خودروی مفهومی جگوار C-X75

10 خودروی مفهومی جذاب که کم مانده بود به تولید برسند

در این مطلب به 10 خودروی مفهومی ویژه از امثال مرسدس بنز، جگوار و بی ام و می‌پردازیم که چیزی نمانده بود از کانسپت به نسخه تولیدی تبدیل شوند.

خودروسازان همواره طراحی‌ها و جریان‌های جدیدی را به بازار معرفی می‌کنند تا آن را پویا نگه دارند. برخی مواقع ایده‌های ساختارشکنانه‌ای را ارائه می‌دهند که مسیر چند سال بعد از خود را مشخص می‌کنند و نتیجه آن‌ها خودروهایی پرفروش می‌شود. با این حال، اغلب مواقع شرکت‌ها پس از بررسی‌های فراوان درباره یک خودروی مفهومی یا آزمایشی جدید به این نتیجه می‌رسند که ریسک تولید آن را به جان نخرند.

در تاریخ خودروسازی می‌توان صدها خودروی مفهومی حیرت‌انگیز را پیدا کرد که چیزی نمانده بود روانه بازار شوند، ولی به دلایلی راه به جایی نبردند و برای همیشه جزو حسرت‌های طرفداران پر و پا قرص دنیای خودرو باقی ماندند. در ادامه به 10 مورد از این خودروهای به یاد ماندنی می‌پردازیم.

10 خودروی مفهومی ویژه که چیزی نمانده بود راهی خیابان‌ها شوند

10. مرسدس بنز C112

خودروی مفهومی مرسدس بنز C112

مرسدس بنز پس از موفقیت خودروی آزمایشی مسابقه‌ای C11 ساخته سائوبر، در سال 1991 شروع به کار روی نسخه جاده‌ای آن کرد. این خودروی مفهومی که بر پایه سدان W112 ساخته شده بود، مجهز به یک پیشرانه 6 لیتری V12 تازه توسعه یافته بود. این پیشرانه توانایی تولید 402 اسب بخار قدرت و 580 نیوتون متر گشتاور را داشت.

کانسپت مرسدس بنز C112

بدنه این خودرو با آیرودینامیک و سیستم تعلیق فعال را «کروتزریا کوجیولا» (Carrozzeria Coggiola) در ایتالیا ساخته بود و درهای گالوینگ آن الهام‌گرفته از خودروی کلاسیک مرسدس بنز 300SL بودند. این خودرو پیشرانه وسط بود و برخی از قسمت‌های بدنه آن نظیر سپرها و دریچه‌های هوا از کولار ساخته شده بودند. متاسفانه بدشانسی‌هایی مانع عرضه مرسدس بنز C112 شد و در آخر این پروژه لغو شد.

9. خودروی مفهومی نیسان IDX

خودروی مفهومی نیسان IDX

نیسان خودروی مفهومی IDX را برای ادای احترام به یک خودروی وینتیج از گذشته‌ها یعنی داتسون 510 ساخته بود. این خودروساز ژاپنی حتی نسخه‌های Nismo و Freeflow این خودروی خیره‌کننده را به نمایش گذاشت.

نمای کناری کانسپت نیسان IDX

نیسان پس از تحقیق درباره وضعیت بازار، پتانسیل سودآوری نیسان IDX و عملکرد سایر کوپه‌های دیفرانسیل عقب مقرون به صرفه نظیر تویوتا GT86 تصمیم به لغو این پروژه به دو دلیل اصلی گرفت. اولین دلیل این بود که این شرکت بابت ضرر کردن نگرانی داشت. دلیل دوم نیز این بود که مدیران می‌ترسیدند IDX سهم بازار از نیسان 350Z را تصاحب کند که چند سال از عرضه آن می‌گذشت.

8. کرایسلر ME Four-Twelve

خودروی مفهومی کرایسلر ME Four-Twelve

گروه دایملر-کراسیلر که البته عمر چندانی نداشت، پیشرفته‌ترین خودروی تحت برند کرایسلر را به دنیا هدیه داد. این خودرو پس از گذشت 16 سال هنوز طراحی چشم‌نوازی دارد. پیشرانه 6 لیتری V12 کوادتوربوی AMG این خودروی مفهومی قادر به تولید 850 اسب بخار قدرت بود و حداکثر سرعت آن به 400 کیلومتر بر ساعت می‌رسید؛ آن هم در سال 2004!

