مقایسه شیائومی ۱۲ اس اولترا با آیفون ۱۳ پرو مکس

مقایسه شیائومی ۱۲ اس اولترا با آیفون ۱۳ پرو مکس اپل؛ انتخاب سخت بین دو غول

آیفون ۱۳ پرو مکس اپل یکی از قدرتمندرین گوشی‌های بازار است، اما شیائومی ۱۲ اس اولترا که دیروز معرفی شد در مقایسه با آن چه حرفی برای گفتن دارد؟

شب گذشته پرچمدار جدید شیائومی، گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا با یک تغییر انقلابی در بخش دوربین خود رونمایی شد. این گوشی از یک سنسور دوربین ۱ اینچی استفاده می‌کند، در حالی که ما عادت داریم چنین سنسوری را روی دوربین‌های حرفه‌ای DSLR ببینیم، نه گوش‌های هوشمند! اما آیا پرچمدار جدید شیائومی می‌تواند گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل را شکست دهد؟

مقایسه شیائومی ۱۲ اس اولترا با آیفون ۱۳ پرو مکس اپل

ما در مطلب مقایسه شیائومی ۱۲ اس اولترا با آیفون ۱۳ پرو مکس بیشتر روی کیفیت دوربین تمرکز می‌کنیم، اما در عین حال عملکرد و سرعت این دو گوشی را هم با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. پرچمدار جدید شیائومی به چیپست توانمند اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ کوالکام مجهز است و با یک سیستم دفع کننده حرارت نوآورانه همراه شده که شاید بتواند به چیپست A15 Bionic زیر قاب گوشی اپل را غلبه کند.

مقایسه شیائومی ۱۲ اس اولترا با آیفون ۱۳ پرو مکس

برتری‌های این دو نسبت به هم

در ابتدا به مزایای هر یک از این گوشی‌ها می‌پردازیم و می‌بینیم که هر یک از آن‌ها چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

برتری‌های شیائومی ۱۲ اس اولتراآیفون ۱۳ پرو مکس
قیمت پایین‌ترعمر باتری بهتر
پردازنده‌های قدرتمند در هر دو، ولی رم بیشتر در گوشی شیائومی
سنسور دوربین بزرگ‌تر
شارژ به مراتب سریع‌تر

فهرست محتوای مطلب

طراحی و کیفیت نمایشگر

هر دو این گوشی‌ها بزرگ و خوش ساخت هستند. شیائومی از روکشی شبیه به چرم روی قاب پشتی گوشی خودش استفاده کرده که این روزها به ندرت چنین چیزی را می‌تواندید. این عملکرد باعث شده چهره گوشی کمی شبیه به دوربین‌های قدیمی شود و همین شیائومی ۱۲ اس اولترا را خاص کرده است. در آن سمت آیفون ۱۳ پرو مکس از ترکیب آشنای شیشه و فلز استفاده کرده و از یک فولاد ضد زنگ براق به عنوان فریم بین این دو استفاده کرده است.

مقایسه شیائومی ۱۲ اس اولترا با آیفون ۱۳ پرو مکس

هر دو گوشی با نمایشگر ۶.۷ اینچی جزو اسمارت فون‌های بزرگ بازار محسوب می‌شوند، اما آیفون کمی سنگین وزن‌تر است. هر دو همچنین از گواهی ضد آب و ضد گرد و غبار IP68 برخوردارند و این یعنی اگر گوشی شما اتفاقی به داخل آب افتاد بدون نگرانی می‌توانید آن را از آب خارج کنید یا اینکه هنگام قدم زدن زیر باران، اگر گوشی شما خیس شد مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.

کیفیت نمایشگر هر دو گوشی فوق‌العاده است. یک پنل ۶.۷ اینچی OLED با نرخ رفرش متغیر (که در گوشی شیائومی ۱ تا ۱۲۰ هرتز و در آیفون ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز هست) روی هر دو آن‌ها حضور دارد. روشنایی هر دو نیز عالی است. اگرچه میزان روشنایی در گوشی شیائومی ۱۵۰۰ است که آن را به مراتب روشن‌تر و شفاف‌تر از نمایشگر ۱۲۰۰ نیت گوشی آیفون می‌کند. این یعنی کار کردن با گوشی شیائومی 12S اولترا زیر نور آفتاب راحت‌تر است.

نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس

البته شما نمایشگر از دو طرف منحنی را روی گوشی شیائومی خواهید داشت، در حالی که پنل به کار رفته در سامسونگ مسطح است. و در آخر اینکه شیائومی ۱۲ اس اولترا مثل اکثر گوشی‌های اندرویدی از یک حسگر اثر انگشت درون صفحه نمایش خود استفاده می‌کند، در حالی که در مقایسه با آن آیفون ۱۳ پرو مکس اپل برای احراز هویت از سنسور تشخیص چهره Face ID استفاده می‌کند.

