بررسی شیائومی 12S اولترا

بررسی شیائومی 12S اولترا؛ اژدها وارد می‌شود

شیائومی 12 اس اولترا یک پرچمدار دوربین محور است که می‌خواهد کاملا متفاوت عمل کند. در بررسی شیائومی 12S اولترا دوربین و سایر امکانات این گوشی همچون نمایشگر، باتری و اسپیکر را ارزیابی خواهیم کرد.

شیائومی 12S اولترا سومین عضو از سری گوشی‌های پرچمدار شیائومی است که امکانات فوق‌العاده‌ای دارد. این گوشی به یک حسگر دوربین یک اینچی مجهز شده و از تمام ظرفیت آن نیز استفاده می‌کند. همین نیز به نقطه قوت این گوشی بدل شده است و سبب شده که شیائومی به عنوان یک شرکت پیشرو جلوه کند.

بررسی شیائومی 12S اولترا

شاید بگویید که پیشتر گوشی‌های شارپ Aquos R6 و سونی اکسپریا Pro-I با حسگرهای یک اینچی روانه بازار شده‌اند؛ اما گوشی سونی از تنها ۶۰ درصد فضای حسگر استفاده می‌کند و دستگاه شارپ نیز از فوکوس خودکار تشخیص فاز پیشرفته بی‌بهره است. به همین خاطر دوربین اصلی گوشی شیائومی عملکرد بهتری نسبت به دو رقیب ژاپنی خود دارد. البته در ادامه بررسی با دقت بیشتری به کیفیت دوربین شیائومی 12S اولترا می‌پردازیم.

خارج از بخش دوربین نیز با یک پرچمدار واقعی طرف هستیم. این گوشی از تراشه اسنپدراگون +8 نسل 1 بهره می‌برد و از نظر رم و حافظه نیز هیچگونه کم و کاستی ندارد. همچنین صفحه نمایش Xiaomi 12S Ultra هم در زمره بهترین‌های بازار است و ترکیب این صفحه با اسپیکرهای استریو باکیفیت می‌توانید لذت تماشای فیلم را دوچندان کند. در ادامه به بررسی دقیق امکانات و ویژگی‌ های مختلف شیائومی 12S اولترا می‌پردازیم.

فهرست عناوین بررسی شیائومی 12S اولترا

بررسی شیائومی 12S اولترا

با کلیک روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

بررسی مشخصات فنی شیائومی 12S اولترا

گوشیXiaomi 12S Ultra
ابعاد و وزن۱۶۳.۲ در ۷۵ در ۹.۱ میلی‌متر، ۲۲۵ گرم، بدنه جلویی از شیشه (گوریلا گلس ویکتوس)، بدنه پشتی از چرم مصنوعی، فریم آلومینیومی، تاییدیه IP68 در برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب (تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری)
صفحه نمایشپنل ۶.۷۳ اینچی امولد LTPO2، نمایش ۱ میلیارد رنگ، نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز، پشتیبانی از +HDR10 و دالبی ویژن، رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل، نسبت تصویر ۲۰ به ۹، تراکم ۵۲۲ پیکسل در اینچ، حداکثر روشنایی پایدار ۱۰۰۰ نیت، حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت
پردازندهتراشه ۴ نانومتری کوالکام اسنپدراگون +8 نسل 1، هشته هسته‌ای ( ۱ هسته کورتکس X2 با فرکانس ۳.۱۹ گیگاهرتز، ۳ هسته کورتکس A710 با فرکانس ۲.۷۵ گیگاهرتز، ۴ هسته کورتکس A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز)، پردازنده گرافیکی آدرنو 730
حافظه۸ گیگ رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌‌سازی، ۱۲ گیگ رم در کنار ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی UFS 3.1
نرم افزاراندروید 12، رابط کاربری MIUI 13
دوربین عقب
  • دوربین اصلی ۵۰.۳ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متری، حسگر ۱ اینچی، اندازه پیکسل ۱.۶ میکرومتر، دیافراگم f/1.9، فوکوس خودکار تشخیص فاز چند جهته، لرزشگیر اپتیکال، فوکوس خودکار لیزری
  • دوربین فوق عریض ۴۸ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱۳ میلی‌متری، حسگر ۱/۲.۰ اینچی، انداره پیکسل ۰.۸ میکرومتر، دیافراگم f/2.2، فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل
  • دوربین تله‌فوتو ۴۸ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۱۲۰ میلی‌متری، حسگر ۱/۲.۰ اینچی، اندازه پیکسل ۰.۸ میکرومتر، لرزشگیر اپتیکال، زوم اپتیکال ۵ برابری
  • حسگر سنجش عمق: ToF 3D
دوربین جلودوربین ۳۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی ۲۵ میلی‌متری، اندازه پیکسل ۰.۷ میکرومتر، فاصله کانونی f/2.4
فیلم‌برداری
  • دوربین عقب: 8k با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه، 4K با نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه، 1080p با سرعت ۳۰، ۶۰، ۱۲۰ یا ۲۴۰ فریم بر ثانیه، 720p با سرعت ۳۸۴۰ فریم بر ثانیه، gyro-EIS، دالبی ویژن HDR 10bit rec
  • دوربین جلو: 1080p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری۴۸۶۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۶۷ وات، شارژ بی‌سیم ۵۰ وات، شارژ بی‌سیم معکوس ۱۰ وات
سایرحسگر اثر انگشت اپتیکال در زیر نمایشگر، NFC، اسپیکرهای استریو، درگاه مادون قرمز

طراحی و کیفیت ساخت

این روزها شرکت‌ها تمایل دارند طراحی بخش دوربین گوشی‌های خود را خاص جلوه دهند. مخصوصا وقتی که سخت‌افزار دوربین نیز تا حدودی به فضای زیادی نیاز داشته باشد، این موضوع بیشتر جلوه می‌کند.  این روند در شیائومی 12S اولترا هم به خوبی دیده می‌شود. بخش دوربین به شکل دایره طراحی شده است و کاربران را به یاد یک لنز بزرگ می‌اندازد. این طراحی را می‌توان به حضور لایکا در پروسه ساخت این گوشی نیز مربوط دانست.

