تلسکوپ فضایی جیمز وب در برابر هابل

تلسکوپ فضایی جیمز وب در برابر هابل؛ تقابل پیشرفته‌ترین سازه‌های بشر

به بهانه ثبت نخستین تصاویر توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب، در اینجا آن‌ها را در برابر تصاویر تلسکوپ هابل قرار می‌دهیم و با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

نخستین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا چند روز پیش منتشر شد و بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای نجوم را مبهوت خودش کرد. زیرا این تلسکوپ موفق شده عمیق‌ترین و شفاف‌ترین عکس‌های مادون قرمز در طول تاریخ را ثبت کند.

بیشتر بخوانید:

اولین تصاویر تلسکوپ جیمز وب منتشر شدند؛ آغاز عصری جدید برای علاقه‌مندان به فضا

جیمز وب، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپی است که به فضا پرتاب شده و جایگزین امیدوارکننده‌ای برای تلسکوپ هابل محسوب می‌شود. به گفته ناسا، تلسکوپ‌های جیمز وب و هابل سه تفاوت عمده با یکدیگر دارند:

  1. وب جهان را به صورت مادون قرمز می‌بیند، در حالی که هابل معمولاً با طول موج نوری و فرابنفش این کار را انجام می‌دهد. این باعث ایجاد تفاوت بزرگی می‌شود، زیرا مادون قرمز می‌تواند از میان گرد و غبار کیهانی، اشیاء یا تشکیلات پنهان را هم ببیند.
  2. تلسکوپ فضایی جیمز وب از آینه به مراتب بزرگ‌تری در برابر هابل برخوردار است. این ناحیه بزرگ‌تر جذب‌کننده نور بدان معناست که آن می‌تواند به زمان‌هایی دوردست‌تر از آنچه هابل قادر به انجام آن بود، نگاه کند.
  3. در حالی که هابل در ارتفاع ۵۷۰ کیلومتری، دور مدار زمین می‌چرخد، جیمز وب در ارتفاع به مراتب بیشتری قرار دارد. وب در نقطه لاگرانژ L2 زمین-خورشید قرار دارد که ۱.۵ کیلومتر دورتر است.

به جز این نکات علمی، با چشم‌های زمینی‌مان هم می‌توانیم تفاوت را در تصاویری که توسط این دو تلسکوپ گرفته می‌شود، تشخیص دهیم. در ادامه خودتان می‌توانید تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب در برابر هابل را مقایسه کنید.

مقایسه تصاویر تلسکوپ جیمز وب در برابر هابل

خوشه کهکشانی SMACS 0723

خوشه کهکشانی SMACS 0723

جیمز وب (راست) – هابل (چپ)

SMACS 0723 یک خوشه کهکشانی در صورت فلکی جنوبی ولانز است. این خوشه ۵.۱۲ میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد.

سحابی حلقه جنوبی

سحابی حلقه جنوبی

جیمز وب (راست) – هابل (چپ)

ان سحابی سیاره‌ای، یک ابر گازی در حال انبساط است که ستاره‌ای درحال مرگ را در آغوش گرفته است. قطر آن حدوداً نیم سال نوری است و در فاصله ۲ هزار سال نوری از زمین قرار گرفته است.

پنج‌قلوی استفان

پنج قلوی استفان

جیمز وب (راست) – هابل (چپ)

پنج‌قلوی استفان متشکل از پنج کهکشان به صورت فلکی پگاسوس است که در فاصله ۲۹۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارند. این نخستین گروه کهکشان‌های فشرده‌ای بود که در سال ۱۸۷۷ کشف شد.

سحابی کارینا (شاه‌تخته)

سحابی کارینا

جیمز وب (پایین) – هابل (بالا)

سحابی کارینا (Carina) که به آن شاه‌تخته هم گفته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین سحابی‌های کشف شده در آن آسمان است که در فاصله حدوداً ۷۶۰۰ سال نوری از ماه قرار دارد. این سحابی خانه بسیاری از ستاره‌های بزرگی است که هر کدام چندین برابر بزرگ‌تر از خورشید هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*