ربات ناسا

ربات های جدید ناسا، در دریا‌های فضایی به دنبال موجودات بیگانه می‌گردند

ربات های جدید شناگر ناسا می‌توانند با نفوذ به سطح پوشیده از یخ‌های اقیانوس فضایی، اطلاعات متعددی از جمله نشانه‌های حیات را ارسال کنند.

برخی از امیدبخش‌ترین مکان‌ها برای جستجوی حیات بیگانه در خارج از زمین، اقیانوس‌های پنهانی هستند که در زیر پوسته‌هایی از یخ سخت در جهان‌های دیگر نظیر قمر انسلادوس جای گرفته‌اند. ناسا با تامین بودجه تحقیقاتی جهت توسعه ربات‌ های جدید و شناگر کوچک، قصد دارد با استفاده از آنها به جستجوی موجودات فرازمینی دریایی بپردازد.

توده‌های آب از طریق شکاف‌های سطح یخ‌زده انسلادوس به فضا فوران می‌کنند و زمانی‌که فضاپیمای کاسینی ناسا از میان غبار کیهانی آن عبور کرد، مولکول‌های جالبی مانند متان را مورد شناسایی قرار داد که اغلب با علائم حیات بشر مطابقت دارند.

اتان شالر از مهندسین ناسا، طرحی مفهومی شامل یک کاوشگر ذوب‌کننده یخ و مجموعه‌ای از پهپادهای آبزی که ابعادی در حد یک تلفن همراه دارند را توسعه داده است که Sensing With Independent Micro-Swimmers (SWIM) نام دارد و اخیرا بودجه‌ای را برای ساخت و آزمایش نمونه‌های اولیه به وسیله چاپ سه‌بعدی دریافت کرده است.

شالر در این باره گفت:

با انبوهی از ربات‌های شناگر کوچک، می‌توان حجم بسیار بیش‌تری از آب اقیانوس را کاوش کرد و می‌توانیم اندازه‌گیری‌های خود را از طریق جمع‌آوری داده توسط ربات های متعدد در یک منطقه بهبود دهیم.

کاوشگر ناسا

این طرح 600000 دلاری اخیرا برای بار دوم از برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا، بودجه دریافت کرده است. پیش‌تر نیز پروژه SWIM، مبلغ 125000 دلار از بودجه فاز یک NIAC برای انجام یک مطالعه امکان‌سنجی و ارائه طرح را به خود اختصاص داده بود.

ربات های جدید شناگر مثلثی ناسا را می‌توان در قالب «کرایوبات» قرار داد که با ذوب کردن یخ با استفاده از تشعشع، مسیری مانند تونل از میان یخ‌ها ایجاد کنند. کانسپت کریوبات (ربات‌های یخ‌شکن) نیز در حال حاضر از طریق دیگر برنامه‌های ناسا در دست توسعه است. طرح‌های مفهومی کرایوبات کنونی، این کاوشگر را برای ارتباط و کنترل به یک فرودگر (سطح‌نشین) متصل می‌کنند. ساموئل هاول، از دانشمندان گروه SWIM عنوان کرده که ربات های کوچک شناگر تا حد زیادی می‌توانند دامنه کاوشگر را افزایش دهند، همان‌طور که هلیکوپتر Ingenuity ناسا برد ماموریت Preseverance را در مریخ افزایش داد.

وی در ادامه افزود:

حال اگر پس از آن همه سال انتظار برای ورود به اقیانوس‌های فضایی، اگر در لابه‌لای پوسته یخی در مکانی نامناسب گیر بیفتیم چه؟ با آوردن این دسته از ربات های جدید با خود، می‌توانیم به محیط خود بسیاری بیش‌تر از آنچه که یک کرایوبات محدود است، نظاره کنیم.

ربات های جدید و کوچک شناگر، احتمالا مدتی طول خواهند کشید تا بتوانند اقیانوس‌های فضایی را لمس کنند. این طرح در حال حاضر به هیچ ماموریتی از ناسا در سطح جهانی مرتبط نیست، با این حال در ماموریت‌های آتی Europa Clipper به قمر جویان، آن‌ها می‌توانند داده‌های ارزشمندی را از دنیای یخ زده دیگری که در زیر دریای فضایی قرار گرفته، ارائه دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*