بررسی شیائومی 12S اولترا

علاوه بر این، دور بخش دوربین نیز یک حلقه طلایی قرار گرفته است که یادآور رنگ مورد علاقه لایکا برای بازاریابی لنزهایش است. حتی بافت بدنه پشتی گوشی نیز افراد را یاد طراحی دوربین‌های قدیمی می‌اندازد.

بررسی شیائومی 12S اولترا

وقتی گوشی را در دست می‌گیرید، بدنه پشتی حس خوبی را به شما منتقل می‌کند و خوشبختانه هیچ خبری هم از جذب اثر انگشت نیست. با وجود تمام شخصیت و تفاوتی که بدنه پشتی به ارمغان می‌آورد، وقتی به بدنه جلویی نگاه می‌کنید تفاوت محسوسی را با دیگر گوشی‌های هوشمند احساس نخواهید کرد. البته این مشکلی است که این روزها گریبان‌گیر اکثر گوشی‌های هوشمند شده و مختص شیائومی نیست.

نمایشگر پرچمدار جدید شیائومی دارای لبه‌های خمیده است و حاشیه‌های بسیار باریکی هم دارد. بسیاری از افراد ادعا می‌کنند که لبه‌های خمیده سبب لمس ناخواسته می‌شوند؛ اما ما در طول بررسی شیائومی 12S اولترا با چنین مشکلی مواجه نشدیم.

بررسی شیائومی 12S اولترا

در زیر نمایشگر Xiaomi 12S Ultra حسگر اثر انگشت اپتیکال قرار دارد. محل قرارگیری حسگر نسبتا بالاتر از دیگر گوشی‌ها است و همین به استفاده بهتر از آن کمک می‌کند. خود حسگر نیز سریع است و با دقت بالایی عمل می‌کند. طراحی دکمه‌های فریم گوشی نیز تقریبا نسبت به نسل قبل بدون تغییر باقی مانده‌اند.

بررسی شیائومی 12S اولترا

دکمه پاور و دکمه‌های تنظیم صدا در بدنه راست گوشی قرار دارند و نسبت به نسل قبل بزرگتر شده‌اند. در سمت چپ هم به جز خط آنتن چیز دیگری دیده نمی‌شود. در بدنه بالایی گوشی شاهد حضور یکی از اسپیکرهای Harman/Kardon، یک میکروفون و یک فرستنده مادون قرمز هستیم.

در بدنه پایینی هم یک اسپیکر و میکروفون دیگر، درگاه USB-C و سینی سیم‌کارت نانو (۲ سیم‌کارت) دیده می‌شود. متاسفانه این گوشی از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که شیائومی 12 اس اولترا یک گوشی بزرگ و خوش‌ساخت است که به خوبی در دست می‌نشیند.

صفحه نمایش

نمایشگر شیائومی 12S اولترا اندکی (۰.۰۸ اینچ) نسبت به نسل گذشته کوچکتر شده است و شاهد تغییر محل قرارگیری دوربین سلفی نیز هستیم. در این گوشی از یک پنل امولد LTPO2 استفاده شده که دارای رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل (تراکم ۵۲۲ پیکسل در اینچ) است و می‌تواند رفرش‌ریت متغیر ۱ تا ۱۲۰ هرتز را برای شما به ارمغان بیاورد.

بررسی شیائومی 12S اولترا

همچنین نسبت تصویر نمایشگر ۲۰ به ۹ است و از انواع HDR از جمله دالبی ویژن نیز پشتیبانی می‌کند. علاوه بر اینها، پنل ۱۰ بیت پرچمدار شیائومی می‌تواند تا ۱ میلیارد رنگ را نشان دهد.

روشنایی

در بررسی شیائومی 12 اولترا، حداکثر میزان روشنایی نمایشگر در حالت دستی به ۵۱۲ نیت رسید و در حالت خودکار نیز شاهد رکورد ۱۰۵۶ نیت بودیم. بنابراین روشنایی نمایشگر این گوشی در مقایسه با نسل قبل ۱۲۰ نیت بیشتر شده است و تقریبا در یک سطح با آيفون 13 پرو مکس و ویوو X80 پرو قرار می‌گیرد. البته میزان روشنایی گلکسی S22 اولترا حدود ۲۰۰ نیت از این گوشی‌ها بیشتر است.

دقت رنگ

گزینه‌های تنظیم رنگ در شیائومی 12S Ultra نیز همانند سایر مدل‌های گران‌قیمت شیائومی است. شما سه حالت رنگی (شاداب، اشباع شده و اصلی) از پیش تعیین شده را در اختیار دارید و سازنده گزینه‌ای هم برای تغییر دمای رنگ در نظر گرفته است. همچنین یک زیرمنو پیشرفته نیز وجود دارد که در آن می‌توانید از میان گزینه‌های اصلی، P3 و sRGB حالت مورد نظر را انتخاب کنید.