کانسپت کرایسلر ME Four-Twelve

برای اینکه وزن خودروی کانسپت کرایسلر ME Four-Twelve در پایین‌تر حد نگه داشته شود، نه تنها در بدنه بلکه در شاسی آن هم فیبر کربن به کار رفته بود. ضمن اینکه به ترمزهای کامپوزیت کربن-سرامیک و همچنین ساختار صندلی فیبر کربنی مجهز شده بود که وزن کل صندلی را تا 12.3 کیلوگرم کاهش داده بود.

خودروی مفهومی کرایسلر ME Four-Twelve قرار بود به تولید برسد، ولی با مخالفت مدیران دایملر مواجه شد. مدیران معتقد بودند که این خودرو با سرعت بیشتر و قیمت مقرون به صرفه‌تر، رقیبی جدی برای مرسدس بنز SLR مک لارن می‌شود. این‌طور شد که سوپرکار جذاب کرایسلر راه به جایی نبرد.

7. میتسوبیشی Concept-RA

خودروی مفهومی میتسوبیشی Concept-RA

نتیجه کلنجار رفتن میتسوبیشی با ایده یک خودروی اسپرت دیزلی به عنوان جایگزین نسخه کوپه اکلیپس، خودروی مفهومی Concept-RA شد. این خودروی کانسپت برای اولین بار طی نمایشگاه خودروی دیترویت 2008 به نمایش گذاشته شد و یک سیستم تمام چرخ محرک مشتق از Lancer Evolution X با یک پیشرانه دیزلی را به ارمغان آورد. ضمن اینکه از دیفرانسیل مرکزی فعال، کنترل فعال انحراف و کنترل پایداری دینامیک بهره می‌بُرد.

کانسپت میتسوبیشی Concept-RA

در قلب میتسوبیشی Concept-RA یک پیشرانه 2.2 لیتری 4 سیلندر DiD با قدرت 201 اسب بخار قرار داشت. به لطف پنل‌های بدنه رزین پلاستیک روی فریم آلومینیومی، این خودرو بسیار سبک شده بود. این خودرو بعد از معرفی‌اش توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد ولی به خاطر بحران مالی سال 2008 هیچ‌وقت وارد خط تولید نشد.

6. بی ام و Nazca C2

خودروی مفهومی بی ام و Nazca C2

بی ام و نازکا سی 2 به عنوان جانشین خودروی افسانه‌ای بی ام و M1 ساخته شد. طراحی این خودروی مفهومی را طراح مشهور جورجتو جوجارو» Giorgetto Giugiaro) از «ایتال‌دیزاین» (Italdesign) و پسر او «فابریزیو» (Fabrizio) بر عهده داشتند. این کانسپتِ محصول سال 1992 طرفداران این خودروساز آلمانی را انگشت به دهان گذاشت.

کانسپت بی ام و Nazca C2

کانسپت فک‌برانداز Nazca C2 از یک پیشرانه 12 سیلندر 300 اسب بخاری برخوردار بود و روی یک شاسی فیبر کربنی تحت تاثیر از فرمول یک ساخته شده بود. همچنین کابینی شیشه‌ای با سبک و سیاق کانوپی داشت که دیدی 360 درجه از اطراف برای راننده فراهم می‌کرد. با این حال، بی ام و آن را برای تولید انبوه بیش از حد ماجراجویانه می‌دانست و نهایتاً این پروژه را کنار گذاشت تا باعث حسرت طرفداران BMW شود.

5. خودروی مفهومی جگوار C-X75

خودروی مفهومی جگوار C-X75

خودروی مفهومی جگوار C-X75 می‌توانست بازگشت جگوار به دنیای سوپرکارها را رقم بزند. این خودرو با همکاری تیم فرمول یک Williams در سال 2010 توسعه پیدا کرد و اولین کانسپت هیبرید الکتریک از یک خودروساز بریتانیایی به حساب می‌آمد. نسخه کانسپت C-X75 از 4 موتور الکتریکی با باتری‌هایی بهره‌مند بود که دو میکروتوربین دیزل آن را شارژ می‌کردند. نسخه تولیدی دارای دو موتور الکتریکی با یک پیشرانه بنزینی بود.

کانسپت جگوار C-X75

جگوار در سال 2011 اعلام کرد که 250 دستگاه از C-X75 بین سال 2013 تا 2015 تولید می‌کند. با وجود این، محدودیت‌های مالی این شرکت بریتانیایی در سال 2012 آن را مجبور به لغو برنامه‌های خود برای تولید این کانسپت کرد. وقتی 7 دستگاه از C-X75 در سال 2015 به تهیه‌کنندگان فیلم «جیمز باند: اسپکتر» ارائه شد، طرفداران دوباره نسبت به تولید انبوه این خودروی مفهومی امیدوار شدند اما متاسفانه این اتفاق به واقعیت نپیوست.

