دوربین آیفون 13 پرو مکس گلکسی S22 اولترا

مقایسه دوربین آیفون 13 پرو مکس با گلکسی S22 اولترا؛ سلاطین هوشمند در برابر هم

امروز قصد داریم به مقایسه دوربین دو گوشی آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا بپردازیم. عملکرد دوربین هر دوی این پرچمداران فوق‌العاده است، اما کدامیک برنده نبرد تن به تن دوربین‌ها خواهد بود؟

اگر به دنبال خرید یک گوشی با پیشرفته‌ترین قابلیت‌های عکسبرداری و بالاترین کیفیت هستید و از طرف دیگر برای پرداخت هزینه آن هم مشکلی ندارید، دو گزینه پیش روی شما قرار خواهد داشت، آیفون 13 پرو مکس اپل و گلکسی اس 22 اولترا سامسونگ. هر دو گوشی گزینه‌هایی بسیار خوب هستند که در بخش عکسبرداری در کل بازار سرآمد به شمار می‌روند.

با توجه به اینکه یکی از این دو محصول، سلطان گوشی های اندرویدی بازار به شمار رفته و دیگری از سیستم عامل iOS استفاده می‌کند، انتخاب میان آن‌ها معمولا با در نظر گرفتن تفاوت اکوسیستم و سیستم عاملشان انجام می‌شود و کمتر مشاهده شده که تفاوت عملکرد دوربین، دلیل انتخاب یکی از آن‌ها باشد.

به همین جهت امروز در گجت نیوز قصد داریم به بررسی دوربین دو گوشی آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا بپردازیم. در این متن دوربین‌های این پرچمداران محبوب در سناریوهای مختلف و در شرایط یکسان با هم مقایسه می‌شوند و عملکرد آن‌ها مورد بررسی دقیق‌تر قرار خواهد گرفت.

دوربین iPhone 13 Pro Max و Galaxy S22 Ultra در یک نگاه

پیش از اینکه به بررسی تصاویر گرفته شده توسط گلکسی اس 22 اولترا و آیفون 13 پرو مکس بپردازیم، مشخصات دوربین‌های آن‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنیم:

نوع دوربینآیفون 13 پرو مکسگلکسی اس 22 اولترا
دوربین اصلی12 مگاپیکسلی f/1.5108 مگاپیکسل f/1.8
دوربین فوق عریض
  • 12 مگاپیکلی f/1.8
  • میدان دید 130 درجه
  • 12 مگاپیکسل f/2.2
  • میدان دید 120 درجه
دوربین تله فوتو
  • 12 مگاپیکسل f/2.8
  • بزرگنمایی سه برابری
  • 10 مگاپیکسل f/2.4
  • بزرگنمایی سه برابری
پریسکوپندارد
  • 10 مگاپیکسل f/4.9
  • بزرگنمایی ده برابری

تصاویر استاندارد

عملکرد دو گوشی آیفون و گلکسی در ثبت تصاویر استاندارد با بزرگنمایی 1X کاملا مشابه یکدیگر است. حتی مشاهده تصاویر گرفته شده توسط آن‌ها روی صفحه نمایش کامپیوتر هم باعث نمی‌شود که تفاوت‌های چندانی میان آن‌ها دیده شود!

به جز یکسان بودن جزئیات ثبت شده توسط هر دو محصول، رنگ تصاویر iPhone 13 Pro Max و Galaxy S22 Ultra هم تقریبا یکسان و میدان دید هم مشابه است. البته میدان دید تصویر ثبت شده توسط S22 کمی وسیع‌تر است؛ اما تفاوت آنقدر زیاد نیست که نیاز به بررسی مجدد آن باشد.

همچنین اگر بر روی تصاویر ثبت شده توسط هر دو گوشی زوم کنید، ممکن است متوجه تفاوت‌هایی جزیی میان آن دو شوید. مثلا در تصاویر S22، بالکن‌های گوشه سمت چپ تصویر کمی بیش از حد روشن هستند. با این حال، این دسته تفاوت‌ها نیز تنها با بزرگنمایی موشکافانه نمایان می‌شوند و در شرایط عادی هرگز قابل تشخیص نیستند.

به این ترتیب، اگر عمده کار شما با دوربین ثبت تصاویر استاندارد بدون هرگونه بزرگنمایی یا سایر موارد است، احتمالا متوجه هیچ تفاوتی میان اس 22 اولترا و آیفون 13 پرو مکس نخواهید شد.

تصاویر نمای نزدیک

با وجود اهمیت زیادی که تصاویر نمای نزدیک برای بسیاری کاربران دارد، ظاهرا نه اپل و نه سامسونگ، هیچ یک توجه ویژه‌ای به این دسته تصاویر نداشته‌اند!

هر دو گوشی آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا از دوربین‌های فوق عریض خود برای ثبت تصاویر ماکرو استفاده می‌کنند و با قرار گرفتن دوربین در نزدیکی یک سوژه به طور خودکار بر روی حالت تصویربرداری ماکرو تنظیم می‌شوند. با این حال، هیچ یک نتایج ایده‌آلی را در این بخش ارائه نمی‌دهند!