در حالت پیش‌فرض (شاداب)‌ با رنگ‌های سرزنده مواجه خواهید شد و نتایج نیز به صورت کلی با گستره رنگی DCI-P3 انطباق دارند. البته طبق معمول رنگ‌های سفید و خاکستری به شکل محسوسی به آبی گرایش دارند. این مشکل را می‌توان با افزایش دمای رنگ تا حد زیادی بهبود بخشید.

در حالت اصلی رنگ‌ها دقیق‌تر نشان داده می‌شوند و شاهد خطای dE2000 حدود ۰.۹ برای الگوهای sRGB بودیم.

رفرش‌ریت

در بخش تنظیمات رفرش‌ریت شیائومی 12S اولترا دو گزینه پیش‌فرض و شخصی دیده می‌شوند. در حالت پیش‌فرض گوشی به صورت خودکار رفرش‌ریت را تغییر می‌دهد و در حالت شخصی می‌توانید سقفی برای رفرش‌ریت گوشی (۶۰، ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز)‌ انتخاب کنید.

در استفاده عمومی، تعامل با نمایشگر گوشی و میزان روشنایی بر انتخاب رفرش‌‌ریت تاثیر‌گذار هستند. به عنوان مثال اگر به گوشی دست نزنید و روشنایی بالاتر از سطح خاصی باشد، رفرش‌ریت به ۱ هرتز کاهش پیدا می‌کند و اگر روشنایی از حد مشخصی پایین‌تر برود، رفرش‌ریت به ۱۰ هرتز افزایش پیدا می‌کند.

رابط کاربری MIUI 13

در محیط‌های بسیار تاریک هم گوشی رفرش‌ریت را روی ۱۲۰ هرتز حفظ می‌کند. به طور کلی می‌توان منطق حاکم بر تغییر رفرش‌ریت این گوشی را اینگونه توضیح داد. اگر نمایشگر را لمس کنید، رفرش‌ریت به ۱۲۰ هرتز افزایش پیدا خواهد کرد و تا زمانی که محتوای در حال نمایش متحرک باشد به کمتر از ۶۰ هرتز کاهش پیدا نمی‌کند.

در برنامه گالری شیائومی، فارغ از محتوای در حال نمایش به رفرش‌ریت ۶۰ هرتز محدود خواهید شد. این در حالی است که در برنامه گوگل فوتوز شاهد رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز هستیم. همچنین ویدیوهای ۲۴ فریم بر ثانیه یوتیوب به صورت ۲۴ هرتز و ویدیوهای ۳۰ فریم به صورت ۳۰ هرتز نمایش داده می‌شوند. هرچند که برای ویدیوهای ۴۸ فریم بر ثانیه، شاهد رفرش‌ریت ۶۰ هرتز هستیم.

برنامه‌های گوگل مپس و دوربین نیز در هیچ حالتی پا را از ۶۰ هرتز فراتر نخواهند گذاشت.

باتری

در شیائومی می 11 اولترا از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی استفاده شده بود؛ اما در نسل جدید این گوشی یک باتری ۴۸۶۰ میلی‌آمپر ساعتی دیده می‌شود. گوشی شیائومی 12 پرو عملکرد خوبی از خود در تست‌های باتری ثبت نکرده بود؛ اما خوشحالیم که Xiaomi 12S Ultra اینگونه نیست.

بررسی شیائومی 12S اولترا

در طول بررسی، شیائومی 12S اولترا توانست با یک بار شارژ ۱۶ ساعت و ۱۹ دقیقه به صورت آفلاین ویدیو پخش کند (رفرش‌ریت ۶۰ هرتز). همچنین باتری این گوشی انرژی لازم برای ۱۴ ساعت و ۴۳ دقیقه وبگردی را فراهم می‌کند (رفرش‌ریت متغیر به ۱ تا ۱۲۰ هرتز). در این دو بخش پرچمدار جدید شیائومی عملکرد بسیار بهتری نسبت به شیائومی می 11 اولترا دارد.

هرچند که در تست تماس صوتی شاهد رکورد ۲۷ ساعت و ۹ دقیقه بودیم که یک ساعت کمتر از می 11 اولترا است. در نهایت باید گفت که اگرچه عمر باتری غول دوربین‌محور شیائومی نسبتا خوب است؛ اما در مقایسه با بزرگان بازار  (گلکسی S22 اولترا و آيفون 13 پرو مکس) حرف چندانی برای گفتن ندارد.

بررسی شیائومی 12S اولتراشیائومی 12S Ultra با یک آداپتور ۶۷ وات همراه شده است. با این آداپتور می‌توانید در نیم ساعت حدود ۷۳ درصد از ظرفیت باتری را پر کنید و برای شارژ کامل گوشی نیز به ۵۰ دقیقه زمان نیاز دارید. اگرچه برخی مدل‌‌های شیائومی با شارژر ۱۲۰ وات همراه شده‌اند و از این نظر عملکرد بهتری دارند، اما حداقل می‌توان گفت که نسبت به گلکسی‌ها و آيفون‌ها به شکل محسوسی سریع‌تر است.

اسپیکر

ترکیب اسپیکرهای 12S اولترا را بارها در گوشی‌های شیائومی دیده‌ایم. یک اسپیکر در بالای گوشی و یک اسپیکر در بخش پایینی قرار دارد. خروجی اسپیکر بالایی هم به سمت بالا و هم به سمت جلو است تا بتواند به عنوان اسپیکر مکالمه نیز ایفای نقش کند. هرچند که در این کار کمی مشکل دارد و افرادی که نزدیک شما هستند، محتوای تماس‌ها را به خوبی متوجه خواهند شد.

