پدیده های عجیبی که توضیح دقیقی ندارند

پدیده های عجیبی که توضیح دقیقی ندارند؛ از باران خون تا ستون های نور در آمریکا

در جهان ما اتفاقات زیادی رخ می‌دهد که منشأ و علت وقوع آن را نمی‌دانیم. در این مطلب به معرفی پدیده های عجیبی می‌پردازیم که توضیح دقیقی ندارند.

انسان از زمانی که متوجه موقعیت خود روی زمین شده تا به امروز در صدد بوده تا بتواند پدیده‌های اطراف خود را مورد بررسی قرار دهد و علت و چرایی آنها را دریابد. در این زمینه گاها موفق بوده و گاهی نیز به دلایلی نامعلوم نتوانسته به هدف خود برسد و اصطلاحا ناکام مانده است.

برای همه ما جالب است که برف‌های روی یک درخت گیلاس را در حیاط خانه‌مان را ببینیم یا از روی تراس خانه‌مان به تماشای بارش تگرگ بنشینیم. برخی از پدیده‌های طبیعی حس و حال عمیق‌تری در روح انسان ایجاد می‌کنند. برای مثال اگر به غار علی صدر همدان رفته باشید، حتما به یاد دارید که چگونه روی سقف این غار و حتی دیواره‌های آن حکاکی‌هایی انجام شده که کار خود طبیعت بوده است.

یا فرض کنید سری به روسیه بزنید و به مناطقی سفر کنید که در آنها شفق قطبی دیده می‌شود. این‌ها همه پدیده‌هایی هستند که ما هر روز شاهد آنها نیستیم و به ندرت پیدا می‌شوند. در این میان گاهی پیش می‌آید که برخی از پدیده‌های زیبا و هیجان‌آور پیرامون ما در بطن خود ماجراهای مرموز و اسرار پنهانی دارند که دست انسان به آنها نرسیده است.

البته این نکته را نیز نباید از یاد برد که تماشای چنین پدیده‌هایی همواره زیبا نیست و گاهی سراسر حس ترس و وحشت را به بیننده القا می‌کنند. برخی از این پدیده‌ها و رخدادهای طبیعی تنها در افسانه‌های کهن و داستان‌‌های تخیلی دیده شده و تماشای آنها در طبیعت هم دلهره‌آور و هم جذاب است. سوال اینجاست که علت وقوع چنین پدیده‌هایی چیست؟

پدیده های عجیبی که توضیح دقیقی ندارند

1. باران ماهی در تگزاس

باران ماهی

سال گذشته بود که مردم تگزاس شاهد وقوع پدیده‌ای عجیب بودند. در یک روز معمولی و ابری به جای این که از آسمان باران بیاید اتفاقی شگرف رخ داد. ابرها به جای جاری کردن آب در خیابان‌ها، ماهی باریدند. باران حیوانات و جانورها در آن زمان ناشناخته نبود و پیش‌تر از آن در نواحی مختلفی مردم شاهد بارش موجوداتی نظیر قورباغه، خرچنگ و ماهی کوچک بودند.

به گفته ساکنان شهر تگزاس وقتی صدای رعد و برق شنیده شد، بیرون را نگاه کرده‌اند و پس از ریزش قطرات باران روی زمین، جمعیت زیادی از ماهی‌ها به سمت زمین روانه شده بودند. حدود 5 سال قبل (2017) نیز دانش آموزان و معلمان یک مدرسه واقع در ایالت کالیفرنیا گزارش دادند که از آسمان حدود 100 ماهی روی پشت بام و حیاط مدرسه باریده است.

دانشمندان همچنان علت دقیق و درست این اتفاق عجیب و غریب را نمی‌دانند، اما فرضیه‌ای وجود دارد که عنوان می‌کند علت این اتفاق گردبادهای شدیدی است که در تگزاس رخ می‌دهد. در واقع عده‌ای معتقدند گردبادهای شبیه فواره می‌توانند موجودات کوچکی همچون قورباغه و ماهی را از زمین بلند کنند و چندین کیلومتر آن طرف‌تر روی زمین بریزند. منتها جالب اینجاست که در باران تگزاس خبری از گردباد نبوده است!

