تیگو 7 پرو

مقایسه چری تیگو 7 پرو و بهمن فیدلیتی؛ کدام شاسی بلند چینی بهتر است؟

چری تیگو 7 پرو و بهمن فیدلیتی به عنوان دو شاسی محبوب بازار ایران محسوب می‌شوند؛ اما کدام یک برای خرید گزینه مناسب‌تری است؟ در ادامه طراحی، مشخصات و امکانات این دو خودرو را مقایسه خواهیم کرد.

در بازار ایران شاسی بلندهای متعددی وجود دارد و از میان آنها چری تیگو 7 پرو و بهمن فیدلیتی توانستند بلافاصله پس از عرضه به بازار نگاه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده و آمار فروش بالایی را به ثبت برسانند. در همین راستا قصد داریم این دو شاسی بلند را از لحاظ طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات رفاهی و ایمنی با یکدیگر مقایسه کنیم.

چری برای اولین در سال 2016 از تیگو 7 پرده برداشت و شرکت مدیران خودرو نیز از سال 1396 تا سال 1401 آن را تولید و به بازار عرضه کرد و توانست آمار فروش بالایی را به ثبت برساند. Tiggo 7 PRO به عنوان نسل دوم چری تیگو 7 در سال 2020 میلادی به بازار چین عرضه شد و اخیرا نیز مدیران خودرو آن را به عنوان جایگزین قبلی تیگو 7 مونتاژ کرد. البته مدیران خودرو تیگو 7 پرو را همانند تیگو 8 پرو با برند جدید فونیکس به بازار ایران عرضه می‌کند.

فیدلیتی بهمن موتور نیز به عنوان یکی از محصولات خانواده چری محسوب می‌شود؛ چرا که فیدلیتی در واقع نسخه ایرانیزه شده جتور X70s بوده و برند جتور نیز زیرمجموعه چری به شمار می‌رود. این شاسی بلند چینی نخستین بار در سال 2018 روانه بازار شد و بهمن موتور از سال 1400 آن را در دو تیپ 5 و 7 نفره مونتاژ و به بازار ایران عرضه می‌کند.

مقایسه چری تیگو 7 پرو با بهمن فیدلیتی

بخش طراحی

 تیگو 7 پرو

از آنجایی که تیگو 7 پرو در سال 2020 و فیدلیتی در سال 2018 طراحی شدند، فونیکس تیگو 7 پرو از ظاهری به‌روزتر بهره می‌برد. همچنین در طراحی تیگو 7 پرو ترندهای روز طراحی بیشتری دیده می‌شود.

 تیگو 7 پرو

در واقع طراحان با استفاده از خطوط پیچیده‌تر بدنه، چراغ‌های عقب به هم متصل و چراغ‌های باریک جلو در تیگو 7 پرو توانستند آن را جوان‌پسندتر کنند. هرچند فیدلیتی نیز از طراحی جذابی بهره می‌برد و با ابعاد بزرگ‌تر و خطوط برجسته بدنه توانسته نگاه بسیاری را به خود جلب کند.

 تیگو 7 پرو

Tiggo 7 PRO

چری تیگو 7 پرو و فیدلیتی از کابین به‌روزی بهره می‌برند و در هنگام ورود به کابین آنها شاهد نمایشگر ایستاده در بخش بالایی داشبورد، صفحه‌آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمان دی کات هستیم. البته در این بخش همچنان تیگو 7 پرو به دلیل برخورداری از صفحه تماس لمسی کنترل سیستم تهویه و لیور دنده الکترونیکی نسبت به فیدلیتی به‌روزتر به نظر می‌رسد.

