آیین‌ نامه واردات خودرو

آیین‌ نامه واردات خودرو به نفع خودروسازان تدوین شده است

گفته می‌شود که آیین‌ نامه واردات خودرو به نفع خودروسازان تدوین شده؛ اما حقیقت ماجرا چیست؟ آیا آیین نامه واردات به نفع مردم است یا خیر؟

ماه‌ها از تصویب طرح واردات خودروهای خارجی می‌گذرد و حتی آیین نامه آن نیز در دست بررسی و تدوین است. اکنون جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی خبر از جزئیات آیین نامه واردات خودرو داده و بیان داشته که این آیین نامه به نفع خودروسازان داخلی نوشته شده است.

آیین‌ نامه واردات خودرو تدوین شده؟

به گفته رشیدی کوچی، آیین نامه مذکور از سمت وزارت صمت تدوین شده که از نظر وی ایرادهای اساسی و جدی به آن وارد است. نماینده مردم مرودشت همچنین خاطرنشان کرده که در این آیین نامه برای واردات خودرو سقف دلاری در نظر گرفته شده است و از نظر بنده این سقف دلاری بسیار پایین است. اصلا قرار نبود که سقف دلاری در نظر گرفته شود، بلکه قرار بود که واردات با تعرفه کنترل شود؛ یعنی برای خودرو با قیمت پایین تعرفه پایین و برای خودروهای با قیمت بالا تعرفه بالا در نظر گرفته شود.

آیین‌ نامه واردات خودرو

این نماینده مردمی مخالف آیین نامه وزارت صمت خاطرنشان کرد در واقع خودروهایی که می‌توانستند شامل واردات شوند با این سقفی که در نظر گرفته شده از لیست حذف می‌شوند. از نظر رشیدی کوچی این آیین نامه یک ایراد بزرگ دیگر دارد و آن اینکه:

متاسفان این آیین‌نامه طوری تنظیم شده که منافع ۲ خودروساز را تامین می‌کند؛ با وجود این که ما نگاهمان این بود انحصاری که در فضای صنعت خودروسازی وجود دارد در گام اول با واردات با آن مقابله شود، اما متاسفانه برایند این آیین‌نامه به این نوع است که نه تنها این انحصار شکسته نمی‌شود بلکه منافع این ۲ خودروساز تامین شده که این موضوع جای نگرانی دارد.

به گفته وی ایراد مهم دیگری که این آیین نامه دارد این است که تعرفه‌های دلاری در نظر گرفته شده برای واردات خودرو، تعرفه‌های زیادی است و عملا نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است. طبق این آیین نامه اگر سقف دلاری کم می‌شد می‌توانستیم خودروهای ارزان قیمت را با قیمت پایین در ایران وارد کنیم، اما هم‌اکنون همان خودروی ارزان قیمت با ورود به ایران، قیمت گران‌تری خواهد داشت.

جلال رشیدی کوچی

نماینده مردم مرودشت در ادامه توضیح داده که برای خودروهای تا سقف 10 هزار دلار، عوارض 4 درصد و 6 درصدی تعرفه گمرک در نظر گرفته شده، ولی برای خودروهای بالاتر به صورت دقیق در آیین نامه مطلبی نیامده و همچنان به همان مصوبه‌های قبلی استناد می‌کنند. رشیدی در ادامه بیان کرد:

در واقع با این سقف قیمتی که تعیین کردند بسیاری از خودروها از لیست حذف می‌شوند. همچنین با تعرفه در نظر گرفته شده خودروهای حداقلی هم قیمتشان افزایش می‌یابد. با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم و مواردی که در آیین‌نامه گنجانده شده، نفوذ موثر خودروسازی‌ها در تنظیم آیین‌نامه مشهود است.

یکی از سوال‌های مهمی که از رشیدی کوچی شده این است که آیا محدودیت‌های حجم موتور و غیره در آیین نامه واردات خودرو در نظر گرفته شده یا خیر؟ وی در پاسخ به این سوال صراحتا تأکید کرده در این آیین نامه به این موضوع اشاره‌ای نشده، اما به مصوبه‌های قبلی ارجاع داده‌اند. بنابراین این محدودیت‌ها همچنان وجود دارد.