بررسی شیائومی 12S اولترا

بررسی اسپیکرهای شیائومی 12S اولترا نشان داد که از نظر بلندی صدا بسیار خوب هستند و می‌توان آنها را هم‌سطح اسپیکرهای آيفون 13 پرو مکس دانست. نماینده شیائومی از نظر کیفیت صدا نیز عملکرد بسیار خوبی داند و به خوبی صداهای زیر و صدای افراد را پوشش می‌دهد.

بررسی نرم‌افزار و عملکرد شیائومی 12S اولترا

شیائومی 12S اولترا به اندروید 12 و رابط کاربری MIUI 13 مجهز شده است. با توجه به اینکه این گوشی فقط در بازار چین عرضه خواهد شد، از نسخه چینی MIUI 13 نیز بهره می‌برد که با نسخه گلوبال فرق دارد. اولین تفاوتی که متوجه می‌شوید، برنامه‌ها هستند. تعداد زیادی برنامه چینی به صورت پیش‌فرض روی این گوشی نصب هستند که خوشبختانه می‌توان خیلی از آنها را حذف کرد.

بررسی شیائومی 12S اولترا

همچنین خبری از برنامه‌‌های گوگل در این گوشی نیست؛ اما با رفتن به فروشگاه نرم‌افزاری شیائومی به گوگل پلی هدایت خواهید شد و از آنجا می‌توانید برنامه‌های مورد نظر را دانلود کنید. کیبورد پیش‌فرض گوشی نیز تا حدودی مناسب کاربران چینی طراحی شده و کار با آن سخت است. البته اگر قصد وارد کردن این گوشی را دارید، می‌توانید بعدا Gboard را نصب کنید تا از نظر کیبورد به مشکل نخورید.

با گشت و گذار در گوشی متوجه می‌شوید که المان‌های چینی چه در قسمت‌های مختلف رابط کاربری و چه در برنامه‌های سیستمی حضور پررنگی دارند. همچنین نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که در استفاده طولانی مدت برخی موارد جزئی مشکل‌ساز نخواهند شد.

علاوه بر اینها اگر پیشتر از MIUI 13 استفاده کرده باشید، برخی قسمت‌ها شما را متعجب خواهند کرد. به عنوان مثال ظاهر برنامه ساعت و مدیریت فایل فرق دارد و رابط کاربری ویجت‌ها نیز نسبت به نسخه گلوبال بسیار بهتر است.

در گوشی‌های شیائومی دو مدل صفحه برای نمایش نوتیفیکیشن‌ها و تنظیمات سریع وجود دارد. مدل اول شما را به یاد آيفون می‌اندازد و مدل دوم نیز همان نمونه سنتی گوشی‌های اندرویدی است. هرچند که متاسفانه در این گوشی امکان استفاده از مدل سنتی نیست.

نسخه چینی MIUI از نظر طراحی و کاربری تفاوت مشهودی با نسخه گلوبال دارد. شما می‌توانید شیائومی 12S اولترا را بدون هیچ مشکلی در خارج از چین استفاده کنید؛ اما هیچ‌وقت امکان حذف تمامی ارجاعات به برنامه‌ها و سرویس‌های چینی را نخواهید داشت و برخی قابلیت‌ها نیز شاید کار نکنند.

بنچمارک

سکاندار شیائومی 12S اولترا تراشه اسنپدراگون +8 نسل 1 است که یعنی با یک تراشه پرچمدار طرف هستیم. تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 توسط سامسونگ ساخته شده بود؛ اما این تراشه که بهینه‌تر است در کارخانه‌های TSMC آماده شده و در فرکانس (CPU و GPU) بالاتری کار می‌کند.

بررسی شیائومی 12S اولترا

پرچمدار چینی‌ها سه در مدل با ۸ گیگ رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه، ۱۲ گیگ رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه و ۱۲ گیگ رم با ۵۱۲ گیگابایت حافظه عرضه شده است. ما در این بررسی مدل ۱۲/۵۱۲ گیگ شیائومی 12S اولترا را در اختیار داریم. در ادامه نگاهی به نتایج بنچمارک‌های مختلف خواهیم داشت.

در تست تک هسته‌ای گیک‌بنچ، شیائومی 12S اولترا تا ۱۸ درصد بهتر از دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 ظاهر شد و این اختلاف در تست چند هسته‌ای هم به ۲۱ درصد رسید.

گیک‌‌بنچ 5 (تک هسته‌ای)

Poco F4 GT (Snapdragon 8 Gen 1) : 1244
Samsung Galaxy S22 Ultra (Exynos 2200 - 1440p) : 1180
Xiaomi 12S Ultra (Snapdragon 8+ Gen 1) : 1324
Sony Xperia 1 IV (Snapdragon 8 Gen 1) : 1160

گیک‌بنچ 5 (چند هسته‌ای)

Poco F4 GT (Snapdragon 8 Gen 1) : 3637
Samsung Galaxy S22 Ultra (Exynos 2200 - 1440p) : 3657
Xiaomi 12S Ultra (Snapdragon 8+ Gen 1) : 4300
Sony Xperia 1 IV (Snapdragon 8 Gen 1) : 3403

انتوتو 9

Poco F4 GT (Snapdragon 8 Gen 1) : 952124
Samsung Galaxy S22 Ultra (Exynos 2200 - 1440p) : 968359
Xiaomi 12S Ultra (Snapdragon 8+ Gen 1) : 1039412
Sony Xperia 1 IV (Snapdragon 8 Gen 1) : 838832

در تست off-screen بنچمارک GFXBench شیائومی 12S اولترا توانست عملکرد فوق‌العاده خوبی از خود نشان داد. هرچند که در تست on-screen، رزولوشن بالای نمایشگر روی تعداد فریم بر ثانیه تاثیر منفی گذاشت و سبب شد که مدل‌های زیادی از آن پیشی بگیرند. البته شما می‌توانید رزولوشن گوشی را به 1080p کاهش دهید تا در بازی‌ها فریم‌ریت بیشتری داشته باشید.