عملکرد و نرم افزار

شما در پرچمدار جدید شیائومی، چیپست ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ که جدیدترین تراشه کمپانی کوالکام است را در اختیار خواهید داشت. در حالی که چیپست A15 Bionic زیر قاب آیفون ۱۳ پرو مکس از فناوری قدیمی‌تر ۵ نانومتری استفاده می‌کند، اما همچنان سریع‌ترین و قدرتمندترین تراشه در گوشی‌ها است.

شیائومی از یک رم LPDDR5 استفاده می‌کند که از رم LPDDR4X آیفون سریع‌تر است. در نهایت شیائومی از حضور یک سیستم دفع‌کننده حرارتی جدید روی گوشی خودش خبر می‌دهد که از شبکه لوله‌هایی شبیه به برگ برای کمک به خروج هوای گرم از گوشی استفاده می‌کند. حال اینکه چقدر این خنک کننده در حفظ عملکرد گوشی جوابگو است، پس از بررسی‌های دقیق‌تر مشخص می‌شود.

آیفون ۱۳ پرو مکس

در بخش نرم افزاری هم شما اندروید ۱۲ با رابط کاربری سفارشی MIUI 13 را روی گوشی Xiaomi 12S Ultra دریافت خواهید کرد، در حالی که iOS 15 روی iPhone 13 Pro Max نصب شده است. شیائومی برای توسعه رابط کاربری MIUI از آی او اس اپل الهام گرفته و به همین خاطر تجربه کاربری آن برای صاحبان آیفون آشنا است.

اپل در بروزرسانی‌های نرم افزاری حرف اول را می‌زند و آیفون‌ها معمولاً بین ۵ تا ۶ سال می‌توانند آپدیت‌های بزرگ سیستم عامل iOS را دریافت کنند. این درحالیست که هیچ گوشی اندرویدی نمی‌تواند در این زمینه با اپل رقابت کند. شیائومی روی این گوشی وعده پشتیبانی نرم افزاری ۳ ساله برای دریافت بروزرسانی‌های بزرگ اندروید و پشتیبانی ۴ ساله برای دریافت پچ‌های امنیتی را داده است.

دوربین

دوربین غول پیکری که در پشت گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا می‌بینید دکوری نیست؛ در واقع این دوربین از یک سنسور جدید ۱ اینچی استفاده می‌کند. معمولاً این سایز سنسور را در دوربین‌های حرفه‌ای بازار دیده بودیم و استفاده از آن روی یک گوشی هوشمند می‌تواند انقلاب تازه‌ای لقب بگیرد. در زیر جدول مشخصات دوربین‌های این دو گوشی را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

مقایسه شیائومی ۱۲ اس اولترا با آیفون ۱۳ پرو مکس

مشخصات فنیشیائومی ۱۲ اس اولتراآیفون ۱۳ پرو مکس
دوربین اصلی۵۰ مگاپیکسلی، ۲۳ میلی‌متری، لنز f/1.9، سنسور ۱ اینچی۱۲ مگاپیکسلی، ۲۶ میلی‌متری، لنز f/1.5، سنسور ۱/۱.۶۵ اینچی
دوربین اولترا واید۴۸ مگاپیکسلی، ۱۳ میلی‌متری، لنز f/2.2، سنسور ۱/۲ اینچی۱۲ مگاپیکسلی، ۱۳ میلی‌متری، لنز f/1.8
دوربین تله فوتو۴۸ مگاپیکسلی، زوم ۵.۲ برابری، ۱۲۰ میلی‌متری، لنز f/4.1، سنسور ۱/۲ اینچی۱۲ مگاپیکسلی، زوم ۳ برابری، ۷۷ میلی‌متری، لنز f/2.8
دوربین سلفی۳۲ مگاپیکسلی۱۲ مگاپیکسلی

نمونه تصاویر اولیه دوربین شیائومی 12S اولترا نشان دهنده فضای رنگی زیبای تصاویر به لطف همکاری شیائومی و شرکت لایکا هستند و اینکه فیلترهای متنوع و باکیفیتی در اپلیکیشن دوربین این گوشی ارائه می‌شود. آیفون هم بخشی به نام Photographics Styles را ارائه می‌کند که به شما امکان شخصی‌سازی این فیلترها را می‌دهد.