 تیگو 7 پرو

فیدلیتی

همچنین طراحان با دوخت قرمز داشبورد توانستند نمای جذابی را در کابین Tiggo 7 PRO به وجود آورند. در طرف مقابل نیز داشبورد فیدلیتی از ارگونومی بهتری بهره می‌برد و راننده و سرنشین دسترسی آسانی به تجهیزات مختلف خواهند داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی

 تیگو 7 پرو

چری تیگو 7 پرو و فیدلیتی از لحاظ امکانات رفاهی جزو خودروهای پرآپشن بازار محسوب می‌شوند. از امکانات مشترک این دو خودرو می‌توان به در صندوق بار برقی، تنظیم حالت رانندگی اکونومی یا اسپرت، دی‌لایت، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، سنسور فشار باد لاستیک‌ها، ترمز برقی با اتوهلد، مالتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی لمسی، سنسور باران، سنسور نور، شارژر بی‌سیم موبایل، دوربین 360 درجه، سقف پانوراما، کروز کنترل و کی‌لس استارتر اشاره کرد.

 تیگو 7 پرو

البته Tiggo 7 PRO از نورپردازی کابین با تنظیم رنگ به همراه تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله نیز بهره می‌برد. بهمن موتور نیز برای فیدلیتی ردیف سوم صندلی به شکل سفارشی، سنسور پا برای در صندوق بار و دوربین ثبت وقایع را در نظر گرفته که Tiggo 7 PRO از آنها بی‌بهره مانده است. همچنین مشتریان می‌توانند از دو طرح موجود، طرح رینگ مورد نظر خود را برای فیدلیتی سفارش دهند.

این دو خودرو از لحاظ ایمنی نیز از امکانات مشترکی چون کیسه‌های هوای راننده و سرنشین به اضافه کیسه‌های هوای جانبی سرنشینان جلو، کنترل کشش و کنترل پایداری بهره می‌برند. البته فیدلیتی با سیستم هشدار دهنده عدم رانندگی بین خطوط و هشدار دهنده نقاط کور از لحاظ ایمنی نسبت به رقیب خود در سطح بهتری قرار دارد. در طرف مقابل نیز تیگو 7 پرو با کیسه‌های هوای پرده‌ای بیشتری در زمان تصادف از سرنشینان محافظت خواهد کرد.

تجهیزات ایمنیTiggo 7 PROبهمن فیدلیتی پرایم
تجهیزات ایمنی و حفاظتیهشدار دهنده نقاط کور، هشدار دهنده عدم رانندگی بین خطوط
کیسه هواراننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، رده‌ای سرتاسری (به طور کلی شش عدد)راننده و سرنشین جلو، جانبی  سرنشینان جلو (به طور کلی چهار عدد)
سیستم ترمز و پایداریترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کششترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش

گفتنی است در حال حاضر تیگو 7 پرو و فیدلیتی تست‌های ایمنی موسسه‌های معتبر را پشت سر نگذاشتند، اما با توجه به این که نسل قبلی تیگو 7 موفق شد از موسسه سی انکپ پنج ستاره ایمنی را از آن خود کند و فیدلیتی نیز طبق پلتفرم جدید مشترک با سایر محصولات چری توسعه پیدا کرده است، احتمالا این دو خودرو از لحاظ ایمنی در سطح مناسبی قرار خواهند داشت.

بخش فنی

 تیگو 7 پرو

تیگو 7 پرو و فیدلیتی از لحاظ فنی نیز تقریبا در یک سطح قرار دارند. در واقع این دو شاسی بلند به یک موتور 1.5 لیتری توربو مجهز شدند که می‌تواند قدرتی برابر با 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT در تیگو 7 پرو و یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه DCT در فیدلیتی وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارد.

فیدلیتی به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 8.1 لیتر را به همراه دارد و ظرف مدت 11.9 ثانیه نیز از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در طرف مقابل تیگو 7 پرو به ازای هر 100 کیلومتر حدود 6.9 لیتر سوخت مصرف می‌کند و ظرف مدت 11.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. عملکرد بهتر تیگو 7 پرو در این بخش به دلیل وزن کمتر و عملکرد اقتصادی‌تر گیربکس CVT آن است.

فیدلیتی

در واقع تیگو 7 پرو و فیدلیتی از لحاظ فنی فقط در بخش گیربکس با یکدیگر تفاوت دارند و همین موضوع روی سطح سواری آنها نیز تاثیر گذشته است. در همین راستا فیدلیتی به دلیل برخورداری از گیربکس دو کلاچه از شتاب اولیه بهتری بهره می‌برد و مشتریان از رانندگی با آن لذت بیشتری خواهند بود.

