فضاپیمای ایلان ماسک

فضاپیمای ایلان ماسک منفجر شد

فضاپیمای ایلان ماسک در یک آزمایش خود منفجر شد و برنامه‌های موسس اسپیس ایکس را برای مدتی به تعویق انداخت. جزئیات را در ادامه بخوانید.

شرکت اسپیس ایکس سال‌هاست که در زمینه ساخت موشک‌ها و پرتابه‌های فضایی فعالیت می‌کند و موسس آن نیز همان‌طور که احتمالا می‌دانید، ایلان ماسک است. یکی از موشک‌های مورد انتظار این شرکت فضاپیمایی، استارشیپ است که قرار بود در اواخر ماه میلادی جاری به پرواز مداری‌اش برسد، ولی متاسفانه در آزمایشی که انجام شد دچار حریق و آتش‌سوزی شد.

ماجرای انفجار فضاپیمای ایلان ماسک چه بود؟

اسپیس ایکس چند روز پیش تصمیم گرفت تقویت کننده یا بوستر جدید استارشیپ را آزمایش کند، اما در این تست اولیه شرایط آن‌طور که این کمپانی می‌خواست پیش نرفت و انفجاری در سیستم سوخت آن رخ داد. پس از شروع این آزمایش و تنها چند ثانیه پس از روشن شدن آن، موشک فوق سنگین استارشیپ در محل استاربیس (مکان قرارگیری تجهیزات اسپیس ایکس) در تگزاس جنوبی آتش گرفت.

فضاپیمای ایلان ماسک

البته گفتنی است که پس از آتش گرفتن این موشک، سیستم خودکار آن به سرعت همه چیز را تحت کنترل خود درآورد، اما تا ساعت‌ها پس از انفجار همچنان دودی از پایین آن در فضا منتشر می‌شد. ایلان ماسک هنوز توضیحی در خصوص این آتش سوزی نداده و فقط به سوخت برودتی که برای تولید نیروی لازم برای Super Heavy لازم است اشاره‌ای مختصر کرد.

انفجاری که روز گذشته در این بوستر رخ داد، در قسمت پایینی آن بود. این بوستر موسوم به تقویت کننده 7 شده و مرحله اول از موشک بزرگتر استارشیپ است و نام آن نیز سوپر هوی خواهد بود. تنها چیزی که ایلان ماسک از آن صحبت کرده رشته توییتی در روز دوشنبه و پس از آغاز انفجار است. ماسک توضیح داده که این آتش سوزی عمدی نیست و غیر عمدی بوده و در ادامه این‌گونه بیان داشته که «بله در واقع خوب نیست و تیم در حال ارزیابی این اتفاق است.»

ایلان ماسک همچون همیشه در توییتر خود به بیان پاره‌ای از توضیحات پرداخته و در رشته توییت دیگری گفته آزمایش راه‌اندازی چرخش موتور طبق برنامه انجام نشده و این گلوله آتشین حاصل این ناهماهنگی است. همان‌طور که گفتیم اسپیس ایکس قصد دارد بوستر 7 را اواخر این ماه به اولین پرواز مداری‌اش ببرد.

فضاپیمای ایلان ماسک

این شرکت فضایی باید امیدوار باشد که موشک استارشیپ آسیب جدی ندیده باشد، چرا که در غیر این صورت مأموریت پرواز مداری سوپر هوی برای ماه‌ها به تعویق خواهد افتاد. در واقع موشکی که از آن صحبت می‌کنیم دارای بدنه اصلی به نام سوپر هوی است و در قست بالایی یک تقویت کننده به نام استارشیپ دارد.

طبق گفته ماسک، هر دو جزء این موشک به سرعت قابل استفاده مجدد هستند و می‌توانند در آینده‌ای نزدیک مریخ را به مستعمره زمین درآورند. همچنین از این موشک می‌توان برای اکتشافات بعدی در سیاره سرخ استفاده کرد. موتور استارشیپ رپتور نام دارد که از این پیشرانه 33 عدد فقط تقویت کننده را ساپورت می‌کنند و 6 عدد دیگر مرحله بالایی را تأمین خواهند کرد. بوستر 7 نیز یک حالت تکمیل کننده برای موتورهای رپتور خواهد بود.

فضاپیمای ایلان ماسک

لازم به ذکر است که شرکت اسپیس ایکس مدتی پیش موفق شد قسمت بالایی استارشیپ را برای پروازهای آزمایشی در ارتفاع‌های بالا امتحان کند و حتی موفق شده یکی از آنها را در سال 2021 به سلامت روی زمین فرود آورد. در کنار همه این‌ها مأموریت بعدی که مد نظر ماسک است، شیپ 24 خواهد بود که یک موشک کامل استارشیپ را برای پرواز به مدار زمین ارسال می‌کند.

هدف اسپیس ایکس از ساخت استارشیپ این است که بتواند از این طریق افراد و محموله‌های مهم را به ماه، مریخ و مسیرهای دوردست‌تر بفرستد. همچنین ناسا مدتی پیش تصمیم گرفت از این سیستم پرتابی برای اولین پروژه اکتشاف ماه به نام آرتمیس استفاده کند. بنابراین این سازمان فضایی برنامه دارد در سال 2025 یا 2026 فضانوردان را در حوالی قطب جنوبی ماه فرود بیاورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*