کیفیت صدا و بازخورد لمسی

اسپیکرهای خانواده آیفون ۱۳ اپل با بیس قدرتمندتر از دیگر گوشی‌ها، معیار صوتی جدیدی را در دنیای موبایل به وجود آوردند. اما خبر خوب اینکه شیائومی هم به خوبی توانسته از اسپیکرهای دوگانه استریو خودش روی گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا استفاده کند که توسط شرکت پرآوازه Harman Kardon تنظیم شده‌اند. فراموش نکنید که این دو گوشی فاقد جک ۳.۵ میلی‌متری صوتی هستند.

آیفون سال‌هاست که از Taptic Engine به عنوان یک موتور ویبره قدرتمند استفاده می‌کند که قادر است بازخوردهای لمسی شگفت‌انگیزی را ارائه کند و از همه مهم‌تر سرانجام در آی او اس ۱۶، بازخورد لمسی هنگام تایپ کردن به آیفون اضافه می‌شود. نظر دادن در مورد بازخوردهای لمسی در گوشی شیائومی، به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

باتری و شارژ

ظرفیت باتری آیفون‌ها هیچوقت بزرگ نبوده، بلکه در واقع برعکس آن بوده است. اکنون چند سالی است که ظرفیت باتری این گوشی‌ها کمی افزایش پیدا کرده و آیفون ۱۳ پرو مکس ظرفیت معمولی را ارائه می‌کند. باتری این گوشی ۴۳۵۲ میلی‌آمپرساعتی است که در بین پرچمداران دو سال اخیر ظرفیت کمی محسوب می‌شود.

در واقع مدیریت باتری توسط سیستم عامل iOS و بهینه‌سازی‌های آن باعث تغییرات گسترده‌ای در آن می‌شود تا تقریباً هیچ گوشی اندرویدی نتواند با این ظرفیت باتری، چنین شارژدهی داشته باشد. در آن سمت باتری گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا ۴۸۶۰ میلی‌آمپرساعتی است.

دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

اما اپل هرچه در شارژدهی خوب بوده، در عوض سال‌هاست که در زمینه سرعت شارژ عقب‌تر از رقبا است. آیفون از حداکثر توان شارژ ۲۷ واتی پشتیبانی می‌کند که با توان ۶۷ واتی شارژ شیائومی قابل مقایسه نیست. این باعث شده شارژ کامل باتری آیفون ۲ ساعت طول بکشد، در حالی که گوشی شیائومی ۴۰ دقیقه‌ای فول شارژ می‌شود.

این تفاوت در شارژ بی‌سیم بیشتر خودش را نشان می‌دهد. آیفون با شارژ بی‌سیم ۳ ساعت طول می‌کشد تا فول شارژ شود. اما گوشی شیائومی حتی با شارژ بی‌سیم هم ۵۰ دقیقه‌ای (ینی کمتر از ۱ ساعت) شارژ کامل می‌شود. ضمناً شیائومی 12S اولترا شارژ بی‌سیم معکوس را هم ارائه می‌کند که به لطف آن می‌توانید گجت‌های جانبی مثل ساعت هوشمند و هدفون بی‌سیم خودتان را روی قاب پشتی آن قرار دهید تا شارژ شوند.

جدول مشخصات فنی

حالا نوبت به مقایسه مشخصات فنی این دو گوشی با یکدیگر می‌رسد که در جدول زیر آن‌ها را کنار یکدیگر قرار داده‌ایم. به اعتقاد ما گوشی شیائومی در بخش فنی پیشرفته‌تر ظاهز شده است. شما اینطور فکر نمی‌کنید؟