GFX Aztek ES 3.1 High (onscreen)

Asus ROG Phone 6 Pro (Adreno 730) : 58
Samsung Galaxy S22 Ultra (Xclipse 920 - 1440p) : 30
Xiaomi 12S Ultra (Adreno 730) : 38
Sony Xperia 1 IV (Adreno 730) : 43

GFX Aztek ES 3.1 High (offscreen 1440p)

Asus ROG Phone 6 Pro (Adreno 730) : 46
Samsung Galaxy S22 Ultra (Xclipse 920 - 1440p) : 31
Xiaomi 12S Ultra (Adreno 730) : 46
Sony Xperia 1 IV (Adreno 730) : 26

شیائومی 12S اولترا در بررسی پایداری CPU و GPU عملکردی متفاوت داشت. در تست 3DMark Wild Life عملکرد پردازشگر گرافیکی در افتی کم سابقه به ۵۴ درصد حالت اولیه رسید که برای یک گوشی پرچمدار گران‌قیمت اصلا خوب نیست. هرچند که در تست CPU Throttle، عملکرد پایدارتری را شاهد بودیم و گوشی توانست امتیاز ۸۱ درصد را ثبت کند.

بررسی دوربین شیائومی 12S اولترا

به جذاب‌ترین بخش بررسی شیائومی 12S اولترا یعنی دوربین می‌رسیم. شیائومی اولین شرکتی نیست که از یک حسگر ۱ اینچی استفاده می‌کند؛ اما همانطور که پیشتر گفتیم، نماینده این شرکت نسبت به گوشی‌های ۱ اینچی شارپ (Aquos R6۹) و سونی (اکسپریا Pro-I) برتری‌های قابل توجهی دارد.

بررسی شیائومی 12S اولترا

شرکت چینی در ساخت این گوشی از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی سونی IMX989 بهره برده است. این حسگر از فیلتر آرایه رنگی Quad Bayer نیز بهره می‌برد که در آن به جای اینکه هر پیکسل دارای رنگ‌های قرمز، سبز و آبی باشد، پیکسل‌های مجاور هرکدام یک رنگ را پوشش می‌دهند. در نتیجه ترکیب ۴ پیکسل با هم یک تصویر ۱۲.۵ مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به ابعاد ۳.۲ میکرومتر شکل می‌گیرد که کیفیت بسیار خوبی نسبت به حالت عادی دارد.

جلوی این حسگر نیز لنزی با ۸ المان به همراه لرزشگیر لنز ناکروی قرار دارد. فاصله کانونی این لنز ۲۳ میلی‌متر و گشودگی دیافراگم آن f/1.9 است. دو دوربین دیگر این گوشی از شیائومی می 11 اولترا گرفته شده‌اند که البته دوربین تله به می‌ 10 اولترا تعلق دارد. البته این عدم تغییر لزوما بد نیست؛ زیرا سخت‌افزار استفاده شده هنوز قدرت بسیار بالایی دارد.

بررسی شیائومی 12S اولترا

شیائومی در دو دوربین اشاره شده از حسگر IMX586 سونی (۴۸ مگاپیکسلی، ۱/۲ اینچی، Quad Bayer) استفاده کرده است. دوربین تله پریسکوپ دارای فاصله کانونی ۱۲۰ میلی‌متر و گشودگی دیافراگم f/4.1 است و در مشخصات دوربین فوق عریض نیز میدان دید ۱۲۸ درجه و دیافراگم f/2.2 دیده می‌شود. زیر قسمت دایره‌ای بزرگ دوربین نیز فرستنده/دریافت کننده فوکوس خودکار لیزری و فلاش LED دوگانه دیده می‌شوند.

بررسی شیائومی 12S اولترا

شیائومی برای دوربین سلفی به سراغ یک حسگر جدید رفته که این بار توسط سونی ساخته نشده است. وظیفه ثبت تصاویر سلفی بر عهده حسگر ۳۲ مگاپیکسلی و ۱/۳.۱۴ اینچی آمنی‌ویژن OV32C قرار دارد. ابعاد پیکسل‌های این حسگر ۰.۷ میکرومتر هستند و هر ۴ پیکسل در یک پیکسل ادغام می‌شوند. جلوی این حسگر نیز لنزی با فاصله کانونی ۲۵ میلی‌متر، فوکوس ثابت و دیافراگم f/2.4 دیده می‌شود.

کیفیت عکس‌ها در نور مناسب

دوربین اصلی

در دوربین گوشی دو حالت تصویربرداری Leica Vibrant و Leica Authentic دیده می‌شوند. ما می‌خواهیم بررسی دوربین اصلی شیائومی 12S اولترا را با حالت Vibrant شروع کنیم و کمی جلوتر به سراغ حالت Authentic خواهیم رفت.