تصاویر بالا را در نظر بگیرید. هدف از تصویربرداری نمای نزدیک، فوکوس بر روی نزدیک‌ترین برگ‌ها و محو شدن سایر سوژه‌های دورتر است. این کار بر روی گلکسی S22 سامسونگ به سختی انجام می‌شود؛ به طوری که احتمالا باید گوشی را بسیار ثابت نگه دارید یا با استفاده از کلیدهای کنترل دوربین تعبیه شده، به طور دستی به انجام این کار بپردازید.

در آیفون 13 پرو مکس اوضاع حتی بدتر است؛ چرا که در شرایط مشابه، قرار دادن گوشی در حالت تصویر برداری ماکرو تقریبا غیرممکن است! با نزدیک کردن دوربین به یک سوژه، آیفون به طور تصادفی بین لنزهای مختلف خود سوییچ می‌کند و هرگز نمی‌توان به سطح مورد نظر از فوکوس رسید. حتی در بسیاری مواقع که مد تصویربرداری ماکرو فعال می‌شد، فوکوس بر روی سوژه‌های غلط قرار داشت!

بر همین اساس تصاویری که در بالا مشاهده می‌کنید، هیچ یک در مد ماکرو گرفته نشده‌اند. دلیل این امر، همین طور که گفته شد، ناتوانی پرچمدار اپل در تنظیم صحیح میزان فوکوس در این مد تصویربرداری بود. با این وجود هیچ یک از دو پرچمدار بزرگ بازار در این بخش نمره قبولی نمی‌گیرند؛ چراکه هر دو فاقد دوربین اختصاصی ماکرو هستند. البته اوضاع آیفون در این زمینه بسیار وخیم‌تر است!

تصاویر فوق عریض

اگر تصاویر فوق عریض ثبت شده توسط دوربین آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا را با هم مقایسه کنید، ممکن است گمان کنید هر دو یک عکس هستند؛ چون عملکرد دوربین‌های فوق عریض این دو گوشی واقعا به هم نزدیک است!

دوربین‌های فوق عریض پرچمداران اپل و سامسونگ رزولوشنی یکسان داشته و میدان دید مشابهی را ارائه می‌دهند. در حقیقت تنها تفاوت دو تصویر نمایش داده شده در این بخش، این است که در تصویر ثبت شده توسط آیفون، بخش بیشتری از اسکله نمایش داده شده است!

در میان مدهای تصویربرداری، مد فوق عریض کمترین اهمیت مستقیم را برای کاربران دارد. به همین جهت عملکرد مشابه و بسیار خوب آیفون و گلکسی در این تست، شاید نتواند عیار واقعی دوربین این دو را نشان دهد. با این حال اگر تصاویر فوق عریض برایتان ملاک خرید یک گوشی هستند، احتمالا تفاوتی میان عملکرد جدیدترین پرچمداران اپل و سامسونگ مشاهده نخواهید کرد.

بزرگنمایی بیشتر

پس از بررسی مدهای استاندارد، پرتره و فوق عریض دو گوشی iPhone 13 Pro Max و Galaxy S22 Ultra اکنون نوبت به بررسی بزرگنمایی آن‌ها رسیده است.

هر دو گوشی اپل و سامسونگ قادر به ارائه بزرگنمایی نوری سه برابری بر روی لنز تله فوتوی خود هستند (البته سامسونگ، یک دوربین زوم ثانویه دارد که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت). البته این امر به معنای میزان بزرگنمایی یکسان در این پرچمداران نیست؛ بلکه هریک از آنها بزرگنمایی سه برابری را در مقایسه با مقیاس استاندارد خود ارائه می‌دهند.

چون دوربین اصلی به کار رفته در آیفون فاصله کانونی بیشتری دارد، بنابراین بزرگنمایی سه برابری این گوشی کمی بیشتر از بزرگنمایی سه برابری گلکسی S22 اولترا است. تصاویر درج شده در این قسمت به خوبی گویای همین امر هستند. همان طور که مشاهده می‌شود، آسمان‌های ابری در بزرگنمایی سه برابری S22 اولترا نمایش داده شده‌اند؛ در حالی که در بزرگنمایی سه برابری آیفون خبری از آسمان ابری نیست. این تفاوت به معنای بزرگنمایی بیشتر آیفون است.

در این تصویر آیفون به خوبی توانسته جزئیات شاخه‌های مختلف درخت را ثبت کند. با این حال اگر در این تصویر زوم کنید، متوجه سایه زرد رنگ عجیبی بر روی تصویر می‌شوید.‌ به عنوان مثال، خانه سمت چپ تصویر را در نظر بگیرید. تصویر ثبت شده توسط آیفون، رنگ دیوار این خانه را کمی زردتر از S22 و بیش از مقدار واقعی، زرد نشان می‌دهد!