مشخصات فنیشیائومی ۱۲ اس اولتراآیفون ۱۳ پرو مکس
ابعاد و وزن۱۶۳.۱۷ در ۷۴.۹۲ در ۹.۰۶ میلی‌متر/ ۲۲۵ گرم۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۶۵ میلی‌متر/ ۲۴۰ گرم
نمایشگر۶.۷۳ اینچ OLED/ رزولوشن 1440p/ نرخ رفرش ۱ تا ۱۲۰ هرتز/ اوج روشنایی ۱۵۰۰ نیت۶.۷ اینچ OLED/ رزولوشن 1284p/ نرخ رفرش ۱ تا ۱۲۰ هرتز/ اوج روشنایی ۱۵۰۰ نیت
پردازندهاسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱/ ۴ نانومتریاپل ای ۱۵ بایونیک/ ۵ نانومتری
رم و حافظه
  • ۸ گیگ رم + ۲۵۶ گیگ حافظه
  • ۱۲ گیگ رم + ۲۵۶ گیگ حافظه
  • ۱۲ گیگ رم + ۵۱۲ گیگ حافظه
  • فناوری رم LPDDR5/ حافظه UFS 3.1
  • ۶ گیگ رم + ۱۲۸ گیگ حافظه
  • ۶ گیگ رم + ۲۵۶ گیگ حافظه
  • ۶ گیگ رم + ۵۱۲ گیگ حافظه
  • ۶ گیگ رم + ۱ ترابایت حافظه
  • فناوری رم LPDDR4X/ حافظه NVMe
نرم افزاراندروید ۱۲ با رابط کاربری MIUI 13iOS 15
دوربین‌ها
  • ۵۰ مگاپیکسلی واید/ ۲۳ میلی‌متری/ دیافراگم f 1.9/ سنسور ۱ اینچی Sony IMX989
  • ۴۸ مگاپیکسلی اولترا واید/ دیافراگم f 2.2/ سنسور ۱/۲ اینچی
  • ۴۸ مگاپیکسلی/ زوم ۵.۲ برابری/ ۱۲۰ میلی‌متری/ دیافراگم f 4.1/ سنسور ۱/۲ اینچی
  • ۱۲ مگاپیکسلی واید/ ۲۶ میلی‌متری/ دیافراگم f 1.5
  • ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید/ ۱۳ میلی‌متری/ دیافراگم f 1.8
  • ۱۲ مگاپیکسلی/ زوم ۳ برابری/ ۷۷ میلی‌متری/ دیافراگم f 2.8
باتری۴۸۶۰ میلی‌آمپر ساعت۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت
سرعت شارژ۶۷ وات سیمی/ ۵۰ وات بی‌سیم/ ۱۰ وات بی‌سیم معکوس۲۷ وات سیمی/ ۱۵ وات بی‌سیم
قیمتاز ۹۰۰ دلار (در چین)از ۱۱۰۰ دلار

جمع‌بندی

حالا وقت تصمیم‌گیری است. شیائومی یک دوربین منحصر به فرد ۱ اینچی را روی گوشی خودش ارائه می‌کند و سیستم عامل آزاد اندروید روی آن ابزارهای خوبی را در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی می‌گذارد. در آن سمت آیفون با سیستم عامل آشنای iOS و اکوسیستم یکپارچه با iMessage، ایرپادز، اپل واچ و دیگر گجت‌های اپل همراه است که جذابیت خاص خودش را دارد.

انتخاب شما در مقایسه شیائومی ۱۲ اس اولترا با آیفون ۱۳ پرو مکس کدام است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. خوب وقتی تو دوربین تو صفحه نمایش تو فول شارژ نیم ساعته در مقابل شارژ مذخرف بالای ۲ ساعت تو چیپست قویتر آمریکا پرستها چیپست شیاعومی را اسنپدراگون آمریکا میسازد که بزرگترین سازنده چیپست در جهان است و از همه مهم تر قیمت نصف به اون قیمت ۱۱۰۰ دلار اپل نگاه نکنید چون شرکت‌های آمریکایی تو ایران نمایندگی رسمی ندارن ۱۰۰ درصد اسمارتفون هاشون قاچاق وارد میشه این به زبان خلاصه یعنی اینکه تو ایران به جای ۱۱۰۰ دلار باید ۲۰۰۰ دلار پرداخت کرد من دبی بودم اس ۲۲ اولترا از آیفون ۱۳پرو مکس ۲۹ دلار گران تر بود تو جهان هم همینجوره ولی تو ایران آیفون ۱۳پرو مکس از اس ۲۲اولترا ۲۰ میلیون گرون تره این به دلیل تحریم شرکت‌های آمریکایی تو ایران که به ضرر مصرف کننده ایرانی تموم میشه این در مورد شیاعومی هم دقیقآ همینطوره چون شیاعومی نمایندگی رسمی در ایران داره اهدی نمیتونه یه ریال گرون تر بفروشه ولی اپل موتورولا پیکسار مشت نمونه خروار هیچ کدام نمایندگی رسمی ندارند بابا شیاعومی رو بخرین اون ۲۰ ۳۰ میلیونی که قراره روش بزارین اپل بگیرین در راه خدا پسندانه خودتون به یه جوون دانشگاهی محتاج شهریه کمک کنید تازه مشخصات پرچمدار شیاعومی هم که پرچمدار اپل را با خاک یکی کرد خودتون میدونید اصراف نکنید

  2. نویسنده چقددددر کوته فکره که یه همچین نتیجه گیری کرده. چجوری میتونه همچین چیزایی بگه؟ کسی که ۳۰ میلیون پول شیائونی بده به نظر من از نظر ذهنی مشکل داره.

  3. کاملا اشتباه در حد ایفون نیست و‌نخواهد بود چه از نظر پردازنده / عمر باطری /متریال /پشتیبانی نرف افزاری و…

  4. مقایسه ی این دو مثل مقایسه ی بین بنز و mvm ه