در این حالت رنگ‌ها به زیبایی ثبت می‌شوند و همانطور که انتظار می‌رفت شاداب هستند. البته این شادابی نیز کاملا حساب شده است و به هیچ وجه شبیه رنگ‌هایی که در حالت AI (هوش مصنوعی) در سایر گوشی‌های شیائومی می‌دیدیم،‌ نیست. گستره داینامیک نیز فوق‌العاده است؛ هرچند باید در رابطه با رویکرد خاص شیائومی توضیحی را ارائه کرد.

ظاهرا اولویت چینی‌ها ثبت تصویری با کنتراست نسبتا بالا است و می‌خواهند هایلایت‌ها را نیز تا جایی که ممکن است،‌ حفظ کنند. همین نیز باعث می‌شود که سایه‌ها کمی تاریک به نظر برسند. اگر از این سبک تصاویر خوشتان نمی‌آید هم می‌توانید در برنامه‌های ویرایش عکس با کمی تغییر در اسلایدرها مشکل را حل کنید.

همچنین حداقل نویز ممکن را در تصاویر شاهد هستیم و جزئیات نیز فوق‌العاده به نظر می‌رسند. علاوه بر اینها بافت بخش‌های مختلف کاملا طبیعی ثبت شده است و خبری از وضوح بیش از حد نیست. جالب است که دوربین جدید در تصویربرداری از قسمت‌هایی که خارج از فوکوس قرار دارند عملکردی بهتر از می 11 اولترا دارد و این در حالی است که پرچمدار سال گذشته شیائومی در این زمینه در میان بهترین‌ها بود.

علاوه بر این، با بررسی تصاویر دوربین اصلی شیائومی 12S اولترا متوجه بوکه بهتر و بیشتر خواهید شد. در واقع پس‌زمینه نرم‌تر است و گوشی نیز هیچ مشکلی در جداسازی سوژه ندارد.

در حالت Leica Authentic کمی از عکاسی محاسباتی که در گوشی‌های هوشمند رایج است فاصله می‌گیریم و به عکاسی حرفه‌ای نزدیک‌تر می‌شویم. در این حالت شاهد تلاش کمتری برای واضح‌ کردن مصنوعی تصویر هستیم و به همین خاطر بافت گیاهان و سایر جزئیات طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. همچنین تصاویر کنتراست بیشتری دارند و سایه‌ها نیز تاریک‌تر می‌شوند. این موضوع در صحنه‌های پوشیده از ابر بیشتر جلوه می‌کند.

علاوه بر اینها، شاهد چیزی شبیه افکت وینیت در تصاویر هستیم. در این حالت گوشه‌های تصویر کمی‌ تاریک‌تر از بخش مرکزی به نظر می‌رسند. این موضوع معمولا به نقصی در طراحی لنز ارتباط پیدا می‌کند. هرچند که شاید این افکت نیز بخشی از حالت Authentic لایکا و از عمد بوده است.

برای گرفتن عکس‌های پرتره در شیائومی 12S اولترا می‌توانید از حالت پیش‌فرض یا سه حالت پیشرفته استفاده کنید. در حالت پیش‌فرض تصاویر به صورت ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند و کیفیت بسیار بالایی دارند. شناسایی سوژه هم به شکلی عالی صورت می‌گیرد. هرچند که بهتر است قبل از عکاسی میزان تاری پس‌زمینه را کاهش دهید. در واقع میزان پیش‌فرض بسیار بالا است و باعث می‌شود که تصویر مصنوعی به نظر برسد.

اولین حالت پیشرفته «سیاه و سفید/۳۵ میلی‌متری» نام دارد. تصاویر گرفته شده در این حالت جالب هستند و نبود رنگ نیز مشکلات احتمالی در شناسایی سوژه را پوشش می‌دهد.

حالت دوم «بوکه چرخشی/۵۰ میلی‌متری» است. اگر در پس‌زمینه هایلایت برجسته‌ای داشته باشید (مثل تصویر اول)، می‌توانید تاثیر این حالت را به خوبی مشاهده کنید. زوم ۲ برابری دیجیتال دوربین اصلی نیز تصاویر بسیار باکفیتی از سوژه را ثبت می‌کند.

حالت سوم «فوکوس نرم/۹۰ میلی‌متری» نام دارد. فاصله کانونی ۹۰ میلی‌متر مشخصا فراتر از محدودیت‌های دوربین اصلی ۲۳ میلی‌متری است. به همین خاطر با تصاویر واضحی مواجه نخواهید شد. به طور کلی استفاده از این حالت را توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا در این حالت دیگر تار بودن پس‌زمینه معنای چندانی ندارد.

در نهایت به حالت پرتره پنهان می‌رسیم. دوربین اصلی شیائومی 12S اولترا توانایی بالایی در تار کردن پس‌زمینه دارد و همانطور که پیش‌تر در سوژه‌های غیر انسانی نشان دادیم، کیفیت بوکه قابل توجه است. هرچند که این حالت برای عکاسی از انسان مناسب نیست. اول از همه اینکه فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متری به دلیل نزدیک کردن بیش از حد دوربین به سوژه، در فریم‌بندی سر و شانه‌‌ها به مشکل می‌خورد و برخی بخش‌های صورت از حالت عادی خارج می‌شوند.

دوم اینکه اگر سوژه نزدیک به پس‌زمینه باشد (تصویر دوم)، پس‌زمینه به اندازه کافی تار نخواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که برای گرفتن عکس‌های پرتره از افراد، حتما از حالت‌های اختصاصی پرتره استفاده کنید.

