پهپاد بال پرنده هند

نخستین پهپاد بال پرنده هند با موفقیت پرواز کرد + ویدئو

سازمان پژوهش و توسعه فناوری‌های نظامی هند موفق شد نخستین پهپاد بال پرنده ساخت این کشور را با موفقیت به پرواز در آورد.

هند از جمله کشورهایی است که سعی دارد در زمینه نظامی روی پای خود ایستاده و برای رسیدن به این مهم سرمایه‌گذاری‌های متعددی در زمینه‌های مختلف انجام داده است. از جمله جدیدترین و البته چشمگیرترین فناوری‌هایی که اخیرا به آن رسیدند، به پرواز در آوردن نخستین پهپاد بال پرنده خود موسوم به SWiFT بود که از هوش مصنوعی بهره برده و عملیات برخاست و اوج گیری، مسیریابی، پرواز و فرود را به صورت خودمختار و بی‌نیاز از هدایت کاربر انسانی انجام داد.

این پهپاد 1 تنی توانایی انجام ماموریت‌های شناسایی، دیده بانی، اطلاعاتی (جاسوسی)، هدف یابی و کنترل آتش را دارد. پهپاد به لطف طراحی بال پرنده و نداشتن سطح کنترلی عمودی و همچنین استفاده از مواد جذب کننده امواج رادار (RAM)، سطح مقطع راداری کمی دارد و اصطلاحا پنهانکار و رادارگریز است. البته سویفت یک طرح آزمایشی است و هدف پروژه آن کسب تجربه برای ساخت پهپاد بال پرنده بزرگ‌تر Ghatak با توان حمل مهمات و انجام حمله هوایی است.

SWiFT

رانش نخستین پهپاد بال پرنده هند توسط موتور توربوفن روسی مدل Saturn 36MT با 4413 نیوتون رانش تامین می‌شود که در موشک‌های کروز به کار می‌رود. این موتور برد 200 کیلومتری را برای سویفت رقم زده و آن را با سرعت بالایی به پرواز در می‌آورد. بر اساس تصاویر موتور نیز درون بدنه مخفی شده و گاز خروجی از آن سرد می‌شود تا اثر حرارتی کاهش یافته و پنهانکار باشد. این هواپیمای کوچک 4 متر طول داشته و فاصله بین دو سر بال‌هایش از یکدیگر به 5 متر می‌رسد.

saab ab FILUR

FILUR

ایالت متحده آمریکا نخستین کشوری بود که ده‌ها مدل هواپیمای سرنشین دار و پهپاد با پیکربندی بال پرنده ساخت و عملیاتی نمود. نخستین پهپاد بال پرنده انگلستان نیز 2004 و دومی در 2013 به آسمان رفت. فرانسه با مشارکت سوئیس، ایتالیا، یونان، اسپانیا و سوئد نیز یک پهپاد تماما بال پرنده ساختند که 2012 نخستین پرواز خود را تجربه کرد. سوئد پیشتر در سال 2006 نیز یک پهپاد بال پرنده به نام FILUR را به پرواز در آورد که البته 2 سکان عمودی دمی کوچک داشت.

شاهد 171 سیمرغ

شاهد 171 سیمرغ

کشورمان ایران نیز در 2014 نخستین پهپاد بال پرنده بومی به نام شاهد 171 سیمرغ را به پرواز در آورد که بر اساس پهپاد آمریکایی RQ-170 سنتینل (Sentinel) ساخته شده بود. این پهپاد تاکنون در چندین ماموریت نیز شرکت داشته است. مثلا در سال 2018 یک فروند از آن‌ها در حریم هوایی اسرائیل توسط هلیکوپتر سرنگون شد. پس از آن چندین مدل پهپاد بال پرنده نیز در کشورمان ساخته و عملیاتی شدند که از بین آن‌های می‌توان به صاعقه، شاهد 191 و… اشاره کرد.

سوخوی اوختونیک

سوخوی اوختونیک

در شرق نیز چین مدعی ساخت پهپاد بال پرنده AVIC 601-S است و مدعی شد در سال 2013 نخستین پرواز خود را تجربه کرد، اما تاکنون هیچ تصویر یا فیلمی از پرواز پهپاد بال پرنده چین منتشر نشده که این امر ادعای آن‌ها را به چالش می‌کشد. روسیه نیز در سال 2019 نخستین پهپاد بال پرنده خود به نام سوخوی S-70 Okhotnik-B را به پرواز در آورد. حال نخستین پرواز پهپاد بال پرنده هند سبب شد نام این کشور شبه قاره‌ای نیز بین سازندگان چنین پهپادهایی قرار گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. جالبه همه رو هم از روی طرح های امریکا ساختن