آیپد

آیپدهای OLED اپل سبک‌تر، باریک‌تر و باکیفیت‌تر خواهند بود

بر اساس آخرین گزارش‌ها، تامین‌کنندگان نمایشگرهای اپل طبق سفارش این شرکت در حال توسعه نسل جدیدی از پنل OLED برای آیپدهای جدید هستند.

در گزارشی جدید از سوی زنجیره تامین شرکت اپل عنوان شده که آیپدهای OLED این شرکت در سال 2024 عرضه خواهند شد و چیزی بیش از بهبود کیفیت نمایشگر در انتظار آنها خواهد بود. طبق شایعات، اپل قرار است برای اولین بار از فرآیند تولید پنل OLED پیشرفته استفاده کند که باعث نازک‌تر و سبک‌‌تر شدن نمایشگر خواهد شد.

مینگ چی کو، از تحلیل‌گران اپل، سال گذشته مدعی شد که اولین آیپد OLED در سال 2022 عرضه خواهد شد، اما کمی بعد اعلام کرد که این طرح فعلا متوقف شده است. اپل با سه تامین‌کننده صفحه‌نمایش قرارداد دارد و طبق گزارش‌ها، هر سه شرکت بر روی نسل جدیدی از فناوری پنل OLED کار می‌کنند که احتمالا به طور اختصاصی برای اپل طراحی شده‌اند.

بر اساس شایعات، به لطف طراحی سامسونگ، روشنایی پنل جدید OLED دو برابر شده و طول عمر آن نیز افزایش یافته است. هم‌چنین به‌نظر می‌رسد ال‌جی نیز خود را برای دریافت سفارشات نمایشگرهای OLED آیپدهای آینده آماده می‌کند و در حال فراهم‌سازی مقدمات تولید آنها برای بخشی از محصولات iPad با اندازه نمایشگر مشخص است. در نهایت، سومین تامین‌کننده اپل، یعنی شرکت BOE نیز به جمع سازندگان پنل اولد برای اپل اضافه خواهد شد.

اپل نمونه اولیه آیپدهای OLED را ساخته است

آیپد اولد

اخیرا باخبر شدیم که سامسونگ در حال کار بر روی اختصاص یک خط تولید برای ساخت پنل‌های OLED آیپدهای اپل است. غول مستقر در کوپرتینو هم‌چنین برای اولین بار فرآیند زدایش خشک (Dry Etching) صفحه‌نمایش اولد را در آیپادهای جدید اعمال خواهد کرد. زدایش خشک نمایشگر برای حذف قطعات غیر ضروری، با استفاده از فناوری شیمیایی در هنگام ساخت الگوهای مدار ترانزیستور لایه نارک (TFT) انجام می‌گیرد.

علاوه بر این، اپل در حال توسعه پوشش‌های ویژه برای افزایش دوام پنل‌های نازک با استفاده از فرآیند “Etching” است. در حال حاضر، این شرکت در حال تولید نمونه‌های اولیه آیپدهای OLED با شرکای اصلی نمایشگر خود است. از آنجایی‌که قرار است برای اولین بار از این فناوری در تبلت‌ها استفاده شود، اپل به‌وسیله ساخت و آزمایش چندین نمونه اولیه و تکرار این فرآیند، برای دنبال رسیدن به نتایج ایده‌آل است.

چرا فرآیند ساخت پنل‌های جدید OLED، پیشرفته‌تر از نمونه‌های قبلی است؟

فرآیند زدایش، به منظور حذف مواد ناخواسته از ماژول نمایشگر برای کاهش وزن آن است. چنانکه در تولید نسخه معمولی اولد، از فرآیند زدایش مرطوب استفاده می‌شود، در حالی‌که در نمونه جدید، این پروسه به صورت خشک صورت می‌گیرد.

توضیح فنی فرآیند زدایش (Etching)

فرآیند زدایش در oled

در سری‌های قبل، زدایش مرطوب از یک محلول برای ایجاد واکنش شیمیایی برای زدودن یک الگوی خاص استفاده می‌کرد، این در حالی است که زدایش خشک با بهره‌گیری از گاز و یون‌های واکنش پذیر، تنها بخش‌های خاصی را حذف می‌کند.

با اینکه زدایش مرطوب، در مقایسه با نوع خشک، ارزان‌تر، سریع‌تر و ساده‌تر بوده اما از دقت کم‌تری نسبت به نوع خشک برخوردار است و به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در طول فرآیند آن، خطر آلودگی بیش‌تری را نیز به همراه دارد. زدایش خشک برای هدف قرار دادن هرچه راحت‌تر بخش‌های خاص برای انجام فرآیند، جهت ایجاد در یک ریزمدار مناسب‌تر است. با این‌ وجود پروسه فوق، گران، پیچیده و کند است.

زدایش مرطوب اغلب به عنوان «اچ پلاسما» نیز نامیده می‌شود. در طول این فرآیند، گاز Etching به داخل محفظه خلا که در بستر مورد نظر قرار می‌گیرد، تزریق شده و سپس انرژی الکتریکی را برای ایجاد پلاسما به محفظه منتقل می‌کند. پس از آن، یون‌هایی که سطوح بالایی از انرژی جنبشی را از گاز یونیزه به‌دست می‌آورند، توسط الکترودهای روی بستر شتاب گرفته تا پیوند اتمی در مواد مدار شکسته شود تا از این طریق، امکان زدایش را فراهم کند. زدایش خشک روشی ترجیحی برای اکثر الگوهای ریز مدار مورد نیاز برای نمایشگرهای وضوح بالا از جمله OLED آیپدهای جدید خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*