2. ستون نور در آمریکا، کانادا و قطب شمال

ستون های رنگی در کانادا و آمریکا

پدیده عجیب و غریب دیگری که تاکنون در سه منطقه آمریکا، کانادا و قطب شمال رخ داده، ظهور ستون‌هایی رنگی در آسمان است. این پدیده جالب تنها در روزهای سرد سال و در زمستان اتفاق می‌افتد. در برخی از روزها نورهایی از گوشه و کنار آسمان به زمین می‌تابند که اگر دقیق‌تر نگاه کنیم شبیه به نورهای خارج شده از بشقاب پرنده‌ها است.

خوشبختانه علت وقوع این پدیده طبیعی را می‌دانیم و آن انجماد و یخ زدن رطوبت در هوا و تبدیل شدن قطرات ریز آب به کریستال‌های کوچک است. شیشه‌های ریز به تدریج و آهسته روی زمین می‌نشینند و نور اطراف آنها همچون نور چراغ‌های خیابان چنین پدیده جالبی را محقق می‌سازد.

3. سنگ‌های روان در آمریکا

سنگ های روان در ایالات متحده

یکی از جالب ترین پدیده‌هایی که در آمریکا مشاهده شده، پدیده راه رفتن و غلتیدن سنگ‌های روان است. این اتفاق مربوط به ریشه‌های زمین شناسی است و طی آن سنگ‌های روی زمین بدون دخالت هر گونه انسان یا جانور دیگری به حرکت در می‌آیند و جابه‌جا می‌شوند.

شاید پیش خودتان فکر کنید که این سنگ‌ها مسافت‌هایی کوتاه را طی زمانی مشخص طی می‌کنند و اتفاقی این پدیده رخ می‌دهد؛ اما بد نیست بدانید که حرکت این سنگ‌ها بسیار طولانی است و نمی‌توان چنین حدسی زد و آن را حرکتی اتفاقی دانست. البته می‌دانیم که علت این اتفاق، انجماد رطوبت هوا و آب این منطقه در روزهای سرد و آب شدن آنها در روزهای گرم است.

در واقع وقتی آب موجود زیر این سنگ‌ها یخ می‌زند، با آب شدن این یخ‌ها، زیر سنگ‌ها آب به جریان در می‌آید و سنگ‌ها به حرکت در می‌آیند. همچنین زمانی که باد شدید می‌وزد سنگ‌ها روی یخ‌ها سر می‌خورند و این اتفاق رخ می‌دهد. مسیری که این سنگ‌ها طی می‌کنند هم‌اکنون در پارک ملی دره مرگ در کالیفرنیا و در لیتل باتی کلر پادیا در نوادا دیده می‌شود.

4. آبشار خون در قطب جنوب

آبشار خون در قطب جنوب

پدیده ترسناک ولی جالب دیگر در قسمت شرقی قطب جنوب رخ داده است. گروهی از مردم در سال 1911 زمانی که از این منطقه دیدن می‌کردند متوجه آبشاری شدند که از آن خون فواره می‌زند. هنگامی که از آنها درباره این پدیده پرسیده شد، آن را شبیه به فیلم‌های ترسناک توصیف کردند.

پژوهشگران در ابتدا بیان کردند که این اتفاق بر اثر وجود یک جلبک خاص در آب‌های آن منطقه رخ می‌دهد و جای نگرانی ندارد، اما در سال 2017 گروه دیگری از دانشمندان با ممارست خود دریافتند که آبشار خون قطب جنوب به علت وجود اکسید آهن در آب شور این ناحیه است.

5. طوفان سبز مرموز در داکوتای شمالی

طوفان سبز در داکوتای شمالی

پنجمین پدیده طبیعی که در کره زمین رخ داده، سبز شدن آسمان هنگام وقوع یک طوفان سهمگین بوده است. همین چند ماه پیش در داکوتای شمالی، مینه سوتا و آیووا قرار بود طوفانی به نام درچو از راه برسد و مردم از قبل آمادگی روبه‌رو شدن با آن را داشتند، ولی وقتی که طوفان از راه رسید تمامی انتظارات با شکست مواجه شد و مردم شاهد صحنه‌ای بودند که تا آن روز در تمام عمر خود ندیده بودند.