4. فولکس واگن W12 Nardò

خودروی مفهومی فولکس واگن W12 Nardò

W12 Nardò آخرین مورد از مجموعه خودروهای کانسپت فولکس واگن بود و همچنین بیشتر از همه به تولید انبوه نزدیک شد. این خودروی مفهومی را هم ایتال‌دیزاین طراحی کرده بود و Nardo هدف از این داشت که ثابت کند فولکس واگن با وجود شهرت خود برای تولید خودروهای خانوادگی روزمره، توانایی ساخت سوپرکارهای قابلی را هم دارد.

کانسپت فولکس واگن W12 Nardò

این کانسپت از همان پیشرانه W12 بهره می‌بُرد که در خودروهای دیگر گروه فولکس واگن نظیر آئودی A8 و بنتلی کانتیننتال GT به کار گرفته شده بود. خروجی W12 Nardò به 591 اسب بخار می‌رسید و در کمتر از 3.5 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گرفت. جای تاسف دارد که ناردو هیچ‌وقت به تولید نرسید؛ البته شیفته‌های آن می‌توانند در بازی Gran Turismo با آن در پیست بتازند!

3. اسپایکر D12 Peking-to-Paris

خودروی مفهومی اسپایکر D12 Peking-to-Paris

اسپایکر D12 Peking-to-Paris با این نام عجیب و طولانی خود قرار بود وارد فرایند تولید انبوه شود و اگر این اتفاق رخ می‌داد، به اولین شاسی بلند لوکس تاریخ یا حداقل یکی از اولین‌ها تبدیل می‌شد. با این حال، زودتر از آن زمانی که باید به بازار معرفی شد و به همین خاطر بود که به نتیجه‌ای نرسید.

کانسپت اسپایکر D12 Peking-to-Paris

شرکت هلندی اسپایکر موتورز پیشرانه این خودروی مفهومی پر زرق و برق خود را از فولکس واگن تامین کرده بود. تواناترین پیشرانه W12 برای این شاسی بلند عملکردبالا استفاده شده بود و از جمله المان‌های برجسته طراحی آن می‌توان به درهای خودکشی و نبود ستون B اشاره کرد. این شاسی بلند هلندی روانه بازار نشد، هرچند گزارش‌ها از ثبت سفارش‌هایی طی نمایشگاه خودرو پاریس حکایت دارند که D12 در آن نمایش داده شده بود. شاید اگر این خودروی کانسپت ده سال دیرتر معرفی می‌شد، حالا شاهد نتیجه متفاوتی می‌بودیم.

2. بی ام و E46 M3 تورینگ

خودروی مفهومی بی ام و E46 M3 تورینگ

مهندسان بی ام و M این استیشن واگن اسپرت را با این هدف توسعه دادند که ثابت کنند امکان ساخت نسخه تورینگ بی ام و E46 M3 بدون ایجاد اختلال در خط تولید آن وجود دارد. آن‌ها به درستی این موضوع را ثابت کردند اما مدیران BMW در نهایت این خودروی مفهومی را به حال خود رها کردند. گفتنی است این خودروی کانسپت آلمانی یک پیشرانه 3.2 لیتری 6 سیلندر تنفس طبیعی زیر کاپوت داشت که قادر به تولید 343 اسب بخار قدرت بود.

1. خودروی مفهومی فولکس واگن ID Buzz

خودروی مفهومی فولکس واگن ID Buzz

در زمان نگارش این مطلب، خودروی مفهومی فولکس واگن ID Buzz قرار است در سال 2022 به خط تولید راه پیدا کند. البته نسخه تولیدی آن تفاوت‌های قابل توجهی با نسخه کانسپت اولیه خواهد داشت.

کانسپت فولکس واگن ID Buzz

این مینی ون تمام الکتریکی بر پایه پلتفرم الکتریکی MEB ساخته شده که فولکس واگن پیش‌تر برای خودروهای الکتریکی ID3 و ID4 از آن بهره گرفته است. طراحی این ون نیز یادآور فولکس واگن T2 از دهه 50 میلادی است. طرفداران این خودروساز آلمانی باید منتظر بمانند و ببینند که ID Buzz بالاخره راهی خیابان‌ها می‌شود یا به جمع سایر خودروهای مفهومی فراموش‌شده ملحق می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*