تعرفه واردات خودرو

مجلس به خودروسازان: اگر تعرفه واردات خودرو صفر شود، می‌توانید قیمت محصولات خود را افزایش دهید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت اگر تعرفه واردات خودرو صفر شود، خودروسازان می‌توانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

سیدجواد حسینی کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو عنوان کرد خودروسازان ادعا می‌کنند که تولید خودرو برای آنها زیان‌ده است و بر این باورند که قیمت دستوری باعث شده تا زیان انباشته آنها طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کند.

افزایش قیمت به ازای صفر شدن تعرفه واردات خودرو

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه گفته‌های خود بیان کرد خودروسازان داخلی فقط در صورتی می‌توانند محصولات تولیدی را با قیمت مورد نظر خود به بازار عرضه کنند که تعرفه واردات خودرو صفر شود. در واقع در صورت صفر شدن تعرفه واردات و ورود خودروهای خارجی، اگر خودروسازان بتوانند خودروهایی را از لحاظ کیفیت، ایمنی و قیمت قابل رقابت با خودروهای وارداتی تولید کنند، برای افزایش قیمت منعی وجود نخواهد داشت.

حسینی کیا در ادامه تاکید کرد در حال حاضر بازار خودرو ایران انحصاری بوده و به همین دلیل خواسته خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت و اعمال قیمت‌های دل‌بخواهی روی محصولات امکان‌پذیر نیست، اما با صفر شدن تعرفه واردات می‌توانند قیمت مورد نظر را روی محصولات اعمال کنند.

تعرفه واردات خودرو

این نماینده مجلس با اعلام این که قیمت خودروها در بازارهای انحصاری توسط دولت‌ها به شکل دستوری تعیین می‌شود گفت انحصاری بودن بازار باعث شده تا دولت تعیین دستوری قیمت را در دستور کار قرار دهد؛ چرا که در حال حاضر در ایران خودروسازان پول خودرویی که هنوز تولید نکرده را از مشتری دریافت می‌کنند. با صفر شدن تعرفه واردات خودرو، خودروسازان داخلی می‌توانند خودشان قیمت محصولات را تعیین کرده و آن را در بازار رقابتی به فروش برسانند.

وی در خصوص وعده خودروسازان مبنی بر این که پس از افزایش قیمت، کیفیت خودروها نیز افزایش پیدا خواهد کرد گفت این حرف قابل قبول نیست؛ در واقع خودرو از سه مزیت قیمت، رقابت‌پذیری و صادرات‌محوری به شکل همزمان بهره می‌برد و خودروساز باید محصولی را تولید کند که دارای این سه مزیت باشد. در آن زمان می‌توان گفت خودرویی مناسب توسط خودروساز به تولید رسیده است.

حسینی کیا در پایان خاطرنشان کرد قابل قبول نیست که خودروساز خودرویی کم‌کیفیت تولید و آن را در بازار انحصاری عرضه کند و همچنین از طرفی هر وقت بخواهد خواهان افزایش قیمت خودرو باشد؛ چنین موضوعی نارضایتی اجتماعی را به همراه خواهد داشت.