‌ترین SoC خود را تا سال 2025 به بازار عرضه کند.

بحران کمبود تراشه، نگرانی شدیدی را در دنیا ایجاد کرده بود. خبرهایی مبنی بر اینکه نسل بعدی آیفون‌ها هم از همان تراشه‌های آیفون 13 بهره خواهند برد، باعث تاسف و ناراحتی علاقه مندان به دنیای تکنولوژی شده بود. اما مهم‌تر از همه، عدم تایید ساخت چیپ‌های دو نانومتری بود که به لطف گزارش جدید شرکت TSMC، اکنون همه چیز روشن است!

نگاهی به پردازنده‌‍‌های 2 نانومتری TSMC

پردزانده‌‍‌های 2 نانومتری TSMC

شرکت تایوانی TSMC در یک خبر رسمی تایید کرده است که تا کمتر از دو سال دیگر، می‌توانیم اولین چیپ‌های تجاری 2 nm جهان را ببینیم. این چیپ‌ها بر اساس «معماری ترانزیستورهای نانو شیت» ساخته خواهند شد که می‌توانند نسبت به نسل کنونی چیپ‌های اپل، تا دو برابر، ترانزیستورهای بیشتری را در خود جای دهند.

پردزانده‌‍‌های 2 نانومتری TSMC - انواع ترانزیستورها

تفاوت ترانزیستورهای فین فت با نسل های قبلی

در چیپ‌های 5 نانومتری که اکنون در پرچمداران آیفون حضور دارند، از ترانزیستورهای فین فت (Finfet) استفاده شده است اما گفته می‌شود که در لیتوگرافی 2 نانومتری، با ترانزیستورهای کاملا متفاوتی رو به رو خواهیم بود.

پردزانده‌‍‌های 2 نانومتری TSMC

در پردازنده آیفون 13 (A15 Bionic) با 15 میلیارد ترانزیستور رو به رو بودیم. این در حالی است که این عدد در نسل‌های قبلی یعنی A14 و A13 به ترتیب با 11.8 و 8.5 میلیارد ترانزیستور برابر بوده است. همچنین A13 بر اساس لیتوگرافی 7 نانومتری و A15 بر اساس لیتوگرافی 5 نانومتری طراحی شده است. پس می‌توان حدس زد که چیپ 2 نانومتری TSMC با 30 میلیارد ترانزیستور، یک پردازنده‌ی بی رقیب باشد.

پردزانده‌‍‌های 2 نانومتری TSMC - چیپ m2 اپل

این خبر تقریبا قابل پیش بینی بود چرا که با معرفی رسمی چیپ M2 اپل، اکنون وقت آن رسیده بود که با نسل بعدی پردازنده‌های آیفون آشنا شویم. پردازنده M2 اپل بر اساس چیپ A15 Bionic ساخته شده است که هر دو آن‌ها از لیتوگرافی 5 نانومتری بهره می‌برند. همچنین خبرهای از پردازنده 3 نانومتری اپل به گوش می‌رسد که جزو چیپ های نسل سومی محسوب می‌شوند. این پردازنده‌ها که نام‌های ایبیزا (Ibiza)، لوبوس (Lobos) و پالما (Palma) به سطح خبرها آمده‌اند می‌توانند تا 40 سی پی یو را در هر چیپ جای دهند.

برنامه‌های شرکت‌های دیگر برای رقابت در بازار پردازنده‌ها

گفته می‌شود که شرکت اینتل قصد دارد در یک برنامه‌ دراز مدت و تا سال 2025، تاج پادشاهی پردازنده‌های دسکتاپ را دوباره بر روی سر بگذارد. این شرکت در اواسط سال 2021، تکنولوژی لیتوگرافی 1.8 نانومتری را برای پردازنده‌های PC معرفی کرد و در همین راستا به تازگی مدیر ارشد اجرایی Intel اعلام کرده است که تکنولوژی A18 تقریبا 6 ماه جلوتر از برنامه ریزی قبلی قرار دارد و واقعا جای نگرانی نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*