دوربین فوق عریض

از آنجایی که سخت‌افزار دوربین فوق عریض گوشی نسبت به نسل گذشته فرق نکرده است، تعجبی ندارد که تصاویر ثبت شده با آن بسیار به تصاویر می 11 اولترا شباهت دارند. هرچند که یک تفاوت مهم نیز بین این دو گوشی وجود دارد. شیائومی در این مدل به سراغ میدان دید محدودتری رفته است که نتیجه نرم‌افزار تصحیح اعوجاج قوی‌تر است.

از آنجایی که در تصاویر فوق عریض می 11 اولترا اعوجاج محسوسی را شاهد بودیم، این تغییر را مثبت ارزیابی می‌کنیم. همانطور که در تصاویر بررسی شیائومی 12S اولترا می‌بینید، چنین مشکلی در این گوشی وجود ندارد. البته دوربین فوق عریض در دیگر زمینه‌ها نیز به خوبی می‌درخشد. درست است که کنتراست کمی زیاد و سایه‌های تاریک را شاهد هستیم؛ اما گستره داینامیک فوق‌العاده است و رنگ‌ها نیز چیزی کم ندارند.

دوربین پریسکوپ

در این بخش به بررسی تصاویر گرفته شده در حالت زوم ۵ برابری می‌پردازیم. در این تصاویر جزئیات زیادی را مشاهده می‌کنیم و وضوح نیز اگرچه کمی سنگین‌تر شده، اما هنوز منطقی است. دوربین پریسکوپ در مقایسه با دو دوربین دیگر سایه‌ها را بهتر ثبت می‌کند و گستره داینامیک فوق‌العاده خوبی هم دارد. رنگ‌ها هم شاداب و زیبا هستند.

از آنجایی که شکاف بین فاصله کانونی ۲۳ میلی‌متری دوربین اصلی و ۱۲۰ میلی‌متری دوربین پریسکوپ نسبتا بالا است، تصمیم‌ گرفتیم چند عکس نیز با زوم ۲ برابری بگیریم. خوشبختانه شیائومی 12S اولترا در این بخش نیز به خوبی می‌درخشد. در واقع کیفیت تصاویر به حدی بالاست که نبود دوربین اختصاصی زوم ۲ برابری را حس نخواهید کرد. حتی می‌توان گفت که تصاویر ۲ برابری این گوشی نسبت به تصاویر گرفته شده با دوربین اختصاصی زوم ۲ برابری ویوو X80 پرو بهتر هستند.

شما می‌توانید در تمامی دوربین‌ها از ادغام پیکسل‌ها صرف نظر کرده و به صورت ۵۰ یا ۴۸ مگاپیکسلی عکاسی کنید. در این حالت دوربین اصلی عملکرد بسیار خوبی دارد و دوربین فوق عریض نیز در صورت وجود نور کافی، بسیار خوب عمل می‌کند و جزئیات بیشتری را شاهد هستیم. هرچند که در دوربین تله‌فوتو به سختی می‌توان از جزئیات بیشتر حرف زد.

دوربین سلفی

شیائومی برای دوربین سلفی از یک حسگر ۳۲ مگاپیکسلی استفاده کرده است. ۳۲ مگاپیکسل برای دوربین سلفی زیاده‌روی است؛ اما متاسفانه شرکت‌ها برای اهداف تبلیغاتی خود هر سال رزولوشن دوربین سلفی را افزایش می‌دهند. خب، بیایید به بررسی کیفیت تصاویر دوربین سلفی شیائومی 12S اولترا بپردازیم.

تصاویر جزئیات زیادی دارند و پردازش نرم‌افزاری نیز به خوبی صورت می‌گیرد. همچنین گستره داینامیک هم خوب است و در صورت همگام شدن با HDR بهتر هم خواهد شد. البته همیشه شرایط اینگونه نخواهد بود، ولی نگران نباشید؛ زیرا دوربین حتی در مواقعی که پس‌زمینه نسبتا تاریک است هم شما را ناامید نخواهد کرد.

رنگ‌ها نیز اگرچه کمی بی‌حال به نظر می‌رسد، اما دقیق هستند. شما می‌توانید با دوربین سلفی عکس‌های پرتره نیز بگیرید. در این حالت جداسازی سوژه به خوبی صورت می‌گیرد؛ اما سطح تاری پس‌زمینه زیاد است.

کیفیت عکس‌ها در شب

دوربین اصلی

حالا نوبت به بررسی عکس‌های شیائومی 12S اولترا در شب می‌رسد. پرچمدار جدید شیائومی از حالت شب حودکار بهره می‌برد تا در صورت لزوم تغییراتی را در تصاویر ایجاد کند. تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی به احتمال زیاد بهترین تصاویری هستند که یک گوشی توانسته در نور کم ثبت کند.

گستره داینامیک فوق‌العاده عریض است و هایلایت‌ها هم به خوبی حفظ شده‌اند. از طرفی تصاویر از نظر جزئیات و وضوح یک پله بالاتر از می 11 اولترا هستند. علاوه بر اینها رنگ‌ها تا حد مناسبی اشباع شده‌اند و تراز سفیدی خودکار نیز حتی صحنه‌های پیچیده را بدون کوچکترین مشکلی کنترل می‌کند.