در طرف مقابل گیربکس CVT تیگو 7 پرو شتاب ثانویه بهتر و مصرف سوخت کمتر را به همراه دارد. به طور کلی تجربه رانندگی این دو خودرو تقریبا در یک سطح قرار داشته و در قالب یک شاسی بلند خانوادگی به خوبی می‌توانند به نیاز مشتریان خود پاسخ دهند.

طراحان سیستم تعلیق این دو شاسی بلند چینی را با هدف افزایش پایدای کمی خشک طراحی کردند و به همین دلیل سواری راحت و لوکسی را به همراه نخواهند داشت. البته بهمن موتور برای فیدلیتی رینگ‌های 20 اینچی را در نظر گرفته و به همین دلیل این خودرو نسبت به تیگو 7 پرو کمی خشک‌تر خواهد بود. این دو خودرو از لحاظ فضای کابین و صندوق بار نیز در وضعیت خوبی قرار دارند، اما فیدلیتی به دلیل طول و فاصله محوری بیشتر خود می‌تواند کابین و صندوق بار جادارتری را ارائه دهد.

مشخصات فنی چری تیگو 7 پرو و بهمن فیدلیتی

نام خودروتیگو 7 پروبهمن فیدلیتی پرایم
نوع موتور4 سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها4 سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها
حجم پیشرانه1498 سی‌سی1498 سی‌سی
حداکثر قدرت156 اسب بخار در 5500 دور156 اسب بخار در 5500 دور
حداکثر گشتاور230 نیوتن‌متر در دور 1750 تا 4000 دور230 نیوتن‌متر در 1750 تا 4000 دور
گیربکساتوماتیک ضریب متغیر CVT با قابلیت تیپ ترونیک 9 سرعته مجازی6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه DCT با قابلیت تیپ ترونیک
مصرف سوخت6.9 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر8.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت11.5 ثانیه11.9 ثانیه
حداکثر سرعت185 کیلومتر بر ساعت180 کیلومتر بر ساعت

جمع‌بندی

Tiggo 7 PRO

فیلدلتی زودتر از چری تیگو 7 پرو به بازار ایران عرضه شده و توانسته آمار فروش مناسبی را به ثبت برساند، اما با توجه به این که تیگو 7 پرو اخیر روانه بازار شده برای مقایسه آنها از لحاظ میزان فروش باید کمی منتظر بمانیم، اما قطعا این خودرو نیز همانند نسل قبلی خود و رقیب خود می‌تواند نگاه مشتریان زیادی را به خود جلب کند.

با توجه به گسترده بودن نمایندگی‌های مدیران خودرو بهمن موتور در سراسر کشور، مالکان این دو خودرو از لحاظ خدمات پس از فروش نیز با مشکلاتی مواجه نخواهند شد. البته مدیران خودرو نسبت به بهمن موتور از نمایندگی‌های بیشتری در سطح کشور بهره می‌برد.

فیدلیتی

هر چند Tiggo 7 PRO در بخش مصرف سوخت و استهلاک بهتر از فیدلیتی است، اما فیدلیتی نیز در بخش فضای کابین و صندوق بار و همچنین لذت رانندگی نسبت به تیگو 7 پرو در وضعیت بهتری قرار دارد. ضمن این که قیمت فیدلیتی در کارخانه نسبت به تیگو 7 پرو بسیار کمتر بوده، اما در بازار آزاد قیمت فیدلیتی از تیگو 7 پرو بیشتر است.

به طور کلی اگر خواهان یک شاسی بلند با طراحی ظاهری به‌روز و استهلاک پایین‌تر هستید، Tiggo 7 PRO گزینه مناسبی برایتان خواهد بود؛ اما اگر به دنبال یک شاسی بلند با کابین بزرگ و رانندگی لذت‌بخش می‌گردید، فیدلیتی می‌تواند به خوبی به نیازتان پاسخ دهد.