باستان شناسان چینی

باستان شناسان چینی موفق به کشف گنجی عظیم از یک تمدن ناشناخته شدند

باستان شناسان چینی اخیرا موفق به کشف دو گودال جدید با اشیای رازآلود در سایت ویرانه سانشینگدوی شده‌اند. جزئیات این کشف بزرگ را در ادامه بخوانید.

چین یکی از کشورهایی است که فرهنگ و تاریخ جالبی دارد و گاها از زیر خاک این سرزمین اشیای رازآلود و آثار باستانی عجیب و جالب توجهی پیدا می‌شود. به تازگی باستان شناسان چینی در جنوب غربی این کشور موفق به کشف آثار باستانی جدیدی شده‌اند که به نظر می‌رسد مربوط به چند هزار سال پیش است.

کشف جدید باستان شناسان چینی

به گفته باستان شناسان مربوطه، این اشیا نشان می‌دهند که تاکنون چیزی از آنها نمی‌دانسته‌ایم و در کتب تاریخی نیز از آنها اطلاعاتی در دست نبوده، ولی هم اکنون به لطف کشف آنها می‌توانیم برگی دیگر از تاریخ این سرزمین را بخوانیم. گفتنی است که این اشیای پر رمز و راز در شش گودال واقع در سانشینگدوی که در استان سیچوان قرار دارد، بیرون آورده شده‌اند.

باستان‌شناسان چینی

یکی از اشیای رازآلودی که در گودال‌ها وجود داشته، جعبه‌ای برنزی از یشم سبز است که روی آن چهار دستگیره به شکل سر اژدها تعبیه شده و البته که باستان شناسان هنوز متوجه کاربرد دقیق آن نشده‌اند. ناگفته پیداست که چنین حفاری جالبی بسیار مهم و ارزشمند است.

یکی از استادان دانشگاه سیچوان که از قضا سرپرستی تیم کاوش و حفاری را بر عهده داشته، لی هایچائو نام دارد که بیان داشته اکتشاف آنها بسیار بزرگ و مهم بوده است. آقای هایچائو درباره این کشف بزرگ گفته است:

تاکنون چیزی شبیه این ندیده‌ام. فکر می‌کنم با یک اکتشاف بی‌نظیر روبه‌رو هستیم. هر چند نمی‌دانیم که یکی از این جعبه‌ها برای چه چیزی استفاده می‌شده، اما حدس می‌زنیم که مردمان آن زمان آن را ارزشمند تلقی می‌کرده‌اند.

باستان‌شناسان چینی

بد نیست بدانید که از سایت ویرانه سانشینگدوی حدود 13 هزار آیتم مختلف پیدا شده که این جعبه تنها یکی از آنها محسوب می‌شود. همچنین جالب اینجاست که این سایت در قرن بیستم یکی از مهم‌ترین اکتشافات باستان شناسی به حساب می‌آید. در سال 1920 میلادی و برای اولین بار کشاورزی رهگذر هنگام حفر یک چاله به حدود 400 شیء یشمی برخورد کرد و آنجا بود که این سایت کشف شد.

یکی دیگر از اشیای جالب توجهی که در سانشینگدوی کشف شده، قربانگاهی فلزی است که با چهره‌های انسانی و حیوانات مقدس مزین شده است. دو مجسمه دیگر نیز از سایر آثار مهم کشف شده محسوب می‌شوند که یکی از آنها پیکره‌ای با سر انسان و بدن مار و دیگری مجسمه‌ای برنزی به شکل اژدها و با بینی خوک است.

باستان‌شناسان چینی

همچنین به گفته آقای ژائو هائو، استادیار دانشگاه پکینگ و رئیس اکتشافات گودال شماره هشت، این یافته‌ها نشان می‌دهند که تمدن چین تا چه حد غنی و متنوع است. البته یافته‌هایی که هم اکنون از آن صحبت می‌شود عمدتا مربوط به گودال هفتم و هشتم است و شش گودال اولی پیش‌تر حفر شده بودند. به تازگی مشخص شده که از این گودال‌ها برای اهدای قربانی استفاده می‌شده و قدمت آنها به سه هزار سال پیش برمی‌گردد.