پس از بررسی تصاویر ثبت شده با زوم سه برابری هر دو گوشی، به نظر می‌رسد در این بخش هم علیرغم نبرد تنگاتنگی که میان هر دو محصول شکل می‌گیرد، آیفون برنده رقابت خواهد بود!

در صورتی که تست دوربین این دو گوشی همینجا به اتمام می‌رسید، طبیعتا باید اپل را برنده نهایی جدال دوربین‌های پرچمداران می‌دانستیم. با این حال هنوز یک جنبه دیگر از مقایسه دوربین گلکسی اس 22 اولترا و آیفون 13 پرو مکس باقی مانده است؛ جایی که نبرد در آن کاملا یکطرفه خواهد بود!

بزرگنمایی بیشتر و بیشتر؛ لنز پریسکوپ!

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، این روزها تصاویر استاندارد و یا فوق عریض چندان مورد توجه عکاسان نیستند و برعکس، تصاویر با بزرگنمایی بالاتر مانند تله فوتو یا پریسکوپ بیش از پیش نظر آن‌ها را جلب می‌کنند. اگر شما هم با این جملات موافقید، احتمالا آیفون 13 پرو مکس چندان برایتان جالب نخواهد بود!

در حقیقت دوربین این گوشی در ثبت هر تصویری که به بزرگنمایی بالاتر از سه برابری نیاز داشته باشد، عملکردی غیرقابل اطمینان را ارائه می‌دهد. البته حداکثر میزان بزرگنمایی دوربین در آیفون 13 پرو مکس، پانزده برابر است. اما با در نظر گرفتن حسگر کوچک 12 مگاپیکسلی به کار رفته در دوربین فوق عریض آن، بزرگنمایی حداکثری در تصاویر این محصول، در عمل باعث بریده بریده شدن و مشخص شدن پیکسل‌های لبه تصاویر می‌شود!

از طرف دیگر، گلکسی S22 اولترای سامسونگ به واسطه لنز فوق‌العاده پریسکوپ قادر به دستیابی به بزرگنمایی نوری ده برابری است. با این حال کاربر می‌تواند بسته به نظر خود بزرگنمایی تصاویر را به صد برابر هم برساند که این امر نشان از عملکرد بسیار بهتر این گوشی در مقایسه با آیفون 13 پرو مکس دارد.

دقت کنید که تصویربرداری زوم تنها برای شکار حیوانات و یا سوژه‌هایی که در فاصله‌های بسیار دور قرار دارند، مناسب نیست. بلکه به کمک تصویربرداری زوم می‌توان به عکسبرداری از سوژه‌های نزدیک هم پرداخت و به کمک فاصله کانونی آن، عمق میدان بسیار جذابی به تصاویر بخشید.

مطمئنا در استفاده روزمره خود گاهی به سوژه‌هایی برخورد می‌کنید که آیفون قادر به بزرگنمایی‌شان نیست. در این شرایط ارزش لنز پریسکوپ گلکسی S22 اولترا را درک خواهید کرد.

جمع بندی

بررسی انجام شده در این پست قرار نیست عملکرد دوربین آیفون 13 پرو مکس و گلکسی S22 اولترا را موشکافی کند. به همین جهت مدهای مختلف عکسبرداری با این دو گوشی و یا حتی تصاویر نور کم این دو مورد بررسی قرار نگرفتند. در عوض هدف این مقایسه، سنجش عملکرد روزمره این دو پرچمدار بود.

گلکسی S22 اولترا به دلیل در اختیار داشتن دوربین زوم فوق‌العاده، برنده نبرد این دو پرچمدار قدرتمند در بخش عکسبرداری است. این گوشی ضمن انعطاف‌پذیری فراوان در تعیین مدهای عکسبرداری مختلف، از فوق عریض گرفته تا سوپر زوم، قادر است از هر سوژه‌ای و از هر فاصله‌ای تصاویر قابل قبولی بگیرد.

از طرف دیگر، نبود این لنز پریسکوپ در عمل بسیار به ضرر آیفون تمام شده و آن را در نبرد با رقیب دیرینه‌اش، عقب انداخته است. البته فاکتورهای دیگری هم در عملکرد ضعیف‌تر دوربین آیفون 13 پرو مکس در مقایسه با گلکسی S22 اولترا دخیل هستند که از میان آن‌ها می‌توان به سختی در استفاده به دلیل لبه‌های تخت گوشی و اپلیکیشن عکسبرداری نه چندان حرفه‌ای و راحت اشاره کرد.

انتظار می‌رود که اپل از تجربه آیفون 13 پرو مکس درس گرفته باشد و نسخه بعدی پرچمدارانش را به لنزهای پریسکوپ مجهز کند؛ چراکه بزرگنمایی نوری تنها سه برابری برای یک گوشی پرچمدار لوکس و بسیار گرانقیمت اصلا مناسب به نظر نمی‌رسد!