رنگ آسمان در داکوتای شمالی کاملا سبز بود و بیشتر شبیه لحظه ورود آدم فضایی‌ها به زمین در فیلم‌های تخیلی شده بود. البته این طوفان در مسیری که طی می‌کرد تمامی شهرها را به رنگ سبز درنیاورد و برخی از آنها را سیاه و برخی دیگر را آبی تیره و خاکستری کرده است.

به عقیده دانشمندان این اتفاق به علت رعد و برق زدن به هنگام تابش نور خورشید به وقوع پیوسته است. همچنین فرضیه دیگر آنها این است که ذرات معلق در هوا نور را به این شکل درمی‌آورند. البته این پدیده و چرایی آن همچنان حل نشده باقی مانده و هیچکس نمی‌داند واقعا چه اتفاقی رخ داده است.

6. باران خون

باران خون

آخرین پدیده‌ای که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد و از آن به عنوان پدیده‌ای جالب ولی وحشتناک یاد می‌شود، باران خون است. در سال 2001 و در کرالای هندوستان بارانی بارید که به رنگ خون بود. مردم این شهر به شدت ترسیده بودند. همچنین در سال جاری میلادی و در یکی از صحرهای آفریقا بارانی قرمز رنگ شروع به باریدن کرد. در آن روز هواشناسی انگلیس نیز هشدار داد که احتمال بارش خون در ساوتهمپتون بالاست.

اولین باری که چنین پدیده‌ای رخ داده در کتاب ایلیاد و اودیسه هومر شرح داده شده و به آن اشاره کرده‌اند. در آن زمان‌ها و حتی تا 17 قرن پس از میلاد مسیح مردم تصور می‌کردند که از آسمان خون می‌بارد و چنین حادثه‌ای را بدشگون و بدیمن می‌دانستند. آنها همچنین فکر می‌کردند که باران خون نشانه‌ای شوم و هشداردهنده اتفاقات بد آتی است.

محققان سرانجام در قرن 19 موفق شدند علت ریزش باران خون را کشف کنند. آنها پس از بررسی قطرات باران متوجه شدند قرمزی رنگ این باران به علت وجود برخی هاگ‌های معلق در هوا و گرد و غبار قرمز رنگ است. البته گفتنی است که معمای این پدیده هنوز به طور کامل حل نشده است.

توضیحی در پایان یک کتاب به نام رویدادنامه انگلوساکسون وجود دارد که بیان داشته در زمان بارش باران خون، شیر و کره نیز رنگشان تغییر کرده و قرمز رنگ شده‌اند. به هر حال هنوز علت وقوع این اتفاق به صورت دقیق توضیح داده نشده است.

سخن پایانی درباره پدیده های عجیبی که توضیح دقیقی ندارند

پدیده های عجیبی که توضیح دقیقی ندارند

پدیده های عجیبی که توضیح دقیقی ندارند

جهان پیرامون ما مملو از اتفاقات عجیب و غریبی است که عمده آن برای ما شناخته شده نیست. ممکن است گاهی به علت برخی تغییرات شیمیایی موجود در هوا رنگ آن قرمز شود یا به علت همزمانی تغییرات فیزیکی رنگ آسمان سبز شود. البته همچنان نمی‌دانیم که علت برخی از همین تغییرات فیزیکی و ترکیبات شیمیایی چیست.

در عصر کنونی و با پیشرفت بشر در مقطع فعلی باز هم پدیده‌هایی پیدا می‌شوند که آدمی را دچار رعب و وحشت می‌کنند. در این مطلب به معرفی شش پدیده‌ای پرداختیم که توضیح دقیقی برای آنها وجود ندارد. وقوع برخی از آنها ما را به یاد فیلم‌های علمی تخیلی می‌اندازد، ولی روزی فرا می‌رسد که انسان توضیح دقیقی برای آنها پیدا خواهد کرد. نظر شما درباره پدیده های عجیبی که توضیح دقیقی ندارند چیست؟