البته انتظار دیگری هم نداشتیم و تاثیر افزایش ۳۰ درصدی حسگر و یک سال زمان برای پیشرفت ISP به خوبی مشاهده می‌شود.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض در شب هم‌سطح دوربین اصلی نیست. با وجود این، خروجی این دوربین را (با حالت شب خودکار) می‌توان قابل قبول دانست. گستره داینامیک در این تصاویر عریض است و سایه‌ها و هایلایت‌ها نیز فوق‌العاده به نظر می‌رسند. همچنین شاهد دقت رنگ و اشباع بسیار خوبی هستیم که در کنار جزئیات بالا تصاویری بسیار باکیفیت را به ارمغان می‌آورند.

البته در این زمینه اوپو Find X5 Pro با حسگر بزرگتر خود اندکی بهتر ظاهر می‌شود.

دوربین پریسکوپ

اگر حالت شب خودکار فعال باشد و بخواهید از زوم ۵ برابری استفاده کنید، گوشی در اکثر مواقع به سراغ زوم دیجیتال و دوربین اصلی خواهد رفت. نتیجه زوم دیجیتال در شب نیز همانطور که انتظار می‌رفت، خوب نیست. چنین مشکلی در می 11 اولترا وجود نداشت و انتظار داریم که در آینده با یک آپدیت نرم‌افزاری برطرف شود.

البته فعال کردن حالت شب دستی تا حد زیادی این مشکل را حل می‌کند. در این حالت اکثر تصاویر با دوربین پریسکوپ ثبت می‌شوند و از نظر جزئیات و وضح فوق‌العاده هستند. همچنین در زمینه گستره داینامیک و رنگ‌ها نیز هیچ مشکلی مشاهده نمی‌شود.

فیلم‌برداری

شیائومی 12S اولترا توانایی فیلم‌برداری 8K@24 را با تمامی دوربین‌های پشتی خود دارد. شما همچنین می‌توانید از فیلم‌برداری 4K@30 و 4K@60 نیز در هر سه دوربین استفاده کنید. ما طرفدار فیلم‌برداری 8K در گوشی‌های هوشمند نیستیم و 12S Ultra نیز تغییری در این وضعیت ایجاد نمی‌کند.

بررسی شیائومی 12S اولترا

در واقع ویدیوهای ضبط شده با این رزولوشن بالا نسبت به ویدیوهای می 11 اولترا وضوح کمتری دارند و این در حالی است که ویدیوهای 8K می 11 اولترا نیز بی‌نقص نبودند. البته از نظر کنتراست، گستره داینامیک و رنگ‌ها هیچ مشکلی در ویدیوها مشاهده نمی‌شود، اما قطعا کاربر حجم بالای ویدیوهای 8K را برای جزئیات بیشتر به جان می‌خرد. جزئیاتی که نسبت به نسل قبل کمتر شده‌اند.

دوربین‌های فوق عریض و تله‌فوتو نیز در ویدیوهای 8K وضعیت مشابهی دارند. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام فیلم‌برداری از کیفیت 4K استفاده کنید؛ زیرا دراین حالت جزئیات بالایی را شاهد هستیم و کنتراست و گستره دانیامیک هم تحسین برانگیز هستند. همچنین رنگ‌ها شاداب و سرزنده به نظر می‌رسند.

جمع‌بندی

دوربین اصلی بزرگترین نقطه قوت شیائومی 12S اولترا است. حسگر یک اینچی می‌تواند بسیاری از طرفداران عکاسی را به خوب جذب کند؛ اما محدود بودن عرضه این گوشی به بازار چین و از طرفی رابط کاربری نسبتا عجیب آن، احتمالا افراد را به سمت گزینه‌های دیگر سوق خواهد داد.

بررسی شیائومی 12S اولترا

در این بازه قیمتی گلکسی S22 اولترا نیز حضور دارد که اگرچه از تعداد دوربین بیشتری بهره می‌برد؛ اما از نظر کیفیت عکس و ویدیو در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. هرچند که در هنگام خرید یک گوشی سایر بخش‌ها همانند طراحی، رابط کاربری و قابلیت‌های دیگری همچون قلم اس پن نیز تاثیرگذار خواهند بود و در این موارد نماینده کره‌ای‌ها دست بالا را دارد.

به طور کلی شیائومی 12S اولترا یکی از بهترین گوشی‌های دوربین محور بازار است و این موضوع در طول بررسی نیز ثابت شد. همچنین این گوشی از نمایشگری فوق‌العاده، پردازنده‌ای بسیار قدرتمند و اسپیکرهایی باکیفیت بهره می‌برد. شاید با خود بگویید که مشکلی با نرم‌افزار چینی این گوشی ندارید و آن را وارد خواهید کرد؛ اما توصیه می‌کنیم که تا سال آینده صبر کنید تا هم اشکالات ریز بخش دوربین برطرف شوند و هم نسخه جهانی آن را راحت‌تر خریداری کنید.

مزایا و معایب

مزایا

  • طراحی زیبا و متفاوت با تاکید بر بخش دوربین
  • تاییدیه IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب
  • نمایشگر فوق‌العاده باکیفیت
  • اسپکیرهای استریو عالی
  • تراشه بسیار قدرتمند
  • سیستم دوربین کاملا توانمند
  • عملکرد بی‌نظیر دوربین اصلی در شب

معایب

  • محدود شدن عرضه به بازار چین
  • مناسب نبودن نسخه چینی رابط کاربری MIUI برای سایر کاربران
  • انتخاب دوربین اصلی برای تصاویر زوم در شب
  • محدود شدن سرعت شارژ به ۶۷ وات